Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:20

Cassidy schreef:
Dreads ben ik ook bij Tinkers al tegengekomen.
Een staart kun je kort houden, bij Shires worden de staartharen bij de hengsten tot op de staartwortel afgeschoren. Zo heeft hij toch nog zijn hele staartwortel, en kan er altijd beslist worden om de haren weer te laten groeien.
Als de staart te zwaar wordt, kun je ook uitdunnen.
Al de argumenten die je aankaart voor het couperen, zijn ook anders op te lossen.

Helemaal mee eens.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:23

Katja schreef:
Cassidy schreef:
Een staart kun je kort houden, bij Shires worden de staartharen bij de hengsten tot op de staartwortel afgeschoren. Zo heeft hij toch nog zijn hele staartwortel, en kan er altijd beslist worden om de haren weer te laten groeien.
Al de argumenten die je aankaart voor het couperen, zijn ook anders op te lossen.

Helemaal mee eens.

Same here.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:25

Katja schreef:
Cassidy schreef:

Helemaal mee eens.

Same here.
[/quote]

Ja hier ben ik het toch ook echt mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:43

Dit vind ik pure onzin en puur egoisme. De staarten van trekpaarden zijn ook niet te zwaar voor ze, het zijn trekpaarden hoor en die hebben behoorlijk wat kracht in dat lichaam van ze. Ze zijn heus wel sterk genoeg om hun eigen staart op te tillen. Dat zou dus betekenen dat een paard met grote brede hoeven zijn benen niet zou kunnen optillen om te lopen? Wat een kul! En het lijkt me erg sterk dat een staart niet in verhouding staat met de bouw van het lichaam van het desbetreffende paard. Tuurlijk kan het wel voorkomen dat iets niet in verhouding staat met de bouw van het lichaam, maar dat is niet bij veel paarden. Hygiene is ook geen reden om een staart eraf te halen, kwestie van de staart iedere dag borstelen en de staart blijft schoon. Mijn vz-hengst (ardenner) staat zijn hele leven, nu 3 jaar dus, al buiten en zijn staart is nooit vies geweest omdat hij iedere dag lekker gepoetst word door zijn eigenaar. Het is gewoon de luiheid van de mens die spreekt wanneer een staart vies zou zijn en dus verwijdert men de staart maar. Paarden zijn toch geboren met staart? Dat zal dan toch wel een reden hebben? Anders zouden paarden wel zonder geboren worden. Hoe moet zo'n paard in godsnaam een horzel wegwerken als deze zit te prikken op zijn kont? Met zijn staart, maar die heeft hij niet! Ik kom heel vaak op keuringen en Debardages in de Ardennen met Belgische en Ardeense trekpaarden dus ik weet waar ik over praat wanneer het om trekpaarden gaat. Ook heb ik contact met Waalse fokkers van Ardenners en veel vinden het zonde van de lange staart maar men vlecht de staart nu in op keuringen. Er zijn steeds meer paarden die gewoon een lange staart hebben. Puur omdat het verboden is, helaas kan je het nog wel in andere landen laten doen en dan toch op keuringen in Belgie verschijnen. Maar een mooi ingevlochten is toch veel mooier? De staarten werden er vroeger af gehaald vanwege de vele machines die werden gebruikt in de landbouw of de staart kon onder de stam van de boom komen bij de debardage. De kans was groot dat, omdat de staart in de weg zat, het paard zichzelf zou kunnen verwonden. Maar tegenwoordig word de landbouw met machines gedaan en bij de debardage word de staart opgestoken zodat deze niet in de weg kon zitten. Trouwens, die opmerking over plastische chirurgie bij mensen is niet erg over nagedacht. Ik wil het eerste paard dat zelf heeft beslist om zijn staart te laten verwijderen nog wel eens tegenkomen.

Nee hoor: je moet bij mij met heel andere en heel logische feiten komen want hier ben ik het niet mee eens. Daarbij zijn de meeste redenen om de staart eraf te halen die je in je eerste bericht zet zo makkelijk te voorkomen door gewoon goed onderhoud aan de staart te plegen dat er voor mij niet een reden bij staat waarvan ik denk: daar kan je best eens gelijk in hebben.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 09:44

Cassidy, als ze alleen een staartwortel hebben kunnen ze toch ook nog maar amper vliegen mee verjagen. Is toch veel te kort (vliegen kunnen ze sowieso al niet verjagen, maar goed).

