mn ventje gewoon kreupel door de smid!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:38

ja je heb gelijk dat is ook zo.
ik vertel altijd hoe wat en waarom.
en anders verwijs ik ze naar www.hoofcare.nl
omdat hier alles op staat.

en dit geen natte vinger werk is maar duidelijke taal

melvin

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 12:35

Ludora schreef:
maar wij particulieren zijn geen hoefsmeden en niet iedereen heeft er echt kijk op. Vaak kunnen echte problemen vroegtijdig voorkomen worden, als je het tenminste ziet. Maar heb je de kennis of ervaring niet dan kan je het niet onderscheppen....

en dat is het eigenlijk allemaal een beetje he..net zoals bij ons is gebeurd, het sluipt er langzaam in...je twijfelt eens een keertje, vraag nog eens een keertje extra...klopt dit nu wel?..is de stand wel goed?...maar je voelt je een enorme zeikert en paardlief liep nog wel goed..maar voelde ik daar toch niet wat???..andere mensen zien niets!..dan zal het wel niets zijn..totdat de emmer vol is en dan begint paardlief opeens kreupel te lopen....tja.....ik heb me er behoorlijk schuldig over gevoeld..maar ik ben geen hoefsmid!...daarvoor zijn er toch hoefsmeden die weten wat ze doen!...ik ga ook geen zadel zelf opvullen dat laat ik aan mensen over die er verstand van hebben..

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:47

Precies Demitri...... Er lopen wel veel goede smeden rond hoor, maar de slechte verpesten het altijd voor de goede.... (as usial)

Ik ben zelf ook door schade en schande weizer geworden. En ik vraag altijd alles. Ik zeg er ook altijd bij, ik wil idd niet die zeikerd zijn, maar ik wil wel wete hoe en wat.... Een smid die weet wat ie doet en echt zijn vak verstaat zal het je zeker willen uitleggen... Wel 100x als het moet....

Mijn smid kijkt trouwens regelmatig voor en na het beslaan hoe mijn paard loopt. En vraagt ook aan mij hoe mijn paard loopt....

Idd zien andere vaak niets, maar ga daarom wel op je eigen twijfel af, jij kent je paard het allerbeste en voelt de minste verandering...

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:00

Dat herken ik inderdaad Dimitri, je voelt je een zeikert op een gegeven moment... Iedereen zegt verder dat het goed is, maar zelf merk je toch echt wat.

Ik heb ook een smid gehad die mijn paard heel fout op zijn hoeven had gezet. Volgens hem had hij platvoeten, en die moesten smaller, anders zou het helemaal fout gaan. Hij heeft er dus voor ijzers met dubbele lippen ondergezet om zo te voorkomen dat de hoeven naar beneden toe breder konden worden en eigenlijk dus rechtuit zouden groeien. Bovendien stond hij volgens hem zo vreselijk week dat er binnen een jaar niks meer van hem over zou zijn, de pezen zouden eraan gaan omdat die zouden overstrekken en dan was het einde zoek. Dus de voorkant van de hoeven flink ingekort en langer op zijn hielen gezet.
Hij ging echter steeds rotter lopen, alsof hij op eieren liep. Ook ging hij steeds vlakker lopen en korter.
Hiervoor had mijn paard overigens geen ijzers, daar moest hij op omdat het volgens de smid noodzaak was, corrigeren kon alleen met een ijzer.
Deze smid liet me echter ook nogal eens wachten, kwam voor een afspraak rustig weken (!!) later opdagen. Toen het een keer echt te gek werd heb ik een andere smid die ook op stal kwam gevraagd de ijzers er alvast onderuit te halen, want dat ging echt niet meer. Deze smid was toendertijd in opleiding bij een andere smid, maar had ook al wat klanten bij ons op stal.
Toen hij mijn paard zag vroeg hij wat daar de bedoeling van was....
Bovendien vroeg hij waarom hij uberhaupt op ijzers was gezet. De ijzers zijn er dus onder vandaan gehaald, en deze smid is gebleven. Met een paar keer bekappen had hij hem helemaal weer goed en liep hij weer als een kievit.
De brede hoeven waren volgens hem alleen maar een teken van goede gezonde hoeven, en waren helemaal geen platvoeten, hij heeft gewoon hele grote hoeven. En hij stond wel wat week, maar niet extreem. In die weke stand was de voetas recht, met de lange hielen was hij naar voren gebroken, en dat bezorgde hem de meeste pijn waarschijnlijk...

