Het vertrouwen heeft een flinke deuk gekregen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 21:27

En toen ging het wéér mis...

Vandaag weer op Olga gaan rijden, ik had er echt zin in, was net tot het punt gekomen dat ik er weer gewoon terug tegenaan wou, die ene keer, daar blijf je toch niet voor bij de pakken neerzitten?

Dus ik vandaag rijden, ging vrij goed. Sas was met Mimo gana trainen en ik hoorde de trailer al aankomen, dus ik dacht, ik laat Olga zien dat ze eraan komen. Ze waren nog niet goed en wel de oprit op of ze gaf daar twee bokken en ging weer omhoog staan.
ik had het echt gehad, ben accuut afgestapt en heb haar afgezadeld.

Toen kwam Gijs en die zei als je er nu niet terug opstapt, dan wint ze en gaat ze het elke keer doen. Uiteindeijk heb ik haar terug opgezadeld en zijn we nog ff flink aan het werk gegaan...

Maar het voelt helemaal niet lekker.

Ik vertrouw haar niet meer en zij mij ook niet... Ik heb het idee dat onze band gewoon wég is...

Annn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:15

het is wel goed dat je er weer op bent gaan zitten, dat vind ik echt goed dat je dat gedaan heb.
Het klinkt misschien wat hard maar misschien is het toch niet hét paardje voor je en kan je er beter mee stoppen? Want je kan beter je geld uitgeven (ik neem aan dat het je eigen paard is) aan een paard waar je je goed bij voelt, waar je wel de klik mee hebt.
Ik wens je heel veel sterkte ermee

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:16

Sterkte!
Weet niet goed wat te zeggen.. Maar heel goed dat je er toch weer op gegaan bent!

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:20

Goed dat je er terug op bent gegaan, Ik kan begrijpen dat het vertrouwen weg is. Het klinkt raar, maar je moet weer opnieuw beginnen, grondwerk doen, en een band opbouwen. Dan rustig aan weer gaan rijden

Sterkte..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:22

Goed dat je er weer op gegaan bent..
Dat vertrouwen en die band komt vast wel weer terug

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:30

goed dat je er weer op bent gegaan Syl!

Die band komt wel.. EN het vertrouwen komt ook wel goed..

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:19

Goed dat je er weer op bent gegaan.. En ik hoop dat de band ooit weer goed word tussen jullie. Sterkte

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 09:04

Laten we het hopen.
Ik denk dat ik haar nooit meer helemaal ga kunnen vertrouwen, ze heeft dit uit het niets gedaan en ze zal het vast nog wel eens proberen, maar ja, wanneer?...

Anoukdb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:35

Nu doet ze het dus ook op eigen terein? Ik had begrepen dat het eerst alleen ergens anders gebeurde en dat er thuis niks aan de hand was.. Maar dat is nu dus ook veranderd.. Dat is helemaal balen zeg..
Ik hoop dat het snel weer een beetje beter gaat tussen jullie.

Cemlys

Re: Het vertrouwen heeft een flinke deuk gekregen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:30

ik kan me heel goed voorstellen dat je vertrouwen een goede deuk gekregen heeft. Hopelijk gaat het volgende keren weer beter. Zeker dat ze nergens geen pijn ofzo had of ging het echt puur om haar maatje.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:06

Ik denk het wel, aangezien ze het bij Gijs (die er nadien opgekropen was de eerste maal) niets deed... En nadien deed ze het dus ook niet meer toen ik er vrijdag voor de tweede keer op zat.

Maar nu ze dat ook weer thuis gedaan heeft, ik moet gewoon wéér opnieuw beginnen. Ik was net zo blij dat we na 1.5 jaar eindelijk zo ver waren, geen angst, geen stress, lekker rond rijden ergens anders (ws nog zo blij op de Heuvelrit ) en nu moet het wéér overnieuw...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:02

Misschien ene tip om er nu voor te zorgen dat er telekens iemand (met verstand) erbij is. Ik bedoel hiermee iemand die jouw meteen kan helpen wanneer het fout dreigt te gaan. Dit heeft in mijn ogen niet alleen met vertrouwen te maken (voor jouw wel, voor het paard volgens mij niet). Ik denk namelijk dat ze probeert de grenzen te verleggen. Je zei het zelf al het ging goed, dus je gaat een stapje verder. OP wedstrijd ergens anders rijden. Mevrouw zint het niet en komt in verzet. Ik denk echt dat ze je aan het uitproberen is. Sommigen blijven het gewoon proberen. Ook dit is weer een fase waar je door moet. Ik vind het heel vervelend, maar zoals ik het lees lijkt mij dit meest logische redenatie. Nogmaals zorg dat er kennis bij aanwezig is en dit moet je zelf oplossen..... Heel veel succes. Tis namelijk veel makkelijker geschreven dan gedaan....

