rijden met dit warme weer..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: rijden met dit warme weer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 07:25

russel; ik ga er vanuit dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft. Waarom kan een paard niet tegen de hitte? Het dier zweet gewoon om zijn hitte kwijt te raken, net zoals wij dat doen en alle andere dieren (of hijgen, zoals een hond).
Wedstrijden gaan in dit geval gewoon voor ja; dat zal wat zijn, belt iedereen af omdat 'het te warm is'. Wij moeten toch ook gewoon in volle tenue? Ik mocht gisteren echt niet starten in zomertenue hoor! Reken er ook maar op dat Noob beter in de gaten gehouden werd en beter verzorgd werd dan ikzelf!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 07:37

Ik vind ook dat we de paarden niet slecht behandelen door op wedstrijd te gaan.

Zoals gezegd er is strenge veterinaire controle, en deze vertellen echt wel als het te wam zou zijn.

En ja als je op wedstrijd gaat is er zoveel meer dan alleen het paard.

Je zou eens naar een SGMW moeten gaan kijken om te zien hoeveel werk het is , en hoeveel vrijwilligers er daar bezig zijn om het op touw te zetten.
Afmelden is dan not done.

Wij kunnen max. 100 starts op een heel weekend verwerken, terwijl dat onder het zadel wel 4x zoveel zijn.

Dus ondanks de warmte ga je omdat er veel meer bij komt kijken, en onze diren zo goede conditie hebben, het niet uitmaakt.
Er is er gisteren niet één uitgesloten op veterinaire gronden.

En dat bij ong. 100 paarden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:48

Russel als je het zo goed voor denkt te hebben met paarden, waarom werk je er überhaupt mee??
Als ik mijn paarden de keus geef staan ze het liefst 24/7 met hun neus in het gras en gaan ze echt niet voor de lol een dressuurproef lopen in de wei. Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:58

als ik de keuze heb dan laat ik ze lekker staan met dit weer, maar als het moet dan moet het, maar dan wel aangepast Haha!

rapidansi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:49

ik rijd alleen als het 's avonds echt wat afkoelt. voornamelijk omdat mijn paard dag en nacht buiten staat en als ik ga rijden helemaal lek wordt gestoken door van die grote grijze vliegen. het heeft daarom ook weinig zin. want draven betekent zweten dus nog meer vliegen en stappen..tja..dan ga ik liever met hem een stukje wandelen en dan weer terug de wei in zetten.Ik vind het zelf wel vervelend dat het zo warm is.(als ik kijk naar het paardrijden.verder ben ik er wel blij mee;-) Ik denk dat iedereen het zelf moet weten, maar in mijn paard zijn situatie rijd ik nu overdag liever niet.En in het weiland krijgt hij wel genoeg beweging door met de veulens te crossen.Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:54

ik zeg niet dat ik op het heetste van de dag train, als het een beetje kan rij ik 's ochtends heeeeeel vroeg (om 5 uur zit ik erop), ook ivm dazen en horzels.
maar als ik een wedstrijd in het verschiet heb, train ik toch ook een aantal keren in de hitte, hij moet toch ook een soort aclamatiseren.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:48

Ik rijd ook gewoon met dit weer hoor. Ik probeer wel vroeg/laat te rijden, maar als dat niet lukt gewoon 's middags.
Nee, ik ga niet intensief springen, maar dressuurtraining kan gewoon hoor. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:00

En onder de 10 graden is het te koud. Als het regent krijgen ze last van de spieren.
Dan kunnen we dus alleen rijden bij 15 graden, geen zon, geen wind, geen neerslag.

Een paard met een goede conditie kan dit makkelijk aan. Wij hebben meer last van de warmte dan paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:04

manie schreef:
Russel als je het zo goed voor denkt te hebben met paarden, waarom werk je er überhaupt mee??
Als ik mijn paarden de keus geef staan ze het liefst 24/7 met hun neus in het gras en gaan ze echt niet voor de lol een dressuurproef lopen in de wei. Vork

