Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ludora schreef:maar wij particulieren zijn geen hoefsmeden en niet iedereen heeft er echt kijk op. Vaak kunnen echte problemen vroegtijdig voorkomen worden, als je het tenminste ziet. Maar heb je de kennis of ervaring niet dan kan je het niet onderscheppen....
Lizz schreef:Toevallig hadden wij het laatst ook over goede hoefsmeden en in dordt kennen we er maar 1. Deze komt overigens niet altijd zo goed zijn afspraken na...
En iemand bij ons op stal haar bijrijdpaard (staat weer ergens anders) die wordt ook altijd bekapt door een hoefsmid van visdonk. En daar komt hij altijd langs. Misschien dat hij ook naar jou komt. Dat paard staat in dordt dus ong net zo ver! (als de jouwe in 's gravendeel staat)
ElCamino schreef:pfff..al dat leed dat hoefsmid heet... jeetje zeg wat een ellende ermee hoor ik en lees ik.
Gelukkig ben ik daarom des te meer met mijn hoefsmeden die al 11 jaar mijn paard doen en ik ben er 1000% tevreden over.
De een was advocaat/jurist en deed bekappen voor de lol. Het pakken-vak trok hem niet meer, opleiding gedaan en nu beslaat hij alleen nog in Scandinavie, Duitsland , Amerika etc etc.
Zijn leerling doet mijn paard nu ( is inmiddels volleerd en deskundig smid maar leert nog bij) en dat gaat ook super !!
Ben blij dat ik nog nooit met knoeiers te maken heb gehad...
Ludora schreef:Wat ik wel geleerd heb is dat je bij een volwassenpaard niet zomaar moet corrigeren, en al helemaal niet als er niets aan de hand is.....
Ik heb een paard meegemaakt en die had echt dé kromste 'poten' van het land, onderhad 50 smeden hebben aan dat dier geprutst en uiteindelijk was er maar 1 die zei; als we nu gewoon eens kijken wat ie doet als ík niets doe.......
Paard is met de dag beter gaan lopen. Een simpel ijzer en de voeten van het paard aanhouden zoals ze zijn. Daar liep ie al zijn leven mee. Oke minder mooi, niet gelijk maar wel 100% zuiver en zonder problemen, toestanden en hoge kosten !!

Ludora schreef:Ik heb écht een keer gezien dat een smid een ijzer 'vast timmerde' maar het stond niet zo mooi dus veilde ze de buitenkant maar bij...
Ik vroeg, waarom doe je dat, het ijzer moet toch op de voet gemaakt worden. Jah was de reactie, als ik dat met alle voeten moet doen ben ik veel te lang bezig![]()
(was neit mijn smid overigens)
Goddess schreef:Wij hebben gelukkig nu ook een goede hoefsmid. Jaren zo een van dee oude stempel gehad, die zijn werk altijd netjes deed, maar zoeen die altijd tegen die paarden stond te brullen als ze een pasje opzij deden. Haha! komisch om te horen (hij sloeg overigens nooit hoor). Toen kregen we een paard met probleem hoeven, afbrokkelen, stukken eruit etc. Toen zei de beste man eerlijk dat hij daar niet echt wat mee kon. Orthopedisch hoefsmid gebeld die de problemen netjes oploste. (alleen die witte hars in de hoeven was geen porem, maar ach). Uiteindelijk stopte onze oude hoefsmid ermee en komt die andere nu voor ze allemaal. Plus pa vijlt ons paard regelmatig zelf wat bij, wat prima werkt. makkelijk hoor.
Brrr die horror verhalen hier

) Dimitri schreef:dat vroeg ik me dus ook af...wanneer weet je dat je een goede smid heb??...Daar wist meneer van Nassau ook geen antwoord op, opleidingen zeggen gewoon niets, diploma's schijn je ook bij de zegeltjes te krijgen.
Ludora schreef:Wat ik wel geleerd heb is dat je bij een volwassenpaard niet zomaar moet corrigeren, en al helemaal niet als er niets aan de hand is.....
Ik heb een paard meegemaakt en die had echt dé kromste 'poten' van het land, onderhad 50 smeden hebben aan dat dier geprutst en uiteindelijk was er maar 1 die zei; als we nu gewoon eens kijken wat ie doet als ík niets doe.......
Paard is met de dag beter gaan lopen. Een simpel ijzer en de voeten van het paard aanhouden zoals ze zijn. Daar liep ie al zijn leven mee. Oke minder mooi, niet gelijk maar wel 100% zuiver en zonder problemen, toestanden en hoge kosten !!

Ludora schreef:Ja ik ken Nassau niet maar uit jullie verhalen is deze man een 'tovernaar' meestersmid....
Maar goed om het heel even oneerbiedig te zeggen, is een huis tuin en keuken smid wss niet zo snel en zal meer moeten passen en kijken voor er een echt goed ijzer onder zit. (dat bedoelde ik)
ik voelde het niet als aanval
ik zag het meer nog als bekrachtiging van zijn werk !!polly2 schreef:
Dit is niet waar!
Er zijn drie erkende opleidingen in Nederland:
Deurne
Barneveld
Zwolle
Elke smid die daar vanaf komt heeft een goede opleiding gehad.
Echter het is een vrij beroep. Dus ook zonder diploma kun je aan de slag gaan als smid. Of met een certificaatje dat je op een avondcursusje bij een hoefsmid hebt gehaald die op die manier een centje bijverdient.
Alleen de erkende gediplomeerde hoefsmeden (dus van de drie genoemde opleidingen) kunnen zich aansluiten bij de Nederlandse vereniging van hoefsmeden. Zo kun je toch wel controleren of je een smid hebt met een erkende opleiding.
Hoe ik dat weet? Ik werk zelf op één van de opleidingen...vandaar... Ik geef aan de eerste jaars paarden EHBO.