Wel of geen eigen pony nemen? Ervaringen gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Re: Wel of geen eigen pony nemen? Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:44

Ik heb ook op mijn 13e een pony gekregen. Achteraf bekeken had ik nog veel te weinig ervaring voor die pony die ik kreeg, namelijk een 3-jarige hittepetit die 2 maanden onder zadel was. Het is wel goedgekomen, maar vraag niet hoe vaak ik er naast gelegen heb Knipoog Dus neem vooral de tijd om een pony te zoeken die goed bij je past. Ze stond toen op de manege, uitmesten en voeren werd gedaan, maas 's winters stonden ze de hele dag op stal. De eigenaar liet ze wel regelmatig 's ochtends in groepen in de bak, maar niet elke dag dus moest ik er 's winters vaak heen om te rijden of om haar gewoon even los te laten. Had ik niet altijd zin in Tong uitsteken Maar het scheelde dat het op een manege wel altijd gezellig is met andere meiden enzo. En mijn moeder kan ook rijden dus als ik bijvoorbeeld een lange schooldag had kon ik mn moeder vragen of zij zin had om te rijden. Nu staat ze op een pensionstalling waar ze 's winters overdag weidegang krijgen, dus het enige wat ik nu nog hoef te doen is rijden en aandacht geven. Dus nu voel ik me ook niet schuldig als ik eens 2 dagen niet ga. Ik heb verder nooit in de knoei gezeten met school en pony.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:11

Oooh, mensen, ik houd van jullie! Haha!
Super zeg, al die reacties, hier heb ik echt wat aan! OK dan!

Ik kan inderdaad ook niet tegen mensen die gelijk als ze een pony mogen van hun ouders er eentje in een opwelling kopen.. Als ik soms tegen mensen uit mijn klas zeg: Ik mag er wel een, maar ik moet er eerst goed over nadenken. Is de reactie altijd: WAUW, WAAROM DOE JE DAT DAN NIET??? Tong uitsteken

Ik denk dat ik jullie ga volgen, want je hebt gelijk, als je nu al begint met een verzorger voor 3 dagen, dan kun je beter zelf een verzorgpaardje proberen te zoeken.. Lachen Ik ga nog eens héél goed rondkijken hier in de buurt, naar een leuk verzorgpaardje, die ik misschien ook wel wil uitbrengen op wedstrijden, of waar ik les mee kan krijgen, dat ik er echt veel ervaring van opdoe. Ik kan namelijk wel een shetlander krijgen als verzorgpony, van een jongen bij mij in de klas, maar ja.. Die is waarschijnlijk niet ingereden en dan blijft het bij poetsen, wel heel erg leuk, maar niet wat ik zoek..

Ik houd jullie op de hoogte en nogmaals super bedankt!!! Lovers

* Weet weer wat ze aan bokt heeft.. Schijnheilig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:22

Appelflapje schreef:
Oooh, mensen, ik houd van jullie! Haha!
Super zeg, al die reacties, hier heb ik echt wat aan! OK dan!

Ik kan inderdaad ook niet tegen mensen die gelijk als ze een pony mogen van hun ouders er eentje in een opwelling kopen.. Als ik soms tegen mensen uit mijn klas zeg: Ik mag er wel een, maar ik moet er eerst goed over nadenken. Is de reactie altijd: WAUW, WAAROM DOE JE DAT DAN NIET??? Tong uitsteken

Ik denk dat ik jullie ga volgen, want je hebt gelijk, als je nu al begint met een verzorger voor 3 dagen, dan kun je beter zelf een verzorgpaardje proberen te zoeken.. Lachen Ik ga nog eens héél goed rondkijken hier in de buurt, naar een leuk verzorgpaardje, die ik misschien ook wel wil uitbrengen op wedstrijden, of waar ik les mee kan krijgen, dat ik er echt veel ervaring van opdoe. Ik kan namelijk wel een shetlander krijgen als verzorgpony, van een jongen bij mij in de klas, maar ja.. Die is waarschijnlijk niet ingereden en dan blijft het bij poetsen, wel heel erg leuk, maar niet wat ik zoek..

Ik houd jullie op de hoogte en nogmaals super bedankt!!! Lovers

* Weet weer wat ze aan bokt heeft.. Schijnheilig

jij ook bedankt voor je eerlijke reactie, vaak genoeg zetten mensen een dergelijk topic neer zonder op enig advies in te gaan. ik vind het heel verstandig, met een leuk verzorgpaard kan je in feite evenveel als met een eigen paard, maar je zit er wel minder aan vast zeg maar. ik wens je veel succes met het zoeken en vinden van een leuke pony!

