Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:15

patsur schreef:
vind het er niet uitzien. ik snap ook niet dat die kids gewoon doorrijden, ik zal me niet prettig voelen op een pony waar ik te groot voor ben

Hangt ook maar net hoe je de definitie 'te groot' gebruikt.
Ik (1.75, 60 kilo) rij het liefst op ponys, tussen de 1.30 en 1.50 groot. Waarom? Tja, op een of andere manier rijd ik daar prettiger op, kan beter in de gangen komen en beter zitten.
Eigenlijk zijn er maar heel weinig mensen die een paard van boven de 1.55 nodig hebben, en ik zie ook meer mensen die te klein zijn voor hun paard dan te groot.

Je bent niet snel te groot hoor. Shetjes kunnen toch wel praktisch de helft van hun eigen gewicht dragen, bij de allerkleinste is dat 50, en bij de grootste bijna 100 kilo. Dat 'het er niet uitziet' is een mening, shetten hebben nou eenmaal te korte pootjes voor hun lichaam dus je zit al snel met je benen bij de grond.

Zolang de pony nog vrolijk is en er niet hoog mee word gesprongen valt het allemaal wel mee.

Mijn pony is 1.50, mijn bijrijdpony is ong 1.43, pony's in frankrijk die ik in heb gereden waren tussen de 1.20 en de 1.30, waar ik de strandritten mee begeleide was 1.40, en ik heb een tijdje een heel iel welshje gereden van 1.30, wat prima ging.

Clauwtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:48

Ik vind van die meiden op shetlanders,die met hun voete op de grond bungele,ja dat vind ik er niet uitzien,maarja als het beestje er plezier in heeft waarom niet.Je merkt vanzelf wel wanneer het paardje het niet meer leuk vind.Dus ik vind iemand te lang/zwaar als het paardje gaat protesteren.

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:33

ik kocht mijn pony dus als veulen op mijn 13e, achteraf de ballen verstand ervan, gelukkig werd ze 1.43, hebben we toen niet eens aan de fokker gevraagd! (21 jaar geleden). Ik zou haar nooit wegdoen, als ze kleiner was gebleven zat ik dus met een 'te kleine pony', das balen! i.d als er geen protest is waarom niet!

Daisies

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:35

Als het que gewicht kan, Geen probleem. Maar echt zo'n veel te zware ruiter met lange benen.. Echt het toppunt van zielig!

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:36

mo_mo schreef:
ik vind ook dat als het kwa gewicht nog kan er niks aan de hand is. Ik vind het eigenlijk juist super dat meiden die hun pony eigenlijk ontgoeid zijn ze niet verkopen maar lekker poep hebben aan wat andere zeggen.

Ik vind zolang je maar pleizer hebt met je pony en hij er geen last van heeft en jij ook niet dan moet het kunnen toch.

Het is alleen niet een super mooi gezicht mja je kan niet alles hebben hihi.

ik ben het precies met jou eens! ik word nu (helaas.. ) ook wat te groot voor mijn pony.. nu is dat nu nog niet zo heel erg.. maar ook sowieso qua gewicht gaat het ook nog goed!

Xeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:18

wat is nou eigenlijk egt te groot ? ik heb zelf ook een welsh .
en ben zelf 1.70 en 55 kg
dan zou je ook zeggen WHOOOOOOW jij bent te groot
nou nee . ik ben dus niet te groot
kijk ik kan geen ZZ meer rijden maar ik sleep niet met mijn benen over de grond steek niet ver onder haar buik .
dus ik vind als je egt te groot bent ;
sleep je met je benen mee .
kijk je kan klein en dik zijn . maar ook dun en lang .
dus wat is nou eigenlijk te groot ?

HorseGurl13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:28

Xeen schreef:
kijk ik kan geen ZZ meer rijden maar ik sleep niet met mijn benen over de grond steek niet ver onder haar buik .

