Paarden die de hele dag op stal staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:13

Ik ben het geheel eens met Carola. Maar helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid zijn paarden buite te laten wanneer hij zou willen.
Maar het lijkt me zeker wel beter voor een paardje..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:26

Ik heb Tiko, het liefst dag en nacht op het land. Daar reageert hij zelf ook super op.
Maar dat is waar we nu staan helaas niet mogelijk. Hij komt over het algemeen wel elke dag in de wei en in iedergeval elke dag uit stal.
Maar goed, ik denk dat als paarden het gewend zijn om op stal te staan en verder wel genoeg aandacht krijgen niet zielig zijn. Hoewel het naar mijn mening nooit kwaad kan om een paard veel buiten te hebben. (zolang de wei goed is en je paard er tegen kan natuurlijk).

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:54

Gelukkig staat Nikita na anderhalf uur in de wei al bij het hek te wachten wanneer ik d´r op kom halen. Scheelt anders had ik me wellicht schuldig gevoeld dat ze niet continue buiten staat.
Ze staat niet de hele dag in d´r stal hoor, overdag wordt ze in de stapmolen gezet en drie keer in de week gaat ze een paar uur naar de wei.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:03

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:03

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:06

je doet toch wat je kan, je laat je paard los in de paddock elke dag en je doet je best. Meer kun je niet. Het is roeien met de riemen die je hebt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:13

Ik vind het ook wel best zo, heb absoluut geen zielig paard, ze komt IMO niks tekort, maar als ik al die reacties zo lees dan is het bijna een wonder dat ze nog op 4 benen staat, niet luchtzuigt, niet hoest, nog nooit koliek heeft gehad en nog vrolijk is ook!
Maar daar komt denk ik ook het goede stalmanagement weer om de hoek kijken. Een muf, klein, donker hokje, met zaagsel, zonder contact met andere paarden en niets te beleven zou ze niet trekken.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:14

Margreet, iedereen heeft het beste voor met zijn paard, althans zo zou het moeten zijn...

Als het voor jouw paard het beste is om hem op stal te laten, dan doe je dat en dat bepaal je helemaal zelf (in jouw geval met de eigenaresse natuurlijk). Uiteraard zorg je dan zelf voor voldoende afwisseling en beweging, neem ik aan.

Wel is het over het algemeen natuurlijk zo dat paarden eigenlijk de hele dag door behoren te bewegen, dat weten we allemaal. Dat is gewoon voor geest en lichaam het beste. Dat niet ieder paard voor zichzelf snapt wat het beste is, is een ander probleem. Haha!

Dat lost iedereen ook weer op zijn eigen manier op en dat is ieder zijn eigen zaak.

In kuddeverband weiden is super, maar dat doe ik dus ook niet meer met die twee van mij: de ene wordt altijd in elkaar geschopt en wordt vervolgens onhanteerbaar als ze door blessures op rust moet, de ander is graag een beetje op zichzelf. Is vast ook hartstikke zielig.... maar ze zien er verdomd happy uit! Knipoog

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:22

Margreet,

Ik weet hoe je je voelt. Mijn paard mag op advies van de dierenarts niet het land op. Ik probeer 'm er in ieder geval twee keer per dag uit te laten komen. 1 keer rijden en 1 keer stappen/grazen aan de hand. Hij staat met een ander paard binnen, geeft er totaal niet om als de rest naar buiten gaat en krijgt lekker de hele dag door hooi te eten. Ik weet zeker dat hij het naar z'n zin heeft maar toch kunnen andere mensen je het gevoel geven dat je de grootste dierenbeul bent. Ik laat me er niet meer gek doormaken en steek m'n energie liever in m'n paard.

Astrid

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:48

Nou, misschien heb ik gekke paarden ofzo. Maar ik maak mijn paarden echt niet blij door ze de hele dag buiten te zetten.
Ze komen nu elke dag ongeveer 5 uur in het land en daarnaast worden ze nog gereden.
Als ik ze van 'smorgens tot 's avonds buiten zet, kan ik er donder op zeggen dat ze na een paar uur tegen het hek staan te rammen om binnen te mogen.
Ik heb het best wel luxe want ik heb mijn eigen land voor mijn paarden en ik KAN ze ook elke dag buiten zetten.
Maar ik moet er niet aan denken als ik mijn paarden niet in het land zou kunnen zetten.
Maar iedere situatie is weer anders en daar moet je je op aanpassen. Zolang het paard blij in de kop is, is er niet veel aan de hand. En dan maakt het niet uit of het paard overdag binnen staat of de hele dag in het land loopt.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:59

Die van mij doe ik s'morgens 7 á 8 uur naar buiten en komen om half 10 weer naar binnen.
Straks als het hekwerk om de wei gemaakt is, gaan ze ook s'nachts naar buiten.

