Gezocht: redders van slachtpaarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kliko

Re: Gezocht: redders van slachtpaarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:03

gillian schreef:
Ik heb hem uiteindelijk weer verkocht wegens de ontbrekende klik, nu is Kliko hier op Bokt er heel gelukkig mee

Dat ben ik zéér zeker!!!

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:14

Een kennis van me heeft er ook eentje van de slacht gered. En een leuk beestje dat t is! Springt en dressuurt nu L, zou geslacht worden omdat 't een klophengstje was.

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:27

Wij hebben een poolse arabier voor de slacht weegekocht, stond op een manege in zeeland, had hoefkatrol, kon zijn eten dus niet verdienen en werd dus niet bijgevoerd. Stond weg te kwijnen in een kaal weidje. We hebben hem gekocht om transport naar Italie te besbaren en rustig in te kunnen laten slapen. Uiteindelijk laten opereren aan benen en gebit en ik heb zelfs nog M2 dressuur met hem gereden. Nu is hij ongeveer 27, is af en toe nukkig, maar rijdt nog steeds met mijn moeder geregeld een rustige buitenrit.
Vervolgens een Andalusier (Zipper)gekregen omdat hij een of andere spierziekte zou hebben, en met hanentred loopt waardoor hij zijn werk als beveiligingspaard niet meet kon doen. Als wij hem niet wilden hebben, en ook niemand anders vanwege zijn hanentred, zou hij geslacht worden. We doen geen zwaar werk met hem, maar wel veel buitenritten en elk jaar is hij voor meerdere Sinterklasen Amerigo.
Als laatste hebben we een mishandeld welsh pony'tje van een manege-stalling opgekocht voor de slachtprijs. Hij beet, schopte en deed alles wat God verboeden heeft. We hebben een jaar niks met hem gedaan. Alleen lekker met onze andere paarden de wei in, en af en toe borstelen. Toen zijn we heel voorzichtig met hem gaan rijden. Dat ging best goed. Alleen deze winter ging mijn moeder aan het eind van de dag de paarden binnen halen, en toen stond hij niet bij het hek. Hij lag achter in de wei met zijn voorbeen gebroken. We hebben hem daar in moeten laten slapen. Heel droevig. Zeker na zo'n slecht verleden, zo te moeten sterven. Maar het anderhalf jaar dat we hem gehad hebben, is hij denk ik wel gelukkig geweest...

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:27

Sorry, nu ik mijn bericht nalees, zie ik dat ik wat typ-foutjes gemaakt heb... Sorry

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:39

1 zwaar verwaarloosd veulen (hoefden ze niet te slachten-zou zo ook wel doodgegaan zijn) die is nu 19 jaar.
De ander een arabiertje wat "onhandelbaar" was, die stond ook bij een handelaar, maar zelfs de handelaar wilde haar niet particulier verkopen omdat er al 2 meiden mee verongelukt waren. Mist is nu 24 en al 21 jaar bij mij !

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:50

Geen paard van de slacht gered maar wel konijnen, kippen een eend enz.

Iemand die heel lang geleden mij les gaf had wel een paard bij de slager gekocht. Hij is er later nog Z2 dressuur mee geworden.

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:56

Ik hoop niet dat de paarden die wij naar de slacht gebracht hebben nog ergens op een wei-tje staan.
Die van ons zijn beter af dood dan levend(tegen de tijd dat ik ze naar de slacht breng). De 1 had zijn heup gebroken na transport in een trailer (door iemand anders). En de ander was ineens atactisch na een val over de kop met springen.
Hij viel zomaar om en kwam nauwelijks overeind erg zielig. Hij is altijd gezond geweest.

Als er iemand zou zijn om ze te kopen en ze daardoor redden van de slacht zou ik denk ik zwaar overstuur raken.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:05

daar heb je wel gelijk in mistral

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:22

ik heb een paar jaar geleden een c pony meegenomen van een bedrijf die ruiterkampen deed.
het bedrijf moest stoppen en de paarden moesten verkocht worden,maar ja verkoop maar eens een eigenwijse pony van in de 30 die geen normale kies meer in zijn mond heeft zitten.
bambino is bij mij gekomen, de tandarts is geweest de hoefsmid en de dierenarts zijn ook aan het werk gezet en het resultaat was een geweldige leuke dondersteen die weer zin kreeg in het leven
hij was kilos aangekomen werd dagelijks gepoetst [lees gekriebeld] door mijn buurmeisje en hij was het heertje in de wei.
hij is nog 4 jaar bij ons geweest en toen moest ik hem inlaten slapen.
zijn geest wou nog maar zijn lijf was op.
hij is naar schatting 38 jaar geworden.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:25

Inky_devil schreef:
Mensen, Sorry moet het even kwijt.
Ik vind jullie geweldig
Zo'n beestje een tweede kans geven, simpelweg geweldig.
Zouden meer mensen moeten doen

haha ben ook blij dat meer mensen dit doen!