Er zijn mensen die ook nog een middenpad kennen en die heb jij dus nog niet gevonden. Jouw felle reaktie op mijn mening zegt mij genoeg over jouw en de relatie met je paard. Nee idd mijn paard loopt niet voor de lol een dressuurproef in de wei, heb ik hem althans nog nooit zien doen, geen een trouwens en werk ik er mee, het is maar wat je daar onder verstaat. Ik heb mijn paard voor mijn plezier en kijk ook of hij het nog leuk vind. Dat paarden zo een goede conditie hebben dat ze het fantastisch vinden om met 40 graden te moeten doen wat baasje ze oplegt, geloof je zelf ook niet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:09

russel, haal nou eens diep adem en LEES eens wat er staat; niemand zegt dat zijn of haar paard het lekker vind om met hoge temperaturen aan het werk te moeten, maar als het nu niet anders kan? Omdat je bijvoorbeeld in ochtend of avonddiensten werkt? of om allerlei andere redenen?
Bovendien; iedereen zorgt goed voor zijn paard, er wordt vast regelmatig gestapt en de dieren worden goed gekoeld na het werk.
Mijn paard wordt er alleen maar slechter van als ik hem nu stil zou zetten ivm het weer; hij staat dan te stuiteren op stal of in de wei, is boos omdat ik niet genoeg met hem doe en loopt de hele boel bij elkaar te hinneken op het moment dat hij een ander dier in de rijbak ziet.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:40

Russel neem een heerlijk verkoelend ijsblokje ofzo.

Ik vind gewoon dat ik prima met dit weer overdag kan rijden als ik dat nodig vind (en ja een wedstrijd vind ik nodig). Ik verzorg mijn paarden top en het feit dat ze fluitend de veterinaire controles doorlopen bevestigd mijn vermoeden dat ze echt helemaal niks onder deze omstandigheden lijden.

Ik wordt gewoon een beetje moe van die truttige houding die een aantal mensen ten opzichte van hun paard hebben. Het zijn echt geen watjes hoor!

Als ik niet midden overdag hoef te rijden doe ik dat ook niet, maar soms het je gewoon geen keus.

Het is veel belangrijker dat je je paard goed kent en dus symptomen van oververhitting ed herkent en weet hoe daar mee om moet gaan ipv alleen maar roepen dat alle paarden vreselijk lijden onder hun wedstrijd rijdende eigenaren.

En laten we reeel zijn, onze paarden zijn stikt verwend net als wij zelf. Als het even een beetje te warm is dan begint iedereen meteen te piepen. Vroeger vielen de werkpaarden ook echt niet acuut dood als ze bij dit soort temperaturen hun dagelijkse werk deden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:51

Ik vind het zieliger voor mijzelf dan voor het paard (ik kan niet zo goed tegen hitte). Een half uurtje werken lijkt me echt geen probleem, na de tijd even lekker afspuiten en de wei weer in en het paard is weer helemaal ok. Ik denk dat je beter nu af en toe een half uur in de zon kan rijden, dan dat je het nooit doet en hij ineens met een wedstrijd wel moet.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:53

@manie,dat van die werkpaarden klopt vroeger moesten ze ook gewoon met 30 graden aan het werk in de hooivelden.
ik heb vanochtend 15/30 minuten gereden ofzo en daarna met 2 emmers water afgesponst,daarna lekker de wei weerop.volgens mij hebben de paarden niks te klagen als je ziet hoe wij het met ze voor hebben.gewoon trainen(rekening houden emt de hitte)en daarna afspuiten of afsponzen,dan is er volgens mij niks aan de hand.maarja wie ben ik.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:56

Wat weer een gepiepel over de paardjes.
Ze zijn niet van suiker en kunnen wel een stootje hebben.
Natuurlijk passen de meeste mensen hun training aan met dit weer. Onze fokmerries worden zelfs op aangepaste tijden in de wei gezet.
Dus om 6.00 uur eruit en om 12.00 uur weer binnen. Morgen komen ze zelfs helemaal niet buiten!
Zielig?????
Dacht ik niet. Ik vind het veel zieliger dat we Lars, onze valkkleurigepony naar binnen halen met allemaal bloedvlekken en zo gek dat we hem bijna niet kunnen houden, de makste pony van het stel.

