Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brennie schreef:ik leer mijn veulentje al direct dat ik overal aan mag komen en heb haar oortjes ook al uitgeknipt.
Stuiterbal_ schreef:jacimatho schreef:Helemaal niet zielig mits op de correcte manier gebruikt.
Citaat:mee eens!
je kunt ook zelf een praam maken. neem een dik stuk bezemsteel. boor er een gat in en doe er een touw door heen.
Samouray schreef:Ben het met de meesten van jullie eens dat een praam soms gewoon noodzakelijk is. Sam kan helemaal door het lint gaan bij de hoefsmid, dus dan gaat inderdaad de praam erop. Ik blijf het toch een beetje een naar gezicht vinden, maar zolang de praam goed gebuikt wordt zie ik geen problemen. Het voorkomt alleen problemen!!!
ElCamino schreef:Een praam is niet zielig.
Bij juist gebruik maakt een paard endorfine aan waardoor het rustig blijft. Simpel gezegd verdooft het zichzelf een beetje...
Er is wel een verschil in pramen. Daar moet je even naar kijken. Sommige zelfgemaakte pramen hebben zo'n dun touwtje dat het in de lippen snijdt, anderen hebben te dik touw wat eraf glijdt.
Zelf heb ik er 2 ( omdat ik veel paarden scheer)
Eentje die je aan het halster kunt knopen zodat je alleen aan het werk kunt. Dat is Zo'n ijzeren met een gleufje en een touw eraan om hem vast te maken
De andere is een stuk rondhout met een lus aan het einde. Hierbij heb je wel iemand nodig.
Bij goed gebruik valt het wel mee, opletten dat je de neus niet dichtdraait, voorzichtig losdraaien en de lip masseren.
Ik gebruik liever een praam bij een verwonding die je moet behandelen dat het snel en goed gebeurt dan wanneer je aan loopt te klooien...
Bij het scheren is of de praam of sedatie een oplossing.
Ierepier schreef:Ik vind het niet zielig als het maar op de goede manier gebruikt wordt.
Chatelaine schreef:Vind er niks zieligs aan op het moment dat die op gaat,is het meerdere keren voor mijn eigen veiligheid of die van de smid/DA.Een tinker op de manege werd in het begin eigelijk altijd met de praam op bekapt.Omdat gewoon anders niet ging,verder met jonge paarden met scheren gebruikte we hem wel.En bij mijn merrie bij de DA hebben we hem ook wel is moeten gebruiken
Margon schreef:Als bijvoorbeeld De praam ZO hard aan draait als het niet echt nodig is..
Hahaha
Ja hoor als je de praam niet strak hebt zitten heeft ie niet eens nut.