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 20:23

De komende tijd was ik niet van plan alleen te gaan rijden...

Maar het was niet de eerste keer dat ze ergens anders kwam. Heb al enkele wedstrijden achter de rug en ben ook heel de winter elke twee weken naar de training gegaan. Daarnaast is ze msn al wel 100 keer op het clubpleintje geweest, dus aan de nieuwe locatie zal het niet liggen, lijkt mij.

SanderD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:28

Jeetje Sylleke, wat jammer dat het alweer mis is gegaan! Maar wat ongelooflijk goed van je dat je het toch nog niet opgeeft. Hopelijk keert ze gauw weer terug in wat meer rust, want dit is niks voor jullie twee!

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:39

krijgt ze ander eten ofzo? is er iets veranderd in haar leven? want dat kan wel en grote invloed hebben.
Anders moet je aan iemand die heel goed ijd (vb van de club) eens vragen om haar te rijden, terwijl ze met sunny heen en weer lopen en met de trailer heen en weer rijden, en als ze stout is , moet die ruiter haar maar enkele hard tikken geven dat ze het gelijk nooit meer durft.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 22:13

Nee, we hebben ons hoofd er echt al over gebroken...
De tweede keer ja wsl dacht ze vorige keer lukte het, dus waarom nu niet? Nu heeft ze natuurlijk door dat ik niet zo streng ben, maar ik kan eht gewoon niet p brengen, ik sta echt te shaken als ze zo doet...

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:20

Je moet gewoon weer vertrouwen in haar krijgen, helemaal niet raar dat je nu bij elk sprongetje bang bent, alleen reageert die Ollie bollie daar zo heftig op...

En zou het helpen als je haar eerst even longeert zodat zij haar gekke sprongen even kwijt is en jij er op kan, dan is ze iig al wat energie kwijt

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:30

Maar Sylleke, blijf wel heel eerlijk naar jezelf toe.
Als jouw paard dit gedrag al eerder heeft gehad en je bent er met veel pijn en moeite bovenop gekomen, maar nu doet hij het weer, kan het gewoon zo zijn dat jullie niet geschikt zijn voor elkaar.
B.v.: jij wilt een vriendin zijn voor je paard, ook als je hem rijdt terwijl je paard eigenlijk een eigenwijsstuk vreten is die geen vriendin, maar een leider nodig heeft. Dan noemen ze dat een mannenpaard.... ( dat heb ik niet verzonnen hoor, maar het is wel duidelijk zo)

En dan is het toch echt beter dat een ander hem gaat rijden, je moet natuurlijk niet verongelukken omdat je het telkens toch niet opgeeft. Daarvoor zijn er veel te veel paarden die beter bij je zullen passen. Maar dan zal je je verstand boven je hart moeten plaatsen en echt voor jezelf kiezen.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 09:03

Is mssn niet duidelijk, maar het gaat hier om mijn verzorgpaard.

Toen ik haar pas reed, ben ik er afgevallen doordat ze ook eens eens een flinke bok gaf, sindsdien had ik dus écht schrik en zijn we helemaal opnieuw begonnen. En toen zijn we stukje bij beetje verder gkeomen, tot dus enkele weken geleden, het ging allemaal écht goed.

Zo 'n gedrag heeft ze bij mij in die twee jaar nooit eerder vertoond, maar de eigenares zei dat ze 'vroeger', toen ze jong was, die kuren wel eens meer heeft gehad. Het is altijd een dominant paard geweest ook.