En ook in die enorme staartwortel zit weinig beweging in, hij is dan wel een stuk lichter al. Maar het blijft even goed nog een probleem. Dus hoe gaat het dan met dekken?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:48

*hele lap tekst geschreven, foetsie, leve nieuw bokt Lips are sealed *
Als ik mijn paard in de zomer naar de dazen zie jagen met haar staart, denk ik dat ze de hemel dankt dat ze die heeft. Trilhuid is daar echt in de verste verste geen alternatief voor. Misschien voor enkele snel op hun tenen getrapte vliegen, maar ik zie haar vaak wel tien seconden trillen bij een daas, zo'n hardnekkig dier laat zich niet zomaar afschudden. Die vertrekt pas als er een flinke mep van de staart in zijn richting komt(en ik heb het verschil al regelmatig gevoelt tussen eens trillen en een mep, geloof me Haha! ).
Helaas zie ik ook wel eens paarden staan die dat natuurlijk verdedigingsmechanisme niet meer hebben, en die er maar gewoon mee moeten leren leven dat ze geplaagd worden. Een paard is met een staart geboren, en ik zie niet in waarom hij met een staart geboren zou moeten zijn als het alleen maar negatief zou zijn.
Voor de rest ben ik het helemaal met cassidy eens. Is hij te dik/zwaar, zorg dan gewoon dat hij dunner en wat lichter wordt. En hou de hygiëne goed bij. Mijn paard is ook heel gevoellig voor diarree, laat regelmatig wel zo'n scheet en maakt haar staart en achterbenen bijna wekelijks vuil(en vormt ook regelmatig dreads), maar geen denken aan dat die staart ooit weggaat, dan doe ik maar wat extra moeite om alles een keertje te schrobben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:49

Hengsten hebben geen last van de staartwortel hoor, met dekken, die zit mooi achteraan. Haha!
Maar zonder dollen, als je ras gaat lijden onder de uitwassen die je erin fokt, moet je daar dan niet eens kritisch naar kijken? En een verantwoorder fokbeleid voeren?
Denk je dat die megasokken prettig lopen in de klei?
Ik vind dat net zoiets als die platgeslagen koppen van bulldoggen waardoor ze problemen hebben met ademhalen, of de overmatige huidplooien van Sharpei's die gaan ontsteken.
Niet verantwoord dus not done. En de oplossing moet niet afhakken zijn, maar een verantwoord fokbeleid Lachen

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 09:57

Een verantwoord fokbeleid is er tegenwoordig.
Er wordt steeds meer gefokt op 'modernere' trekpaarden.

Het is lang geweest dat er idd zware paarden moesten komen, maar die zullen zo langzamerhand allemaal gaan verdwijnen.

Dus daar is wel degelijk over nagedacht Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:04

Evelike, als je wat te zeggen hebt doet dat niet via pb bericht. Dat vind ik erg vervelend en het is zowiezo leuker om andere mensen mee te laten discussieren. Daarbij heb je mijn bericht naar mijn idee niet eens goed gelezen omdat je weer over hygiene begint en ik heb in mijn post gemeld dat je de staart gewoon goed moet onderhouden. Ja, als mijn paard in de opfok zou staan zou ik iedere dag of om de dag naar hem toe gaan. Aangezien ik mijn paard dan vlakbij mijn huis zou hebben staan en ik een band met hem wil opbouwen door van jongs af aan lekker te gaan poetsen etc. Daar is tot nu toe nog geen paard slecht van geworden. En als je paard aan de andere kant van het land staat is dat je eigen schuld. Bij fokkers kom ik vaak genoeg, dat heb ik overigens ook al gezegd in mijn eerdere post deze fokkers hebben paarden met korte en lange staarten maar van vliegen hebben ze allemaal last. Een paard met een steekbeest bovenop zijn kont zal idd moeite hebben om dat beest weg te jagen maar een paard heeft zat andere plekken waar hij alleen maar met zijn staart bij komt. Overigens IS een korte staart niet beter, dat is jouw mening en geen feit.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:07

sorry, dan is dat per ongeluk gegaan.
Zou je het hier willen plaatsen misschien, want dat was namelijk niet de bedoeling

