koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:44

Destinietje schreef:
Misschien omdat dat een onderlinge wedstrijd is, in een neem ik aan lage klasse. Een b-proefje kan elke ezel rijden, net als een L en M proefje. Maar als we op het punt eindigen waar je een dressuur/springpaard voor nodig hebben, zie je ze verdacht weinig, en als ze al "mee kunnen komen" is het meestal een lachertje...

Hmm zoals jij al arrogant werd genoemd eerder in dit topic. Zou ik graag willen weten waar jij deze zogenaamde kennis vandaan haalt ?

*Springen..Om te beginnen staan er bij ons op stal alleen al 2 tinkers die met gemak over de meter springen...En nee heus geen luxe tinkers hoor maar échte irish cobs beide met een 1e prem.

*dressuur..Weer die overvole kennis Zelf loop ik al 3 jaar rond bij tinker ik heb er ZO veel gezien ( meer als jij waarschijnlijk) En nee zeker geen tinker in de Z zien lopen Née hoor...Goh tuurlijk wel ik ga me zelf nu niet voor den domme zitten houden.. De breedste *tinker die ik ooit heb gezien die heel soepel en elegant in de Z liep dus ga mij niets wijsmaken.

Oke ben geen jury lid.
En ik WEET dat sommigejury's strenger kijken op koudbloedjes...Maar wat dan nog Des te meer waardering verdienen ze

En ágh laat mij zoveel koudbloedjes hebben gereden. Ik heb heus wel weet over koudbloedjes.

Als een tinker in de z loopt kun jij mij niet wijsmaken dat ze er neit voor geschikt zijn

Bij deze....Waar haal je die argumenten vandaan ?

jasmijn78

Re: koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:05

momo_lover schreef:
Alleen op wedstrijden wordt je vaak laager beoordeeld

Je wordt met een koudbloed niet lager beoordeeld!!! Je wordt gewoon beoordeeld volgens dezelfde richtlijnen hoor! En dat voor sommige koudbloeden bepaalde oefeningen moeilijker zijn is geen excuus.

Dus hou op met dat slappe gezwets dat je door de jury altijd benadeeld wordt! Zij beoordelen gewoon wat ze zien. Ik vind dat altijd zo'n gemakkelijk excuus: Ja, ik had lage punten want de jury houdt niet van... (bont, dravers, tinkers, haflingers,fjorden, noem maar op)

momo_lover schreef:
Maar ieder paard kan aan de top komen.

Als ieder paard aan de top kon komen was de top niet meer de top
Net als goede en slechte ruiters heb je ook goede en slechte paarden.

Charos schreef:
Ach als je wilt kun je zelfs een ezel laten piafferen dus waarom een koudbloed niet?

Ieder paard kun je kunstjes leren. Als je maar hard genoeg aan de teugels trekt en hard genoeg slaat gaat ieder paard vanzelf 'piafferen'. Een technisch correcte en rijkunstig gereden piaffe is echter een heel ander verhaal.

smit_ilse schreef:
Bah verschrikkelijk die mensen die met hun dure paard zichzelf beter vinden.

Aan de andere kant heb je ook mensen die nog nooit van hun leven een noemenswaardige prestatie hebben neergezet en alle mensen met een normaal bewegend warmbloedpaard per definitie arrogant en bekakt vinden...

pinokiolover schreef:
góede ruiters die alleen maar dure sportpaarden kunnen rijden, kom op zeg!!! dat soort mensen kunnen niet eens op een koudbloed rijden omdat ze bij g*d niet weten hoe... aangezien koudbloeden vaak wel kunnen mee denken..

Echt goede ruiters zijn zich er vaak van bewust dat zij het uiteindelijk verder zullen schoppen met een paard met enige aanleg voor dressuur en zullen daarom hun tijd niet verspillen met het uitbrengen van een Belg in de B om tegenover anderen een punt te maken dat Belgen ook een B-proef kunnen lopen. Overigens zijn de echt getalenteerde warmbloeden vaak verre van simpel te rijden.