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:06

pfff..al dat leed dat hoefsmid heet... jeetje zeg wat een ellende ermee hoor ik en lees ik.

Gelukkig ben ik daarom des te meer met mijn hoefsmeden die al 11 jaar mijn paard doen en ik ben er 1000% tevreden over.

De een was advocaat/jurist en deed bekappen voor de lol. Het pakken-vak trok hem niet meer, opleiding gedaan en nu beslaat hij alleen nog in Scandinavie, Duitsland , Amerika etc etc.
Zijn leerling doet mijn paard nu ( is inmiddels volleerd en deskundig smid maar leert nog bij) en dat gaat ook super !!

Ben blij dat ik nog nooit met knoeiers te maken heb gehad...

Lizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:39

Toevallig hadden wij het laatst ook over goede hoefsmeden en in dordt kennen we er maar 1. Deze komt overigens niet altijd zo goed zijn afspraken na...

En iemand bij ons op stal haar bijrijdpaard (staat weer ergens anders) die wordt ook altijd bekapt door een hoefsmid van visdonk. En daar komt hij altijd langs. Misschien dat hij ook naar jou komt. Dat paard staat in dordt dus ong net zo ver! (als de jouwe in 's gravendeel staat)

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:44

Wat ik wel geleerd heb is dat je bij een volwassenpaard niet zomaar moet corrigeren, en al helemaal niet als er niets aan de hand is.....

Ik heb een paard meegemaakt en die had echt dé kromste 'poten' van het land, onderhad 50 smeden hebben aan dat dier geprutst en uiteindelijk was er maar 1 die zei; als we nu gewoon eens kijken wat ie doet als ík niets doe.......

Paard is met de dag beter gaan lopen. Een simpel ijzer en de voeten van het paard aanhouden zoals ze zijn. Daar liep ie al zijn leven mee. Oke minder mooi, niet gelijk maar wel 100% zuiver en zonder problemen, toestanden en hoge kosten !!

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:53

Lizz schreef:
Toevallig hadden wij het laatst ook over goede hoefsmeden en in dordt kennen we er maar 1. Deze komt overigens niet altijd zo goed zijn afspraken na...

En iemand bij ons op stal haar bijrijdpaard (staat weer ergens anders) die wordt ook altijd bekapt door een hoefsmid van visdonk. En daar komt hij altijd langs. Misschien dat hij ook naar jou komt. Dat paard staat in dordt dus ong net zo ver! (als de jouwe in 's gravendeel staat)

dat zal wel dezelfde zijn ja!....maar goed, wij hebben ondertussen 2 paarden die er naartoe moeten en die zitten op dezelfde tijd...dus we laden de trailer in en gaan hoor..zo moeilijk zijn de paarden gelukkig niet...en daarbij ben ik al blij dat ze mij en mn vriendin kunnen blijven helpen...voor hetzelfde geld hebben geen tijd of plaats meer en dan hebben we weer een probleem erbij!!

maar jullie hebben er wel eentje kunnen verzinnen, ben nieuwgierig!...

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:55

ElCamino schreef:
pfff..al dat leed dat hoefsmid heet... jeetje zeg wat een ellende ermee hoor ik en lees ik.

Gelukkig ben ik daarom des te meer met mijn hoefsmeden die al 11 jaar mijn paard doen en ik ben er 1000% tevreden over.

De een was advocaat/jurist en deed bekappen voor de lol. Het pakken-vak trok hem niet meer, opleiding gedaan en nu beslaat hij alleen nog in Scandinavie, Duitsland , Amerika etc etc.
Zijn leerling doet mijn paard nu ( is inmiddels volleerd en deskundig smid maar leert nog bij) en dat gaat ook super !!