mijn pony heeft een ergere verleden gehad niet alleen als slacht maar ook illigale bloedbank

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:32

ik hoop niet dat mijn pony ook van de slacht gered is eigenlijk...ze had echt te erge bronchitus....

maar op zich wel goed want er gaan er zat naar de salcht waar weinig mis meer is! zal ook eens gaan kijken op een markt eerdaags!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:47

Niet dat het niet geweldig is van jullie dat jullie de paarden/pony's van de slacht redden hoor, maar ik ben het ook met Mistral eens dat er ook veel dieren niet voor niets staan. Ik lees trouwens geen berichten dat ze echt bij de slager weggekocht worden, als het goed is mag dat ook niet.

En het is in sommige gevallen denk ik ook een goed werkend verkooppraatje, bijvoorbeeld; als je deze shet-die ik aan de straatstenen niet kwijt kan- niet koopt gaat ie naar de slager.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 00:06

[quote="[***]"]Niet dat het niet geweldig is van jullie dat jullie de paarden/pony's van de slacht redden hoor, maar ik ben het ook met Mistral eens dat er ook veel dieren niet voor niets staan. Ik lees trouwens geen berichten dat ze echt bij de slager weggekocht worden, als het goed is mag dat ook niet.

een slachter met een keurmerk mag idd geen dieren levend! het slachthuis laten verlaten.
helaas heeft niet iedereen die regel.

ik zou er zelf ook niet aan moeten denken dat mijn paard zo weg gekocht zou worden,daarom zal mijn paard ALTIJD onder toezicht ingeslapen worden.
toch zul je zeker nog leuke paarden weg kunnen kopen die onderweg zijn naar het slachthuis,denk b.v. aan de markt o.a.

EsSther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 00:15

wij hebben zo'n zes jaar geleden een indorado schimmel merrie gekocht.
stond op zijn laatste adres.
bij toeval kwam mijn vader daar om handel en zag de bloedmooie merrie staan.
ze bleek staatsgevaarlijk te zijn, was een flessenveulen geweest.
ze was door een paar bekende ruiters gereden vanwege haar goede papier en extrieur.
maar ze was echt gek!
wij hebben haar gekocht voor slachtprijs, als fokmerrie.
ik heb haar nog een poosje gereden, maar toch was het niet vertrouwd, merrie heeft wel degelijk een kronkel!
wel fokt ze fantastische paarden! afgelopen concour tolbert werd een nakomling 3e met een vierjarigen rubriek gejureerd door Hester Klompmaken en Erik Naberink.
een volle zus van dit paard springt fantastisch en loopt nu in Zwitserland.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:49

ik heb een mishandelt paardje gekocht
als ik ze niet had gekocht had de staleigenaar van waar ik toen stond ze gekregen en dan was ze meteen op de camion gezet naar het slacht

loena toen ik haar kocht (3 jaar) :

Afbeelding

loena nu (bijna 4 jaar) :
Afbeelding

Inky_devil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:12

mistral schreef:
Ik hoop niet dat de paarden die wij naar de slacht gebracht hebben nog ergens op een wei-tje staan.
Die van ons zijn beter af dood dan levend(tegen de tijd dat ik ze naar de slacht breng). De 1 had zijn heup gebroken na transport in een trailer (door iemand anders). En de ander was ineens atactisch na een val over de kop met springen.
Hij viel zomaar om en kwam nauwelijks overeind erg zielig. Hij is altijd gezond geweest.

Als er iemand zou zijn om ze te kopen en ze daardoor redden van de slacht zou ik denk ik zwaar overstuur raken.

Dan moet je er bij blijven zodat je zeker weet dat ze weg zijn.
Het gebeurt vaak genoeg dat mensen hun oude paardjes die ze naar het slachthuis hadden gebracht terug zien.
Ik denk ook niet dat mensen die paarden redden van de slacht een paard nemen die er zo slecht aan toe is dat het zielig is om het te laten leven.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:19

Las vrijdag een artikel hier in de Deutsche Post......er worden in Zuid Duitsland Haflingers gefokt voor de slacht zoals ook met koeien en varkens gebeurd.
De veulens gaan met een maandje of 3 / 4 naar de slager toe. Hoe jonger hoe malser het vlees

Dierenorganisaties maken zich nu hard om dit te stoppen maar ja, dan begint wederom die eeuwige discussie waarom koeien en varkens wel en paarden niet?

Het idee; paarden fokken voor de slacht, vindt ik tamelijk bizar.