Charos schreef:
Coby van Baalen heeft toch zelf ook een Fries en sinds kort een Haflinger op stal staan?

Van friezen is toch wel algemeen bekend dat zij het vrij goed doen in de dressuur. En de haflingers worden tegenwoordig ook steeds moderner gefokt. Dus een fries of een haflinger vergelijken met een zwaar gebouwde tinker of een Belg, dat gaat niet echt op.

Niky schreef:
Ronduit triestig vind ik het, dat er op je wordt neergekeken gewoon omdat je een koudbloed rijdt....

Wordt daar werkelijk op neergekeken? Niet meer dan op iemand die met een verrotte kwpn-er op een concours verschijnt hoor. Als een goede prestatie wordt neergezet wordt daar niet op neergekeken. Ik denk dat ruiters van koudbloeden dat zo voelen omdat zij zelf misschien zelf opkijken tegen ruiters met dressuurpaarden, omdat zij misschien zelf onzeker zijn over hun kunnen.

Als jij zeker bent van je eigen kunnen, en dat van je paard, dan voel je je namelijk niet geintimideerd door andere ruiters.

nata_4_life schreef:
*Springen..Om te beginnen staan er bij ons op stal alleen al 2 tinkers die met gemak over de meter springen...En nee heus geen luxe tinkers hoor maar échte irish cobs beide met een 1e prem.

Een paard over een hindernis van een meter jagen is een heel ander verhaal dan zonder kleerscheuren door een heel parcours op 1 meter komen. Het is geloofwaardiger als je met een voorbeeld komt van een tinker die bijvoorbeeld M+ wp springen geklasseerd is. Of ligt dat ook aan de jury dat je geen tinkers in het M-springen ziet?

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:11

En toch zijn een Haflinger en een Fries beide een koudbloed.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:15

Tja, je hebt ook warmbloeden en warmbloeden.

En ook niet alle warmbloeden zijn geschikt voor dressuur...

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:19

En zelfs niet elke kwpn-er met een super afstamming is geschikt voor dressuur.
Oftewel elk paard is anders en kán geschikt zijn voor dressuur.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:20

nata_4_life schreef:

Hmm zoals jij al arrogant werd genoemd eerder in dit topic. Zou ik graag willen weten waar jij deze zogenaamde kennis vandaan haalt ?

*Springen..
Om te beginnen staan er bij ons op stal alleen al 2 tinkers die met gemak over de meter springen...En nee heus geen luxe tinkers hoor maar échte irish cobs beide met een 1e prem.

*dressuur..Weer die overvole kennis Zelf loop ik al 3 jaar rond bij tinker ik heb er ZO veel gezien ( meer als jij waarschijnlijk) En nee zeker geen tinker in de Z zien lopen Née hoor...Goh tuurlijk wel ik ga me zelf nu niet voor den domme zitten houden.. De breedste *tinker die ik ooit heb gezien die heel soepel en elegant in de Z liep dus ga mij niets wijsmaken.

Oke ben geen jury lid.
En ik WEET dat sommigejury's strenger kijken op koudbloedjes...Maar wat dan nog Des te meer waardering verdienen ze

En ágh laat mij zoveel koudbloedjes hebben gereden. Ik heb heus wel weet over koudbloedjes.

Als een tinker in de z loopt kun jij mij niet wijsmaken dat ze er neit voor geschikt zijn

Bij deze....Waar haal je die argumenten vandaan ?

Ik heb ogen, en draai ook jaren mee in de wedstrijdsport en zie zelf dat een koudbloed gewoon NIET mee kan komen. Het is wel duidelijk dat jij een echte koudbloedengek bent, prima, maar je bent niet bepaald objectief. Ik kan er niet warm of koud van worden als ik een fjord ofzo een z proef neer zie zetten. Sorry dat ik het zeg, maar ze hebben gewoon NIET de gangen ervoor, en NIET de bouw ervoor. En dan heeft de een het nog minder als de ander ja, maar ik heb nog nooit een fjord ofzo góed zien bewegen.