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:09

Miss_Montana schreef:
Evelike, als je wat te zeggen hebt doet dat niet via pb bericht. Dat vind ik erg vervelend en het is zowiezo leuker om andere mensen mee te laten discussieren. Daarbij heb je mijn bericht naar mijn idee niet eens goed gelezen omdat je weer over hygiene begint en ik heb in mijn post gemeld dat je de staart gewoon goed moet onderhouden. Ja, als mijn paard in de opfok zou staan zou ik iedere dag of om de dag naar hem toe gaan. Aangezien ik mijn paard dan vlakbij mijn huis zou hebben staan en ik een band met hem wil opbouwen door van jongs af aan lekker te gaan poetsen etc. Daar is tot nu toe nog geen paard slecht van geworden. En als je paard aan de andere kant van het land staat is dat je eigen schuld. Bij fokkers kom ik vaak genoeg, dat heb ik overigens ook al gezegd in mijn eerdere post deze fokkers hebben paarden met korte en lange staarten maar van vliegen hebben ze allemaal last. Een paard met een steekbeest bovenop zijn kont zal idd moeite hebben om dat beest weg te jagen maar een paard heeft zat andere plekken waar hij alleen maar met zijn staart bij komt. Overigens IS een korte staart niet beter, dat is jouw mening en geen feit.

Tuurlijk is dat een mening, maar niet alleen mijn mening.
Bijna alle fokkers hebben dezelfde mening. En ook de dierenarts heeft deze mening, hij zal niet voor niks zelf de staarten hier willen couperen zodat we niet naar Frankrijk hoeven te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:09

Oh ok, is goed Knipoog

Citaat:
En jonge paarden in de opfok, gaat daar iemand dagelijks de staarten poetsen of zou je daar zelf dagelijks komen? Nee! Dat wordt ook niet gedaan.

En ze kunnen echt niet met de staart een horzel of daas weg slaag die bovenop hun kont zit of ergens anders hoog. Daar komen ze niet met de staart.
Ik zou zeggen, ga eens naar een fokker die daar Belgische trekpaard heeft staan met lange en korte staarten. Misschien dat je het dan in wilt zien, dat een staart daar niet geraakt.

Idd, een paard kan niet zelf beslissen of zijn staart eraf gaat. Maar dat is dan een keuze die door de mens gemaakt wordt. Maar mede omdat een korte staart beter is, kiest de mens hiervoor. En uiteraard omdat het bij dit ras hoor, maar die reden is al overbekend. Maar om hygiëne wordt het ook veel gedaan.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:11

Oke, dankje!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:11

Evelike schreef:
En ook de dierenarts heeft deze mening, hij zal niet voor niks zelf de staarten hier willen couperen zodat we niet naar Frankrijk hoeven te gaan.

Fokkers hebben idd dezelfde mening. Maar dat is omdat ze nog teveel vadsthouden aan het oude vertrouwde. Maar welke dierenarts vind dat dan? Mijne vind Jack zijn staart juist prachtig. Net als de hoefsmid en andere mensen die wel eens bij Jack komen.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:14

Om te beginnen TS, kun jij mij uitleggen waarom er in Zeeland
bepaalde regios zijn/waren waar het hebben van langstaarten de traditie is. En dat niet van vandaag of gisteren, maar vanouds.
Bestonden daar de argumenten van de procoupeerders niet?

