Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:50

Niffie schreef:
Natuurlijk is castreren niet natuurlijk... maar ja eigenlijk is alles wat wij met paarden doen onnatuurlijk. Als je een paard zo natuurlijk mogelijk wil laten leven moet je niet aan paarden beginnen!!!

Helemaal mee eens.

flettie

Re: Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:56

Tegen de natuur? Ja, in feite wel maar ik vind het nog meer tegen de natuur in en zeer paardonvriendelijk als ik mijn 2 jarige Shet bij zijn enigste weidemaatje, mijn Tinkermerrie, vandaan had moeten halen. En ze apart had moeten gaan weiden.
Ik heb hem 1.5 jaar geleden gekocht als weidemaatje voor mijn merrie en het stond dan ook gelijk vanaf het begin af aan vast dat hij uiteindelijk gecastreerd zou worden.
Meneer heeft zelfs nog een jaar uitstel gehad doordat we mijn merrie afgelopen jaar hebben laten dekken anders was hij zelfs op 1-1.5 jarige leeftijd gecastreerd en nu is hij vorige week 'geholpen'

Ik ben er van overtuigd dat hij met deze situatie (samen voor de rest van zijn leven met zijn vriendin elke dag naar buiten zonder last van zijn hormonen te krijgen) veel gelukkiger zal zijn dan als we hem hengst hadden gehouden en hem hadden moeten scheiden van zijn vriendin.

@ Orola: in het wild worden hengsten niet gecastreerd maar gooi een groep merries en een stuk of 10 hengsten bij elkaar en zie wat er gebeurt: de hengsten zullen elkaar gaan verdrijven en 1-2 hengsten zullen er met de merries van door gaan. De rest van de hengsten heeft het nakijken en zal niet aan voortplanten toekomen.

Ludo_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:59

bij ons worden de veulens ( de hengsten )gecastereerd als ze last krijgen van hun hormonen . ( als je begrijpt wat ik bedoel) want alle veulens lopen bij elkaar met nog wat friese karrepaarden .

O0wjaa en ik ben niet zo0w tegen castereren..
Want anders kan bijna geen hengst een normaal leven lijden..
Moet de hele tijd alleen staan of met een andere ruin maar jaa is toch fijner in een kudde ..???
Doeii

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:06

Ben ik weer. Was even naar de paarden.

Ik snap dat de meeste mensen het wel onnatuurlijk vinden maar toch castreren. Dat is dan ook mijn mening Want anders moet een hengst toch maar alleen staan en dat is ook niet leuk

Zijn hier mensen die hun hengst bij een merrie hebben staan??

Edit: aantal zinnetjes erbij

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:31

wij hebben wel een oud hengstje bij een minishet merrie staan... maar die doen niks met elkaar hoor ze zijn alle 2 rond de 26,, af en toe gaat ie een beetje hinniken naar der of probeert ie op haar te komen maar paulletje (die merrie) schopt hem wel van zich af

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:32

Ludo_girl schreef:
bij ons worden de veulens ( de hengsten )gecastereerd als ze last krijgen van hun hormonen .

En waneer is dat dan ongeveer?

@nikkie_amigo: Girlpower

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:34

hahaha ik heb mischien wel een foto'tje van ze saampjes *ik ga op zoek*

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:36

Okej zie ze nog wel verschijnen

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:46

Hoi
hier ik heb een foto van minishet Paulletje:
Afbeelding
en van het hengstje dat er bij staat (hij staat in een niet echt bepaald goed landje hoor maar ik had geen betere foto )
Afbeelding
en hun tweetjes staan wel eens bij elkaar zonder problemen hoor :p en marcel heeft al heel wat kindjes voort gezet bij ons op stal

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:57

Leuke foto's.

Duo penottie 2 kleuren in een potie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:04

Ik heb Zanda gecastreerd toen hij 1 was.
Alles was al een hele poos ingedaald.
En hij begon voorzichtig aan wat kuurtjes te krijgen (en ff raar gezegt bij een penny had hij ze al volop gehad) maar deze waren met consequent op treden nog goed te doen.