In de winter staan ze ook vanaf s'morgens buiten tot 5 uur s'middags als het begint te schemeren.

Ik vind het heerlijk om het zo te kunnen doen, en zou niet anders meer willen.

Ik vind het erg gezond voor een paard, om lekker in de frisse lucht te kunnen lopen met wat vriendjes. Ook krijgen ze meer weerstand en krijgen veel meer rust in hun lijf.

Als ik Pompidou op stal zou houden, zou ze echt gaan stuiteren in haar stal. Ze kan echt lekker haar ei kwijt buiten.
Lachen

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:02

Zep schreef:
In principe vind ik het voor een sportpaard niet ideaal als hij te lang op de wei moet De kans op blessures is te groot, en het is vaak moeilijk om ze qua conditie goed in de gaten te houden, al verschilt dat laatste per paard.
Als je paard niet naar buiten kan, vind ik het absoluut belangrijk dat ze er wel meer dan 1x uit komen. Als je geen molen hebt wordt dat dus 2x rijden, of stappen aan de hand.

ik wist niet dat ik het nog ooit zou zeggen, maar Zep, we zijn het met elkaar eens. verder heb ik er niets aan toe te voegen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:17

ben het eens met Carola.

Een paardje moet zoveel mogelijk kunnen bewegen!
En het is veel beter voor het paardje.

maar als ze niks anders gewent zijn, en er minimaal 2x per dag uitkomen, dan vind ik het niet zo snel zielig (wel een stal waar ze de kont in de kunnen keren, en zo)

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:55

In principe vind ik gewoon dat een paard buiten hoort, maar niet iedereen heeft die mogelijkheden of is weidegang een juiste optie. Bijvoorbeeld paarden die zichzelf toetakelen in de wei of paarden die allerlei kwaaltjes krijgen van gras. Ik zou er niet aan moeten denken zonder weiland, vooral als je geen tijd hebt om iedere dag je paard te rijden is een weiland echt een must.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:02

Volgens mij zijn de huidige "sport'' paarden zo gehersenspoeld dat ze niet eens meer weten wat een wei is.
Ik bedoel dat ze dan de hele dag als een idioot langs de omheining gaan lopen rennen en gillen.
Ook een rede dat ze naar binnen willen kan zijn : omdat ze simpel gezegd gewoon vreten krijgen dan.
In de winter staan mijn paarden ook bij het hek om 5 uur. Gewoon omdat het dan etens tijd is. Zou ik ze daarna weer naar buiten doen gaan ze gewoon verdrop staan vreten. Zomers krijgen ze alleen gras en na 1,5 week zie je ze echt niet meer bij het hek hoor.
Volgens mij verwennen wij onze paarden te veel Party!!

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 19:19

Margreet schreef:
Nou mijn paard is dan superzielig en komt enorm veel te kort, als je ziet hoe ze er bij staat zou je niet zeggen dat ze het zo slecht heeft!

nou, volgens mij heb ik hier op Bokt een tijd geleden foto's van een broodmager paard gezien. Kan me vergissen, maar ik dacht dat die van jou was. Ik wil geen causaal verband suggereren maar jouw reactie in dit topic vind ik dan wel een beetje vreemd Scheve mond

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 19:51

ik heb sinds kort een uitloop aan de boxen. Mijn boxen zijn al redelijk (3x4m), en de uitloop is voor max 8x5m en voor jet een stuk groter. s morgens zet ik de boxdeur open dus ze kunnen zowel naar buiten als binnen. Maar het valt me wel op dat ze heel vaak buiten staan, lekker in het zonnetje. Verder hebben ze, en dat vind ik eigenlijk nog belangrijker dan de beweging, over het schrikdraadje lekker met elkaar kunnen kroelen. Lichamelijk contact is denk ik ook ontzettend belangrijk voor paarden.

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:28

Cowgirl schreef:
Volgens mij zijn de huidige "sport'' paarden zo gehersenspoeld dat ze niet eens meer weten wat een wei is.
Ik bedoel dat ze dan de hele dag als een idioot langs de omheining gaan lopen rennen en gillen.
Volgens mij verwennen wij onze paarden te veel Party!!