Ja dr zit natuurlijk wat in... Ik vind iemand zelf te groot als z'n benen een heel end ondr de buik hangen. Tsja, ach eiglijks kun je het van meerdere kanten bekijken.... Ik vind zelf dat het soms nog wel kan (ligt er wel ff aan hoe te groot iemand dan is.) Zolang de pony nog met plezier z'n werk doet en zonder door de ruiter te worden gehindert... moet het toch kunnen??? Nou ja, als je officeel zegmr wilt rijden is het wel weer wat anders mr voor recreatie vind ik dat het nog wel moet kunnen ligt er dan trouws wel weer aan hoe te groot het is mr goed. Ja sorry ik geloof dat het een beetje verwarrend is mr goed...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:41

Mijn da zegt dat een paard of pony 1 vijfde van z'n gewicht kan dragen zonder schade aan te richten. Alles daarboven is risicovol!!!!

Ook de lengte van de ruiter kan schadelijk zijn voor de pony!
ga zelf maar eens met iets sjouwen wat groot is. Dat hou je minder lang vol dan hetzelfde gewicht maar dan kleiner.
Die pony moet z'n balans dan constant bewaren. Vaak gaan ze daardoor harder lopen. Das makkelijker.....
Helaas kan het schadelijk zijn en de pony kan daar dus later pijn door
krijgen...... Allemaal door het te lang doorrijden.

Wat ook vaak gebeurd is dat te lange mensen niet meer op de juiste plek van de rug zitten. Dat is helemaal schadelijk!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:43

Zeer schadelijk voor de pony en erg onverstandig dus. Jammer genoeg snapt bijna niemand dat en rijden veel te veel mensen veel te lang door.

De nummer 1 gedupeerde is dan de Shetlander en op nummer 2 staat dan de Welsh

x_Charlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:49

HorseGurl13 schreef:
Xeen schreef:

Ja dr zit natuurlijk wat in... Ik vind iemand zelf te groot als z'n benen een heel end ondr de buik hangen. Tsja, ach eiglijks kun je het van meerdere kanten bekijken.... Ik vind zelf dat het soms nog wel kan (ligt er wel ff aan hoe
te
groot iemand dan is.) Zolang de pony nog met plezier z'n werk doet en zonder door de ruiter te worden gehindert... moet het toch kunnen??? Nou ja, als je officeel zegmr wilt rijden is het wel weer wat anders mr voor recreatie vind ik dat het nog wel moet kunnen ligt er dan trouws wel weer aan hoe te groot het is mr goed. Ja sorry ik geloof dat het een beetje verwarrend is mr goed...

Helemaal mee eens! Ik ben 1.71 lang en weeg 49kg, ik rijd elke week buitenritjes op mijn verzorg A Welshjes van ongeveer 1.30 hoog. Ze hebben er totaal geen moeite mee!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:51

Nee dat merk je ook neti omdat ze extra werken om in balans te blijven, over een aantal jaren zal het merken omdat de gewrichten op die manier veel sneller slijten, niet slim om te doen dus.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:53

Ik rijd zelf ook een arabiertje van 1.48, en ben zelf 1.70 en 58 kilo ofzo. En ik ben wel beeeetje te groot, maar niet echt schokkend ofzo.

ikjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:56

Ik vind dat het er vanaf hangt hoe groot de ruiter is, hoe groot de pony is en wat er met de pony gedaan wordt. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg als een keer iemand die iets te groot is een (kort) ritje maakt met een pony maar echt werken met springen enzo vind ik niet kunnen met een pony die echt te klein is.

ikjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:58

Sophiee schreef:
Ik rijd zelf ook een arabiertje van 1.48, en ben zelf 1.70 en 58 kilo ofzo. En ik ben wel beeeetje te groot, maar niet echt schokkend ofzo.

