En toen ging het helemaal mis...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: En toen ging het helemaal mis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:20

Wat een verhaal.
Een gedeelte ken ik wel omdat ik eens iets soort gelijks heb meegemaakt.

We reden in het bos met onze shetlander en tweewielige wagen. We kwamen bij een vette modderpoel uit en mijn man besloot af te stappen om het gewicht wat minder te maken. Daarbij bleef ik rechts op de wagen zitten. Ineens schrikt Isabella van iets en schoot in galop weg, waarbij het linkerwiel tegelijkertijd een boomstronkje raakte. Aangezien ik rechts zat, kiepte de wagen om en viel ik eruit.
Ik had hierbij het geluk dat mijn wagen tov jouw verhaal terugkiepte en weer op zijn wielen stond. De pony rende nog weg en ik had maar 1 gedachte en dat was toch vasthouden. Ik ben enkele meters hangend aan het leidsel meegesleept, met de kar net naast me, totdat ze pony stopte door mijn roepen en mijn gewicht aan het bit ... ook hierover voelde ik me wel schuldig, maar ja een pony met de kar alleen door het bos rennend zou voor vele meer schade gezorgd kunnen hebben.
Het tuig was heel, zat wel gedraaid. De kar mankeerde niets. Ik had blauwe plekken en de pony een ietwat open rechter achterbeen (buitenzijde). Ze stond fiks te zweten en te ademen, zo geschrokken was ze ook.
Na kalmeren hebben we de boel weer op de plek gehangen en zijn we met zijn drieen op een rij gaan lopen. Later ben ik weer op de kar gaan zitten en nog later is mijn man er weer bij gekomen. Ze was geheel rustig en daarna zijn we weer zonder problemen een stukje gaan draven. Ze was niet kreupel op het achterbeen, anders hadden we dat niet gedaan uiteraard.

Maar door zo'n gebeuren als met Flicka kun je inderdaad sprongen terug zijn en moet je heel voorzichtig weer gaan opbouwen. Je kunt beter te veel stappen terug doen en naar het begin gaan, dan dat het straks met kar weer mis gaat en de kans dat je daarmee blijvende schade aanricht (in het hoofd) laten toenemen.

Succes ermee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 22:32

bedankt! ik doe nu inderdaad voorlopig elke dag lange lijnen, en dan een paar minuten met de kar. ik wil het ook niet helemaal stopzetten, en Flicka gaat alleen maar vooruit, en gaat het ook leuker vinden. zelfs na het ongeluk! vandaag liep ze aan de lijnen als een volleerd paard, echt heel mooi! maar ik wil niks forceren, vandaar dat ik wel die stap terug heb gedaan. maar Flicka lijkt het allemaal niks te doen, ze is weer helemaal normaal...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:07

Goed dat je weer oppakt

Vanwege het feit dat die sulky's zo makkelijk omkiepen (lichte wagens in het algemeen) vind ik ze drie keer niks. Zoals je al aangaf viel je om door de combinatie van je snelheid, wending en het gewicht wat naar 1 kant schiet. Die wagens zijn gewoon vreselijk onstabiel!
Persoonlijk ben ik er wel voor een pony zo snel mogelijk weer te laten lopen echter: alleen als het materiaal in orde is. Zowel tuig als kar! Je gaf aan dat je broek kapot is (wat ik wel vreemd vind dat die zo snel breekt, als je de riem achter de kont langs bedoelt) en het lamoen krom. Je had haar ook nog even aan de lange lijnen of met een sleepje kunnen laten lopen.
Heb je haar mond ook wel gecheckt na het incident, een bit kan heel wat beschadigen/ kneuzen.
Knap dat je door blijft zetten, ik hoop dat het goed blijft gaan.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:15

Ik vind het ook knap dat je doorzet!

Je bleeft met je voet in de leidsels hangen, heb je wel een pinkriempje aan je leidsels zitten?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 08:48

@ sokkebok, ja ik heb een pinkriempje, maar toen ik viel stak ik mijn handen uit, en kwam mijn voet door het leidsel waardoor het riempje van mijn pink werd gerukt.

@ Napie, inderdaad, ze zijn niet heel stabiel. we hebben het zonder broek nog even gedaan, terwijl de trainer Flicka dus vasthield. de riemen van de broek zijn in orde, alleen de stiksels van de rugriem, waar de riemen naar de broek doorheen lopen waren los. er is geen druk op de broekriem gekomen, die is dan ook helemaal in orde. ik heb de stiksels gemaakt, en mijn tuigje is weer helemaal goed!
het lamoen is inderdaad niet erg stevig, was flink verbogen. de trainer heeft het een beetje teruggebogen, zodat de kar er nog achter kon. het lamoen is nu weer goed, alleen een beetje een hobbeltje erin, maar dat zie je nauwelijks. ik heb er nog één staan, die gaat erop als Flicka goed beleerd is. ik wilde eerst het lamoen wegbrengen om te laten verstevigen, maar dat doe ik toch maar niet. als je normaal rijdt is het een prima ding, en ik heb liever dat het verbuigt dan dat mijn pony er haar benen op breekt.

