Wie kan me helpen met de rechten??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:11

Sorry dat ik het zeg maar ik vind dat dit een beetje je eigen schuld is
Als dit werk is van maanden betekent dit dat je maanden niet naar je paard omgekeken heb.Die afstand van 2u doet er gewoon niet toe!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:14

Sja dan is ze jonger dan mijn bijna 3 jarige.
Maargoed ik denk dat het voornamelijk een kwestie is van de komende maanden heel goed voeren Merrie's zijn over het algemeen al wat later met de ontwikkeling dan hengsten/ruinen heb ik gezien hier.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:17

Sjoert schreef:
Hmm, als je die modder nou eens wegdenkt dan is het toch niet zo erg? Vorige week heeft het juist ontzettend hard geregend dus dat zou verklaren waarom ze zo onder de modder zit.

Daarnaast vind ik dr niet super mager oid. Misschien heeft ze iets onder de leden gehad (dat krijgt elk jong paard toch in een (grote) opfok? Dan zou het logisch zijn dat ze wat kilo's kwijt is.

het is geen modder, het is vast gekoekte stront!!! ze stonden met zn 6e op stal.
Klopt door omstandigheden ben ik niet zo vaak geweest, laatste keer was eind oktober!! Toen stonden ze net een paar dagen binnen en in de wei had ze dus de ruimte om van haar af te bijten voor haar eten..

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:00

persoonlijk vind ik het geen kriterium of eigenaren komen kijken ja/nee of een paard er wel of niet goed bij staat,paarden behoren altijd goed verzorgd te zijn,dat je geen 100 paarden gaat borstelen,kan iedereen wel begrijpen,maar normaal te eten,behoord in dit "rijke" land toch geen probleem te zijn!!

als je een opfok begint,of wat dan ook waar je de zorg van andermans dieren op je neemt ,dan behoor je daar goed voor te zorgen (of ben ik nu heel ouderwets zo te denken??? )

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 13:18

Ik heb voor de da ook wat hooimee genomen zodat hij het kan onderzoeken.. Het was niet alleen muf maar ook beschimmeld... de da is alonderweg,word vervolgd

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:13

ik ga helemaal met kimmie261 mee, je moet er toch vanuit kunnen gaan dat je paard goeie zorg krijgt als je hem in de opfok plaatst?? Daar betaal je dan ook voor! En dat je niet iedere keer kunt gaan kijken, dat moet niet nodig hoeven zijn! Beetje l.ullig dat de ts dat nu in de schoenen geschoven krijgt. Er zullen vast omstandigheden zijn waarom dat niet heeft gekunt, dit is toch gewoon regelrecht schandalig!!! Ik had die vent zijn hersenpannetje ingetimmert denk ik ... heel veel sterkte ermee ts, dit is echt schandalig en wat erg dat dit je paard is overkomen.. hoe stonden de andere paarden er daar bij?

Kaja

Re: Wie kan me helpen met de rechten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:37

Het enigste wat je kunt en moet doen is de dierenbescherming inlichten..

Je hebt hen nodig om eventuele stappen te kunnen ondernemen..

Vanaf deze foto's kun je weinig zeggen, ja de merrie is erg klein, maar er zijn wel meer te klein gebleven paarden, zogenaamde E pony's

Ik snap best dat je boos bent en dat je stappen wilt ondernemen, maar laat je paardje eerst eens nakijken door een DA, om te zien of er zogenaamde blijvende schade is...

Samen met je DA en de dierenbescherming kun je dan stappen ondernemen als zij er iets in zien...

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:38

Ben het eigenlijk wel een beetje met sjoert eens. Mijn 3-jarige kwam ook niet schoon uit de opfok. Ik vond dat hij te mager was maar een expert zei dat hij er netjes bij stond voor een dier dat uit de opfok kwam. Hij is overbouwd en heeft geen spieren o.i.d. maar dat komt er nog wel aan als je er wat mee gaat doen. Daar kan de opfokker niets aan doen.
Verder doet een wasbeurt wonderen. Ik vind het zeker geen zwaar verwaarloosd paard.

