Als je bij ons dat op de manege doet kan je ze er glijk weer af doen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:mijn stelling en mening is dan ook:
éérst goed leren rijden, en pas een gevorderde ruiter is in staat om spoortjes op een
paardvriendelijke, veilige en goede manier te gebruiken... toch?
Annelies200 schreef:ik vind dat als je met sporen rijd sowieso geen stijl van rijden hebt...
P.S mijn mening
Heb wel eens met spoortjes gereden maar vind "natura" gewoon fijner
Ik zie idd. wel eens paarden die helemaal kale plekken hebben van de sporen.. Een keer zelfs zo erg dat het paard gewoon aan het bloeden was..
Als je ze goed gebruikt en je ervaren bent ok.. maar anders..
Vreselijk. Leg dan ook vaak genoeg uit, waarom ik dat nou liever niet zie. Ken dus ook iemend, welke haar pony ingereden heeft, met sporen. Was het er zo niet mee eens, maar ze deed het toch. Het paardje reageerde zonder sporen ook genoeg op je benen.

Horsii_mine schreef:Ik gebruik liever een zweepje!Heb wel eens met spoortjes gereden maar vind "natura" gewoon fijner
Ik zie idd. wel eens paarden die helemaal kale plekken hebben van de sporen.. Een keer zelfs zo erg dat het paard gewoon aan het bloeden was..
Als je ze goed gebruikt en je ervaren bent ok.. maar anders..
) zou ik zonder bit kunnen berijden.. natuurlijk is dat heel moeilijk maar ik ben meer van het natural horsemanship...
bij ons op de manege zie je wel eens volwassen mensen die met hun sporen klapperen elke pas dat het paard zet (en dan geen subtiele hulpjes, maar ze zitten letterlijk te klapperen met hun benen
)
natuurlijk laat ik haar niet rijden.... ze heeft er 1x 5 minuutjes voor spek en bonen op gezeten toen ze nog niet kon rijden, gewoon even zitten en er weer af... alleen ze WIL graag de pony rijden, maar zoals ik al had gezegd: 'daar komt mooooi niks van in, helemáál niet met die sporen':D
) zie je genoeg paarden rondsloffen compleet met spoorwonden, drukplekken, dikke benen en al.... nou is het ook niet bepaald een goeie manege moet ik zeggen.... zadels worden van paard op paard gelegd naar gelang het de instructeur uitkomt, met als gevolg dat die arme beestjes ontzettend onder de druk- en schuurplekken zitten. ook het (ondeskundig) gebruik van spoortjes heeft zo zijn gevolgen bij sommigen, daar kijgen ze soms echt wondjes van...
vleesspiezen, hahaha, die gaak onthouden