Ben blij dat ik nog nooit met knoeiers te maken heb gehad...

weer een gelukkig mens, geef je hoefsmid een bloemetje, een lekker flesje drank....vertroetel het!!!..want het lijkt een schaarste te zijn om een goede hoefsmid te vinden/houden/hebben

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:56

Ludora schreef:
Wat ik wel geleerd heb is dat je bij een volwassenpaard niet zomaar moet corrigeren, en al helemaal niet als er niets aan de hand is.....

Ik heb een paard meegemaakt en die had echt dé kromste 'poten' van het land, onderhad 50 smeden hebben aan dat dier geprutst en uiteindelijk was er maar 1 die zei; als we nu gewoon eens kijken wat ie doet als ík niets doe.......

Paard is met de dag beter gaan lopen. Een simpel ijzer en de voeten van het paard aanhouden zoals ze zijn. Daar liep ie al zijn leven mee. Oke minder mooi, niet gelijk maar wel 100% zuiver en zonder problemen, toestanden en hoge kosten !!

klopt hoor en dat vertelde van Nassau ook dat zij de paardenhoef wilde aanpassen aan haar beslag!..ipv andersom...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:12

Ik heb écht een keer gezien dat een smid een ijzer 'vast timmerde' maar het stond niet zo mooi dus veilde ze de buitenkant maar bij...

Ik vroeg, waarom doe je dat, het ijzer moet toch op de voet gemaakt worden. Jah was de reactie, als ik dat met alle voeten moet doen ben ik veel te lang bezig

(was neit mijn smid overigens)

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 14:22

Ludora schreef:
Ik heb écht een keer gezien dat een smid een ijzer 'vast timmerde' maar het stond niet zo mooi dus veilde ze de buitenkant maar bij...

Ik vroeg, waarom doe je dat, het ijzer moet toch op de voet gemaakt worden. Jah was de reactie, als ik dat met alle voeten moet doen ben ik veel te lang bezig

(was neit mijn smid overigens)

(*proest*)...ik moet hier toch wel om lachen..voor het paard natuurlijk niet maar ik kan me een voorstelling maken over hoe je daar heb bijgestaan.....totale verbazing!!!..maar zonder dollen, het is toch te maf voor woorden

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:44

Wij hebben gelukkig nu ook een goede hoefsmid. Jaren zo een van dee oude stempel gehad, die zijn werk altijd netjes deed, maar zoeen die altijd tegen die paarden stond te brullen als ze een pasje opzij deden. Haha! komisch om te horen (hij sloeg overigens nooit hoor). Toen kregen we een paard met probleem hoeven, afbrokkelen, stukken eruit etc. Toen zei de beste man eerlijk dat hij daar niet echt wat mee kon. Orthopedisch hoefsmid gebeld die de problemen netjes oploste. (alleen die witte hars in de hoeven was geen porem, maar ach). Uiteindelijk stopte onze oude hoefsmid ermee en komt die andere nu voor ze allemaal. Plus pa vijlt ons paard regelmatig zelf wat bij, wat prima werkt. makkelijk hoor.
Brrr die horror verhalen hier

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:57

Ik stond idd helemaal perplex en ben weggelopen......

Toen de eigenaar van het paard vroeg waarom ik zo stond te kijken heb ik gezegt dat ik niet fan was van de manier waarop de ijzers er onder geklatst werden. Maar ze deelde mijn mening niet, dit was een goede, maar vooral aardige smid....

(persoonlijk heb ik liever met een ei.kel te doen die het goed doet maar oke)

Helaas werd het paard enige tijd wél kreupel. En werd er regelmatig vernageld....

