Ruiterbewijs verplicht? kreeg bijna een boete!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:38

Overigens heeft de verplichting van een ruiterbewijs te maken met het gebied waarin jij je begeeft. Op de openbare weg kunnen ze het niet verplichten. Daar geldt nl de wegenverkeerswet '94. Daarin wordt niet gerept over ruiterbewijzen. In natuurgebieden, waarvan de gemeente eigenaar kan zijn, geldt deze wetgeving niet en kan de gemeente eisen stellen aan het betreden hiervan, waaronder dus ook het verplicht stellen van een ruiterbewijs. Als jij het gebied betreedt ga jij dus akkoord met de eisen die hieraan gesteld worden en ben jij dus strafbaar op het moment dat jij de "huisregels" overtreedt. Overigens moeten deze wel op duidelijke en/of zichtbare wijze kenbaar zijn gemaakt.

Wat betreft het Delftse Hout weet ik ook niet precies hoe het zit. Ik zou gewoon even de gemeente bellen en het vragen. Overigens betwijfel ik of het een boete is van 150 euro. Rijden op een brommer zonder certificaat zou dan goedkoper zijn :s

Ik zal het eens uitzoeken... Ik laat het wel even weten.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:24

Ik ben nu 48! 30 jaar geleden zou het ruiterbewijs verplicht worden... Ik direct mijn ruiterbewijs gehaald maar tot op heden is er nergens een centrale verplichting, alleen in sommige stukken stelt de eigenaar/beheerder deze verplichting aan.

Maar dan nog: Je reedt op een voetpad, je had geen legitimatie bij je, je zat dus echt fout, waarom ga je dan zo te keer tegen iemand die je daarop wijst? Waarom open je hier een topic om een man zwart te maken die alleen zijn werk doet?

Zo geef je de ruiters weer een mooie naam, hij heeft er toch niets mee te maken dat jij niet kunt rijden ivm de vorst? Dat is jouw probleem, niet die van de gemeente/beheerder!

Neem je eigen verantwoordelijkheid, jij maakt met opzet fouten, accepteer dan de consequenties, dat zou de wereld een stuk vriendelijker maken.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:56

Waarom vraagt niemand zag af wat deze man in een auto op het voetpad deed?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:01

Bij ons in het staatsbos rijdt ook een jeep van de boswachter, dat heet ontheffing. Of moeten mensen toezicht gaan houden per voet?

Rytir

Re: Ruiterbewijs verplicht? kreeg bijna een boete!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:13

Zoals al eerder geopperd, legitimatie is verplicht en de boete's daarvoor zijn erg hoog; misschien was dat €150,- ?

Off-topic @Peetje_Amir; wat leuk dat je op zadelpret rijd! Ik sta daar met mijn ponypaard

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:17

amondi schreef:
Bij ons in het staatsbos rijdt ook een jeep van de boswachter, dat heet ontheffing. Of moeten mensen toezicht gaan houden per voet?

Ik heb alleen gelezen: "Een man van de gemeente". Is dat een boswachter? Mijn moeder is "en vrouw van de gemeente" alleen die zit tijdens werktijd op kantoor. Breed begrip dus. Maar gut, als er dan toch een zandpad naast ligt. (heb begrepen uit het verhaal dat het voetpad, naast het ruiterpad lag?)Of is dat te hobbelig?

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:01

In Delft, waar de Delftse Hout ligt, is nergens een ruiterbewijs verplicht. Ik zou gewoon even contact met de gemeente opnemen, waarom de medewerker zo tekeer ging. Vraag dan meteen even, of je op voetpaden of fietspaden mag STAPPEN, als de ruiterpaden onbegaanbaar zijn. Handig en zo heb je meteen antwoord. Wel even de naam noteren, van degene die je hebt gesproken.
In het gebied van het Abtswoudse Bos, is met de beheerder (Groenservice Zuid Holland) afgesproken, dat er op de fietspaden gereden mag worden met paarden, als de ruiterpaden onbegaanbaar zijn. Gedraag je je dan als een gast op die fietspaden, dan heeft niemand er last van. Laat je paard niet midden op het fietspad mesten, bv., maar zet hem even in de berm..Dit is echter een zeer nat gebied en de ruiterpaden zijn niet goed aangelegd, de ondergrond is te nat en te zacht.
In de omgeving van Delft is dat een probleem, er is veel veengrond.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 13:06

