Paard kopen die 16 is ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:26

Zou zeggen spiek eens in mijn profiel voor echte oudjes

Maarit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 06:36

Ze is nog nooit keupel geweest ! En ze gedraagt zich niet als 16. Ze is nog steeds erg voorwaarts. Ze is nu niet zo soepel, maar ze denken als ik haar vaker ga rijden dat ze dat wel weer wordt.

Gr..

haf_jessie

Re: Paard kopen die 16 is ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 06:41

Ik persoonlijk zou het eigenlijk niet doen,maar dat is hoe ik erover denk. Waarom niet lekker een jong beest kopen als het ook kan. Jonge paarden kunnen ook wat krijgen(ik weet er helaas alles van)maar met een oudere toch meer risico.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 06:58

als het paard fit en gezond is zou ik het doen
zelf heb ik een 19 jarige welsh pony
superfit dier (is met springen een soort raket ) zijn verzorgmeisje heeft haar handen vol aan hem
hij makeert nooit wat en loopt 100% zuiver en is zeer soepel/lenig
iets wat je van veel jongere paarden niet kan zeggen
succes en plaats eens een foto

nikje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:19

ik vind het wel oud een paard van 16 maar je moet even kijken hoe fit ze is en zo en of ze nog niet veel problemen heeft gehad. of ze nog veulens kan krijgen ik zou het egt niet weten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:24

MiSjUhLoVe schreef:
Het is opzich wel een beetje oud, maar ik zou kijken hoe fit die pony nog is.
De eigenaren van mn vz pony hebben 2 weken geleden ook een 16 jarige pony gekocht, en die is ook nog best fit!

Er is wel verschil tussen een pony en een paard hoor. Paarden worden gemiddeld niet zo oud als ponies en ponies zijn gewoon taaier, gaan langer mee in de sport.

MAar verder moet je het bekijken per individu. Er zijn paarden van 16 die nog wel een tijdje mee gaan. iones wordt deze maand ook alweer 16, maar het lijkt wel alsof hij weer terug 3 wordt. Hij is vitaler en fanatieker dan ooit.

Als ik af ga op wat je over haar vertelt, dan zou ik het gewoon doen. MAAR.... betaal er niet te veel voor! WAt vragen ze voor dit beestje?

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:11

Paard bij ons op stal heeft vorig jaar nog een veulen gekregen, zij is 25 jaar.
Vooral omdat het paardje wat je op het oog hebt al eens een veulen gehad heeft , kun je gerust met haar fokken

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:47

ik had 8 jr geleden een paard gekocht van 17jr.
een mooie kwpn merrie ,had 7 veulens gehad[3x Variant en 4x Uniform]super gezond.
maar na ong 1 jr is ze gevallen in de wei en heeft ze een spierscheuring opgelopen achter haar voorbeen
en helaas werd dat na 6mnd alleen maar erger wen had ze er veel pijn aan.
ze is toen afgemaakt.

voor mij geen oud paard meer,ik heb nu een bijna 6 jr
deze gaat [hoop ik] langer mee.

Susie_Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:40

Marit, is dit je eerste eigen paard wat je wilt gaan kopen? Persoonlijk vind ik het erg verstandig als je voor het eerst een eigen paard gaat kopen je beter een ervaren dus een wat ouder paard kan nemen. 16 jaar is niet oud (het ligt wel er aan wat voor werk ze/hij heeft gedaan). Er zijn genoeg paarden te jong komen te overlijden. Ik rij zelf een paard van 23 en ze voelt zich nog super! Ze is altijd ontzettend braaf geweest maar het laatste jaar is ze soms wel een wat vrolijk (ze zeggen niet voor niets hoe ouder hoe gekker). Dan denk ik wel eens dat het verkeerde paard van stal heb gepakt (dat ik op een van 3 zit).
Ik ken ook iemand die een pony van 30 heeft en daar nog gewoon op gereden wordt, het is vaak zo dat je oudere paarden beter elke dag wat beweging kan geven zodat ze niet stijf worden. Je moet wel goed kijken wat het paard nog aan kan.

