SBS6 de dood van 21 paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:52

Dit is echt ernstig! Wat een rotspul zeg! Goed alert blijven!

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:59

Dit is heel ernstig, heb het gister avond ook een stukje gezien.. vreselijk! Goed alert blijven inderdaad!

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:27

Toevallig zette ik de tv op sbs.. wat vreselijk!!! Dat verschikkelijk spul moet gewoon uitgeroeid worden!!!!!!

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:37

ik heb het gister ook gezien, ontzettend triest voor die man! ( en voor alle andere paardjes en eigenaren die erdoor getroffen zijn)

wat ik me afvraag....21 paarden zijn er zo mega veel....hoe heeft het toch zo ontzettend ver kunnen komen?

Zunzuncito

Re: SBS6 de dood van 21 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:43

Iedereen post hier dat je goed alert moet blijven op jacobskruid (gelukkig maar en dat moet je ook vooral doen), maar ik mag hopen dat mensen met paarden in hun wei toch ook wel een basiskennis hebben van planten die dodelijk of schadelijk kunnen zijn voor paarden. Weilanden controleren lijkt me erg belangrijk. Natuurlijk hebben de planten die door deze paarden zijn opgegeten niet zo mooi in bloei gestaan, want zoals al eerder vermeld eten paarden niet snel giftige planten op, maar daardoor moet je dus als mens ook goed weten hoe een niet in bloei staande plant eruit ziet.
En wat betreft hooi: in veel stallen waar ik heb gereden werd er gesproken over "slecht" hooi, dat veel kruiden meegedroogd kreeg, en "goed" hooi, waar bijna geen andere planten bij zaten, maar de balen werden wel altijd tijdens het in de stal gooien gecontroleerd op eventuele schadelijke planten.

LoVeYouH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:52

ik heb t ook gezien echt erg hoe het paard eruit zag net voor zijn dood echt niet normaal

heb getekend,,

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:59

oh wat erg ! wij hebben een op de manege een wei gehad die daar volmee stond ! was ook gelijk gesloten hoop dat die wei dit jaar goed blijft want volgensmij komt het gewoon weer terug !

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:44

Rotplanten zijn het ! Wij hebben ze ook op de wei. Je krijgt ze met niks kapot en ze komen steeds terug. Het enige wat je kan doen is ze stuk voor stuk met de hand uittrekken. Dat doen bij dus geregeld. Nu zijn het nog van die vervelende rozetjes die krijg je er niet eens uit

haflingertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:50

Wat vreselijk!
Ik heb ook getekend!

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:59

Wat vreselijk voor de fokker. 21 paarden verliezen...1tje is al teveel.

Ellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:06

Wat vreselijk, ik ga meteen naar de site
Dat iemand zoiets kan doen! let gewoon goed op wat er in je weiland staat

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:11

Echt erg voor de fokker. 1 paard verliezen is al erg,moet je nagaan als je er dan 21 verliest lijkt me vreselijk. 21 is echt belachelijk veel en dat allemaal door zo'n verdomde rotplant. Snap echt niet dat ze er niks aan willen doen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:20

IK heb de petitie meteen getekend. Wat een drama zeg

Bij ons in de wei valt het nog mee, soms een verdwaalde plant die ik er meteen uit trek als ik het zie.
Maar of het in de kuil zit die bij ons gevoerd word? Geen idee, ik zou het niet kunnen herkennen in gedroogde vorm.
Dat beangstigt me dan wel moet ik zeggen.

Sharlon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:30

Ik heb de petitie getekent....... Wat zielig, verschrikkelijk! Al die paarden door en dan die schitterende dekhengst... Ik kan me heel goed voorstellen dat die man er kapot van is. Zoiets moet haast wel je ergste nachtmerrie zijn...........

Sharlon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:31

Sharlon schreef:
Ik heb de petitie getekent....... Wat zielig, verschrikkelijk! Al die paarden dood en dan die schitterende dekhengst... Ik kan me heel goed voorstellen dat die man er kapot van is. Zoiets moet haast wel je ergste nachtmerrie zijn...........

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:19

ppffttt heb het zitten lezen en er naar gekeken, valt niet mee zeg.
Er moet idd rap hier iets tegen gedaan worden. Vind het moedig dat hij zijn verhaal voor de camera heeft gedaan, die man moet kapot zijn van emotie. Zal dadelijk de petitie teken

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:25

Het is zeker goed dat hier aandacht aan wordt besteed.