In Engeland bestaat het coupeerverbod al veel langer, maar destijds was ook daar veel verzet o.a. bij de Welshcobs. Ook dikke zware staarten die nauwelijks gedragen worden. (Die van de onze doet echt niet voor een koudbloedstaart onder)
De zelfde argumenten werden gebruikt.
De achterhand komt mooier uit. (Hoor je hier in Zeeland meer dan de argumenten die jij aanbrengt)
Staart over de leidsels. (Even leidsel geven en ze vallen er onderuit en je kunt weer opnemen. En als het argument van staart op tillen waar is, hoe krijgt hij dan z'n staart over de leidsels?)
Staartdracht (hier kan de fokkerij werkzaam in zijn. Selectie!)
Enfin, nu zo'n 30 jaar later hoor je er niemand meer over in Cobland.
Dreads in staarten is geen specifieke koudbloedeigenschap hoor. Ons Arabisch Volbloedje krijgt die ook als je zijn staart niet verzorgt evenals 3 van onze Welsh-Btjes. Ook in de manen, alweer wanneer je ze niet verzorgt.
En dat zijn nu net rassen waarbij lang de traditie is.
En mok als gevolg van vervuiling van het onderstaartse?
Lijkt me persoonlijk sterk.
Ik ken twee koudbloeds met enorme niet te genezen mok.
Een is er ondertussen afgemaakt omdat het voor dat dier niet meer te doen was, de ander is hard op weg haar moeder achterna te gaan (erfelijkheid?).
Beide dieren gecoupeerde paarden.
En zoals al eerder gezegd in dit topic, gezonde ontlasting vervuilt niet of nauwelijks en ongezonde maakt ook een AV met zijn hoge staartdracht vies, al smeert die het niet zo uit.
Al met al, mij overtuig je niet.
Te veel gebruikte argumenten zijn te makkelijk te weerleggen.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:15

Fokkers houden ook nog veel vast aan de korte staarten, maar er zijn ook fokkers die het hebben geprobeerd met lange staarten. En die dus bij medische problemen uit zijn gekomen.

De naam van deze dierenarts kan ik je PBen als je wil, zijn er zelfs meerdere waarvan ik weet dat hun voor het couperen zijn. En er ook graag aan meehelpen.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:19

Idje, de staart kan makkelijk over de leidsels komen met bijvoorbeeld ploegen. Dan hangen de leidsels een stuk lager dan als je op de bok zit.

Vuile benen kunnen erfelijk zijn ja, maar daarom is er nu een ander fokbeleid gekomen om het 'modernere' trekpaard te fokken.

En waarom dat het in Zeeland een traditie is, is bij mij niks van bekend. Want daar wonen ook vele mensen die trekpaarden hebben met gecoupeerde staarten. En dat heb ik met eigen ogen gezien Lachen

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:21

Dikke onzin als je het mij vraagt.
Ik heb hier ook zware paarden, en genoeg paarden met zo'n vreselijk dikke staart dat ze die inderdaad niet goed op kunnen tillen.
Maar dan hoef je die staart nog niet helemaal te amputeren!!!!
Ik scheer de staart gewoon wat korter dan bij een normaal paard. Tot op de hak, geen enkel probleem meer met gewicht, geen vieze staart meer, wel een vliegenmepper.
Het is net hoe veel werk je aan je paard wilt besteden. Persoonlijk vind ik 1 keer in de 2 maanden een stuk staart afknippen of scheren niet zo heel erg veel werk.
Zo heb je dus ook geen last van leidsel vangen, want die staart glijd er zo weer af.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:25

Koblenz schreef:
Je argumenten qua poep en vliegen vind ik eigenlijk een beetje lui klinken. Als je een staart netjes wast dan is er geen probleem. Verder valt dat poep hangen wel mee als je paard gewoon een gezonde ontlasting heeft. Mijn ervaring is dat alleen diaree blijft hangen.

Verder vind ik je argument van dat een gecastreerde hengst geen paard meer is een beetje ver gaan. Hij heeft alleen geen last meer van zijn hormonen die hem hengsten gedrag kunnen geven wat gevaarlijk kan zijn voor andere paarden of mensen. Castratie is dus meer voor de veiligheid en niet omdat we dat nou mooier vinden.