Maargoed, vind me arrogant, heb een hekel aan me, doe dat vooral.
Je kent me niet, en ik denk dat ik dezeflde gedachtes over jou heb, als jij over mij.

Het enige wat ik niet snap, is dat een wild vreemd iemand mij arrogant vind, puur en alleen omdat ik geen doekjes wikkel om mijn mening? Ik gok dat er een hoop meer hier zijn die er in mee gaan, maar er omheen draaien. Vast een goede eigenschap, maar zo ben ik niet, ik zeg gewoon wat ik vind, en mensen die daar problemen mee hebben, zijn vaak ook de mensen die toch al niet zo zeker zijn van hun eigen ding, en meteen in de verdediging schieten.

En het vetgedrukte: Maakt ze dat goede springponys?? Ik heb ook ponys gehad en gereden die met gemak over de 1.40 gingen, maakt ze dat meteen goede springponys? Nee, want ine en parcours staan meer hindernissen, en 1 meter is zo hoog niet.

En joh, geef de hoop niet op hoor, zolang je maar lekker veel wedstrijden rijd, of er gewoon lekker lang over doet, en af en toe een lieve jury hebt, komt elke mongool met elke ezel wel o oit in het Z.
Laatst bijgewerkt door Destinietje op 27-04-06 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:23

Charos schreef:
En zelfs niet elke kwpn-er met een super afstamming is geschikt voor dressuur.
Oftewel elk paard is anders en kán geschikt zijn voor dressuur.

Jah maar er zijn kwpn'er die gefokt worden voor de dressuur ... en er zijn kwpn'er die gefokt worden voor het springen. Dus de paarden zijn wel geschikt maar niet voor die tak van de sport.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:31

Even voor de duidelijkheid trouwens, voor ik een hoop andere mensen over me heen krijg waar ik helemaal niet op doel: Ik heb níets tegen fjorden of wat dan ook, ook niet op wedstrijden, maar ik vind het wel triest als mensen 1 fjord of wat dan ook in de hoge sport zien lopen, en dat is dan meteen een of andere topper. En daar ben ik het totaal niet mee eens, want iedere ezel kan het z halen. En die haflinger van van Balen is inderdaad een heel gaaf ding, maar daar is het "haflinger" ook wel af ondertussen vind ik. Maar een guusje ofzo kan ik niet warm of koud van worden. Ikvind het heel knap dat zo iemand dat nivo bereikt heeft, maar het word bij mij niet ineens een super sportpony omdat ie in het z zit.

Peppertree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:31

Iedereen zijn mening...TS laat zich ook wel lekker opnaaien door een 16-jarige. De verhalen die je over haar verteld zijn ook niet echt netjes, en die gebruik je wel tegen haar terwijl je daarna zegt haar verhalen niet te geloven. Vind ik ook een beetje raar.

Meid, als jij dat nou gewoon vindt, laat je dan niet opnaaien door iemand met een andere mening.

My 2 cts: Warmbloedpaarden zijn gefokt voor de sport, en daar dus beter geschikt voor, koudbloeden kunnen ook best leuk meedoen, en ook op redelijk hoog niveau. Toch blijft het feit dat ze in bouw en beweging gewoon minder capaciteit ervoor hebben. Dus: wil je wedstrijden rijden met je koudbloed: Leuk! Maar kijk er niet raar van op als je er toch wat meer moeite voor moet doen. Wil je dressuurrijden en écht hogerop komen: Koop dan gewoon een paard wat ervoor gefokt is.