Verder loopt mijn vriend hier ook in de wei, weet wel wat van paarden, maar of hij ook "bestand' is tegen een hengst dat weet ik ook niet.
Zelf heb ik ook geen zin extra extra op mijn hoede te zijn.

Verder wilde ik graag een paard erbij en als dat een merrie zou zijn, moest dat ook kunnen.
En er zijn genoeg veulens geboren van jaarlingen

En ik heb in het verleden al genoeg paarden gezien die in de lente van dat ze 1 werden gecastreerd zijn en dat zijn allemaal gewone prachtige paarden geworden.
Dus het daarvoor laten, voor mij niet

En dan heb ik nog eens een DA die er heel erg positief tegenover staat om het met het jaar al te laten doen.
Alles is kleiner, minder wond, minder risico en last voor het paard.

Geen risico van hengsten die door de draad vliegen, met alle gevolgen van dien en daar had de DA toch regelmatig een klantje van.

Geen gevaarlijke paarden door het niet om kunnen gaan met een hengst, wat volgens hem ook nog vaak voor kwam.

Al met al, voor mij genoeg rede om vroeg te castreren.
En ik zou het zo weer doen.
En lekker spelen, stijgeren enz, heeft hij echt nog niet afgeleerd.

En onnatuurlijk is het toch, dus met de 1 of 2, maakt imo echt niets uit.
Maar het maakt wel uit voor de algemene omgang en dat vind ik ook belangrijk.

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 21:51

@ runningkawa: in jou geval snap ik het. Maar als een paard na het afspenen gecastreerd word ben ik het daar niet mee eens.
En er zijn ook hengsten die niet lastig zijn (lees super lief en zonder kuren) en die ook gecastreerd worden omdat, ja waarom. Die mensen zeggen dan: ''Anders word hij (en geen zij) lastig. En dit terwijl het paard super lief is en geen kuren heeft.

Daar ben ik het niet mee eens. Maar in jou geval snap ik het.

edit: wat is Zanda een prachtig paard zeg
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 05-04-06 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:56

Dank je
En dat voor een vroege ruin

Maar castreren na het afspenen?
Alles moet toch ingedaald zijn, anders kan het nog niet.
En is dat bij een half jaar wel?

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:01

Soms wel. En anders wachten Lekker puh

Edit: lekker duidelijk ben ik hé

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:16

In Amerika castreren sommige mensen zelfs al gelijk na de geboorte (voordat de teelballen weer "verdwijnen"), mede om de reden dat het dan een heel kleine wond is en ze nooooit hengstenstreken zullen ontwikkelen. Nou ja zeg... Tot hoeverre wil je je paard tot gebruiksvoorwerp reduceren??

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:28

Tot heel ver.

En ja Amerikanen blijven Amerikanen. En Amerikanen (de meeste) zijn maf (lees gek).

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:55

Feit blijft, dat er vooral fysiek wel degelijk verschil zit tussen dieren die voor hun puberteit gecastreerd worden en die die pas erna gecastreerd worden.

Off-topic: Vond trouwens een site waar ze het ook o.a. over eunuchen hebben. Bij Chinese eunuchen werd schijnbaar zelfs de penis verwijdert, waarna ze de rest van hun leven hun bed en zichzelf bleven beplassen (!ben sprakeloos!). In elke tijd wordt wel weer iets weerzinwekkends "normaal" gevonden! Ik geloof dat de laatste (officiele) eunuch pas in de 19de eeuw is gestorven. Dat is zo eng dichtbij...

Ik wist trouwens niet dat een kluns/oen een gecastreerde ezel is!

Nouska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:57

Leentje1 schreef:
Tot heel ver.

En ja Amerikanen blijven Amerikanen. En Amerikanen (de meeste) zijn maf (lees gek).

Stiekem heb ik het ook niet zo op Amerikanen in het algemeen. Terwijl ik wel English and American Studies doe als studie .

