d

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 19:51

Ik heb vorig jaar 7 paarden klinisch laten keuren. 6 waren er afgekeurd.
Dat waren 1 paard van 4 jaar, 1 van 5 jaar, 2 van 7 jaar en 2 van 8 jaar.
Allemaal nog betrekkelijk jong en alleen recreatief bereden.
Ze zijn allemaal op 1 of beide voorbenen afgekeurd. (Misschien wel op meer dingen, maar verder kwamen we steeds niet). Ik heb 5 verschillende dierenartsen gehad, dus daar lag het niet aan.

Uiteindelijk had ik er gewoon geen zin meer in. Op aandringen van mijn vriend, heb ik toen toch nog iemand die in paarden deed gebeld.
Hij had nog een leuke recent gekeurde merrie staan.
Ik heb haar op de benen laten herkeuren en daar kwam ze 100% door.

Ik heb een heleboel pech met mijn paard gehad, waar ze niets aan kan doen, maar ze is in feite kerngezond en heeft altijd super mooie droge benen. Het is dus echt een kwestie van volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:15

Een goede veearts kijkt of het paard gezond is, en natuurlijk hebben ze allemaal wel wat. Maar op de benen moeten ze gewoon goed zijn. En een paard met een chipje word goedgekeurd. Je geeft veel geld uit aan een paard. En dan moet ie goed zijn. Tenminste dat is onze instelling!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:27

Pipo schreef:
Een goede veearts kijkt of het paard gezond is, en natuurlijk hebben ze allemaal wel wat. Maar op de benen moeten ze gewoon goed zijn. En een paard met een chipje word goedgekeurd. Je geeft veel geld uit aan een paard. En dan moet ie goed zijn. Tenminste dat is onze instelling!

Ligt er wel aan waar dat chipje zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:31

Oke, maar dat bedoel ik juist te zeggen, dat een veearts dat per geval zal bekijken. Bij mijn geval zat het in de kogel in het achterbeen. En de veearts voorzag geen problemen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:48

Het is inderdaad per DA verschillend en daarom is het ook belangrijk om een goede DA te hebben waar je ook vertrouween in hebt. Ik houd er bij aankoop ook rekening mee waar ik het paard eventueel weer naartoe wil verkopen. De eisen voor een röntgenologische keuring verschillen nogal per land, hier in Nederland zijn we erg streng op de kwaliteit van kogels en straalbenen terwijl ze in Amerika weer absoluut geen chipje willen. Als ik een paard koop met de intentie om hem in de toekomst naar het buitenland te verkopen dan kan het zo zijn dat ik mijn eisen aanpas, wel is het zaak om dat van te voren goed met de verkoper te overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 15:22

wij kopen nooit paarden, fokken ze zelf, dus dan word het al anders, maar bij verkoop worden ze meestal in Schalkwijk of in Kootwijkerbroek gekeurd, wat de koper wil. Dat zijn beide prima klinieken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 15:47

Schalkwijk heb ik geen goede ervaringen mee wat betreft keuren maar dat is niet waar de topic over gaat.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 16:03

janna schreef:
Alle vier zijn het jonge paarden (3 en 4 jaar), alle vier hadden ze nog niets gedaan, zo uit het land.
dat kun je gewoon niet accepteren voor een groen paard.
maar ja....

Eens, een groen paard moet gewoon goed zijn. 2-tjes in de hoeven vind ikzelf nog wel acceptabel. De problemen die jij beschreef zag ik eerder bij oudere paarden. Het is ook wel geluk hebben natuurlijk. Ik vind het trouwens wel erg dat zulke jonge paarden al zulke ernstige afwijkingen hebben (hartprobleem is misschien gewoon botte pech, de rest niet m.i.), dat kan gewoon sowieso niet, wat er ook achter zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 16:10

Katja schreef:
Schalkwijk heb ik geen goede ervaringen mee wat betreft keuren maar dat is niet waar de topic over gaat.

Ach ze zijn prok gecertificeerd, zal wel niet voor niets zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 16:22

Pipo"]
[quote="Katja schreef:

Ach ze zijn prok gecertificeerd, zal wel niet voor niets zijn.
[/quote]

Dat zegt ook niet alles.