Ik vind hier een duidelijk een verschil tussen sportpaarden en "recreatie" paarden..
Dat zie je aan veel reacties hier..

Als jij hoog aan een sport doet, krijg jij ook meer begeleiding dan wanneer je dat niet doet. Voor een sportpaard niets anders.

Enne.: HERSENSPOELEN??? Jaa, tuurlijk, als ze het eerst bij mij komen ga ik er met mijn jomanda ogen voor staan... Knipoog Haha!
Ik denk dat sommige paarden het gewoon echt niet leuk vinden, zo groeit dat gewoon. Als je naar de mens kijkt, die is toch ook niet hetzelfde als 50 jaar geleden??

Dus er niet moet worden gezegd: hoppa, in de wei!, want er zijn sportpaarden die zichzelf daar kapot op lopen, en dan is een blessure zieliger dan een uurtje extra in de wei...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:30

Marianne"]
[quote="Margreet schreef:
Nou mijn paard is dan superzielig en komt enorm veel te kort, als je ziet hoe ze er bij staat zou je niet zeggen dat ze het zo slecht heeft!

nou, volgens mij heb ik hier op Bokt een tijd geleden foto's van een broodmager paard gezien. Kan me vergissen, maar ik dacht dat die van jou was. Ik wil geen causaal verband suggereren maar jouw reactie in dit topic vind ik dan wel een beetje vreemd Scheve mond
[/quote]

Dus die foto's van laatst heb je niet gezien? Paar dagen geleden geplaatst, actiefoto's aan de longe, zoek ze maar eens op. En mijn topic over wat er van haar overblijft als ze in het weiland staat heb je ook niet gelezen? (link staat ook in dit topic) Broodmager, tsk, overdrijven is ook een kunst, de reden ben je zeker ook vergeten?
Suggesties over dat ik m'n paard niet goed verzorg, suggesties die gebaseerd zijn op niets of een selectief geheugen, stel ik absoluut niet op prijs!
Je bent van harte uitgenodigd om een keer langs te komen om te zien hoe ze er bij ons op stal (Atie Spijker, de Schaapskooi) bij staan, Soest is niet zo ver weg.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:41

Ik geloof niet dat de dikte van Margreets paard er indit topic iets toe doet Haha!

Sja, persoonlijk heb ik mijn paarden het liefste buiten. Zij worden ook zo aan het einde van de winter chagerijnig, het wordt tijd om echt naar buiten te gaan, ook al komen ze overdag buiten.
Ik hoef Isolda niet hele dagen op stal te houden, dan gaat ze over de rooie en heeft binnen no-time een of andere stalondeugd.

Maar als je paard het gewend is. Iedere dag zijn beweging en afleiding krijgt. Ik denk inderdaad dat goed stalmanagement en goede begeleiding van het paard er voor zorgt dat je je paard best binnen kunt houden.
De sportpaarden komen denk ik niets te kort, zouden zij wel weten wat zij missen? Zou een paard wel kunnen denken, ohohoh wat heb ik het slecht? Kweenie, ik zie dat niet zo. Als het echt slecht voor ze zou zijn, dat ze echt ongelukkig zouden zijn, dan zie je dat wel!! (denk ik in ieder geval, ik zie dat wel in mijn eigen paard)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:45

Ach Margreet, maak je niet zo druk (bijna) niemand veroordeelt jou hier toch? Jij bent zelf degene die zegt dat je paard 'dan wel zielig zal zijn' - no offence, natuurlijk- !!
Doe gewoon wat jezelf het beste vindt/lijkt!

Ik zelf denk, dat een paard een gewoontedier is, hij/zij neemt het zoals het is. Is een paard gewend de wei op te gaan, dan 'wil' hij dat ook elke dag. Zoniet andersom - dat zie ik bij onszelf. 's Zomers staan ze om 8 uur 's morgens al te schreeuwen op stal (verdomme, haal me er nou uit), s'winters talen ze daar echt niet naar , dan gaan ze over het algemeen alleen 's middags even en vinden dat ook best.
Aan mijn eigen (sport)paard merk ik wel dat ze 'soepeler' is in het zomerseizoen (maar dat kan evengoed met de temperatuur te maken hebben) nu ze de hele dag op het land staat. Ze vindt het ook fijn volgens mij.....leker gras eten, met Jimmy kloten, stukje rennen....
ze heeft zich nog nooit geblesseerd in de wei.