Hierbij geldt: Uitzonderingen bevestigen de regel. Er zíjn koudbloeden die goed mee zouden kunnen komen. Dat betekend niet dat élke koudbloed dat kan, terwijl dat wat mij betreft voor het grootste gedeelte wel van de warmbloeden gezegd kan worden.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:32

Destinietje schreef:
Even voor de duidelijkheid trouwens, voor ik een hoop andere mensen over me heen krijg waar ik helemaal niet op doel: Ik heb níets tegen fjorden of wat dan ook, ook niet op wedstrijden, maar ik vind het wel triest als mensen 1 fjord of wat dan ook in de hoge sport zien lopen, en dat is dan meteen een of andere topper. En daar ben ik het totaal niet mee eens, want iedere ezel kan het z halen. En die haflinger van van Balen is inderdaad een heel gaaf ding, maar daar is het "haflinger" ook wel af ondertussen vind ik. Maar een guusje ofzo kan ik niet warm of koud van worden. Ikvind het heel knap dat zo iemand dat nivo bereikt heeft, maar het word bij mij niet ineens een super sportpony omdat ie in het z zit.

Ben je bang dat je het aflegt tegen een koudbloedige ofzo????

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:34

Eigenlijk maakt het geen f*ck uit hoe een paard gefokt is of wat voor afstamming het heeft.

Je kan wel stellen dat hoe zwaarder een paard gebouwd is, des te minder hij geschikt is voor dressuur. Korte dikke laag aangezette halzen zijn een nadeel (zie je vaak bij fjorden). Evenals kortbenige paarden en paarden met hele korte dikke ruggen en een plat kruis. Deze zaken leveren gewoon fysieke beperkingen op m.b.t. dressuur.

En aangezien de meeste koudbloeden zwaar gebouwd zijn zijn dus over het algemeen de meeste koudbloeden niet geschikt voor dressuur.

Peppertree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:35

@ Whiz:Wat is dat nou voor reactie? Niet helemaal eerlijk om iemand persoonlijk aan gaan lopen vallen omdat je verder geen inhoudelijke argumenten meet hebt, vind je ook niet?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:35

Destinietje: je mening geven is heel wat anders dan arrogant zijn. En ja, ik vind je arrogant overkomen, zeker nu je dit ook nog eens hebt neer gezet:
Citaat:
En joh, geef de hoop niet op hoor, zolang je maar lekker veel wedstrijden rijd, of er gewoon lekker lang over doet, en af en toe een lieve jury hebt, komt elke mongool met elke ezel wel o oit in het Z.

Het ging er ook niet over of een paard perfecte gangen heeft, maar of ze het niveau kunnen halen, en dat kunnen ze dus wel. Goede of geen goede gangen, goede springpony's of niet... Volgens mij ben jij alleen maar bezig met het plaatje en met prestaties, dat zou niet mijn doel zijn. Mijn doel is om lol te hebben. En zoals iemand anders al vroeg: wat zijn jouw prestaties in de sport?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:36

Gertruud1984 schreef:
@ Whiz:Wat is dat nou voor reactie? Niet helemaal eerlijk om iemand persoonlijk aan gaan lopen vallen omdat je verder geen inhoudelijke argumenten meet hebt, vind je ook niet?

Helemaal niet. Dat zou best een angst voor mensen kunnen zijn. Die ontzettend veel geld hebben uitgegeven aan een goede Kwpn'er ... En dan verliezen van een Koudbloeidige.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:38

Ja, en dat is natuurlijk een hele afgang, want die koudbloedjes kunnen totaal niet dressuren .

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:43

ik heb niet al de reacties gelezen.
ik vind dat belachelijk dat koudbloeden niet geschikt zouden zijn om te dressuren.
ik doe bv mee in de dressuur sport om mezelf te verbeteren en te laten jureren van tijd tot tijd. dat jureren helpt om via een andere mening mijn kunnen te verbeteren (en er moet nog veel verbeterd worden )
dus waarom zouden mensen met koudbloeden dat niet mogen??
als je niet tegen koudbloeden wilt rijden uit schrik om er tegen te verliezen... nou zeg... als je ervan verliest dan wilt dat zeggen dat er punten zijn waar je dan aan moet werken he
niet?

van mij mogen alle formaten en soorten paarden meedoen hoor
Lol met je knol, is idd het voornaamste.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:45

ik mag toch hopen dat destinietje die reacties neerzet om iedereen van dit topic maar te provoceren, want als je datgene wat je zegt daadwerkelijk gelooft/meent, dan mag je knopje wat je hersenen aan het denken zet wel eens aanzetten.

