Barley verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 08:44

Moeilijk zeg! Ik zal voor je hopen dat ze in het aankomende half jaar toch een stuk makkelijker blijkt te zijn dan de verwachtingen!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 09:45

Zeker een moeilijke beslissing. Ik denk (ook adhv jouw verhalen) dat Barley een behoorlijk pittige tante is, dat is sowieso niet makkelijk. Je moet altijd kijken of je eruit kan halen wat erin zit, maar om nou heel boud te stellen dat het meer een endurance paard is dan dressuur, dat vind ik persoonlijk nogal vreemd.
Ik vind de opmerking dat ze wel een goed endurance paard is bijzonder kortzichtig. Het is immers geen arabier, wat niet veel zegt, maar je ziet in de sport nu eenmaal ontzettend veel arabieren in de top. Daarnaast is een endurancepaard niet een paard wat vluchtgedrag vertoont (als ze dat al zou doen), in tegendeel: een endurance paard is onwijs koel in de kop en laat zich echt niet zomaar van de wijs brengen. Vind ik van haar kant nogal kort door de bocht, het is totaal nergens op gebaseerd, en zéker niet op 'kennis' van endurance (mag van mij, iedereen mag zijn/haar mening geven).
Bij mij komt de opmerking over alsof je je paard evt makkelijk kwijt zou raken nu endurance aan populariteit wint. Dat vind ik helemaal kwalijk, stel dat jij nu hals over kop je paard als endurance paard zou verkopen en het blijft problematisch? Je moet er niet aan denken dat de nieuwe eigenaar van alles uitprobeert. En al helemaal niet dat hij dan weer terugkomt bij jou: je hebt me helemaal geen endurance paard verkocht.
Ik zeg niet dat je haar moet houden, maar ik vind het (over endurance etc) een erg slechte reden om haar te verkopen. Als het niet klikt met het paard en je zou alleen maar met haar kunnen wandelen moet je je inderdaad afvragen of dat wel hét paard voor jou is, maar dat heeft niets te maken met vluchtgedrag, geschikter voor endurance of iets in die richting.
Ik zou als ik jou was verschillende mensen naar je paard laten kijken, overleggen met mensen die haar al langer kennen (en jou ook al langer kennen). Probeer het objectief te beoordelen, en ga zeker niet over één nacht ijs, krijg je alleen maar spijt van als je een nat pak haalt! Ook ik wens je veel wijsheid!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:02

Jippie schreef:
Door die hechte band ben ik altijd steenvast in mijn paard blijven geloven. Ik heb heel vaak getwijfeld aan mezelf [mijn capaciteiten en ruitergevoel] en daar heb ik ook veel traantjes om gelaten, maar ook dat is goed gekomen.
De vraag aan jou is nu hoe sterk je gelooft in je paard? Want als je doorzet zal dit zeker niet de makkelijkste weg worden. Maar als het lukt misschien wel een mooie weg.
...
Jij zult zelf moeten bepalen hoe sterk je gelooft in Barley en jullie band en hoe zwaar dat voor jou telt. Wanneer je ergens in gelooft dan is er veel mogelijk ook al zeggen mensen uit je omgeving heel andere dingen tegen je.
Succes er mee.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Je vertelt zelf ook al, dat als Barley bij jou is, dat ze dan niet vlucht maar bij je blijft. Ik merk aan Laiser dat hij mij ook steeds meer vertrouwd, en er zijn ook mensen geweest die zich afvroegen wat ik met zo'n steigerd paard moest, waar ik niet eens alleen mee een rit kan gaan maken. Maar door de band die ik met heb gekregen, lukken er steeds meer dingen. En vertrouwen we elkaar steeds meer. En ik heb er nu vertrouwen in dat wij ooit nog wel eens alleen een rit kunnen gaan maken. (Maar dat kan nog wel heel lang duren, maar het komt ... ooit)
Ik vind het goed van je dat je er voor wilt gaan. Heel veel succes!
En mocht je later toch nog besluiten dat het niet gaat, dan heb je gedaan wat je kon. Maar je hebt het in ieder geval geprobeerd.
Succes meid!

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:04

Zeker een moeilijke beslissing. Goed dat je haar in ieder geval nog een tijdje geeft om zich te bewijzen.