Ik vind het wel heel erg dat je Manie uitmaakt voor iemand die niet weet hoe ze haar paard moet verzorgen en rijden.
Geloof me, die paarden van haar worden erg goed verzorgd en met zorg getraind.
Misschien moet je iid een keer bij een wedstrijd gaan kijken. Leerzaam en leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:02

Ik train gewoon door. Ik rij normaal ook s' ochtends of s'avonds dus nu ook. Net zo intensief als anders en spons hem daarna af. Mijn paard heeft er absoluut geen moeite mee behalve dat hij ietsje sneller zweet.

Maar laten we elkaars mening en trainingswijze asjeblieft respecteren.

Als de een gewoon door traint moet hij dat gewoon doen en als de andere zijn paard liever vrij geeft dan, ook goed.

Maar als ik altijd rekening moet houden met het weer ect. dan kan ik net zo goed stoppen heb ik het idee. Tuurlijk met 40 graden ga ook ik niet intensief midden in de zon rijden. Maar ik neem aan dat iedereen wel weet wat voor zijn of haar paard het beste is. En elk paard is anders

En bovendien. We moeten de paarden niet menselijk gaan maken (niet aan vallend bedoelt) maar ze kunnen meer hebben dan dat wij denken. Met regen gaan er een hoop naar binnen bijvoorbeeld. Terwijl ik de paarden nog doodleuk in de wei zie grazen. Als ze hier last zouden hebben van de regen dan zouden ze wel gaan schuilen. Zo ook met de zon ect.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:06

Op een wedstrijd en als je bijv. les hebt of om een andere reden aan tijd gebonden bent heb je weinig keus, en dan zullen ze het ook heus wel volhouden.
Maar als je met deze temp. de keus hebt tussen de middag op de dag en 's morgens vroeg of 's avonds laat, en heel intensief rijden of iets minder vragen een paar dagen, vind ik het toch toch wel zo eerlijk om dan te kiezen voor het verstandigste...

Hoe vaak is het hier nou zo heet...
En hoe erg is het als je buiten wedstrijd en les om een keer een paar dagen ietsje rustiger aan doet...

Ik rijd in principe ook gewoon door, maar zo mogelijk probeer ik me wel een beetje aan het weer aan te passen (zowel voor het paard als voor mijzelf) ...

Verder spuit ik inderdaad ook lekker af na het rijden en bij extreem zweten geef ik electrolyten bij van Pavo (ook een zoutblok mag in deze tijd niet ontbreken vind ik...)

Gisteren hebben onze paarden ook middag op de dag voor de wagen gelopen, en met wat extra stappen en daarna lekker afspuiten was dit ook geen enkel probleem.
En a.s. donderdag heb ik midden op de dag les, dus dan zullen we er ook tegenaan moeten...

Maar de rest van de week rijd ik lekker 's avonds en 's morgens vroeg.
En aan een extra strandritje met dit weer hebben paard en ik beide geen hekel! Knipoog

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:11

het is dat er bij stal teveel dazen zitten maar anders zou ik nu ook gewoon gaan rijden. Alleen die vreselijke zoemers maken het rijden tot een hel op dit moment Boos!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:30

russel schreef:
Wan schreef:
ik vind dat het wel kan.. ik bedoel; als jij moet werken overdag in die hitte.. dan ga je dat toch ook niet 's avonds pas doen? Of neem je toch ook geen 'rustdag' ofzo?

Als je nou de mogelijk hebt om 's ochtends of 's avonds te gaan rijden met de hitten en dán ga je 's middags, dan vind ik het een ander verhaal.

Omdat jij verplicht bent in de felle zon lichamelijk werk te doen 8 uur achter elkaar, straf je daar je paard dan ook maar mee, door hem dan maar te gaan rijden?? Ik proef veel dierenliefde en respect. By the way, zit je baas met een dik chabrak en leren zadel op je rug als je werkt en geeft hij dan het tempo aan?