Ik snap trouwens ook niet dat een smid binnen 30 minuten een paard in zijn eentje helemaal kan doen, ijzers eraf, kappen en nieuwe ijzers aanmeten, eronder en afwerken.... Maar goed...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:11

Goddess schreef:
Wij hebben gelukkig nu ook een goede hoefsmid. Jaren zo een van dee oude stempel gehad, die zijn werk altijd netjes deed, maar zoeen die altijd tegen die paarden stond te brullen als ze een pasje opzij deden. Haha! komisch om te horen (hij sloeg overigens nooit hoor). Toen kregen we een paard met probleem hoeven, afbrokkelen, stukken eruit etc. Toen zei de beste man eerlijk dat hij daar niet echt wat mee kon. Orthopedisch hoefsmid gebeld die de problemen netjes oploste. (alleen die witte hars in de hoeven was geen porem, maar ach). Uiteindelijk stopte onze oude hoefsmid ermee en komt die andere nu voor ze allemaal. Plus pa vijlt ons paard regelmatig zelf wat bij, wat prima werkt. makkelijk hoor.
Brrr die horror verhalen hier

Mijn eerste smid was ook een hele goede die ik helemaal de hemel in prijs voor zijn eerlijkheid. Mijn pony had hele mooie, harde, rechte en goede voeten, nooit een probleem. Ik kocht mijn paard met wat moeilijkere voeten en die heeft hij 1 keer gedaan. Hij zei toen meteen, ze heeft een wat scheef voetje, ik denk dat je dat wel licht kan corrigeren, maar daar begin ik niet aan. Ik kan dat niet en heb dat inzicht niet. Hij heeft me toen doorverwezen naar een goed beleerde smid.... Hij had natuurlijk ook mijn paard kunnen vern**ken en niets kunnen zeggen....

Ik ben hem echt heel dankbaar in zijn zelfkennis !!!!

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:44

Ik snap trouwens ook niet dat een smid binnen 30 minuten een paard in zijn eentje helemaal kan doen, ijzers eraf, kappen en nieuwe ijzers aanmeten, eronder en afwerken.... Maar goed...[/quote]

dan heb je van nassau nog niet gezien.die knalt het er ook in een tempo onder dat ik denk was ik maar zo snel. bij hem zit het altijd goed. maar als ik in dat tempo moest werken liepen er een hoop kreupel. dus ik neem me tijd maar. dan zit het ook goed.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:06

Ja ik ken Nassau niet maar uit jullie verhalen is deze man een 'tovernaar' meestersmid....

Maar goed om het heel even oneerbiedig te zeggen, is een huis tuin en keuken smid wss niet zo snel en zal meer moeten passen en kijken voor er een echt goed ijzer onder zit. (dat bedoelde ik )

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:13

Dimitri schreef:
dat vroeg ik me dus ook af...wanneer weet je dat je een goede smid heb??...Daar wist meneer van Nassau ook geen antwoord op, opleidingen zeggen gewoon niets, diploma's schijn je ook bij de zegeltjes te krijgen.

Dit is niet waar!
Er zijn drie erkende opleidingen in Nederland:
Deurne
Barneveld
Zwolle

Elke smid die daar vanaf komt heeft een goede opleiding gehad.
Echter het is een vrij beroep. Dus ook zonder diploma kun je aan de slag gaan als smid. Of met een certificaatje dat je op een avondcursusje bij een hoefsmid hebt gehaald die op die manier een centje bijverdient.
Alleen de erkende gediplomeerde hoefsmeden (dus van de drie genoemde opleidingen) kunnen zich aansluiten bij de Nederlandse vereniging van hoefsmeden. Zo kun je toch wel controleren of je een smid hebt met een erkende opleiding.
Hoe ik dat weet? Ik werk zelf op één van de opleidingen...vandaar... Ik geef aan de eerste jaars paarden EHBO.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:16

Ludora schreef:

Dit klopt...tot anderhalf jaar kun je nog wat correcties toepassen...liefst eerder dan later...maar daarna doe je het paardenbeen geweld aan als je allerlei correcties wilt gaan toepassen.

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:04

Ludora schreef:
Ja ik ken Nassau niet maar uit jullie verhalen is deze man een 'tovernaar' meestersmid....