Hier in de omgeving ken ik weinig mensen (en dan heb ik het over mensen die actief met de sport bezig zijn) die hun paard altijd binnenhouden - misschien ook een verschil van instelling die regionaal verschilt?

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:49

Denk dat je wel gelijk hebt Rieja, hier in Drenthe staan maar weinig paarden altijd op stal volgens mij, maar hier heb je natuurlijk ook veel meer mogelijkheden wat weiden betreft dan in de randstad.
Ik ben zelf een voorstander van veel buiten zijn maar neem aan dat iedereen de keuze wel of niet op stal in het belang van het paard neemt.
Dus je kunt niet bij voorbaat iemand veroordelen die het paard altijd binnen heeft staan, zolang hij niets anders gewend is en wel de nodige beweging en aandacht krijgt elke dag mist hij het buitenzijn denk ik ook niet. Het is een gewoonte en die accepteren ze vaak al snel. Bij ons gaan ze 's nachts altijd naar binnen en dat vinden ze dan ook heerlijk, lekker in het stro liggen 's nachts in een ruime box. Maar 's morgens staan ze weer te trappelen om naar buiten te mogen. Omdat ze dat nou eenmaal zo gewend zijn.

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 22:58

Ik zou persoonlijk mijn paard niet op een stal zetten waar ze 23 uur per dag binnen moeten staan. Bij de vorige eigenaar stond ie dag en nacht buiten, nu gaat ie 's ochtends om een uur of 9 naar buiten en rond 18.00 weer naar binnen, simpelweg omdat het land te klein is om ze de hele dag buiten te laten staan. Het zijn buitendieren, dus naar mijn mening hoe langer buiten hoe beter. Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen, ga ik geen oordeel over vellen.

Tinkie

Wat is zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 00:28

Geef me eerst maar eens een definitie van "zielig". Waar zie je dat aan ? Of hij wel of niet zielig is. Heb je een paard ooit wel eens zie lachen, of zien huilen ? Kan hij je vertellen hoe hij zich voelt ? Waaruit maken jullie op of je paard wel of niet "zielig" is ?
Een paard wat hele dagen op stal staat zal er vrijwel altijd net zo "normaal" uitzien als een paard in wei. Maar wil dat dan zeggen dat hij zich ook lekker voelt ? Ben erg benieuwd hoe jullie dat bepalen eigenlijk.

Paarden zijn buitendieren, bewegingsdieren en zeker niet gebouwd op een leven op stal. Ik kan het niet eens "zielig" noemen, ik vind het bijna dierenmishandeling. Sorry, mijn persoonlijke mening. Al heeft de stal een gouden randje, een zilveren voerbak en krijgt hij de hele dag iets te knabbelen, het blijft opsluiting in een ruimte niet veel groter dan voor ons een wc is, daarbij nog moeten liggen en staan in je eigen uitwerpselen (heb je een paard in de wei ooit vrijwillig in zijn eigen stront zien liggen ?). En in de meeste gevallen ook nog eens geen lichamelijk contact met andere paarden. En dát voor een zeer sociaal groeps- en bewegingsdier met grote behoefte aan lichaamsbeweging, buitenlucht, grazen en sociaal en lichamelijk contact met soortgenoten.
Als ik een paard moest houden dat hele dagen op stal zou moeten staan zou ik er niet aan beginnen, ik zou het niet aan kunnen zien.
Dat mensen bang zijn dat hun paard zich bezeerd in de wei kan ik me wel voorstellen. Maar heeft iemand zich wel eens afgevraagd hoe dat komt ? Hou je paard 23 uur op stal en ik garandeer je dat hij dat ene uurtje los compleet uit zijn dak zal gaan, met alle gevolgen van dien. Staat je paard dagelijks op de wei (of in een paddock) is er niets aan de hand. Laat ze lekker dagelijks buiten en de kans op blessures is veel en veel kleiner. Juist de beweging maakt ze sterk, zorgt voor sterke botten, pezen en spieren. Rust roest. Ik wil niemand een schuldgevoel aanpraten want iedereen doet neem ik aan wat in zijn mogelijkheden ligt. Dit is slechts mijn persoonlijke mening.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 00:59

Ja ik vind dat zielig 23 uur per dag op stal, vooral prive in een manege is altijd wat te zien veel aandacht enz. Ik zie ze liever in een kudde in de wei zijn ze veel happier, maar jammergenoeg kan dit niet bij iedereen.