Verder kunnen wij mensen zelf bepalen of we plastische chirurgie willen toepassen. Een paard heeft geen keuze of hij zijn staart gecoupeerd wil hebben. Dat is dus eigenlijk niet te vergelijken.

maar dat is dan mijn mening he Knipoog

Ver

Ik ga hier volledig in mee! Je kan toch de staart wassen. Een paard heeft zijn staart niet voor niets gekregen en ik vind dan ook dat deze er gewoon aan moet blijven zitten!!! Hij heeft een belangrijke rol. (vliegen wegslaan)

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:26

Evelike schreef:
Idje, de staart kan makkelijk over de leidsels komen met bijvoorbeeld ploegen. Dan hangen de leidsels een stuk lager dan als je op de bok zit.

Vuile benen kunnen erfelijk zijn ja, maar daarom is er nu een ander fokbeleid gekomen om het 'modernere' trekpaard te fokken.

En waarom dat het in Zeeland een traditie is, is bij mij niks van bekend. Want daar wonen ook vele mensen die trekpaarden hebben met gecoupeerde staarten. En dat heb ik met eigen ogen gezien Lachen

Ik wist niet adt ze nog dagelijks hele velden moesten ploegen met die dieren Haha!
Ik dacht dat men tegenwoordig al wel een trekker had voor dat soort dingen.....

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:31

Sherwood, ik heb niet gezegd 'hele velden'.
En zie jij nog vele trekpaarden voor de kar lopen, nee ik niet. Nu en dan kom je er eens een tegen. En hier beginnen ze er toch ook over hoe die dan over de leidsels moet komen.
Ook ik gaf maar een voorbeeld Lachen

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:31

Ik vind het echt nergens voor nodig. Als je het wil doen omdat je het mooi vind dan ben je wel heel erg egoistisch. Persoonlijk vind ik het helemaal niet mooi. Ook niet bij een hond waar ze de staart en de oren van af halen. Ik vind het zelfs een vreselijk gezicht. Ik snap eigenlijk ook niet hoe je het in je hoofd haalt om lichaamsdelen van een ander levend wezen te gaan verwijderen. Enig idee hoe barbaars dit überhaubt klinkt?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:34

Evelike schreef:

Hoe lager het leidsel, des te makkelijker valt hij weer onder de staart vandaan.

Ik geloof graag dat je in Zeeland gecoupeerde paarden hebt gezien.
In Zeeuws Vlaanderen bvb is couperen ook altijd de norm geweest. De langstaarten waren tot bepaalde delen van Zeeland beperkt, zoals naar ik dacht (maar ben daar niet zeker van) delen van Zuid Beveland.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:36

ik heb niet het hele topic gelezen maar ik ben er dus zwaar op tegen.

alle argumenten vind ik maar bagger dat ie te zwaar is oke maar dan heb ik zo iets van dan dun je hem toch of knip te staart af tot net onder de staart wortel.

dan heb je gelijk al een paar dingen op gelost
1 het men probleem
2 het poep probleem
3 met bevallen blijft de staart aanzienlijker schoner omdat ie een stuk korter is

dan heb je het dekken nog er zijn veel niet trekpaard fokkers die zo'n staart badageren of vlechten dus dat vind ik ook een argument van nix.

persoonlijk vind ik het ook wel redelijk lui overkomen ik zou niet een trekpaard willen hebben die ge coupeerd is en al helemaal geen merie
(nu ga ik iets zeggen wat mischien niet mag op bokt maar haal het dan maar weg)
ga jij maar eens in de koude wind en regen met je blote snee (gebukt) recht in de wind staan dan wil ik wel eens zien hoe rap jij weg bent, en dan heb ik het nog niet eens over sneeuw en hagel en de volle zon (lekker verbranden).
mijn tink heeft ook een zware staart en heeft er ook regelmatig wat in hangen maar dan haal je dat even weg.
en dat die staarten gou klitten vind ik ook geen argument er zijn genoeg manieren om dat te voorkomen of te onderhouden.

ik kom mischien wat agresief over maar dat is omdat ik het wel snap maar ik het ronduit belachelijk vind om ze te gaan couperen.

(en als ik tijd heb zal ik het hele topic eens doorlezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:48

Nee, het nummer van de DA heb ik niet veel aan. Het was alleen maar om te zeggen dat niet iedereen jouw mening deelt. Ik blijf dit toch veel mooier vinden die schitterende staart achter de paarden:

Afbeelding
Afbeelding