Praam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stuiterbal_

Re: Praam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 00:13

Verder niemand?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:47

Ik gebruik eigenlijk nooit een praam alleen als het paard gevaarlijk is, heb hem een keer gebruikt toen ik met mijn paardje die ik net gekocht had voor het eerst naar de hoefsmid ging en ze bijna de hoefsmid sloeg, ze ging erbij liggen en zwaaide met haar benen alle kanten op, toen hebben we gezegd praam erop. Maar ik vind het bevoorbeeld bij toileteren onzin, ik leer mijn veulentje al direct dat ik overal aan mag komen en heb haar oortjes ook al uitgeknipt. Ook voor manentrekken is wel een oplossing, mijn merrie heeft er een hekel aan, ze heeft een enorm dikke stugge bos en heb nu een mesje aangeschaft, geen gedoe lekker makkelijk. Verder is het vaak zo dat als je maar rustig blijft het vaak wel meevalt, veel geduld bij een paard leidt al snel tot een oplossing, vind een praam een oplossing voor de luie mens die zogenaamd geen tijd heeft om een paard op te voeden, niet voor het paard, die doe je er echt geen plezier mee hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:53

Brennie schreef:
ik leer mijn veulentje al direct dat ik overal aan mag komen en heb haar oortjes ook al uitgeknipt.

Dan moet je hem wel sinds veulen af aan hebben Knipoog
Mijn driejarige streel ik dagelijks de oortjes van en dat vindt hij heerlijk, maar het knipgeluid van de schaar is toch wel levensgevaarlijk (paard zit stante pete op zijn gat) en het scheermachine heb ik nog niet eens geprobeerd. Als hij van de winter geschoren moet worden zal ik maar sederen want dat gaat niet goedkomen. Ik hoop dat hij dan ook inziet dat er echt niks gebeurd en dat hij zich de volgende keer gewoon laat doen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:02

Ik kende mijn verzorgpaard ook vanaf zijn derde en daarvoor was hij ook nog nooit in mensenhanden geweest, maar nog nooit een praam bij hem gebruikt, alleen veel geduld. Dat ik mijn veulen nu alles al leer, wil niet zeggen dat paarden daarna niet meer wat kunnen leren. Mijn verzorgpaard was 3 en kende geen halster en borstel, na wekenlang voor zijn stal te zitten en met voer hem om te kopen heb ik zijn vertrouwen gewonnen en met veel geduld heb ik veel met hem bereikt. @Urielle: als je paard het knipgeluid eng vindt, moet je dit geluid maken tijdens het voeren, net zo lang tot hij het niet meer eng vindt, een gratis tipje van mij.

Samouray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:05

Ben het met de meesten van jullie eens dat een praam soms gewoon noodzakelijk is. Sam kan helemaal door het lint gaan bij de hoefsmid, dus dan gaat inderdaad de praam erop. Ik blijf het toch een beetje een naar gezicht vinden, maar zolang de praam goed gebuikt wordt zie ik geen problemen. Het voorkomt alleen problemen!!!

Stuiterbal_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 16:12

Ik zelf gebruik eigelijk nooit een praam Ik knip ze oren want dat vindt die fijner dan scheren Lachen

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:31

Stuiterbal_ schreef:
jacimatho schreef:
Helemaal niet zielig mits op de correcte manier gebruikt.

Ja

mee eens!

je kunt ook zelf een praam maken. neem een dik stuk bezemsteel. boor er een gat in en doe er een touw door heen.

Stuiterbal_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 16:41

Citaat:
mee eens!

je kunt ook zelf een praam maken. neem een dik stuk bezemsteel. boor er een gat in en doe er een touw door heen.

Ja dat heb mijn vriendin ook gedaan. Haha!

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:23

Samouray schreef:
Ben het met de meesten van jullie eens dat een praam soms gewoon noodzakelijk is. Sam kan helemaal door het lint gaan bij de hoefsmid, dus dan gaat inderdaad de praam erop. Ik blijf het toch een beetje een naar gezicht vinden, maar zolang de praam goed gebuikt wordt zie ik geen problemen. Het voorkomt alleen problemen!!!

Idd Ja

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:26

niet zielig, voor een aantal paarden noodzakelijk en soms ook voor je eigen veiligheid

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:33

idd, niet zielig, waarom blijven ze anders zo braaf staan als ze praam ophebben. Bij nikita is het juist de enige manier om een wormenkuur in te krijgen of een enting te krijgen. doodsbang is ze daarvoor. Ze heeft trouwens wel een keer de DA in zijn ballen geslagen met de praam, sloeg ineens met hoofd omhoog (ik had praam vast) en die sloeg dus tegen zijn edele delen. aaaaaaaauwww. En onder een operatie werd ze ineens wakker en sprong ze bovenop die zelfde DA zijn voet. Ik bel voortaan een andere, denk dat deze niet meer komt al ik zeg waar hij heen moet komen. haha

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:33

Niet zielig! Verder geen commentaar, ga met vele anderen mee met hun mening

_karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:23

helemaal niet zielig!!!(vroeger vond ik van wel maar toen wist ik de werking ervan nog niet)
toen de veearts bij onze verzorgpaardjes kwam controleren of ze nog een veulentje inhadden, moesten ze alletwee ook een praam op, en ze vielen bijna in slaap.Het helpt echt super om ze rustig te houden

Janine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:30

Ik vind het niet zielig,
want als het paard niet blijft stil staan bij dingen zoals scheren en dat als die beweegt dat je hem pijn doet ja dan vind ik wel dat je een praam mag gebruiken hoor.. Knipoog Knipoog

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:35

ElCamino schreef:
Een praam is niet zielig.
Bij juist gebruik maakt een paard endorfine aan waardoor het rustig blijft. Simpel gezegd verdooft het zichzelf een beetje...

