Zielig???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Re: Zielig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:21

Aan de ene kant is het stom en omeerlijk tegen over die hengst toe,..
maar er zijn zoveel voordelen als de hengst is gecastreerd.
En de dwang is zo hoog van die hengst om een merrie te pakken.
En voor de mens is het ook niet echt veilig.
Hoewel ik er zelf ook wel moeite mee heb..want eigenlijk is het heel onnatuurlijk.
Maar ja, een paard berijden is ook onnatuurlijk.
Ik weet het niet.,Moeilijke vraag

qtiej_gurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:27

Jah, denk er ook al een hele tijd overna. Fijn dat het een discussie blijft waarin iedereen zijn mening uit en niet zegt dat iets zo is .

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:03

qtiej_gurl schreef:
Wat betreft onervarenheid, ik vind zoiezo dat onervaren mensen niet aan een eigen paard moeten beginnen.

Hoe moet je dan ervaren worden?
Ik ben het half met je eens. Als de ruiter/eigenaar het AANKAN om een hengst te houden, op een goede manier opvoedt en ermee omgaat, dán kan het wel.
Anders niet.

Amber_Love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:05

Als je kijk naar de voor & Nadelen kan je dat tegen elkaar afwegen. Meer voordelen als nadelen, dan laat je je hengst castreren

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:28

MissEvil schreef:
qtiej_gurl schreef:
Wat betreft onervarenheid, ik vind zoiezo dat onervaren mensen niet aan een eigen paard moeten beginnen.

Hoe moet je dan ervaren worden?
Ik ben het half met je eens. Als de ruiter/eigenaar het AANKAN om een hengst te houden, op een goede manier opvoedt en ermee omgaat, dán kan het wel.
Anders niet.

Daar ben ik het helemaal mee eens!

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:35

Ik vind het zielig als een hengst een hengst blijft en mensen er niet mee om kunnen gaan. Als mensen er mee om kunnen gaan laten ze hem denk ik niet castreren? En anders wel, dan is het alleen maar beter, ik zou het ook doen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:38

Ik vind het een beetje grootspraak om te zeggen dat je elke hengst wel kunt rijden. Voor iedere ruiter zijn er paarden die net een maatje te groot zijn (in karakter/temperament) en die kans is er met een hengst gewoon net wat eerder met alle opspelende hormonen. Er zijn hele brave hengsten, die soms niet eens doorhebben dat er twee ballen onder bungelen, maar er zijn ook loeders van hengsten. Sommige hengsten zijn het hele jaar prima te rijden en krijgen in het voorjaar ineens zulke spatjes dat je je levensverzekeringspremie verhoogt voor je erop stapt. Waarom dan hengst laten? Niet elke ruin is braaf en niet elke hengst verliest zijn streken als hij gecastreerd is, maar meestal scheelt het toch wel.

Het enige nut van een hengst is imo: of de dekdienst voor de enkeling die goed genoeg is, of het ego van de ruiter die kan zeggen dat hij een hengst rijdt.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:03

Dat vind ik neit waar, ik laat mn hengsten echt neit hengsta ls ze worden afgkeeurd voor mn eigne ego, vind dat een beetje kort door de bochte eerlijk gezegd

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:44

Karoliena, wat is voor jou de toegevoegde waarde van een hengst dan boven een ruin?

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:47

Weet je wat IK zielig vind?

Alle hengsten hengsten houden en een overschot aan paarden fokken die we uit nood maar naar de slager brengen. Dát is pas zielig.

Als we alle hengsten, hensgten zouden laten zijn, alle reuen, reuen laten zijn, alle stieren stieren laten zijn.

dan wordt een beest helemaal een gebruiksartikel!

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:21

Ik ken zelfs hengsten die door profs niet eens te rijden zijn. Als ze dan geen dekhengst zijn, overwegen ook zij om de desbetrefende hengst te laten casteren. Dit geeft dus aan dat hengsten niet voor iedereen weg gelegd is, ik denk zelfs maar voor een klein deel van rijdend nederland.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:55

Urielle schreef:
Karoliena, wat is voor jou de toegevoegde waarde van een hengst dan boven een ruin?

Niks maar een ruin is voor mij ook niks meer dan een hengst, dus als ze gelijk zijn waarom zou ik dan een operatie laten doen.