-
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 28-04-24 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:26

das niet zo leuk maar aan de andere kant is het ook een beetje jou eigen schuld vind ik omdat je weet dat je niet op wandelpaden mag komen met je pony/paard en tóch doe je het dus dan kun je zoiets verwachten.. maar die meneer hoeft dan niet meteen zo boos en vervelend te reageren, hij kan je dat ook wel even gewoon vertellen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:11

kitjuh schreef:
Ik ga dan ook tot op de bodem uitzoeken of het bij ons verplicht is om een ruiterbewijs te hebben, want hier heb ik nog nooit van gehoord! ( in onze omgeving dan)
Sorry moest even mijn frustraties kwijt

Ruiterbewijs is nergens in NL verplicht, behalve 2 gedeeltes van de veluwetrail.
Boete voor het niet bij je hebben van je identiteitskaart mag hij ook niet uitschrijven dus wat zeurt die man.
En idd als ze de ruiterpaden iets beter bij zouden houden hoeven wij ook niet met paard en kar over het fietspad. Tmoet natuurlijk wel van 2 kanten komen.

Denk dat die man zich beter vandezomer bezig kan gaan houden met spelende kindertjes op het ruiterpad, loslopende honden die ons ruiters lastig vallen enz enz.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:23

amondi schreef:
Maar dan nog: Je reedt op een voetpad, je had geen legitimatie bij je, je zat dus echt fout, waarom ga je dan zo te keer tegen iemand die je daarop wijst? Waarom open je hier een topic om een man zwart te maken die alleen zijn werk doet?

.

Volgens mij heb je het verkerd gelezen, die man ging juist tegen hun tekeer, de TS is juist netjes gebleven.

Maar dit zal dezelfde man wel zijn die in de Balij ook eens iemand uit heeft staan kafferen en dreigde met boetes en cosequenties omdat hij meende dat er een ruiterpad was daar (ben nog steeds zoekende) en je daarom niet in de berm langs het fietspad mocht rijden. Verhaal klinkt nl akelig bekend....

Mocht ik hem tegenkomen zal ik hem eens zn naam vragen en functie en alssie ook zo tegen ons tekeer gaat ligt er per direct een klacht bij zn baas op zn bureau.
Ongeacht of iemand fout is dan nog behandel je diegene met respect, of zoals het politiemotto zo mooi klinkt: behandel een ander zoals je graag zelf behandeld wilt worden

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:44

ik heb jaren geleden mijn ruiterbewijs gehaald en nam het in het begin mee, nooit controle gehad en ben het nu dus kwijt, echt spoorloos, heb wel de aanvulling die je elke 2 jaar krijgt. Ik zou een nieuwe kunnen aanvragen maar omdat ik toch nooit gecontroleerd word..............en ik heb dus ook nooit een id bij me als ik naar de paarden ga, ik weet dat dat fout is maar ik weet ook hoe mijn paspoort gaat eindigen als ik het wel mee neem: doorweekte paardenjas, dubbelgevouwen,te groot om in mijn rijbroek te proppen, modder, verliezen en ik ben dus echt een chaoot......
ik neem de gok maar. 21 jaar geleden moest ik om in het recreatiegebied te komen met een paard een lidmaatschap hebben, die je dus alleen kreeg als je je ruiterbewijs had. Daarna is dit weer afgeschaft. Ik houd mij aan de regels maar moet toegeven dat als de paden een grote modderbonk/klomp zijn dat ik fietspad neem waar dat nodig is, zodra er fietsers komen ga ik weer de berm in en wacht tot ze door zijn en groet netjes, Helaas ben ik vaak genoeg uitgescholden, door skeelers en wielrenners veeeel te hard benaderd om nog maar te zwijgen over automobilisten die voor de grap gas geven zodra ze naast je rijden. OMdat ik dit ook te vaak heb mee gemaakt kies ik dan ook niet voor de openbare weg maar de berm of fietspad. Ook tref ik vaak genoeg mountainbikers op de ruiterpaden en soms durf ik bepaalde paden niet eens te nemen door de foute types die hier rondlopen.
Overigens zijn de boswachters in dit gebied erg aardig en hebben alle begrip voor ons, als we maar zoveel als mogelijk de paden berijden. Het is dan ook zo ontzettend balen als je wordt uitgescholden door bepaalde mensen terwijl je echt je best doet.
Maar goed: je ruiterbewijs halen is gewoon verstandig en regels moeten er zijn om je te helpen, niet om je te dwingen zeg ik altijd maar en nog iets:inderdaad als tegenvraag ook altijd om een id vragen!