Mag ik vragen waar je hem had staan?

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 15:58

De dierarts is net weg!! " als jullie haar vorige week of zelfs later hadden opgehaald was ze dood geweest, paardje is zwaar ondervoed en heeft heel veel geleden." ontlasting is mee naar de kliniek om onder zocht te worden voor eventuele worm infectie.. Paardje heeft volgens de DA zelf veel vechtlust, ondanks ze zo mager en zwak is, wil ze aandacht en wilt alles zien..
Ze krijgt nu viatmines en minaralen en mag nog geen kilo's brokken, onbeperkt hooi en 10x per dag een handje brokjes en eventueel zemelen om de darmen te spoelen..
Kijk ik kijk ook wel door die stront laag heen ( hoewel ik me afvraag dat aangekoekte er ooit vanaf te krijgen) Ik zou vanaaf evene duidelijke foto's plaatsen, want volgens mij snapt de helft hier niet dat een 3 jarig paard echt niet op een jaarling moet lijken!!!
Morgen komt de DA weer naar haar kijken..
Ik heb nu dus wel de AID erop gezet, laat hun maar kijken of mijn verhaal klopt ja of te nee...word dus vervolgd!!

Kaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:01

stalnijmegen schreef:
De dierarts is net weg!! " als jullie haar vorige week of zelfs later hadden opgehaald was ze dood geweest, paardje is zwaar ondervoed en heeft heel veel geleden." ontlasting is mee naar de kliniek om onder zocht te worden voor eventuele worm infectie.. Paardje heeft volgens de DA zelf veel vechtlust, ondanks ze zo mager en zwak is, wil ze aandacht en wilt alles zien..
Ze krijgt nu viatmines en minaralen en mag nog geen kilo's brokken, onbeperkt hooi en 10x per dag een handje brokjes en eventueel zemelen om de darmen te spoelen..
Kijk ik kijk ook wel door die stront laag heen ( hoewel ik me afvraag dat aangekoekte er ooit vanaf te krijgen) Ik zou vanaaf evene duidelijke foto's plaatsen, want volgens mij snapt de helft hier niet dat een 3 jarig paard echt niet op een jaarling moet lijken!!!
Morgen komt de DA weer naar haar kijken..
Ik heb nu dus wel de AID erop gezet, laat hun maar kijken of mijn verhaal klopt ja of te nee...word dus vervolgd!!

En hier kan je op bouwen en op terug vallen..

Je kunt nu stappen gaan ondernemen en je MOET contact opnemen met de dierenbescherming, als je DA dat nog niet heeft gedaan tenminste...

Of je verhaal klopt of niet, is hier niet aan de orde en inmiddels min of meer al bevestigd door je DA, je moet nu aan je paard denken en aan andere dieren in de opfok!!

Stappen ondernemen hoor!!!!

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 16:04

Ik wil gewoon die mensen bereiken die daar ook hun paard hebben staan, onze is nu " veilig" maar wil hun waarschuwen.. maar hoe??? vandaar de AIVD

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:05

Heb je de dierenbescherming al ingelicht??

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 16:08

AIVD is net zo iets... gaan vandaag of morgen met DA en inspecteur erheen om polshoogte te nemen.. Ze houden me op de hoogte

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:11

AIVD mag geloof ik ook meer dan de dierenbescherming, dus dat is super.
Hoe je de mensen van de andere paarden kunt bereiken moet je denk ik ook met de AIVD overleggen...

Moirae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:31

Nou maar goed dat je dan de Da erbij hebt gehaald.Paardje ziet er idd niet erg geweldig uit.Helemaal niet goed zelfs.Maar ik vind het niet echt geschikte foto's zo in een stal om dat te bepalen.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:36

jeetje wat een verhaal!
ik hoop voor je dat je paardje er binnenkort wat beter uitziet!
tegelijkertijd ben ik heeeel blij dat onze paarden in de opfok staan bij de buurman en we elke dag naar ze kunnen kijken!