Wat ik uit jouw voorgaande berichtjes over Barley lees is dat ze totaal niet gemakkelijk is. En ik heb me ook al vaker afgevraagd of ze wel het juiste paardje voor je is.

Heel veel succes en ik hoop dat alles goed gaat komen.

Pietje Puk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 09:30

mijn adies: afscheid nemen. Voor dressuur kan je beter al geen Welsh cop nemen volgens mij. Je bent het vertrouwen in dit paard al een heel eind kwijt. Hebt er ook al vervelend naast gelegen, wat geen goeie start is. En nu heb je deskundig advies: afscheid nemen. Ik zou niet doorworstelen. Straks verlies je hetplezier er nog in. Gewoon de knoop doorhakken. Vor het paard ook beter. Die moet aan het werk en niet af en toe even longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 12:14

Luister vooral naar je eigen hart Heike, en heb vertrouwen in wat je gevoel je ingeeft. Een ander weet het altijd beter, maar een ander kent Barley niet zoals jij haar kent.
"Het paard moet aan het werk en niet af en toe even longeren" is stierenpoep. Het is een jong paard, dat al ontzettend veel meegemaakt heeft; ze heeft in het wild geleefd en daar geleerd dat vluchten vaak het verstandigste is wat je kunt doen. Vervolgens is ze gevangen en in een totaal onnatuurlijke leefomgeving geplaatst: weg uit haar kudde en in een box van 3x3. Ondanks dat ze daar vaak uitkomt, is het toch een behoorlijke cultuurschok voor zo'n dier.
Vervolgens komt ze dan bij een baasje terecht dat zielsveel van haar houdt, maar ook nog af en toe een brokje verdriet heeft om Barley's voorganger. Klinkt misschien onnozel, maar juist een paard dat niet zo gedomesticeerd is, heeft extra gevoel voor emoties en lichaamstaal, en moet dit dus ook maar zien te verwerken.

Daarom vind ik het heel verstandig dat je haar nu probeert te behandelen als een tweejarige: jouw paardje heeft al veel meegemaakt, en heeft tijd nodig om dat allemaal te verwerken.
Bovendien heb jij ook veel meegemaakt, en moet jij er ook allemaal maar mee om zien te gaan.

Ik denk juist dat jullie een ijzersterke combinatie kunnen gaan vormen, met de juiste begeleiding, en voldoende tijd.

MAAR als jouw hart je in gaat geven dat het niet goed is waar je mee bezig bent, probeer dan eerlijk te zijn en de knoop door te hakken. Barley voelt wat er aan de hand is, maar kan er niet met je over praten. Zij zal er niet gelukkiger van worden als jij niet meer overtuigd bent van jullie slagen, en daardoor zal het dan ook niet slagen.
Als jij echter positief blijft in dit verhaal, en jullie kunnen samen jullie verleden verwerken, dan denk ik dat we de komende verhalen nog heel veel van jullie gaan horen.

PS is het heel erg als ze haar hart niet bij dressuur heeft liggen? Endurance is ook erg leuk.... of misschien western..... of freestyle..... of..... maakt niet uit, maar geniet van elkaar!

Knufje, Sonja

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 16:40

Met sommige paarden heb je meer tijd nodig Heike. Met iones, mijn eerste paard ging alles veel gemakkelijker (afgezien van het feit dat ik een slechte ruiter was t.o.v. nu en dus erg moest afzien in het begin). Paddy heeft een ander karakter dan Iones waarop ik afgelopen 9 jaar helemaal ben ingesteld. Zij is heel heet en fel, ik moest daar echt mee leren omgaan. En nu valt het me soms nog niet mee hoor. Het heeft echt ruim 2 jaar geduurd eer het rijden met haar vaker fijn ging. Ik ben heel vaak afgestapt met een gevoel van onvrede omdat ik niets heb kunnen doen aan de training. En toch is het aan het komen, het gaat nu heel fijn het rijden. Bij jou en Barley kan het ook komen. maar als je haar wilt verkopen, doe het dan niet over een jaar. Doe het dan nu. Hoewel, als je wacht zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat je haar niet meer hoeft te verkopen. Mensen bij ons op stal die hier op bokt komen, kunnen voor mij getuigen hoe vaak ik Paddy heb willen verkopen, grinnik.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 17:24

Ik sluit me bij Lov aan wat betreft het stapje terug doen...
Als je er even afstand van wil doen kan je haar beter een paar maanden op het land zetten, onderschat het dier niet!
Ik denk dat ze je gaat uitproberen wanneer je met haar gaat 'freewheelen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 17:39

Moeilijk , heel erg moeilijk.