LucasMiller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:13

Niet iedereen van de gemeente mag boetes uitschrijven of om legitimatie vragen. Alleen mensen met een specifieke bevoegdheid (boswachters bijvoorbeeld). En uiteraard de politie.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:42

[***]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 02:27

Rytir schreef:
Zoals al eerder geopperd, legitimatie is verplicht en de boete's daarvoor zijn erg hoog; misschien was dat €150,- ?

Off-topic @Peetje_Amir; wat leuk dat je op zadelpret rijd! Ik sta daar met mijn ponypaard

dat is geen 150 euro

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 02:44

Als je iets doet wat niet toegestaan is, moet je ook de consequentie accepteren dat je er op aangesproken kan worden. En dan is het verder helemaal niet zo interessant wat fietsers, automobilisten, hondenbezitters of spelende kinderen doen.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 04:20

Die ambtenaar had zich moeten legitimeren. Niet iedere ambtenaar mag zomaar om jou legitimatie vragen, dat mag alleen een politieagent en niet een gewone ambtenaar. Daarbij mag die je niet zomaar om je rijbewijs vragen als die daar niet bevoegd toe is. Hij moet een zogenaamtde BOA (bijzonder opsporings ambtenaar) zijn die speciaal voor die taak is uitgerust.

Ik vind het trouwens een vreemde gang van zaken dat je een ruiterrijbewijs moeten laten zien omdat het geen officieel document is en volgens mij niet verplicht kan worden op de openbare weg. Gemeente hebben niet het recht een on-officieel document te eisen om op de openbare weg te rijden. Zou mooi zijn als je in Amsterdam een fietsbewijs moet hebben anders mag je er niet fietsen. Voor natuurgebieden gelden wel andere regels dus daar wil ik vanaf blijven.

Elke stichting kan roepen wij hebben een officieel rijbewijs maar dan is het nog niet goedgekeurd door de Nederlandse staat en niet officieel goedgekeurd als document.

Ruiters en koetsiers hebben niet de plicht een rijvaardigheidsbewijs te halen. Het huidige rijbewijs moet worden beoordeeld en misschien zelfs worden opgenomen in de wet. Dat zegt de Stichting Rijvaardigheidbewijzen Recreatieruiter (SRR). Die heeft het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) gevraagd onderzoek te doen naar de examens.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:04

Vippie schreef:

Ruiterbewijs is nergens in NL verplicht, behalve 2 gedeeltes van de veluwetrail.

Inmiddels zijn er diverse plekken bijgekomen waar een ruiterbewijs wel verplicht is.
Ook voor enkele duingebieden moet je een toegangskaart hebben, en die krijg je pas nadat je aan kan tonen dat je een ruiterbewijs hebt.

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:00

Hier in Velsen moet je in de parken bossen van de gemeente ook een ruiterbewijs hebben, op de openbare weg echte kunnen ze dat niet verplichten. Je kan in de APV van de gemeente lezen of een ruiterbewijs verplicht is in de Delftse Hout

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:57

aller eerst is deze reactie niet aanvallend bedoeld maar is het niet logisch om als ruiter te weten wat je wel en niet mag ik werk als politie agente in soest en daar is het dus verplicht maar ik zelf als ruiter verdiep mij er eerst in voor dat ik dus ergens heen ga en straks een boete krijg...... is wel erg logisch want dan kun je ook een zinnig antwd terug geven aan zo'n iemand en ten tweede is die man van de gemeente niet verplicht zijn legetimatie aan jullie te laten zien, tevens ben je ook verplicht als je met je paard het bos in gaat legetimatie te dragen want als er wat gebeurt zijn ze zeker 20 min bezig met uitzoeken wie je bent dat hoor namelijk bij jou stukje verantwoording vind je niet....... het kost je namelijk een dagje vrij nemen en voor komen bij de officier van justitie en geloof me die bedragen zijn niet niks....