Persoonlijk ben ik geen groot fan van tinkers/haflingers (shires vind ik wel erg mooi), maar iedereen heeft het recht om voor zichzelf te kiezen. En dus ook om wedstrijden te gaan rijden, misschien vindt niet iedereen het geweldig om te zien, maar dat houdt niet in dat dat dan per definitie zo is.

Citaat:
Ieder paard kun je kunstjes leren. Als je maar hard genoeg aan de teugels trekt en hard genoeg slaat gaat ieder paard vanzelf 'piafferen'. Een technisch correcte en rijkunstig gereden piaffe is echter een heel ander verhaal.

En waar haal jij je bewijs vandaan dat iemand die op een koudbloed zit dat niet zou kunnen? ik denk dat er meer warmbloeden zijn die een piaffe rijden die erin geramd is dan koudbloeden. ik ken zat dressuurmiepjes die zichzelf geweldig vinden rijden (en ook wedstrijden rijden), maar die het paard niet zonder zweep kunnen rijden. ik ben geen talentvolle ruiter, maar als ik het op dezelfde manier doe als menig dressuurruiter, ja dan kan ik het ook wel.

Citaat:
Echt goede ruiters zijn zich er vaak van bewust dat zij het uiteindelijk verder zullen schoppen met een paard met enige aanleg voor dressuur en zullen daarom hun tijd niet verspillen met het uitbrengen van een Belg in de B om tegenover anderen een punt te maken dat Belgen ook een B-proef kunnen lopen.

je zegt nu dat alleen dressuurruiters (die dus geen koudbloed rijden) echt goede ruiters zijn. Een daadwerkelijk goede ruiter ziet in dat als het warmbloed paard niet zo wild is van dressuur en het koudbloed paard wel, hij/zij beter op het koudbloed dressuur kan gaan doen i.p.v. toch maar de warmbloed uit te brengen. een daadwerkelijk goede ruiter denk aan z'n paard, en niet z'n wedstrijdje.

Citaat:
Een paard over een hindernis van een meter jagen is een heel ander verhaal dan zonder kleerscheuren door een heel parcours op 1 meter komen. Het is geloofwaardiger als je met een voorbeeld komt van een tinker die bijvoorbeeld M+ wp springen geklasseerd is. Of ligt dat ook aan de jury dat je geen tinkers in het M-springen ziet?

misschien zie jij geen tinkers in het M springen, houdt niet in dat ze er niet zijn. Wie zegt dat ze eroverheen gejaagd worden, je kunt niet zomaar dingen aannemen alleen omdat jij er anders over denkt, bovendien zullen er zat tinkers zijn die netjes (of zelf beter dan een warmbloed, oei!) door een heel parcours heenkomen.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:46

even voor de duidelijkheid haha haflingers zijn geen koudbloeden.

Maar er zijn er wel degenlijk een paard die hele mooie gangen hebben.
en hoog in de sport?
Waar hebben we het dan over?
Ik vind vanaf de m dat je toch al mag zeggen dat je goed op weg bent.
En laten we eerlijk zijn als je 100 mensen pakt met een kwpn dan zijn er misschien 5 die hoger dan de z komen.
En tuurlijk ik heb niet de ambitie ofwel talent om heel hoog te komen.
Had ik dat wel had ik geen haflinger gekocht eerlijk is eerlijk.
Dat doet de haf tinker etc etc niet ten onder hoor.
Maar dat is hetzelfde als ik wil racen in een auto koop ik geen fiat punto maar een porsche ofzo.
Maar bij mij op stal staat een haflinger die nu m2 tussen de paarden rijd en ik kan je vertellen dat menig kwpn het na kijken heeft.
gewoon om het feit dat de combinatie klopt en dat het dier mega mooie gangen heeft.
En dat is zeldzaam bij een haflinger.
Ik heb die van mij ook gekocht omdat hij een hele goede uitgestrekte draf heeft en verder ruime gangen.
Dat wou ik omdat ik ook wedstrijden wou rijden en daar dus opgelet word.
Maar dat is eigen keuze en als het erop aan komt moet ik de kwpn toch voor laten gaan.
En daar is niks mis mee vind ik.