Maar lees ik tussen de regels door dat je haar eigenlijk diep in je hart liever wilt verkopen omdat je haar gewoon niet helemaal meer vertrouwd?

Maar aan de andere kant hou je zoveel van haar dat je het gevoel hebt haar in de steek te laten.

Moeilijk hoor die gemenge gevoelens.

Is er niemand op de manege die haar goed kan rijden die haar wil kopen, dan kun je haar toch nog elke dag knuffelen, of zou dat juist nog moeilijker zijn?

Ik wens je iig veel succes bij zo'n moeilijke beslissing.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 11:09

Inderdaad, een moeilijke beslissing. Ik weet niet hoe bij Trefaes de ponies rondlopen, maar vaak zie je wel dat in Wales de ponies wat vrijer gelaten worden en dus minder in de hand komen. Onze ouwe Tina was daar een heel goed voorbeeld van. Ze vertrouwde mensen maar mondjesmaat. Op zich een heel goede eigenschap ter voorkoming van diefstal, maar iets minder praktisch als je ze moet pakken in de wei, of als je ermee wilt rijden.

Tina werd dus toch ingereden en ze deed dat verder goed. Ze kreeg tijdens de IBOP proef zelfs een AA premie, wat maar voor weinig A-tjes is weggelegd. Op de proef stond wel vermeld: pony heeft een goeie ruiter nodig, wat dat dan ook moge betekenen. Feit is wel dat ze een hele beste rijpony was, maar niet direkt voor beginners.

Dus: als je doorzet, dan kan je aan Barley misschien wel een betere Cob krijgen dan gemiddeld. Daarvoor moet ze je 100% leren vertrouwen en ook gehoorzamen. Dat vergt tijd, werk en ook geduld. Denk ook aan je eigen gezondheid. Je wil ook niet nog een ongeluk krijgen. Wat dat betreft zou je misschien ook aan ruilen kunnen denken.

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 01:19

Ik heb hier weinig meer aan toe te voegen denk ik. Of toch wel eigenlijk.
Het enige wat ik kan zeggen is dat je je eigen gevoel moet volgen. Alle goedbedoelde adviezen ten spijt, het zijn allemaal meningen en adviezen van mensen die het zélf op die bepaalde manier zouden aanpakken. De enige die hier een keuze kan maken ben je zelf. Iedereen reageerd vanuit zijn eigen gevoel en/of ervaringen. Geen mens, geen paard, geen combinatie mens/paard is hetzelfde dus niemand kan eigenlijk oordelen over de combinatie Heike/Barley, die is nu eenmaal uniek.
Als je de energie en tijd ervoor kunt opbrengen zou je er voor kunnen gaan. Het kan en zal waarschijnlijk een lange weg worden zonder garanties. Heb je die energie niet, of gun je jezelf die tijd niet dan zou ik persoonlijk kiezen voor verkopen. Ik zelf heb het idee dat je momenteel twijfeld naar aanleiding van je val onlangs en dus redeneerd vanuit angst. Heel goed voor te stellen, heb zelf exact hetzelfde meegemaakt als jij en bij mij is het ondanks mijn grote liefde voor dat paard en mijn inzet en doorzettingsvermogen niet gelukt. Ik heb uiteindelijk dus die pijnlijke knoop moeten doorhakken en mijn grote liefde verkocht.
Mocht je voor dit laatste kiezen, zoek leuke mensen voor haar waar ze het goed zal krijgen en heb dan geen spijt maar zie het als een ervaring rijker en ga op zoek naar een paard wat beter bij je past. Mocht je er toch voor gaan ga er dan helemaal voor, geen half werk. Zoek goede begeleiding in iemand die je 100% vertrouwd. Een andere oplossing is om het bv nog een half jaartje aan te kijken. Stel een deadline voor jezelf en spreek met jezelf af dat mocht er dan nog steeds niets verbeterd zijn je dan alsnog zult verkopen. Dan heb je voor je gevoel in ieder geval alles geprobeert en kun je zonder spijt en schuldgevoel verder.
Veel sterkte met deze moeilijke beslissing !