haar mond heb ik gelijk bekeken, omdat ik er met mijn volle gewicht aan achteraan gesleept heb. er was niks aan de hand gelukkig. die avond was één mondhoek een beetje dik, maar het was niet eens gevoelig ofzo. de dag erna was de zwelling weer weg, en heb ik uiteraard even voorzichtig geprobeerd. maar Flicka liep alweer bijna als vanouds, en heeft geen last van haar mond. het beenwondje is het enige dat ze had, gek genoeg. ze heeft vast een Engeltje op haar schouder...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:43

jeetje wat een verhaal! gelukkig is het goed afgelopen.
laatst had ik het er nog over met mensen op stal, veel van hun vinden het gevaarlijk het mennen en het ene na andere enge verhaal werd verteld.
net zo'n verhaal als jij had in je droom, iemand vertelde dat ze een pony ook net beleerd hadden alles ging super, ze reden buiten langs een kanaal, en de pony schrok en viel het kanaal in en werd zo de diepte in getrokken door de wagen...
toch hoefd het niet zo tegaan, als ik jou verhaal zo lees komt het wel goed.
en ik vind mennen niet gevaarlijk maar je moet wel goed voor bereid zijn en goed je pony kennen, zoals jij.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:32

Je hoeft je niet schuldig te voelen, iedereen kan dit overkomen. 1 keer te langzaam reageren en de grootste ongelukken kunnen gebeuren.

Gelukkig is het met een sisser afgelopen voor jou en je paard. Rustig door blijven gaan is de beste optie, tenzij je paard kreupel gaat lopen oid.

Succes!!

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:47

Ahh heel veel sterkte en je moet je vooral niet schuldig voelen. Gewoon rustig verder gaan. Heel veel succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 22:28

nou, ik heb goed nieuws! volgens de trainer zijn we 'geslaagd'. vandaag zijn we bij hem gaan rijden, en even in ons eigen weitje, maar goed. hij is gewoon in zijn wei aan het werk gegaan, en heeft ons gewoon laten gaan, om te kijken wat ik doe zonder hulp van hem. hij vond het erg goed gaan, en ik mag Flicka nu officieel 'betuigd' noemen! de weg op is nog niet verstandig, maar we zijn dus al een heel eind. het gekke is dat Flicka het werk na het ongeluk gewoon weer heeft opgepakt, niks geen terugval of angst, heel mal maar ik ben er blij om.

we gaan nu minder naar de trainer (hij heeft het zelf ook erg druk natuurlijk) maar nog wel regelmatig, want ik wil gewoon bijleren, en geen foute dingen aanleren. we waren in het bakje bezig ( in de wei kon niet want er was een shet ontsnapt, hihi!), en op een gegeven moment vroeg de trainer om hand veranderen in draf, of ze dat kon in dat kleine bakje. dan moet je denken aan een S vorm, en dan echt twee halve kleine voltes. Flicka deed het perfect, het was wel even zwaar, maar ze is méér dan geslaagd voor de proef!

hier trouwens nog twee foto's van vandaag:
dit is het verbogen lamoen, we hebben het dus teruggebogen maar dit is er wel overgebleven... het was kaarsrecht.
Afbeelding

en dit is Flicka's wond. hij is al helemaal dicht, de dag na het ongeluk trouwens al. ze had nergens last van, ik kan er nu ook gewoon aanzitten. het viel dus erg mee, als schrok ik er natuurlijk behoorlijk van toen ik het zag... het paarse is violetspray, daar ben ik niet erg zuinig mee geweest, hihi!
Afbeelding

ik maak zo dadelijk een topic van het mennen vandaag, daar zijn ook leuke foto's uitgekomen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:40

nou nou het is nog al wat. goed dat ze het zo snel weer oppakt. Mijn pony is ook zo bang van de zweep als ik die ook maar een aaitje geef zit ze in galop. Alleen op les als ze wat moeier is kan ik haar aantikken. maar goed veel sucses ermee.

fannygirl94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:00

Jeetje wat een ellende, fijn dat alles toch weer goed lijkt te komen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 15:56

Maisie schreef:
nou nou het is nog al wat. goed dat ze het zo snel weer oppakt. Mijn pony is ook zo bang van de zweep als ik die ook maar een aaitje geef zit ze in galop. Alleen op les als ze wat moeier is kan ik haar aantikken. maar goed veel sucses ermee.

wat ik dus heb gedaan, is aan de lijnen lopen, met mijn zusje erbij die Flicka de hele tijd met de zweep aanraakte. in het begin kan je dat ook zonder oogkleppen doen, dan zien ze wat er gebeurt, en dat er niks aan de hand is. zo kan je het uitbouwen...

fannygirl94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:52

het is inderdaad wel handig als ze daaraan went, anders gebeurd zoiets straks nog een keertje en dat wil je vast niet!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:00

inderdaad, bij Flicka was het in een half uurtje voor elkaar! lekker lopen, en ondertussen oefenen. nu kan ik haar gewoon zweephulpen geven. soms reageert ze nog een beetje heftig, door haar hoofd ineens omhoog te gooien oid, maar ze is er niet bang meer voor, en luistert er ook naar!