Lees het eerst beter.. ik zéi ook.. als je de mogelijkheid hebt om 's ochtends vroeg óf 's avonds laat te gaan rijden is dat natuurlijk beter.. maar als je dat níet hebt kun je ook wel overdag rijden hoor. (en dan niet al te fanatiek, tenzij je moet oefenen voor wedstrijden ofzo, want bij wedstrijden moet je ook wel in die hitte rijden)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:37

benangelique schreef:
russel, haal nou eens diep adem en LEES eens wat er staat; niemand zegt dat zijn of haar paard het lekker vind om met hoge temperaturen aan het werk te moeten, maar als het nu niet anders kan? Omdat je bijvoorbeeld in ochtend of avonddiensten werkt? of om allerlei andere redenen?
Bovendien; iedereen zorgt goed voor zijn paard, er wordt vast regelmatig gestapt en de dieren worden goed gekoeld na het werk.
Mijn paard wordt er alleen maar slechter van als ik hem nu stil zou zetten ivm het weer; hij staat dan te stuiteren op stal of in de wei, is boos omdat ik niet genoeg met hem doe en loopt de hele boel bij elkaar te hinneken op het moment dat hij een ander dier in de rijbak ziet.

helemaal mee eens!
Die paarden worden echt niet mishandeld ofzo hoor.. er word heel goed (uit)gestapt, maar daarom mogen ze best wel 'wat' doen.. ook al is het maar een half uurtje in de bak rijden.. gewoon rustig aan doen enzo, en na die tijd afspoelen, ik merk zelf bij m'n verzorgpony dat ze het nog leuk vind ook want ze was behoorlijk voorwaarts (in het bos).

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:38

Je merkt snel genoeg of je paard last heeft van de warmte.
Maar als ik zie afgelopen weekend op wedstrijd dat de paarden allemaal fit een hindernis lopen zonder problemen.En allemaal goed de veterinaire keuring door komen zonder problemen zie ik geen kwaad in om met warm weer te rijden.Als je vind dat het te warm is voor de paarden om te werken moet hje heel nederland stil leggen mag niemand meer werken omdat het te warm is.Kijk eens naar mensen die de hele dag buiten werken gaan toch ook gewoon door.Dus waarom paarden niet.Hebben we een keer mooi weer in Nederland is iedereen weer aan het klagen dat het te warm is.Is het over twee weken weer nat en koud hoor je iedereen weer klagen dat het te nat is En dan kun je ook niet werken want dat is ook niet goed voor de dieren.Dus laat maar weer staan.Om welke reden heb je dan een paard,om alleen maar te rijden met mooie weer en niet te warm.Die paarden moeten ook werken voor hun eten vind ik moeten wij ook.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:52

@wan,mijn verzorgpony die kan met dit weer neit eens normaal doen,zo druk is ze.het maakt haar eigenlijk niet uit heo warm het is(of koud)ik ben de enige die nu heel veel met haar doet,en daar is ze wel blij om.kortom het is neit zielig,gewoon na de training lekker afspuiten of afsponzen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:08

ardo_iggy, je hoort mij niet klagen hoor! Knipoog
Liever dit weer in m'n vakantie dan die regen van vorig jaar! Haha!

En wat de menwedstrijden betreft...
Ik ga er vanuit dat daar allemaal goed getrainde paarden lopen, dus die zouden dat inderdaad prima aan moeten kunnen!
Zouden er gisteren heel veel niet door de keuring zijn gekomen val je toch wel door de mand met de basistraining denk ik...

Met zulk weer is zo'n veterinaire keuring trouwens helemaal geen overbodige luxe, eigenlijk ook niet op andere wedstrijden...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:12

Nouvel dat moet je dus eens aan de klasse 4 rijders zeggen.

Die zijn het daar helemaal niet mee eens, terwijl zeker de hartslag een indicatie is van de conditie van het paard.

De temp ligt met deze temperatuur wat hoger, dat is logisch.
Maar het hangt ervanaf hoe snel een paarde hersteld, en hoe snel hartslag en temp omlaag gaan.

Dit kun je tijdens de training met je paard ook zelf nakijken, en dan weet je of hij de conditie heeft om met warm weer te werken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:24

Ik rij gewoon door. Mijn paard zweet wat sneller maar werkt super goed op het moment voor me en is heel braaf. Op deze manier zijn we ook snel weer klaar.

Dus ach. Ze is goed getraind en gezond. Wij gaan morgen aaf om 6 uur gewoon starten hoor.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:29

Ik rijd niet met dit weer, mijn paard en ik kunnen allebei niet zo goed tegen de warmte.
Op het heetst van de dag vind ik zelf ook verschrikkelijk dus dat zou ik al helemaal niet doen.