2 km doodsangst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Re: 2 km doodsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:33

@ mo_mo: Een hek e.d. werkt normaal gesproken perfect als ze dit soort geintjes heeft. Ik weet zeker dat het geen schrikreactie was, dus waarom ze dat deed? ik kan er met de pet niet bij.

Dinkeygirl: Een paard blijft een dier, ja dat is waar, maar je moet hem wel ten alle tijde onder controle kunnen houden. Eigelijk zijn dit 2 tegenstrijdige uitspraken. Ik ben inderdaad van plan om maatregelen te nemen. Hulpteugels wil ik er niet aan hangen omdat ik geen idee heb hoe ik daar mee om moet gaan, dus daar ben ik altijd erg voorzichtig mee. Een pelhambit met een dubbele teugel zou ik wel kunnen proberen. Ik krijg eerst een rubber bit te leen, misschien dat dat al het een en ander helpt. Het gaat namelijk alleen om noodsituaties, voor de rest luistert ze perfect.

@ Jules: Het is zelfs niet bij me opgekomen dat ik er voor die tijd wel eens afgevallen kon zijn, ook niet op het moment dat we onder die takken door gingen. Ik zit dus wel vast genoeg in het zadel.

@ opala: loslopende hond die uit het niets achter ons aankwam heb ik ook wel eens mee gemaakt. Toen gaf ze ook echt een schrikreactie. Ik heb haar op het land gezet en haar omgedraaid zodat ze kon zien wat er aan de hand was.

@ Esmeralda: Buiten rij les schiet ik niks mee op omdat ze alleen maar onzin uithaalt als ze met een (let wel een) ruiter alleen is, wie dat ook zijn mag. Zou ik dus iemand mee nemen is er niks aan de hand, waardoor er ook niet gewerkt kan worden aan dit soort situaties. En ja, dat is heel erg lastig.

@ Taber: Ik weet niet of het zozeer met respect te maken heeft. Denk dat ze gewoon alles in de strijd heeft gegooid om haar doel te bereiken. Dat is haar uiteindelijk dus ook gelukt en daar baal ik van, maar ik was op dat moment niet meer in staat om het opnieuw te gaan proberen. Manieren heeft ze wel, maar vanaf een forum is het natuurlijk heel moeilijk inschatten hoe een paard is. Ik snap wel dat je die reactie geeft, maar meestal is ze heel erg gemakkelijk. Dit is de eerste keer dat ze zo lang rent, meestal heb ik haar na 100m zeker weer terug. Nu ze het dus ontdekt heeft, zal ze het vast nog eens gaan proberen dus dat wil ik graag zien te voorkomen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:52

Bekend verhaal dit. Mijn paard flikt ook héél af en toe dit soort dingen. Verder is hij superbraaf, absoluut verkeersmak en zelfs niet kijkerig.
Maar soms krijgt hij het ineens in zijn hoofd, en is hij weg. En bijna altijd onverwachts, zo ben je lekker aan het rijden en ineens besluit hij om in paniek te raken en vol aan de kletter te gaan. Op zo'n moment kan ik vrijwel niets meer doen en voor ik hem stil heb zijn we een behoorlijk eind verder. Verder is het een van de braafste paarden die ik ken, hij zal verder nooit gek doen. Het is dus ook niet zo dat ik kan werken aan meer controle in de bak o.i.d., want daar heb ik echt controle.
Probleem is dat het lastig op te lossen is, omdat het niet iets is wat je structureel aan kunt pakken.

Om hem te stoppen op een trensje heb ik de gekste dingen uit moeten halen. Ik kan bij wijze van spreken zijn tanden eruit rammelen, geen effect. Het enige wat werkt is als ik hem om kan trekken, maar dan moet ik verdomd snel zijn. Heeft hij eenmaal gang dan rent hij rechtdoor, desnoods met zijn hoofd op mijn knie. Ik heb hem weleens omgetrokken door zijn bakstuk te pakken....
Daarom rijd als ik alleen naar buiten ga met een pelham of hackamore met lange scharen. 99% van de keren zal ik het niet nodig hebben, en heeft hij er dus ook geen last van. Maar die keer dat ik het wel nodig heb, heb ik toch een stuk beter werkende noodrem, die bitten neemt hij namelijk wél serieus.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 17:25

