Lege fokmerrie sportpaard hieraan uit besteden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Lege fokmerrie sportpaard hieraan uit besteden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:13

Ook dat is maar relatief Desiree.... namelijk erg sterk afhankelijk van het adres waar je de opleiding volgt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:17

Ik zou mijn paard ook niet willen uit lenen, en dan meer omdat ik waarschijnlijk, als ik een paard had, niet zonder het dier zou kunnen, en zeker niet voor een jaar ofzo.

De paardenbranche is flink aan het groeien, vooral in de lager gelegen provincies. Ik ga dit jaar beginnen aan een Paardenopleiding, weliswaar niet in Deurne, maar at maakt me niks. Ik wil dit heel graag, ik weet dat het zwaar is, maar dat maakt niks uit, als ik kan doen wat ik leuk vind. Je kunt weliswaar werk hebben, maar als je dat werk niet leuk vind, waar sta je dan?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:30

Toen ik naar Amerika ging is Vos voor een half jaartje uitgeleend aan een vriendin die in Deurne zat. Dat was eens maar nooit meer. Niet dat die meid niet kon rijden, maar ook zij moest af en toe ruilen als ik zag wat er allemaal rondhobbelde Ziek Plus dat het dier vel over been terug kwam, slecht gevoerd (In mijn proefiel kun je zien dat hij echt heel makkelijk moddervet werd, dus knap als je hem zo mager krijgt). En ik weet zeker dat dat niet aan het meisje dat hem reed lag, die moest regelmatig een weekend binnen blijven voor straf omdat ze Vos stiekem bijvoerde of meer bodembedekking gaf.
Als je er echt over denkt een paard daaraan uit te lenen, moet je voor de grap eerst maar eens rondkijken daar en ook zien wie er allemaal op je paard gaan rondbutsen. Denk dat de beslissing dan snel valt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:57

xx_Horsiex schreef:
...De paardenbranche is flink aan het groeien, vooral in de lager gelegen provincies. Ik ga dit jaar beginnen aan een Paardenopleiding, weliswaar niet in Deurne, maar at maakt me niks. Ik wil dit heel graag, ik weet dat het zwaar is, maar dat maakt niks uit, als ik kan doen wat ik leuk vind. Je kunt weliswaar werk hebben, maar als je dat werk niet leuk vind, waar sta je dan?

Nou.... je zult waarschijnlijk (tenzij je master-class doet en je ouders hebben een goed renderende hippische toko) de rest van je carriere in de paarden 6 dagen per week moeten werken, minstens 40 uur per week draaien én dan nog steeds niet genoeg geld kunnen verdienen om ook maar een simpel flatje voor jezelf te kunnen betalen...

Je gaat een toekomst van pure armoede en lichamelijke uitputting tegemoet. Als je dat leuk vind... ?
LEUK is het leven pas als je een mentaal uitdagende baan kunt vinden waarvan je niet lichamelijk uitgeput raakt, en dan kom je om een uur of 5 thuis smiddags en dan staan daar je eigen paarden in je eigen stallen en kan je lekker helemaal zelf bepalen wat je daarmee gaat doen.
Maar goed, dan moet je nu wel even wat verstandigers gaan leren. Dat is idd minder leuk dan naar de paardjes-school. Het is maar wat je belangrijker vind - nu leuk en straks minder leuk, of na 4 jaar minder leuk de rest van je leven leuker....

Bedenk dat als je over een aantal jaar met je Deurne-diploma op zak niet meer wilt werken in de paarden, je wel heel weinig opties hebt. Wees verstandig - ga iets veelzijdigers studeren. Je hebt nu nog de kans.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:15

Dees schreef:
Nou.... je zult waarschijnlijk (tenzij je master-class doet en je ouders hebben een goed renderende hippische toko) de rest van je carriere in de paarden 6 dagen per week moeten werken, minstens 40 uur per week draaien én dan nog steeds niet genoeg geld kunnen verdienen om ook maar een simpel flatje voor jezelf te kunnen betalen...

Je gaat een toekomst van pure armoede en lichamelijke uitputting tegemoet. Als je dat leuk vind... ?
LEUK is het leven pas als je een mentaal uitdagende baan kunt vinden waarvan je niet lichamelijk uitgeput raakt, en dan kom je om een uur of 5 thuis smiddags en dan staan daar je eigen paarden in je eigen stallen en kan je lekker helemaal zelf bepalen wat je daarmee gaat doen.
Maar goed, dan moet je nu wel even wat verstandigers gaan leren. Dat is idd minder leuk dan naar de paardjes-school. Het is maar wat je belangrijker vind - nu leuk en straks minder leuk, of na 4 jaar minder leuk de rest van je leven leuker....

Bedenk dat als je over een aantal jaar met je Deurne-diploma op zak niet meer wilt werken in de paarden, je wel heel weinig opties hebt. Wees verstandig - ga iets veelzijdigers studeren. Je hebt nu nog de kans.