Ik vind het echter achterlijk dat die man nadat zijn eerste paard was overleden niet direct zijn weiland en hooi ging controleren. Ik snap dat hij het zich misschien niet realiseerde of ervan af wist. Naja, dan kan je nog zeggen ok, misschien dat er 2 of 3 paarden aan moeten overlijden voordat hij de wei controleerd en het hooi controleerd, maar 21 paarden. Dan heb je wel een klein beetje te lang gewacht. Sorry hoor, maar daar kan ik niet bij. Hieraan heeft die fokker zelf ook een beetje schuld (is mijn persoonlijke mening)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 14:29

wreckh schreef:
Het is zeker goed dat hier aandacht aan wordt besteed.

Ik vind het echter achterlijk dat die man nadat zijn eerste paard was overleden niet direct zijn weiland en hooi ging controleren. Ik snap dat hij het zich misschien niet realiseerde of ervan af wist.

Deze paarden krijgen al bijna een jaar dat hooi niet meer en zijn al bijna een jaar van dat land af.
De plant heet niet voor niets sluipmoordenaar, deze man verdient niet dat hij er de schuld van krijgt. De Pyrrolizidine Alkaloïden die werken nu eenmaal sluipend. Ik mag hopen dat niemand dit overkomt.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:34

Onze wei (we wonen nu 6 jaar in dit huis, dat staat op die wei), ik kom er dus al 7 jaar geregeld, was in het begin perfect, dan bouwwerken etc. geen fatsoenlijk onderhoud, kregen we die planten (stonden dus wel geen dieren op)

Na een tijd was dat weer in orde kregen we die rotplanten echt niet weg. Hebben we ze een keer allemaal uitgehaald (gaat best hoor) kwamen er nog enkele telkens terug, maar onze super boer die zijn eigen weides trouwens ook geweldig verzorgt heeft ze weggekregen hoor (net als een of andere andere ongewenste grassoort die er tussen zat, 'k heb geen idee waar ze het vandaan halen dat andere planten dan ook doodgaan, maar ja, ik ben geen expert in dat soort dingen)

Nu is onze wei een van de best onderhouden van het dorp. (er staan nog steeds geen dieren op, en ik weet wel dat dat veel moeilijker te onderhouden is als die er wel op staan, maar als je vergelijkt met de andere ongebruikte weides... )

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:35

o wat erg Verschrikkelijk gewoon!

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:38

Ik heb de link van de petitie gelijk doorgestuurd naar een heleboel mensen, het moet nu maar eens afgelopen zijn met dat giftige spul.. ik ben benieuwd wie degene is geweest om het leuk in een bermpje te gaan zaaien, dan ben je toch simpel?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:07

Ik heb 't gisteren gezien op tv, zo sneu, vooral toen hij 't over z'n dekhengst had. Ik heb de petitie getekend!

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:20

wat erg. (voor mij komt het ook hard aan omdat het trekpaarden zijn { en daar ben ik helemaal zot van} voor de andere paarden is het natuurlijk ook erg) (heb ook weer van die vriendelijke lkasgenoten die me pestte om te zeggen dat ze het mijn trekpaardje willen voeren) Veel sterkte met de mensen waarbij dit ook al gebeurt is en ik ga donderdag metteen de weide controleren.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:25

vreselijk!!!!

die jaarling waarvan t lichaam slap bleef was bizar!
en dat paard wat zo eng stond te doen in de kliniek ofzo, dat zag er vreselijk uit, en zn dekhengst ook

arme man, hij woont hier vlakbij

had de petitie al getekend een heeele tijd terug toen er op bokt veel aandacht voor was

ik kende de plant al wel, maar de buren laten ze gewoon staan(waar ook paarden staan) en bij ons waren ze er dit jaar ook
ook de bermen komen er steeds voller mee te staan...

gelukkig ligt t veld waar mn hooi vandaan komt hier vlakbij en weet ik zeker dat daar geen JKK groeit

vind het echt vreselijk voor iedereen die zn paard er aan kwijtraakt

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:26

ow en over het expres voeren, levende planten eten ze meestal niet, en buxus en taxus is sneller dodelijk, dat weten veel mensen helaas ook
zo zijn de geiten van de buren doodgemaakt