Er is wel een verschil in pramen. Daar moet je even naar kijken. Sommige zelfgemaakte pramen hebben zo'n dun touwtje dat het in de lippen snijdt, anderen hebben te dik touw wat eraf glijdt.

Zelf heb ik er 2 ( omdat ik veel paarden scheer)
Eentje die je aan het halster kunt knopen zodat je alleen aan het werk kunt. Dat is Zo'n ijzeren met een gleufje en een touw eraan om hem vast te maken
De andere is een stuk rondhout met een lus aan het einde. Hierbij heb je wel iemand nodig.

Bij goed gebruik valt het wel mee, opletten dat je de neus niet dichtdraait, voorzichtig losdraaien en de lip masseren.

Ik gebruik liever een praam bij een verwonding die je moet behandelen dat het snel en goed gebeurt dan wanneer je aan loopt te klooien...
Bij het scheren is of de praam of sedatie een oplossing.

waar kan ik zo een praam kopen die je vast kan doen aan het halster. heb je er een plaatje van?

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:29

Aan de ene kant vind ik een praam wel zielig.
Maar aan de andere kant bij sommige paarden is het inderdaad nodig.
En zonder een praam bij zulke paarden kom je er niet echt ver mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:37

ik heb hem bij Faram nodig als hij geënt moet worden, en een keer toen hij een injectie moest hebben als verdoving hij is doodsbang voor vreemden die iets van hem willen, maar hij moet wel geënt worden he? ik vind het wel zielig, maar ja het is dan niet anders. ik vind het pas echt zielig als mensen het doen omdat ze anders de oren niet kunnen scheren, of manen kunnen trekken.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:43

Ik vind het niet zielig als het maar op de goede manier gebruikt wordt.

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:45

heb nog nooit een praam op mijn pony's gebruikt.. had alleen wel liever 3 week geleden 1 gehad. toen ik met injectienaalden antibotica aan ze moest geven.. en echt niet wou.. maar niemand in de buurt had en praam. dus dat is ook al overlegt dat die nu wel komt voor het geval dat er een keer iets is..

het is geen prettig gezicht een praam die te strak zit. heb het al eens met mijn eigen ogen gezien. en het klopt dat de lip helemaal verkleurd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:47

Ierepier schreef:
Ik vind het niet zielig als het maar op de goede manier gebruikt wordt.

dan nog heeft het imo een bepaalde zieligheidsgraad. niemand gebruikt zo'n ding toch zomaar? dan moet er wel echt iets zijn lijkt mij. het is wel even wat anders dan een zweepje.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:03

Vind er niks zieligs aan op het moment dat die op gaat,is het meerdere keren voor mijn eigen veiligheid of die van de smid/DA.Een tinker op de manege werd in het begin eigelijk altijd met de praam op bekapt.Omdat gewoon anders niet ging,verder met jonge paarden met scheren gebruikte we hem wel.En bij mijn merrie bij de DA hebben we hem ook wel is moeten gebruiken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:35

Chatelaine schreef:
Vind er niks zieligs aan op het moment dat die op gaat,is het meerdere keren voor mijn eigen veiligheid of die van de smid/DA.Een tinker op de manege werd in het begin eigelijk altijd met de praam op bekapt.Omdat gewoon anders niet ging,verder met jonge paarden met scheren gebruikte we hem wel.En bij mijn merrie bij de DA hebben we hem ook wel is moeten gebruiken

ik neem aan dat je hem niet voor de lol gebruikt, als het niet nodig is doe je dat ding niet om of wel? dan is dat toch gewoon paardenpesterij?

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:40

ik vind een praam wel zielig aangezien die bij mijn paardje altijd nogal strak moet Clown
hij word namelijk helemaal gek als ie geschoren moet worden maar goed gaat steeds beter
en ik zorg gewoon dat ik niet in de buurt ben als ie zo'n ding om krijgt.
maar als het voor de juiste doeleinden gebruikt word vind ik het niet zielig

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:28

Praam is zeker niet zielig!
Wij hebben een paard en als de DA moet komen (bv. voor een wondje of als we ze een ontworming moeten geven,...) dan stijgert het paard en is ze in staat zichhzelf nog meer te verwonden! Dan doen wij de praam om en dan is ze rustig Lachen

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:34

Margon schreef:
Als bijvoorbeeld De praam ZO hard aan draait als het niet echt nodig is..

Hahaha Haha!
Ja hoor als je de praam niet strak hebt zitten heeft ie niet eens nut.

Maar daarentegen heeft de praam ook absoluut geen nut als je deze té strak aandraait Knipoog
Dan werkt ie juist tegenovergesteld!!

Zielig vind ik het niet.
Als het nodig is, werk je gewoon een stuk veiliger, voor beide kanten Knipoog