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:48

destinietje, als iedere ezel in de Z kan komen, waarom rijdt jij dan nog geen ZZ grand prix?

Peppertree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:48

Wat een onzin...gaat het hier nou om het geld dat je over hebt voor een paard, of om de kwaliteiten van het paard?

De reactie op de quote van Destinietje komt kinderachtig, en niet inhoudelijk over. Ze heeft nergens gezegd dat koudbloeden totaal niet zouden kunnen dressuren, en als iemand bang is om te verliezen van wat dan ook, dan moet diegene geen wedstrijden gaan rijden.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:49

even een foto van een haflinger die heel erg hoog loopt.
De hafjes kenner weten wel wie dit is.
Afbeelding

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:51

Gertruud1984 schreef:
Wat een onzin...gaat het hier nou om het geld dat je over hebt voor een paard, of om de kwaliteiten van het paard?

De reactie op de quote van Destinietje komt kinderachtig, en niet inhoudelijk over. Ze heeft nergens gezegd dat koudbloeden totaal niet zouden kunnen dressuren, en als iemand bang is om te verliezen van wat dan ook, dan moet diegene geen wedstrijden gaan rijden.

Ik had het niet specifiek over haar.. Het zal je nog vies tegenvallen bij hoeveel mensen het geld wel uitmaakt. Ze geven veel geld uit om een paard te kopen waar ze zeker weten mee in de prijzen kunnen vallen. En dan heb ik het niet over particulieren of dergelijke.

Peppertree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:55

Ja, dat snap ik, en dat is ook belachelijk. Maar ik kan mezelf wel voorstellen dat als ik zelf niet zo heel goed zou kunnen rijden, maar wel veel geld zou hebben, ik dan gewoon een heel goed, bevestigd paard zou kopen om wedstrijden mee te rijden, en lekker mee zou kunnen doen. Die mensen zijn er, en zolang er nog geen verschillende rubrieken zijn die paarden per prijsklasse indeelt zal dat ook gewoon blijven gebeuren.

Ik zelf zou daar totaal niet voor kiezen omdat er geen uitdaging in zit. Maar dat is mijn keuze. Daarnaast hebben we het nu niet over geld en mogelijkheden van de eigenaren , maar de mogelijkheden van de paarden.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:58

Aah ja, en nou ben ik ineens bang om van iemand te verliezen? Whahaha mensen toch! Wat maakt mij het uit wie er wint, van mijn part word ik laatste! En nee, ik heb geen Salinero, Nee ik ben geen anky, zijn jullie nou weer blij? Die haf van de foto is inderdaad niet mis, en de haf van van balen ook niet! Maar ik heb het over de gemiddelde z fjord/haflingers. En waarom ben ik arrogant als ik zeg dat elke ezel het z kan halen? In topics waar het gaat over z-ruiters die goed zijn ofzo, roepen zoveel mensen dat, en in dit topic mag het ineens niet meer?

Maargoed, ik geloof dat er hier aardig wat mensen op hun teentjes getrapt zijn, ik zal voor deze mensen de volgende keer weer braaf doekjes om mijn mening wikkelen, ok? Ow, voor de mensen die interesant wilde doen, mijn nivo staat gewoon in mijn onderschrift hoor. En waarom ik L1 rij? Nja, we hebben pas ehmz 7 wedstrijdjes gereden ofzo? Ik heb niet zo'n haast.

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:00

rubrieken die paarden per prijsklasse indelen?
wat bedoel je daar mee Gertruud1984?