Olympia schreef:
En zou het helpen als je haar eerst even longeert zodat zij haar gekke sprongen even kwijt is en jij er op kan, dan is ze iig al wat energie kwijt
Probleem is dat je er helemaal niets van merkt als je erop stapt, maar zoals vrijdag, dan komt Mimosa aan en dán begint ze. En nadien (stond die op stal) is ze weer braaf.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:13

Hoe moeilijk ook, kies voor je eigen veiligheid. Als dit nog een keer zo mis gaat stap je misschien nooit meer op een paard omdat je dan voor ieder paard schrikt houdt. ( ik spreek uit eigen ervaring)

Theake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:10

klinkt echt niet leuk!

ik vind het wel goed, dat je je niet laat doen en elke keer terug opstapt! Chapeau!
ik weet eigenlijk niet goed wat te zeggen, alleen wat de rest al gezegd heeft, begeleiding erbij, eventueel eerst iemand anders erop, en dan jij terug...

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:16

Ik denk dat jij geen overwicht hebt op het paard,
paard weet dat het de baas is,
Jij bent bang en paard voelt dat,
blijft jou uit proberen maar zo krijg je geen kans om de band te herstellen.

Of je gaat tijdelijk op een ander paard rijden waar je je vertrouwen terug krijgt,of je vraagt of je alleen mag rijden aan de longe,om het zo weer op te bouwen,

Angst is heel normaal,god hoevaak ik bang ben geweest,
maar toch,
het liefste wat je wil is vertrouwen ga daar dan ook voor!

Komt vast goed,zet je angst om in woede,helpt bij mij altijd goed

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 21:55

Ik ben niet bang om op een paard te stappen, als ik op een ander paard stap is er niets aan de hand, denk dus niet dat dat wat gaat helpen.

En ik ben ook niet zo bang op Olga dat ik niet meer rond durf rijden, ben er nadien ook weer op gegaan en toen was er niets meer aan de hand... Ze doet het ook niet altijd, enkel dus (tot hiertoe) als een ander paard weg gaat of als zij erbij vandaan moet, of zoals toen Mimo terug kwam...

Heb besloten pas na de examens weer te gaan rijden, nu kan ik toch maar eens per week en als ik er weer aflig zit ik me enkel maar druk te maken over waarom en blablabla...

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:21

En dat werkt ook alleen maar averechts Syl, heel verstandig dus, want door dat soort dingen ben ik al 2x van Pipo afgestapt, omdat meneer mijn spanning een beetje erg voelde, terwijl ik er zelf niet zoveel last van had, maar toch

Ga lekker met haar knuffen en gooi haar los als je wat tijd over hebt..

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:01

Dit is enorm vervelend en ik heb het zelf ook meegemaakt, al ben ik dus lang niet zo sterk als jij sylleke, ik had het al lang en breed opgegeven.

Ik kan je proberen wat tips te geven, misschien dat je er wat aan hebt,
- trek een BP aan, Niet alleen echt voor je veiligheid, maar vaak geeft het een berschermd gevoel waardoor je minder snel 'paniekt' als ze rodeo'd, en niet verstijfd.

- Als ze het doet, moet je haar eigenlijk enorm naar voren rijden, wat bij mij hielp, was gigantisch boos schreeuwen naar het paard, zodat ik me echt boos voelde en dat mijn angst gevoel overheersde, en daardoor de 'circel' doorbroken werd.

Ik heb het dus gehad met een bijrijdpaard, een leuk haflinger. De tweede keer dat ik erop zat bokte die mij er enorm gemeen af. Sindsdien probeerde die het élke keer, en ik verstijfde ik van angst. Het ging opgegeven moment beter toen ik er een slof om hing en hem dan 15 minunten reed, en dan echt enorm aan het werk zetten, (dus echt om de meter overgang, en ik bleef op een kleine volte) en uit en instappen deed ik ernaast.
Toen ik dacht dat het wel weer zonder kon werd er spontaan toen ik reed vuurwerk naast de bak afgestoken en werd ik bang dat hij wat ging doen, en bokte die mij er weer af (hij was niet bang, hij nam gebruik van mij)
Toen bovenstaande tips uitgevoerd, wat aardig werkte. Maar ik ben er toch mee gestopt omdat ik gewoon geen lol meer had, en het paard en ik gewoon geen goede combi waren.
Heb toen mijn eigen paard gekocht, een groene 3 jarige, heb ik zelf ingereden en noooit problemen gehad. Ik had gewoon een klik met haar en met die haflinger gewoon niet.