Dus als mensen nog een leuke jonge Haflinger willen voor weinig.......

melaniepk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:33

ik red samen met een vriendin van mij maandelijks wel een paardje van de slacht...we verkopen uitgekoerste dravertjes of dravers die niet goed genoeg zijn voor de koers.....die gaan als ze geen goed huisje vinden...hoppa naar de slacht en dat vinden we niet ok....als het beestje een mooi leven heeft gehad aleej maar een jong gezond dier ? nee...die gaat dus voor een leuk zacht prijsje naar een nieuw baasje

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 09:45

Om te beginnen: fijn te weten dat er net zulke 'gekken' zijn als mij die een paard een tweede kans geven ondanks (meerdere) handicaps!!!!

Inky_devil schreef:
mistral schreef:

Dan moet je er bij blijven zodat je zeker weet dat ze weg zijn.
Het gebeurt vaak genoeg dat mensen hun oude paardjes die ze naar het slachthuis hadden gebracht terug zien.
Ik denk ook niet dat mensen die paarden redden van de slacht een paard nemen die er zo slecht aan toe is dat het zielig is om het te laten leven.

Met deze gedachte (dus paarden redden van de slacht die wel degelijk nog een toekomst voor zich zouden kunnen hebben) heb ik het topic gestart.
Liever niet de discussie aanwakkeren over slachten of in laten slapen, dat moet ieder voor zich weten. Maar, Inky_devil, ik vind wel dat je een passende reactie hebt gepost, dank je!

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 09:46

melaniepk schreef:
ik red samen met een vriendin van mij maandelijks wel een paardje van de slacht...we verkopen uitgekoerste dravertjes of dravers die niet goed genoeg zijn voor de koers.....die gaan als ze geen goed huisje vinden...hoppa naar de slacht en dat vinden we niet ok....als het beestje een mooi leven heeft gehad aleej maar een jong gezond dier ? nee...die gaat dus voor een leuk zacht prijsje naar een nieuw baasje

Wat goed van jullie! Hoe gaat dat dan in zijn werk? Controleren jullie de eigenaren dan waar ze heen gaan?

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:50

De merrie die ik nu heb komt van een kleine fokkerij. Aangezien ze door hartproblemen geen veulens meer kon krijgen was ze vrijwel waardeloos voor hen en heb ik haar gekocht voor de slachtprijs.. anders was ze waarschijnlijk nu frikandel.

Het gaat steeds beter, ze was rijden niet gewend omdat ze 7 jaar stil gestaan heeft.

Alle knoppen zitten erop, ik moet ze alleen even poetsen.. ze zitten vastgeroest

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:54

Ja zeker geweldig van jullie, maar hoe doen jullie dat dan?? gaat er een vee arts mee?? ik bedoel niet aan ieder paard kan je zien of die gezond of niet is toch? De slager mag neem ik aan ook geen ongezonde paarden slachten voor het vlees, maar als een paard een pees probleem heeft ofzo, en al jaren op rust stond om er wat kilo's aan te zetten voor de slacht...

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:01

Shetlander ook goed
Naja ik heb hem niet gered maar een vriendin van mij!
Ik heb hem later gekregen!

Hier net gered;
Afbeelding
En zo is hij nu!
Afbeelding

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:10

Ik heb mijn veulentje gered van de slacht.
Hij stond eerst op Ameland en de eigenaar wou hem naar de slacht doen omdat, hij een ramshoofd had en geen papieren .
Toen heeft iemand hem uit Damwoude gekocht, want hij vond hem daar nog te goed voor, maar hij stond dus altijd in een container met nog 2 andere veulentjes (hengste en merrie), wat nooit uitgemest werd, het was nou wel 70/80 cm hoog aan t worden alleen maar mest en urine (als het niet hoger was.) Want het moest zo weinig mogelijk kosten andres had die man er geen winst aan. Hij moest ook snel genoeg weer verkocht worden, anders werd het hem natuurlijk ook weer te duur.
M'n moeder vond het een lelijk ding, hij was niet de knapste , maar hij werd daar even losgelaten en hij hinnekte zo lief!!!, toen moest ik hem gewoon hebben ik werd dus vlieft op z'n hinnekje . tOen werd hij er weer uitgehaald en het veulentje wou niet mee door de deuropening, en ik wou er natuurlijk ook even mee lopen, en met mij liep die wel mee , dus ik nog stukje verder lopen, en hij schrok ergens van(weet niet waarvan), maar hij rende niet weg, maar kwam echt zo naast mij lopen .

Afbeelding
Hier zag die er best goed uit(zo stond die ook op internet), maar toen wij gingen kijken, zat die echt onder de mest en pis dus allemaal klitten(stonk ook heel erg), toen ik hem had gekocht, heb ik weken moeten borstelen om het er uit te krijgen.

Afbeelding
De rechter

Afbeelding
Dit is hij nu, wat een kanjer he..? )

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:24

@svennie; helemaal top! en wat ziet ie er goed uit!

En ja ik was erbij toen ze ......werden bij het slachthuis. Niet leuk voor mij, maar ik was er idd zeker van.