Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Melanieetjuh schreef:Het zal alleen wat moeilijker gaan, omdat een Fjord onweis koppig is.

Nikitaatje schreef:ik kan zo boos worden als mensen zeggen dat haflingers en friezen niet geschikt zijn voor de dressuursport. Ik ken genoeg haflingers en friezen die zo de Z in zijn gekomen. En er zijn heel veel haflingers die zeer goed kunnen springen. Er zijn zelfs haflingers die springgefokt worden.
Het is gewoon vaak zo dat mensen die recreatie rijden een haflinger kopen of een fries of een tinker om lekker buitenritjes enz mee te maken. En dat mensen die heel goed kunnen rijden vaak gewoon meteen een kwpner kopen(waarom weet ik ook niet) Maar zo is het gewoon.
En als ik zo kijk naar jouw eisen denk ik dat je aan een leuke haflinger heel veel plezier zult hebben.
Iepoetjuh schreef:Met Fjorden kun je denk niet echt de dressuurwereld in gaan. Ga gewoon bij paardjes kijken en hecht geen waarde aan een ras. KWPN-ers of NRPS-ers zijn denk ik het meeste geschikt voor als je dressuur en springen en buiten wil gaan rijden.
) 
Dees schreef:Melanieetjuh schreef:En mensen moeten niet gaan zeggen dat Haflingers, Fjorden, en Tinkers (minder) niet goed kunnen dressuren.
Dat is namelijk niet helemaal waar!
Ik kende een Fjord die L dressuur kon
!![]()
Succes!
Wel, jabadabadoe
Als je DAT 'verder kunnen komen in de dressuur' wilt noemen, dan denk ik alleen maar....
Er is slechts 1 Fjord die in het Z loopt in Nederland (was dat niet Guusje) en dat is zo bijzonder dat het alle kranten heeft gehaald.Geloof me, ze kunnen het niet. Het is sprokkelen op punten waar een sportpony van het NRPS of ander soortgelijk merk, gewoon makkelijk de puntjes bij elkaar loopt.
Een sportpony kan ook braaf zijn voor recreatiegebruik, een recreatiepony zoals een Fjord of een Tinker wordt nooit GOEDE sportpony. Tenzij je jezelf een heleboel lol in het sportief rijden wilt ontzeggen, maar dan heb je het verschil waarschijnlijk nog nooit onder je zadel gehad.
Als je je nog moet gaan hechten aan een nieuwe pony en je bent jong, koop een brave pony die wel geschikt is voor sport, is mijn advies.

En dat van mijn instructeur was alleen even om een voorbeeld te noemen van iemand die in de z2 ook met een fjord rijd sanderlover schreef:heeej ,,,[b]
mijn pa & ik willen misscien een paard/pony kopen.(voor mij)
alleen ik weet niet precies wat het beste bij mij past;
wat ik ong. wil :
- een D of E pony of een paardje
- dressuur mee gaan rijden maar ook wel eens een spronnetje maken en natuurlijk ook eens een bosrit.
- kleur maakt niet zoveel uit!
- het moet best een rustig karakter hebben dus niet dat hij/zij elk moment ophol slaat ofzo.
- ben best wel geduldig maar niet altyd![]()
ik dacht zelf aan een haflinger, fjord, fries, tinker & welsh..
ik heb ook al in vanalle boekjes gekeken
ik hoef trouwens niet echt een raspaardje maar ik wou weten wat bij mij past.
alvast thankx voor reactie
![]()
Miirthe schreef:Iepoetjuh schreef:Met Fjorden kun je denk niet echt de dressuurwereld in gaan. Ga gewoon bij paardjes kijken en hecht geen waarde aan een ras. KWPN-ers of NRPS-ers zijn denk ik het meeste geschikt voor als je dressuur en springen en buiten wil gaan rijden.
Ben ik het niet mee eens!
Ilona is een bekende dressuuramazone en rijdt met haar Fjord Guusje Z2 of ZZ. Heel veel Fjorden doen het goed in de dressuur, ze zijn misschien niet zo ideaal als een Hannoveraan, maar ze zijn zeer veelzijdig. En een gewone 'vuilnisbak' kan ook met veel talent de hoek om komen, niet iedere KWPN heeft direct aanleg voor de drrssuur/springsport of een fijn karakter (je kent zelf voorbeelden)
Voor buitenritten, springen en dressuur kan een Haf ook super lopen (heb je die mooie Haflinger van Marrepar al gezien?)
Ik bedoel maar, is een questie van zoeken en eens een proefrit maken, wie weet vind je je droompaard!
(Ook aub geen vooroordelen over Friezen en/of Tinkers. Mensen vinden vooral Friezen al gauw koetspaarden, wat echt volkomen gel*l is, Friezen zijn niet de beste springers (hoewel ook Bokt een geweldigde uitzondering kent) maar het zijn vaak ideale paarden om recreatief te rijden! Ook Friezen lopen hier mee op hoog niveau!)