Ik moet waarschijnlijk zeven dag werken, vroeg om half vijf op staan, laat naar bed om half twaalf. Vind ik dat erg? Absoluut niet.

Je gaat een toekomst van pure armoede en lichamelijke uitputting tegemoet.

Pure armoede? Je kunt het ook overdrijven. Ja, ik weet dat de paardenbranche niet veel betaalt, maar pure armoede is belachelijk.

De vriend van mijn zus doet dit ook, ik heb vaak geholpen, ga er over drie weken weer heen. Hij heeft er lol in, doet zijn werk goed, en hij is heel gelukkig met mijn zus en hun honden.

Ik ga hierna verder studeren als ik min opleiding heb afgerond.

En ik vind dat ik best verstanding bezig ben, met alles dat ik nu doen. Of je verstanding bent of niet, ligt niet aan je opleiding, maar aan jezelf.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:21

Als je er 100% voor gaat maak je nog een klein kansje...
Je zult nog vaak aan mijn tekst denken, dat wel Haha!

Veel succces, ik hoop dat je er evenzogoed heel gelukkig van wordt Ja

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:22

Dees schreef:
Als je er 100% voor gaat maak je nog een klein kansje...
Je zult nog vaak aan mijn tekst denken, dat wel Haha!

Veel succces, ik hoop dat je er evenzogoed heel gelukkig van wordt Ja

Dankjewel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:51

Graag on-topic blijven, topics over wel of niet de paarden in zijn er genoeg.

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat. Daar past het beter dan op FA.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:13

Never ever dat mijn beessie der heen zou gaan! Ik heb er ook net een half jaar Deurne opzitten, maar mn paard is wel volledig naar de maan!!! ik vind het mooi te lezen dat ik niet de enige ben die Deurne welgezegd waardeloos vind! Ik heb welliswaar zelf niet de beslissing genomen ermee te stoppen, en vind het echt niet leuk, want dit is wat ik wil. Maar Deurne is idd ook niet de geschikte plek het vak te leren. Waardeloos...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:43

Nooit! Ik heb tot nu toe alleen maar mensen van Deurne af zien komen die mijn paard nog niet uit mogen stappen (sorry voor degenen die WEL kunnen rijden en van Deurne af komen, ze zullen er vast zijn...).
Mocht ik er echt zo langdurig niks mee kunnen doen (dat ik heel de zwangerschap niks zou kunnen, maar dat gebeurt maar zelden), dan gaat het paard lekker de wei op met af en toe longewerk of ik regel een goede ruiter die mijn paard 3x in de week wat werkt onder mijn toezicht.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 08:47

Ik neem aan dat je als je toegelaten op deurne wil worden wel wijken, schoudervoor, figuren, alle gangen en een ruime sprong moet kunnen maken? Waarom vragen ze anders paarden van het liefst dubbel L.

Maar goed, als ik een paard had zou ik er zelf mee aan de slag gaan. En als ik zwanger was of door ongeval, zoek je toch een verzorgster of leaser? Dan krijg jij er ook nog voor betaald.

Dus jij betaald 11oo euro per jaar op je paard op stal te zetten en iedereen erop te laten rijden?
Belachelijk zeg.. denk ook niet dat veel mensen dit doen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 08:55

Ik heb daar 2 jaar deeltijd gelopen maar idd dat ik nooit mijn paard daar naar toe zou doen. Wij moesten dan ook weleens op schoolpaarden rijden, springen of dressuren en leerlingen op schoolpaarden lesgeven. Jezus wat waren die beesten verreden. Compleet stijf, vast in de rug, niet nageeflijk, leken idd wel manegepaarden. En buiten dat zagen ze er niet echt geweldig uit.
De meeste schoolpaarden die wij hadden voor springen, gingen er bokkend na de hindernis vandoor de bakrand in of braken hun benen over een kruisje, waren niet vooruit te branden of waren sterrenkijkers. En dan Cor Loeffen maar roepen, ontspannennnn ontspannennnn......*zucht*

(ja ze hadden wel een leuk Eksteintje die kon springen, die was zowaar nog wel een soort van leuk maar die was vaak kreupel)

Oja en die containerboxen waren erg sneu, als ik mijn eigen paard meenam wilde ik nog nieteens dat hij daarin stond.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:29

Suzanne F. schreef:
Ik heb daar 2 jaar deeltijd gelopen maar idd dat ik nooit mijn paard daar naar toe zou doen. Wij moesten dan ook weleens op schoolpaarden rijden, springen of dressuren en leerlingen op schoolpaarden lesgeven. Jezus wat waren die beesten verreden. Compleet stijf, vast in de rug, niet nageeflijk, leken idd wel manegepaarden. En buiten dat zagen ze er niet echt geweldig uit.
De meeste schoolpaarden die wij hadden voor springen, gingen er bokkend na de hindernis vandoor de bakrand in of braken hun benen over een kruisje, waren niet vooruit te branden of waren sterrenkijkers. En dan Cor Loeffen maar roepen, ontspannennnn ontspannennnn......*zucht*

(ja ze hadden wel een leuk Eksteintje die kon springen, die was zowaar nog wel een soort van leuk maar die was vaak kreupel)

Oja en die containerboxen waren erg sneu, als ik mijn eigen paard meenam wilde ik nog nieteens dat hij daarin stond.