Maar dat heb je ook vrij snel bij rank gebouwde paarden. Ik ben zelf 1.75m en mijn pony is 1.55m, ze is van zichzelf niet heel breed en ik steek er dus ook een stukje onder uit met mijn benen.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:04

Ja klopt dat heb ik dus ook, kijk maar in m'n profiel.
Maar ach, ze heeft er genoeg plezier in en energie zat

fjOrdenDrOll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:06

een meisje van 14 reed op een mini shet dat kind was 1.70 m .. nou ik heb er wat van gezegt !
ik vond het echt NIET kunnen
ik heb ook wel een shet maar ik rij er niet meer op menne enz. doe ik wel wandelen maar rijden Nee .. niet meer voor mij

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:08

zolang ze niet te zwaar zijn
ik heb mijn pony nu bijna 2 jaar en 2 jaar geleden was ik 1.45 en 39kg mijn pony 1.57 en een behoorlijke grasbuik dus was behoorlijk klein maar dat maakt niet uit maar zelfs dáár kunnen mensen over zeuren !! ( waar je overal wel niet een drama over kan maken )

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:12

Vre-se-lijk

Ik heb een d-pony van 1.42 best breed gebouwt.
Maarja het was ook al zeker dat ik nooit groter dan de 1.64 zou gaan worden en dus nog 4 cm te gaan heb.

IK zit heerlijk en groter zou leuker zijn maar hoeft niet persee mijn benen komen lang niet onder de buik uit en we hebben er bijde plezier aan.

We krijgen binnenkort 2 shetlanders, ik heb speciaal voor de mini's gekozen zodat er niet ooit iemand in de verleiding komt om erop te gaan zitten.

Ik vind het vreselijk van die meisjes die op te kleine shetlanders rijden en dan het wel vinden kunnen, oke stappen kan maar hou het er dan bij. ik had vroeger een vriendin die had niet alleen een fout zadel maar gallopeerde de helft van de weg ook nog eens.

Nja lekker dan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:14

wat ik ervan vind? tja, dat hangt af van wat je onder 'te groot' verstaat. als je benen iets uitsteken, is dat niet super voor het plaatje, maar het plaatje vind ik niet echt belangrijk. wat wél belangrijk is, is dat de pony er geen last van heeft. een ruiter die zowel met bovenlichaam als onderlichaam te ver uitsteekt is (meestal) slecht in evenwicht, en de pony moet dat corrigeren. dat is zwaar werk, en de pony wordt verkeerd belast wat schade op kan leveren. ook is het naar, en soms zelfs pijnlijk voor een pony als de ruiter met de voeten tegen de benen van de pony aankomt.

ook is het meestal slecht voor de houding van de ruiter. een meisje (tijdelijk) bij ons op stal heeft een pony waar ze eigenlijk iets te groot voor is, maar het kan nog nét. wel heeft ze haar beugels veel te kort, omdat ze anders te ver onder de buik uitsteekt. hierdoor trekt ze haar hakken op, waardoor die in de buik prikken, en legt ze haar benen te ver naar achteren.

kort gezegd vind ik het superslecht als mensen die écht TE groot zijn voor hun pony stug doorrijden.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:20

wij hebben zelf een shetlander (sorry toch weer een shet) voor onze dochter van 7. Die is af en toe zo eigenwijs dat ik er effe op moet stappen om hem even te vertellen dat die de hoek niet in mag duiken.
Das echt heel raar hoor te weten dat je bijna mee kan lopen. Qua gewicht kan het echt makkelijk want hij springt dan gewoon in de galop en geeft nog een bok na.
Maar nee geen gezicht.

StOoRzEnDeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:21

ik heb een vrij kleine shet en daar zit ik alleen op van stal naar de wei of van wei naar de stal lekker zonder zadel hoofdstel of halster en dan naar de wei crossen.... en soms gaat men nichtje van 5 erop...
ik ben ongeveer 1.67m en weeg 48k
en als ik zou moeten schatten schat ik de pony ongeveer 90 cm

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:23

StOoRzEnDeR schreef:
ik heb een vrij kleine shet en daar zit ik alleen op van stal naar de wei of van wei naar de stal lekker zonder zadel hoofdstel of halster en dan naar de wei crossen.... en soms gaat men nichtje van 5 erop...
ik ben ongeveer 1.67m en weeg 48k
en als ik zou moeten schatten schat ik de pony ongeveer 90 cm

dan ben je in ieder geval te lang, en waarsch. ook te zwaar. ik pas niet meer op een shet van iets meer dan een meter, en ik ban 1,63 meter lang. ik weeg rond de 52 kilo, maar dat is ook te zwaar voor de echt grote stevige shetten.

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:27

en daarom word ie niet gereden en hij vind het echt wel leuk hoor mijn benen slepen niet over de grond en ik zit er in totaal nog geen minuut per dag op is dit schadelijk nou volgens mij niet hoor

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:30

Toydoll schreef:
patsur schreef:
vind het er niet uitzien. ik snap ook niet dat die kids gewoon doorrijden, ik zal me niet prettig voelen op een pony waar ik te groot voor ben

Hangt ook maar net hoe je de definitie 'te groot' gebruikt.
Ik (1.75, 60 kilo) rij het liefst op ponys, tussen de 1.30 en 1.50 groot. Waarom? Tja, op een of andere manier rijd ik daar prettiger op, kan beter in de gangen komen en beter zitten.
Eigenlijk zijn er maar heel weinig mensen die een paard van boven de 1.55 nodig hebben, en ik zie ook meer mensen die te klein zijn voor hun paard dan te groot.

Je bent niet snel te groot hoor. Shetjes kunnen toch wel praktisch de helft van hun eigen gewicht dragen, bij de allerkleinste is dat 50, en bij de grootste bijna 100 kilo. Dat 'het er niet uitziet' is een mening, shetten hebben nou eenmaal te korte pootjes voor hun lichaam dus je zit al snel met je benen bij de grond.

Zolang de pony nog vrolijk is en er niet hoog mee word gesprongen valt het allemaal wel mee.

Mijn pony is 1.50, mijn bijrijdpony is ong 1.43, pony's in frankrijk die ik in heb gereden waren tussen de 1.20 en de 1.30, waar ik de strandritten mee begeleide was 1.40, en ik heb een tijdje een heel iel welshje gereden van 1.30, wat prima ging.

Jij bent gek, en dat meen ik echt! Dat je dát gelooft!
Mijn verzorgshet is ruim een meter en breed gebouwd. Nou die kon mij net houden toen ik 51 kilo was. Maar daar reed ik al niet meer op, als ik daar 100 kilo op gooi, dan breekt ze volgens mij letterlijk doormidden. Er heeft 1x een meisje opgezeten die zwaarder was dan ik toendertijd en die had dus gelogen over hoeveel ze woog, die woog tegen de 60 en je zag die rug dus ook inzakken. Die heeft er dus ook nooit meer opgezeten! Mijn maximum is dus echt 50 en als je 50 weegt, dan is het dus alleen nog maar rechte stukken stappen en hooguit een klein stukje draven.

@simpie: dat hij gaat galopperen is logisch, hoe harder, des te makkelijker kan hij zijn evenwicht houden... dus juist als je te groot bent gaan ze rennen.

Ook oortjes naar voren wil niks zeggen, dat vertelt je alleen maar dat de pony in de omgeving iets interessants ziet...

Verder lees maar wat merrieveulen, karoliena en superwoman zeggen... daar ben ik het helemaal mee eens

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:38

met vrolijk zijn heeft dat niks te maken. een paard kan maximaal een vijfde van zijn gewicht normaal dragen, in optimale conditie. 50 kilo op een mini is echt niet normaal hoor! ik hoop dat jij nooit een kleine pony krijgt. hier kan ik echt boos om worden! van welke DA, therapeut/ expert/ professional heb je deze onzin gehoord?