Verschil tussen horzels en dazen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Re: Verschil tussen horzels en dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:31

Dit schijnt trouwens super te werken tegen dazen Ja
Unicorn

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 09:29

vanmiddag ga ik naar het bos..
Ik denk dat ik gewoon de vliegendeken omgooi hoor!
Het is nu echt niet normaal!

Er zitten inderdaad véél meer dazen als horzels. Mijn pony raakt altijd helemaal in paniek van horzels, omdat ze zo bij de benen zitten, en zo enorm hard zoemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:37

Hoe groot zijn dazen precies, en hoe groot zijn horzels? Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat het hetzelfde was.

Volgens mij bijten horzels trouwens ook toch? Misschien paarden niet, maar ik heb ooit een hele dikke bovenarm gehad (mensen dachten dat ik eenzijdig mijn biceps had getraind hihi) en toen zei iemand dat dat een horzelbeet was. Leek net een wespensteek zeg maar...

Ben sindsdien trouwens ook overgevoelig voor muggenbeten Boos!

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:42

Ik dacht altijd dat een horzel een daas was en een daas een horzel Tong uitsteken
Vandaag zat er een beest op me (op de foto herkenbaar als een daas), maar mijn stagebegeleidster zei: 'Er zit een horzel op je!'

Ik denk dus dat veel mensen het verschil niet kennen. Op stal hebben mensen het ook vaak over die vervelende horzels, maar ik denk dat ze dan dazen bedoelen. Vraag me af of die ook meer voorkomen dan horzels?

01_Mexxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:52

ik heb gister ook een buitenrit gemaakt met een vriendin van mij en we waren dus het bos ingegaan en toen we eruit waren had dat meisje dus echt een hele zwerm dazen bij dich zitten dus toen is ze uit angst keihard weg gegalopeerd en ben zelf een keer gestoken door zo'n beest en het wordt idd heel dik. dus ik doe nu voortaan de vliegendeken om en de nek insprayen met atex dazenspray.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:28

Wij maken vaak zelf ons eigen vleigenspul..
Je hebt dat hele dure spul tegen dazen enz. , als je dat op een licht paard sprayt krijg je allemaal bruin/rode vlekken *LOL*
Maar wij mengen dat gewoon met een pot goedkope sterke gel, zo blijft het veel langer op de vacht zitten, werkt echt super!

Verder hebben we nog een paarden shampoo, die moet je mengen met water, en dan de benen en manen enz mee wassen, en dan gaan die eitjes dood en laten vanzelf los.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:38

He he.. eindelijk weet ik het verschil Nagelbijten / Gniffelen

Wij hebben dus duidelijk heel veel last van dazen Zij zijn groot en ik is klein!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:52

Wij hebben hier last van allebei... De horzels zijn heel traag en steken niet, maar de paarden (in ieder geval die van mij Lachen ) zijn er bang voor en doen dan niks dan rondrennen om ervan af te komen. Ik sla ze dan meestal dood met een vliegenmepper, op mijn paard (vind Jumper niet erg, die is blij dat ie ervan af is). Ze komen nl. maar af en toe, en alleen...
Dazen zitten hier keiveel. Mijn paddock ligt tegen de bomen aan dus dat lukt wel. Ik heb al van alles aan sprays en smeersels geprobeerd maar niets helpt. Ik heb ze nu dus allebei zo'n fly-protection set gekocht (in de aanbieding Tong uitsteken ) en nu lopen ze dus als aliens door de bak... Haha! Maar het helpt wel super, ze zijn nu tenminste rustig en rennen niet meer als gekken rond. Ik moest wel even mijn 3 jarige eerst dekenmak maken, maar dat was binnen 10 minuten bekeken toen ze doorhad hoe het werkte... Clown

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:33

Rock schreef:
Hoe groot zijn dazen precies, en hoe groot zijn horzels? Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat het hetzelfde was.

Volgens mij bijten horzels trouwens ook toch? Misschien paarden niet, maar ik heb ooit een hele dikke bovenarm gehad (mensen dachten dat ik eenzijdig mijn biceps had getraind hihi) en toen zei iemand dat dat een horzelbeet was. Leek net een wespensteek zeg maar...