Nu beschrijf je dus exact mijn fjord. Ik heb alleen ervaring met de simpele trensjes en ben dus al op internet aan het kijken gegaan. Daar kom ik heel verschillende dingen tegen. De een zegt je moet per sé met kinketting rijden de ander zegt zonder. De volgende zegt dat je met 2 teugels moet rijden de ander zegt dat 1 al voldoende is. Hoe zit dat nou?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:50

Als je het over een pelham hebt, áltijd met 2 teugels en een kinketting rijden.
De kinketting heeft niet alleen als doel om ook druk te geven, maar zorgt er ook voor dat de scharen van de pelham niet te ver door kunnen slaan naar achteren, wat heel erg hard inwerkt.
Er zijn ook zogenaamde pelhamriempjes te krijgen, waarmee de de bovenste en onderste ringen van de pelham aan elkaar verbindt, de teugels gaan dan weer aan dat riempje. Dit is echter heel fout, omdat het bit dan altijd hard inwerkt, je hebt dan altijd de hefboomwerking. Bovendien werkt het bit dan heel onduidelijk in.
Een pelham is juist bedoeld om in 1 bit zowel een trenswerking als een stangwerking te hebben, die apart gebruikt kunnen worden. De bovenste teugel werkt in als een ongebroken trens, de onderste als een stang (hefboomwerking).
Rijd je dus met 2 teugels, dan gebruik je alleen de hefboom wanneer nodig. Met 1 teugel werkt die altijd in.
Ook nooit met een pelham met een gebroken mondstuk rijden, maar altijd ongebroken. Een enkelgebroken bit heeft namelijk een notenkraker effect (knijpt in de onderkaak), en samen met een hefboomwerking wordt dit heel erg versterkt, wat erg pijnlijk is voor je paard.

Een soortgelijk bit wat je wél met 1 teugel rijdt is een Thiedeman of Kimblewick bit. Dat heeft een lichte hefboomwerking, en ook een kinketting. Dit bit werkt anders is naargelang de plaatsing van de handen. Met je handen hoog is het een trens, handen laag werkt de hefboom in en werkt het als een stang met korte bomen.
Dit is een Thiedemanbit (Kimblewick) :
Afbeelding

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:43

ik had er ook al aan gedacht om er een pelhambit in te hangen, maar ik dacht dan wel meer als een gebroken...
waarom? voor dressuur te rijden gebruik ik liever een gebroken, omdat je daar beter zijdelings mee kan inwerken (heb al met een liverpoolstang gereden op de ring, maar dat werkt niet goed in naar mijn gedacht)
de stang zou ik er enkel bijnemen als ze dom doet, dus dan "geeft" het niet als het even hard inwerkt, want het zal mss maar 1-2 keer zijn dat ik het nodig heb...

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:50

DinkeyGirl schreef:
Een paard blijft een dier, ja dat is waar, maar je moet hem wel ten alle tijde onder controle kunnen houden, anders ben je een gevaar voor andere mensen, je eigen pony en ook jezelf.

Als ze niet had gedacht dat ze hem onder controle kon houden was ze waarschijnlijk al niet naar buiten gegaan. Mijn paard is hartstikke braaf buiten, maar ze is ook 1x zo een drukke weg opgeschoten omdat ze schrok van een paar herten in een nabijgelegen bos die werden aangevallen door een hond. Zoeist gebeurt in een flits van een seconde, en voor je het doorhebt sta je dus midden op die weg. Dus ik denk dat iedereen wel een keer zo'n moment meemaakt dat hij z'n paard niet onder controle heeft. Het is en blijft een vluchtdier.

Zildjian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:57

Jeetje, nou ik heb nog nooit buiten gereden, word wel de bedoeling, maar als ik dit dan lees moet ik toch even slikken, wat n ervaring zeg!