Annamc1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:48

Een ouder paard kopen heeft zo zijn voor en nadelen. Zelf heb ik ook een ouder (+20 jaar) gehad. Voor de recreatie was ze prima geschikt en had ze zo nu en dan haar jolige buien! Dus het ligt er ook een beetje aan wat je met het paard wilt gaan doen, inderdaad..wat je verwachtingen zijn...Veel succes

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:04

mirgino schreef:
ik had 8 jr geleden een paard gekocht van 17jr.
een mooie kwpn merrie ,had 7 veulens gehad[3x Variant en 4x Uniform]super gezond.
maar na ong 1 jr is ze gevallen in de wei en heeft ze een spierscheuring opgelopen achter haar voorbeen
en helaas werd dat na 6mnd alleen maar erger wen had ze er veel pijn aan.
ze is toen afgemaakt.

voor mij geen oud paard meer,ik heb nu een bijna 6 jr
deze gaat [hoop ik] langer mee.

dit heeft toch niets met de leeftijd te maken
ook een jong paard kan zich blesseren in de Wei .....

mirginoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:40

klopt, maar volgens de DA had het bij een jong paard goed kunnen genezen,maar omdat zij 19 was zat dat er niet meer in.

Maarit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 15:22

Ja het wordt me eerste eigen paard
Volgende week ga ik erop rijden !!

Groetjes !!!!!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:29

Kan best wel, ik zie vaak nog leuke pony's die echt al een stukje ouder zijn nog goed meedoen op concours!
Moet zelfs vaak tegen een pony van 21 rijden die nog vaak een prijs in de wacht sleept in het L springen!!

Vooral als je ze regelmatig rijdt en zorgt dat de spieren erop blijven dan kunnen ze echt nog wel even mee
Bonfire was 17 toen hij nog een gouden medaille won

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:30

mirgino schreef:
klopt, maar volgens de DA had het bij een jong paard goed kunnen genezen,maar omdat zij 19 was zat dat er niet meer in.

Alsnog vind ik het een beetje raar om dan te zeggen: Ik wil geen oud paard meer.
Als een jong paard een peesblessure krijgt zeg je dan ook: Ik wil geen jong paard meer?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:34

Of het oud is hangt helemaal van het paard af.
Ik zie liever dat mensen een wat ouder ervaren paard kopen als 1e paard dan een 3jarige.
Mijn vorige pony kocht ik toen zij 14 was.
Helaas is zij op haar 19e overleden aan een zenuwaandoening (wat bij een jong paard ook kan gebeuren), maar als ze dat niet had gehad had ze nog jaren mee gegaan.

Maarit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 13:35

Ik ben eruit !!
IK NEEM HAAR

Ik heb er vandaag op gereden ! En het ging super goed...Was erg braaf. Ze was ook niet langzaam ofzo.

Bedankt voor jullie meningen

Groetjes van Marit

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:37

Hartstikke gaaf. Gefeliciteerd hoor! Laat je haar wel klinisch keuren? Röntgenologisch zou ik niet doen bij een ouder paard, maar klinisch is wel zo verstandig.

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:52

Hardstikke gefeliciteerd, goed dat je je niet heb laten afschrikken van enkele negatieve adviezen!

Zoals ik al zei, ik heb een paardje verzorgd van 36, waarmee ik nog kon springen, dressuren en buitenrijden
16 is zeker niet oud, vooral niet als je geen hoge wedstrijden meer met haar wil rijden

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:56

gefeliciteerd hoor.. leuk je eerste eigen paard !!
ik wens jullie samen veel gezonde jaren toe

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:05

Gefeliciteerd hoor! Veel plezier gewenst met je nieuwe aanwinst. En een paard van die leeftijd kan nog aardig wat jaartjes mee. Vorig jaar hebben we ook een merrie gekocht van 15, heeft 4 veulens gehad. Is kerngezond en kan hopelijk ook nog een heleboel jaren mee. Ik wilde ook graag een wat ouder paard die ervaren is en van alles al heeft gezien en meegemaakt.

bsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:13

ik zou het niet doen

bsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:14

maar als het echt een goed vitaal paard is, is het wat anders..

xSemmiex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:54

Ik heb zelf ook een 18 jarig paard gehad, was ook onwijs lief en betrouwbaar echt een knuffelaar, en die was ook nog fit zat