Ben sindsdien trouwens ook overgevoelig voor muggenbeten Boos!

Dazen zijn ongeveer 3 cm lang en nog geen cm breed en hoog, denk ik..
Terwijl horzels veel dikker zijn, en zo'n vijf centimeter (dat schat ik dan hé)

Daarbij zeggen mensen héél vaak horzel tegen een daas. Door een dazenbeet krijg ook enorme bulten, precies zoals je het beschrijft. Het was dus gewoon een dazenbeet.

ladyjoy schreef:
Vraag me af of die ook meer voorkomen dan horzels?

Ja, horzels komen meestal ook alleen naar het paard toe, terwijl dazen in hele zwermen komen, en ook niet snel weggaan. Hier zitten in ieder geval echt téveel dazen!

Gisteren in het bos, had ik King zijn vliegendeken omgedaan, én vliegennetje, én ontzettend veel spray.. En de spray ook nog meegenomen.. Maar het was gewoon bijna niet te doen..

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:10

Pff, ik ben maar blij dat ik nu een paard rij die midden in de weilanden staat en ik er dus niet zo heel veel last van heb. Van horzels al helemáál niet.

Dat was in de tijd dat ik op de manege reed wel anders. Manege midden in de bossen. Tijdens bosritten was het soms zó erg dat we gewoon amper zicht meer hadden door die zwermen dazen,

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:41

Gatver, die foto's wordt je ook niet vrolijk van Nagelbijten / Gniffelen
Ik zou ze in het echt niet kunnen onderscheiden denk ik Verward Ik denk dat wij nu redelijk veel dazen hebben rondvliegen, echt goor, ze zijn ook mega groot Scheve mond
Ik heb nog geen horzeleitjes kunnen vinden op mijn paard, wel een hoop bultjes.

01_Mexxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:16

misschien handig voor degene die niet veel geld uit wille geven.... 1/3 azijn 1/3 deton 1/3 water en dat mengen help super goed Vork

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:17

Heb ik welleens geprobeerd dat mengseltje, maar helaas Verdrietig Ik vond het niet goed werken, maar wel erg stinken Haha!

Fieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:19

haha ik dacht altijd dat het dezelfde waren. Blijkt van ni dus Tong uitsteken
Elke dag leer je nog iets bij op bokt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:39

Hier stikt het van de dazen en de horzels. Aan mijn pony is goed te merken wat er om hem heen vliegt. Dazen veroorzaken hevig staartzwaaien, stampen en happen. Maar horzels... dan is de wei bijna te klein.
Ondanks zijn angst voor 'geslagen worden' is ponybeest blij als ik hem een rotklap verkoop (die beesten zijn lastig dood te slaan heb ik gemerkt) waar een daas hem lastigvalt. Slaan naar horzels lukt mij niet, voordat ik kan uithalen is hij al weg.

En de effecten van beide soorten vliegende pestkoppen zijn ook zo leuk als je aan het rijden bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:06

stellert schreef:
misschien handig voor degene die niet veel geld uit wille geven.... 1/3 azijn 1/3 deton 1/3 water en dat mengen help super goed Vork

Dettol bedoel je denk ik?

Er wordt nu in een ander topic over dazen naar dit topic gelinkt, maar de plaatjes op de 1e pagina werken niet Boos!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 11:16

Het beste om die dazen kapot te slaan, is hard meppen met een vlakke hand, en dan je hand wegstrijken, dan zijn ze meestal wel dood. En anders op de grond nog een keer op stampen (alsof je een peuk uitmaakt, zo draaien met je voet)
Maarja, als je erop zit, kun je zo moeilijk ff afstappen voor elke daas die je hebt vermoord Clown

En horzels zijn inderdaad vrij sneaky.. Die mep je niet zo snel weg..

@ Hypofocus: ik kan het ook allang niet meer wijzigen.. Anders zou ik er opnieuw plaatjes bij zetten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:50

Wat ik gelezen/weet:

Horzels leggen eitjes in de manenkam/voorbenen. Die likken ze op, komen in darmen terecht, komen uit, daarvoor ontworm je dus. Ze steken niet.

Dazen steken wel, de vrouwtjes altijd, en das een hinderlijke steek. Zwellingen zijn niet ongewoon.