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 06:50

Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen okal zou ik dat niet kunnen want ik heb nou eenmaal een paard.. en ben er super trots op en blij mee.

Maar jij hebt er zo te horen/te zien egt goed over nagedacht en het beste is dan dat je gewoon een verzorg pony zoekt. daar ben ik het wel met je eens.

× Shirley

P.s. De mensen op bokt kunnen wel aardig zijn Clown

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:41

knap die beslissing. heb je eenmaal ervaring. www.leasepaard.nl daar kun je paarden leasen vaak voor een half of een heel jaar en dan eventueel kopen
maar de meeste kosten zijn wel voor jezelf

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 15:36

Ik heb wel een plek op het oog waar ik graag zou verzorgen, daar staan 4 pony's:
1 Shetlander, die wel dressuurmatig word bereden.
2 ijslanders
1 Hele mooie schimmel van ong. 1.50

1.50 ben in ik zelf ook... Vingers aflikken Mooi beestje is dat!

Knipoog Deze vakantie toch maar eens gaan vragen, maar ik vind het wel 'eng' om te vragen.. Knipoog

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:38

Denk dat je met je 1.50 toch niet meer op een shet moet klimmen hoor..
Zou voor een grotere pony gaan.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 15:40

Ik zou die shetlander nog best kunnen verzorgen, maar idd lijken me die andere 3 beter.. Ja

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:22

Appelflapje schreef:
Doei!

Hoi Allemaal,

Ik ben een meisje van 13 en zit erg na te denken over een eigen pony/paard.
Van mijn ouders zou ik er een mogen, maar ik wil zeker weten dat ik het leuk ga vinden en vol kan blijven houden. Nu wil ik dus heel graag wat ervaringen horen van mensen/kinderen die (na lang twijfelen) een eigen pony of paard genomen hebben.

Hier nog wat informatie over mij:
* Ik zit in de 3e klas
* Ik moet elke dag drie kwartier heen, en drie kwartier terugfietsen.
* Op school gaat het nu heel goed.

Ik heb dus niet graag reacties van: Ik heb een eigen paard en ik vind het super!
Een beetje meer onderbouwen mag ook wel. Knipoog Vertel ook even waar ik dan op zou moeten letten en wat jullie zelf het moeilijkst vinden aan een eigen pony hebben.

Ik hoop dat ik wat van jullie ervaringen kan leren.. Lachen

Alvast bedankt!

Ik ben nu 16, zat in de 4e klas en moet ook elke dat 1,5 uur fietsen naar school, het gaat echt perfect met mn paardjes ! Haha!
Als je via de financien wordt gesponsort door je ouders, doen!
Een bijrijder is altijd handig.. maar bedenk wel.. daar zitten ook nadelen aan.

Een paardje van 6 kan soms nog flink de puber uit hangen, 7/8 vind ik een mooie leeftijd om mee te beginnen Ja

Koop je pony wel groot genoeg, D-E pony of een paard Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:36

janinetjjj schreef:
Appelflapje schreef:
Doei!

Hoi Allemaal,

Ik ben een meisje van 13 en zit erg na te denken over een eigen pony/paard.
Van mijn ouders zou ik er een mogen, maar ik wil zeker weten dat ik het leuk ga vinden en vol kan blijven houden. Nu wil ik dus heel graag wat ervaringen horen van mensen/kinderen die (na lang twijfelen) een eigen pony of paard genomen hebben.

Hier nog wat informatie over mij:
* Ik zit in de 3e klas
* Ik moet elke dag drie kwartier heen, en drie kwartier terugfietsen.
* Op school gaat het nu heel goed.

Ik heb dus niet graag reacties van: Ik heb een eigen paard en ik vind het super!
Een beetje meer onderbouwen mag ook wel. Knipoog Vertel ook even waar ik dan op zou moeten letten en wat jullie zelf het moeilijkst vinden aan een eigen pony hebben.

Ik hoop dat ik wat van jullie ervaringen kan leren.. Lachen

Alvast bedankt!

Ik ben nu 16, zat in de 4e klas en moet ook elke dat 1,5 uur fietsen naar school, het gaat echt perfect met mn paardjes ! Haha!
Als je via de financien wordt gesponsort door je ouders, doen!
Een bijrijder is altijd handig.. maar bedenk wel.. daar zitten ook nadelen aan.

Een paardje van 6 kan soms nog flink de puber uit hangen, 7/8 vind ik een mooie leeftijd om mee te beginnen Ja

Koop je pony wel groot genoeg, D-E pony of een paard Ja

hier waren we al uit geloof ik... juist het bijrijder verhaal stond de TS tegen...