Maar goed om het heel even oneerbiedig te zeggen, is een huis tuin en keuken smid wss niet zo snel en zal meer moeten passen en kijken voor er een echt goed ijzer onder zit. (dat bedoelde ik )

ik viel je ook niet aan tis gewoon bizar hoe en hoe snel deze man werkt. hij is gewoon goed en ik kijk als smid die ze vak verstaat tegen hem op.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:07

ik voelde het niet als aanval ik zag het meer nog als bekrachtiging van zijn werk !!

Ik ken em niet maar hij zal zoals ik van jullie hoor een zeer goede en ervaren smid zijn.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 08:10

Toevallig heeft mn vriendin die haar paardje ook is 'verknald ook een topic geplaats..dit was niet bij me bekend, anders hadden we samen een topic gedaan....ik zet er ff de link bij.....ze heeft namelijk een foto geplaatst van haar paardenhoef, voordat ze naar Roosendaal is gegaan...kijk en oordeel zelf

viewtopic.php?f=111&t=567885&p=14344914#14344914

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:12

weer een gelukkig mens, geef je hoefsmid een bloemetje, een lekker flesje drank....vertroetel het!!!..want het lijkt een schaarste te zijn om een goede hoefsmid te vinden/houden/hebben[/quote]

HAHAHA, deed meer dan vertoetelen...de eerste was mijn vriend !!!
Zijn leerling trouwens niet hoor, maar we kennen elkaar al 12 jaar, gaan met een groep op vakantie en hangen wekelijks aan de bar....
ik vertroetel mijn smidjes wel hoor !!!

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 08:23

ooowwww..lachen!!....heb ik dat..nou jou smid komt iig niet tekort!....wel leuk zeg!!!

Van nassau is idd een goede smid...zelf konden wij hem al langer ivm Visdonk zelf, we hebben nog een probleempaard staan...Maar als je ziet wat daar voorbij komt aan hoefproblemen...is echt heel knap om te zien, de meest rare problemen zie je daar voorbij komen!......ach, voorlopig blijven we maar lekker hangen bij hem, ben al erg blij dat hij tijd voor onze paarden heeft....en we maken er maar een dagje uit van!...ze gaan graag mee op de trailer....

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 08:30

polly2 schreef:

Dit is niet waar!
Er zijn drie erkende opleidingen in Nederland:
Deurne
Barneveld
Zwolle

Elke smid die daar vanaf komt heeft een goede opleiding gehad.
Echter het is een vrij beroep. Dus ook zonder diploma kun je aan de slag gaan als smid. Of met een certificaatje dat je op een avondcursusje bij een hoefsmid hebt gehaald die op die manier een centje bijverdient.
Alleen de erkende gediplomeerde hoefsmeden (dus van de drie genoemde opleidingen) kunnen zich aansluiten bij de Nederlandse vereniging van hoefsmeden. Zo kun je toch wel controleren of je een smid hebt met een erkende opleiding.
Hoe ik dat weet? Ik werk zelf op één van de opleidingen...vandaar... Ik geef aan de eerste jaars paarden EHBO.

deze vrouw heeft een erkende opleiding gehad..hoe het voor de rest zit, dat weet jij beter....maar ik weet wel dat ze haar papieren op zak heeft......Maar mischien weet jij dan ook of ik een klacht kan indienen bij de Ver. van Hoefsmeden???...want zelf ben ik wel van plan om het hier niet erbij te laten zitten....niet voor mezelf maar wel voor de paarden die zij beslaat...

mn vriendin heeft trouwens nog een leuke discussie met haar gehad(nou ja leuk, vond het knap dat ze zo cool bleeft)...en waarom de HS dus doodleuk zegt, ik doe mn werk GOED en dat er toevallig twee paarden kreupel zijn, dat ligt niet aan mij...waarom vriendinlief dus antwoord gaf van "als ik mn paard kreupel in de hekken rijd, kan ik dus zeggen dat het niet aan mij ligt??..want ik rij goed!!"....had ze geen antwoord op..raar....