GR BAS

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:25

dutske schreef:
ik had er ook al aan gedacht om er een pelhambit in te hangen, maar ik dacht dan wel meer als een gebroken...
waarom? voor dressuur te rijden gebruik ik liever een gebroken, omdat je daar beter zijdelings mee kan inwerken (heb al met een liverpoolstang gereden op de ring, maar dat werkt niet goed in naar mijn gedacht)
de stang zou ik er enkel bijnemen als ze dom doet, dus dan "geeft" het niet als het even hard inwerkt, want het zal mss maar 1-2 keer zijn dat ik het nodig heb...

Maar waarom zou je dressuur willen rijden met een pelham? IMO moet je in de bak/piste gewoon met een trensje kunnen rijden.
Een gebroken pelham is niet alleen slecht omdat bij het aannemen van de onderste teugel het bit erg hard inwerkt. De bovenste teugel werkt dan wel soortgelijk als een trens, maar heeft toch ook altijd een lichte hefboomwerking, doordat de bakstukken vastzitten aan een oog boven de bovenste bitringen. Deze hefboomwerking is minimaal bij een ongebroken versie, deze drukt namelijk alleen maar. Maar bij een gebroken versie wordt zowel het drukken als de knijpwerking versterkt.
Bovendien is een gebroken mondstuk niet echt geschikt om te combineren met een kinketting. Bij een gebroken mondstuk zal het bit namelijk 'buigen' bij het aannemen van de teugels, en zal de kinketting losser komen te hangen, waardoor de bomen te ver door kunnen slaan. En als de ketting dan in werking komt werkt het nog grover in.

Overigens rijd ik mijn paard nooit op een bit met gebroken mondstuk, hij heeft daar een hekel aan. Maar hij reageert net zo goed op een eenzijdige ophouding als ieder ander paard wat wel met een gebroken bit wordt gereden.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:30

omdat dit paard weet dat hij de baas is over mij
ze heeft me er vrijdag ook weer afgeflikkerd, en het wordt gewoon te gevaarlijk (zie een van men eerdere topics, paard op hol)
op een trensje is ze gewoon niet te houden
daarom zoek ik een bit dat op de bovenste teugel een trenswerking heeft, en op de onderste teugel vrij scherp is.
zolang ze braaf is rij ik uiteraard op de bovenste teugel, als ze aanzet kan ik alles dichtgooien, daarna rij ik weer door op een trens.
vrijdag reed ik met een enkelgebroken bustrens.
de volgende keer dat ik erop ga gaat de liverpoolstang erin.
maar ik heb toch liever een "rijbit"
pessoabitje heb ik ook al aan gedacht, maar de preciese voor en nadelen tegenover pelham ken ik niet.
dsus pelham niet gebroken...

Niety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:12

Wat verder ook heel nuttig kan zijn, is om je paard af en toe te longeren met stemhulpen (desnoods op een veldje in het bos). Zo leert hij dus ook naar jou te luisteren als je niet op hem zit en leert hij een extra hulp te waarderen, namelijk je stem. Mischien kan je dat ooit nog eens van pas komen.
Uit ervaring weet ik dat dit bij meerdere mensen heel goed heeft gewerkt qua controle. Zo ben je ook effectief bezig op een andere manier met je paard.
Mischien longeerde je al ofzo, maar het is maar een idee .
Verder veel succes met je paardje!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:14

Pessoabitje kreeg ik ook als tip van iemand die ik dit probleem heb voorgelegd.

Het is een wat vriendelijker bit dan de pelham doordat het een wat zachtere inwerking heeft. Desondanks pittig genoeg dacht die man om haar in mijn situatie te kunne stoppen.

Hij heeft mij aangeraden om door de bovenste ringen een riempje te halen en door de onderste ringen de teugels.

Wat ik vergeten ben te vragen doordat ik ook aan het opschrijven was, was of ik dan ook nog met dubbele teugel moet rijden en of dat riempje dan boven of onder de neus door moet?

Longeren deed ik al wel en ze reageert zowel onder het zadel als aan de longe prima op stem.

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:10

Gulpje schreef:
DinkeyGirl schreef:
Een paard blijft een dier, ja dat is waar, maar je moet hem wel ten alle tijde onder controle kunnen houden, anders ben je een gevaar voor andere mensen, je eigen pony en ook jezelf.