@ Smystique: Niet iedereen fokt met hengsten die niet goedgekeurd zijn. Jammer genoeg zullen er altijd mensen blijven die dat doen, maar er zijn er zat die dat niet doen

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:40

Ik denk zeker dat als alle hengsten hengsten zouden blijven dat er veel meer gefokt zou worden zowel gepland als ongepland.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:55

Udo2001 schreef:
Ik ken zelfs hengsten die door profs niet eens te rijden zijn. Als ze dan geen dekhengst zijn, overwegen ook zij om de desbetrefende hengst te laten casteren. Dit geeft dus aan dat hengsten niet voor iedereen weg gelegd is, ik denk zelfs maar voor een klein deel van rijdend nederland.

Het geeft ook aan dat er in de fokkerij iets fout zit. Een hengst die niet te rijden is door een ervaren ruiter zou nooit als dekhengst ingezet mogen worden.

Als je kijkt naar de fokkers in bv Zuid-Amerika en Noord-Afrika dan zul je zien dat zij ervanuit gaan dat de merries voor de fok zijn en de hengsten voor het rijden. Ruinen kennen ze niet of nauwelijks (hoogstens voor de export) en een hengst die niet te hanteren is wordt simpelweg afgemaakt. Ten slotte ook je 8 maanden zwangere vrouw gaat daar op een hengst naar de dokter voor controle, karren, etc zijn er nauwelijks, want de wegen zijn er slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:14

qtiej_gurl schreef:

Hoe ben jij dan ooit aan je eerste paard begonnen? Je werd op een dag wakker en wist meteen alles van paarden af

Ik vind dat wanneer een hengst onder goede omstandigheden hengst kan zijn, dat hij dat ook best mag blijven. Tuurlijk heb je lieve hengsten, kijk maar naar mijn vz-paard dat is echt een schat van een beest. Maar toch word hij binnenkort gecastreerd zodat hij daarna bij de ezels naast hem kan staan ipv constant door het hek contact te moeten hebben. Ook zal Jack niet gaan dekken dus het is ook nergens voor nodig om hem hengst te houden.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:28

Wat ik wel mis is dat veel mensen hengsten geen direct sociaal contact geven, dat is van groot belang om juist handelbare gelukkige hengsten te hebben. Mijn dekhengst staat bij de twenterhengst. Ze stoeien regelmatig maar op wat schrammetjes na is er nog nooit wat gebeurd. De meeste mensen houden hengsten strikt apart van andere paarden en zo worden ze juist onhandelbaar met andere paarden.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:33

Een hengst een hengst laten vind ik in de meeste gevallen zieliger,

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:38

Waarom dan

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:04

- Ze moet alleen buiten of binnen blijven (of je moet een kudde met merries hebben die gedekt mogen worden).
- Als ze niet ggk zijn mogen ze niet dekken, wat veel frustrerender is dan ruin zijn.
- Als je er wel mee wilt dekken je papierloze veulens krijgt, die vaak frikandel worden.
- Het karakter voor veel mensen niet te handhaven is.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:06

Dat komt voor maar er zijn ook zat gevallen dat dat helemaal niet zo is, dat ze gewoon sociaal contact hebben. Hengsten zijn helemaal niet gefrustreerd als ze niet mogen dekken. Het karakter is afhankelijk voor een gedeelte door opvoeding maar ik neem aan dat mensen als ze neit met een hengst om kunnen gaan ze ook neit hengst laten dus dat heeft niks met zielig voor het dier te maken dan

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:08

Ze kunnen keurig opgevoed zijn maar je kan naar mijn idee een hengst nooit je rug toekeren, hoe lief, braaf, opgevoed ze ook zijn.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:11

Dta heeft toch niks met het welzijn voor eht dier te maken. Het is voor een ruin/merrie net zo zielig als de eigenaar er niet mee overweg kan of als het paard verpest word. Of als een merrie/ruin de hele dag op stal moet staan. Daar staat het geslacht los van

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:11

Maar er zijn veel stallen waar een hengst niet naar buiten kan/mag en dan is het toch wel in het welzijn van het dier om hem te ruinen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:20

In dat geval niet nee maar dat geld voor alle geslachten, er zijn ook zat stallen waar merries en ruinen ook neit naar buiten kunnen en dat word ook niet zielig gevonden.

Ik zal nooit mn hengsten de hele dag binnen houden maar als het voor merries en ruinen wel word geaccepteerd waarom zou het voor hengsten dan zielig zijn

mys_bohemian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:23

tuurlijk is het zielig, maar hengsten worden hier in de buurt over 1 kam geschoren en dat is dat ze bijna altijd fout zijn.
wat ook zielig is dat ze niet naar buiten kunnen omdat ze zich niet kunnen gedragen en dus niet in de wei mogen!
er zouden meer stallen moeten komen wat alleen voor hengsten is. denk dat er veel mensen zijn die daar erg blij mee zijn