Is geen gekke vraag. Het waarom van de keuze (grotendeels mijn vaders keuze, het is immers zijn paard, maar het is wel onze Herc) is wat moeilijk uit te leggen.
Ten eerste is inslapen niet altijd even prettig. Als het wel op een prettige manier moet gaan, zou dat bij de Faculteit zijn (daar is hij ook behandeld en onderzocht), dan brengen ze hem eerst onder narcose en laten hem daarna pas inslapen. Thuis inslapen is ook niet zo practisch, je moet dan nl het stoffelijk overschot op je terrein houden tot de destructie hem op komt halen. Daar zit ik eerlijk gezegd helemaal niet op te wachten.
Ten tweede zit er een gezond stukje vlees aan. Het zijn voornamelijk zijn benen en zijn longen die hem het leven érg moeilijk maken. Waarom zou je een gezond stuk vlees (want dat is hij op dat moment gewoon) aan de voedselketen onttrekken? Het is niet zo dat hij weggebracht wordt en daarna aan zijn lot wordt overgelaten. Mijn vader en een goede vriend (slager, heeft ook altijd paarden gehad) blijven er de hele tijd bij. Bovendien vind ik het een mooie gedachte dat je paard ná zijn dood nog een functie heeft. Dat hij dan niet nutteloos is. En ik weet zeker dat een heleboel mensen van een stukkie Hercules-vlees gaan genieten. Ik vind het een mooie dood die hij absoluut verdiend heeft.