Offtopic: Het deel in het zwart vind ik een lompe en domme opmerking, Er zijn zat manege paarden zie nageefelijk kunnen lopen en ontspannen en niet verreden zijn. Vaak zijn deze beestjes ook helemaal niet stijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:18

xx_Horsiex schreef:
Offtopic: Het deel in het zwart vind ik een lompe en domme opmerking, Er zijn zat manege paarden zie nageefelijk kunnen lopen en ontspannen en niet verreden zijn. Vaak zijn deze beestjes ook helemaal niet stijf.

Offtopic: er zijn er ook zat die wel verreden zijn

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:30

mak karakter, dan willen ze die van mij niet eens. Maarre wel apart je moet toch ook kunnen rijden op een minder makkelijk paard of zie ik dit fout Lachen. Ik zou in ieder geval niet gauw mijn paard naar zo iets doen. Of ik zou moeten zien wie hem rijd enz en veel contact met ze hebben. mocht het niet bevallen dat hij weer mee naar huis gaat.

edit: daarbij ken ik iemand die partime deurne deed, geslaagd is..En na een rondje op mijn paard afstapte Clown omdat hij niet wijs was volgens haar. Tsja dat paard voelt je nou eenmaal haar fijn aan. Ben je bang dan pakt hij je Haha!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:54

[***] schreef:
xx_Horsiex schreef:

Offtopic: er zijn er ook zat die wel verreden zijn

Ja, maar om een van die paarden nou maar gelijk af te doen als 'manege paard' slaat nergens op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:22

Ik heb nog nooit in mijn leven een rijtechnisch fijn voor elkaar manegepaard gezien.
Misschien in jouw ogen wel maar ik leg mn eisen qua rijtechnisch ietsje hoger als jij vermoed ik.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:28

Als ik voor de keuze zou staan om mijn paard aar Deurne te doen of om hem te verkopen dan kies ik voor het laatste.
Deurne is trouwens verre van goedkoop. Als je dat kan betalen kan je ook wel een paard betalen en dat desnoods zelf even naar L-niveau brengen. Als dat al niet lukt heb je denk ik toch de verkeerde opleiding gekozen....

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:06

even of topic: bij mij op de manege kunnen alle pony's prima springen, sommige zelfs over de meter..
en echt byna alle pony's kunnen aan de teugel...

maar srry

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:08

Suzanne F. schreef:
Ik heb nog nooit in mijn leven een rijtechnisch fijn voor elkaar manegepaard gezien.
Misschien in jouw ogen wel maar ik leg mn eisen qua rijtechnisch ietsje hoger als jij vermoed ik.

Ik rij alleen maar op manege paarden en daar heb ik veel van geleerd. Als ik hoger op zou willen in de rijsport dan zou ik aan een eigen pony moeten denken, denk ik zelf. Maar manege paarden zijn echt geen lompe knollen ofzo, heel veel mensen beginnen met rijden op manege paarden. Als er geen manege paarden waren kon de helft van de mensen die rijden dus niet rijden. Daarom vind ik die opmerking van jouw echt dom. Prima als jij graag 'rijtechnisch' meer eisen hebt, maar dat geeft je niet het recht om een manege paard maar af te kraken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:47

Ze kraakt het manegepaard ook niet af, maar het gereden zijn van het manegepaard. En daar kan een manegepaard in het geheel niets aan doen.
Van het manegepaard zelf zegt ze niets, ook niet dat ze lomp zijn, dat maak jij ervan. Ik vind het dan ook zeer kortzichtig van jou om Suzanne n.a.v. haar terechte uitspraak dom te noemen.

Een paard KAN niet goed gereden zijn als er altijd verschillende mensen met allerlei soorten rijtechnische fouten omdat ze het nog moeten leren (wat eigenlijk niet gaat omdat ze maar 1x per week rijden) de hele dag op zitten te butsen. Onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 22-07-06 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:51

Als je goed leest zie je dat ik haar opmerking dom noemde, en niet haar. Ik heb haar profiel gelezen en vind het zeer knap van wat ze allemaal bereikt heeft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:52

Ook haar opmerking is niet dom maar terecht. Zie uitleg.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:53

Desiree schreef:
Ook haar opmerking is niet dom maar terecht. Zie uitleg.

Ben ik het helemaal mee eens. Ook met je uitleg.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:57

En by the way, als er iemand veel respect heeft voor manegepaarden, dan ben ik het wel. WAnt zonder manegepaarden had ik nooit aan iones hoeven te beginnen en had ik heel het rijden uiteindelijk nooit geleerd.