Maarre.. on-topic: Is het normaal dat hengsten van pakweg een maand of zeven al hun eigen moeder proberen te dekken (en ik bedoel niet van dat als spel erop springen zoals veulens ook bij elkaar doen), of is dat iets dat er perongeluk "ingefokt" is ofzo? In de wilde natuur lopen zulke jonge hengstjes toch nog bij de moeder? Of rijpen ze dan ook minder snel (door slechtere omstandigheden e.d.)?

Waarom ik het eigenlijk vraag: Onze eigen hengst liep tot zijn 1,5 jaar zonder problemen bij zijn moeder (dwz. ook pas met bijna 1,5 gespeend) en een shetmerrie. De shet was wel een beetje zijn "playmate" (maar ze hielden het netjes), maar bij zijn mams was hij echt alleen geinteresseerd in de melkbar. In die tijd is ze wel bij de hengst geweest en ook met succes gedekt (toen hij enter was), maar zoonlief zag haar echt als mama, niet als merrie, en toen ze van de hengst terugkwam gaf ze zelfs nog steeds melk! Dit is ook maar een keer gebeurt, normaal spenen we hengstjes veel eerder, maar hier ging het gewoon. Waren trouwens Welsh B's, geen KWPNers o.i.d. Dus: Was dit een anomalie, of hoort het eigenlijk zo te gaan (als we paarden puur natuur zouden houden enzo)?

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 15:01

Ik heb geen idee. Maar dat is wel speciaal of niet?

Weet iemand hier het antwoord op. Ik zou het graag ook willen weten.

[oftopic] Ik heb het ook niet zo op Amerikanen. Sorry voor de Amerikanen onder ons. (Als die er zijn).

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:20

In het wild lopen de veulens bij hun moeder totdat moeder ze verstoot omdat het nieuwe veulen er aan komt. Dus dan blijft het inderdaad mama.

Na het spenen wordt het 'gewoon' een merrie.
In het wild gaan ze dan dus naar een groep jonge hengsten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:21

In principe is inderdaad alles onnatuurlijk wat we doen.

Ik ben er voor om hengsten hengst te laten tenzij het karakter het niet toestaat, wat bijna nooit het geval is. Het is een zware klus kwa opvoeding en eingelijk altijd omdat je altijd consequent moet blijven, knuffelen is vaak uit den boze en toch krijg je er ook heel veel voor terug. Het karakter van een hengst heeft ook heel veel makkelijke en prettige kanten. Hengst zijn makkelijk nee is nee en ze zeuren er ook niet over door.

Ik ben neit tegen castereren op zich hoor, maar ik doe het niet want ik vidn het zonde om in een gezond paard te snijden als het niet nodig is.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:07

karoliena schreef:
In principe is inderdaad alles onnatuurlijk wat we doen.

Ik ben er voor om hengsten hengst te laten tenzij het karakter het niet toestaat, wat bijna nooit het geval is. Het is een zware klus kwa opvoeding en eingelijk altijd omdat je altijd consequent moet blijven, knuffelen is vaak uit den boze en toch krijg je er ook heel veel voor terug. Het karakter van een hengst heeft ook heel veel makkelijke en prettige kanten. Hengst zijn makkelijk nee is nee en ze zeuren er ook niet over door.

Ik ben niet tegen castereren op zich hoor, maar ik doe het niet want ik vind het zonde om in een gezond paard te snijden als het niet nodig is.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wie nog meer ?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:09

Wie zegt dat het niet nodig is? De omstandigheden waarin paarden gehouden worden zijn niet altijd ideaal voor een hengst...

En wie zegt dat het in het belang van het paard is om hengst te blijven?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:11

Wie zegt dat het niet in het belang is dan om hengst te blijven?

En ik heb het natuurlijk over omstandigheden waarin je wel een hengst kan houden, kan je dat niet snap ik neit dat mensen een hengst kopen, dan neem ik aan dat je een merie of ruin koopt en dan is die vraag helemaal neit aan de orde.

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:14

Misschien is er een net een paard dat je wil kopen en je helemaal verliefd bent (voor elkaar geschapen bent ). En het is een hengst. Wat zou jij doen?

Edit: @ karoliena