Fairro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:03

Hoi hoi,
Ik heb 8 jaar gewoon gereden op een manege. Ik droomde altijd over een eigen pony. Toen ben ik een paard gaan rijden voor andere mensen, was verder helemaal mijn verantwoordelijkheid. Als ik er niet was, kwam het paard ook niet uit stal. In het begin was ik ontzettend enthousiast!!
Maar toen de winter begon werd het steeds moeilijker, het werd koud dus kon niet fietsen. Het was vaak al heel erg donker. Op school ging het op een begeven moment ook niet goed. Ik deed havo maar nu vmbo! Aan het eind van het schooljaar hoorde ik dat ik de pony niet meer mocht rijden. Dat was echt heel vervelend want ondanks de stal-uitmesten en de rest van die niet zo leuke klusjes is het in de zomer echt een paradijs daar!

Ik moest dus opzoek naar iets nieuws. Ik had het zelfde probleem als jou, een eigen pony ofniet? Ook ik had een stal gevonden waar ik 3kwartier op moest fietsen. Had het een aantal keer geprobeerd en eerlijk gezed is het echt niet te doen. Dan ben ik ook niet zon goede fietser, maar het is makkelijker als je dichter bij woont want je hebt verder geen tijd voor iets anders dan omdat je ook huiswerk hebt. Toen hebben mijn ouders en ik besloten om sámen met iemand anders een pony te kopen. Ik ging opzoek en kwam uit bij een fanatiek meisje van 12 jaar. We hadden een welsh gekocht. meesten mensen denken dat als je een paard deelt het heel vaak fout gaat. Dat kan ook wel gebeuren natuurlijk, maar wij hebben besloten dat onze ouders regels stellen en daar dienen wij dan ook écht aan te houden. En ik moet zeggen het is geniaal. Ik ga 3 of 4 keer per week naar mijn pony waardoor ik dus ook tijd overhoud voor school en andere dingen. Ik kan het erg goed vinden met dat meisje en dat is hardstikke gezellig want als je een keer geen zin hebt om alleen te gaan kan er bijna altijd iemand mee. Je hebt altijd een vervanger als jij een keer niet kan om een rede én voor ouders misschien handig , het scheelt in kosten. ( maar daar gaan meestal de ouders over ) Misschien is dit iets voor jou want ik ben echt blij dat ik het zo gedaan heb.

Trouwens, de pony staat wel op een andere stal nou. 20 minuutjes, dat is echt een stuk fyner!!

Succes.

X

Oja, onze regels zijn eigenlijk heel duidelyk.
- Je hebt een vaste dag dat je mag rijden.( Dus ieder 3 dagen en 1dag rust.)
- Er word niet geknipt aan de manen als er een er niks van weet.
- Je mag elkaars spullen lenen als je erg zuinig bent.
- Wil je springen of iets anders intensiefs doen, elkaar laten weten.
- Met erg warm weer pony lekker in de wei doen en niet rijden.
- Mag wedstrijd gereden worden, wel goed afspreken!

Zo kun je verder goede afspraken maken etc.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 08:24

Ja, dat is inderdaad ook nog een optie.. Maar toch, het idee dat je met zijn tweetjes een paard neemt.. Ik weet het niet..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:57

Dat gaat idd vaak fout! (met z'n 2en 1 paard)

Mell_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:48

Citaat:
Dat gaat idd vaak fout! (met z'n 2en 1 paard)

Ik heb nu al 1,5 jaar samen met mijn (beste) vriendin een paard. We hebben nog nooit ruzie gehad ofzo, maar dit ligt er ook wel aan met wie je een paard neemt. Me vriendin en ik hebben alletwee zoiets van; het is ook jou paard op jou dagen mag je ermee doen wat je wilt. Wij geven gewoon om en om wormenkuur e.d. en helpen elkaar als dat nodig is.
Ik doe Binky 4 dagen in de week, 3 dagen alleen en 1 dag samen met me vriendin (dan kunnen we gelijk kijken hoe we hem allebei verzorgen en elkaar tips enz. geven) ik heb daarnaast 1 keer in de week een andere verzorgpony. De 2 dagen die ik over houd doe ik er 1 me krantenwijk en de andere wat met me vriendinnen.
Ik ben heel blij dat ik mn paard samen heb, want ik denk dat als ik hem 7 dagen per week zelf zou moeten verzorgen ik helemaal kapot zou zijn.
Voor de rest is het ook wel handig als je een keer niet kan of op vakantie gaat, je hebt altijd vervanging.
Ik hoef trouwens maar 10 minuten te fietsen en maak 's avonds me huiswerk en in het weekend voor de hele week.