Als ze niet had gedacht dat ze hem onder controle kon houden was ze waarschijnlijk al niet naar buiten gegaan. Mijn paard is hartstikke braaf buiten, maar ze is ook 1x zo een drukke weg opgeschoten omdat ze schrok van een paar herten in een nabijgelegen bos die werden aangevallen door een hond. Zoeist gebeurt in een flits van een seconde, en voor je het doorhebt sta je dus midden op die weg. Dus ik denk dat iedereen wel een keer zo'n moment meemaakt dat hij z'n paard niet onder controle heeft. Het is en blijft een vluchtdier.

Daar zeg je het net: 1x. Maar die van haar doet het vaker. Die van mij dus ook. Daarom rijd ik ook met een pelham buiten. Zodat ik net zoals hierhoven al gezegd, gewoon lekker op mn trensteugeltje kan hobbelen, maar toch een noodrem heb, mocht hij het in zijn kop krijgen. Hij weet het gewoon, want met de pelham in is hij altijd braaf en heb ik die onderste teugel nooit nodig. En er is een heel groot verschil tussen echt schrikken (wat altijd kan gebeuren) en er ineens bewust vandoor stekkeren als ze al aan het klieren zijn.

Zo'n tegendradige uitspraak is het niet hoor (zie boven). Een leeuwentemmer werkt ook met wilde dieren, maar ze staan wel onder zijn controle. Een hond kan ook schrikken en er vandoor gaan. Een kat kan ook van een lieve schat in een wilde tijger veranderen bij de DA. Maakt allemaal niet uit, zo lang je maar wel controle over de situatie blijft houden, zodat er geen gevaarlijke dingen kunnen gebeuren.

Een pessoabit vind ik zelf juist nog verwarrender dan de pelham, omdat die vaak wel gebroken zijn en geen kinketting hebben, waardoor de scharen alle kanten opgaan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:23

Dit was de eerste keer dat ze zo aan de kletter ging. vorige week had ze ook het achteruitstap verhaal wel maar is er verder niks gebeurd. Maar ik weet van haar dat ze wel zo slim is dat als iets haar 1x gelukt is dat ze het altijd weer zal proberen. En daar wil ik het ook bij laten, een poging tot en niet dat het haar weer lukt.

HocusTivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:26

Ik zou er in ieder geval ook een martingaal om doen. Een meisje bij mij op stal heeft dat ook bij haar Fjord. Die kan ook erg sterk worden. Het is toch een stuk extra veiligheid.

Paradox_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:21

omg wat een verhaal zeg maar goed dat het zo is afgelopen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:57

countrybas80 schreef:
Jeetje, nou ik heb nog nooit buiten gereden, word wel de bedoeling, maar als ik dit dan lees moet ik toch even slikken, wat n ervaring zeg!

GR BAS

Je moet je niet bang laten maken door dit soort verhalen. Dit zijn dingen die kunnen gebeuren maar 9 van de 10 keer zal je ook gewoon een leuke rit kunnen hebben. In de 5 jaar dat ik met haar buiten rijd heb ik al heel wat leuke ritten gemaakt. Ik probeer zo vaak mogelijk te rijden, meestal is dit ong. 5 keer in de week en altijd buiten. Dit soort dingen gebeurt dus maar zelden.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:15

Haj,

wat een ***situatie man!
En ik vind dat je de goede beslissingen hebt genomen!

Ik leer mijn paard voor dit soort situaties De one-rein-stop aan.
Kort uitgelegd is dit een methode om je paard na enkele seconden stil te krijgen vanuit zo'n vluchtactie puur op gewoonte. Ik heb 1X zo'n situatie meegemaakt en dankzij die methode duurde dit tafereel maar 10sec.

Voor wie geintereseerd is in De one-rein-stop --> stuur een mailtje en dan stuur ik je wel de info die je nodig hebt om het je paard aan te leren ed.

Gr. Noraly

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:17

countrybas80 schreef:

GR BAS

Het gaat slechts bij hoge uitzondering fout. Je moet nu al zo veel mogelijk buiten de bak met je paard, hoe minder je paard ergens van schrikt.