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:53

Vind je paardje vuil, maar dat kan je er van af poetsen, maar wat ik erger vind is dat ze wel erg schraal is.
En ja je had misschien wat vaker kunnen gaan kijken, maar dat is achteraf.
Aanpakken dus die opfokker.
Ik neem aan dat je een contract hebt getekend met de opfokker? Waarin staat wat de rechten en plichten van de klant EN de opfokker zijn?
Ik neem ook aan dat daarin staat dat er voor het paard op een redelijke manier gezorgd zou worden en dat jij op regelmatige tijden hem daarvoor zou betalen en dat ook hebt gedaan?
In dat geval kun je schadevergoeding eisen, aangezien de opfokker niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan (zeker met de conclusie van de dierenarts erbij)
Heb je geen contract dan wordt het allemaal veel moeilijker, alhoewel mondelinge afspraken ook geldig zijn is daar veel makkelijker onderuit te komen (welles, nietes etc etc)

Maar je hebt in ieder geval je paard terug.

Ergo: nooit je paard uit handen geven zonder een contract!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:58

Als ze een contract had gehad, was het paard er dan beter aan toegeweest?
Als je een contract hebt, betekent het dan dat de eindverantwoording voor het paard bij de opfok ligt?
Als je dat wilt, kun je beter een 3 of 4 jarige kopen, zodat hij niet in de opfok hoeft.
Als je vanaf oktober niet meer bent gaan kijken naar je paard, vind ik dat zeer kwalijk. Op die manier heb je een belangrijke controle laten liggen.
En als je paard te ver weg staat om te gaan kijken, had je een opfok dichterbij moeten zoeken.
Ondertussen hoop ik dat je paard snel en volledig opknapt.
Veel succes met haar.

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:02

Als je een dier bij iemand in de kost zet neem je aan dat er voor dat dier GOED gezorgd wordt of de eigenaar nu iedere dag of 1x in de 4 maanden komt kijken.Daar betaal je voor.Helaas komen er steeds vaker mensen die denken dat ze in de paarden veel en snel geld kunnen verdienen.Het tegendeel is waar:Het is veel werken voor weinig geld.Ik zou als ik jou was inderdaad zo gauw mogelijk contact opnemen met de instanties die aan deze situatie iets kunnen doen.Ik denk dat het je een hoop geld aan goed voer gaat kosten om haar weer in de goede conditie te krijgen waarin ze hoort te zijn als 3 jarige.Heb je toevallig foto's van hoe ze was toen ze er heen ging?

wisky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:05

Ik hoop dat ze snel opknapt en dat jullie iig de andere eigenaren op kunnen sporen zodat de andere,wat minder in conditie staande, paarden ook geholpen kunnen worden.

Het is toch te gek voor woorden dat je je paard zo aantreft als je een opfokker betaald om je paard te verzorgen en te eten te geven.

Je betaald zo'n man toch niet alleen voor een plaatsje in de stal!!!!!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:35

Als je de foto's zo in die topic ziet lijkt het mee te vallen, maar als je ze een stuk lichter maakt is het inderdaad wel erg.
Hoe zag de rest er dan uit?

Jasper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:41

Gezien de bevindingen van de dierenarts heeft de opfokker niet aan zijn zorgplicht voldaan. Of je, als eigenaar, wel of niet het dier komt bezoeken, doet niet ter zake. Wanneer iemand de zorg voor een paard op zich neemt en daarvoor wordt betaald, dan heeft hij dat te doen op een goede wijze (als een goed huisvader, zoals dat vroeger heette). Dat heeft hij dus niet gedaan en daarom kan je hem schadeplichtig stellen.
Je kunt de opfokker enkel aansprakelijk stellen voor de gevolgschade. Dus niet de stalling, het voer, de wormenkuur etc, want die kosten zou je zo-wie-zo hebben gemaakt. Maar wel de kosten die voortvloeien uit de verwaarlozing (vee-arts, medicijnen, dure bijvoeding etc).
Wanneer jouw merrie niet goed uitgroeit, zal het lastig te bewijzen zijn dat dat voortkomt uit de verwaarlozing. Zoals eerder al gezegd, er zijn paarden die te klein zijn gebleven, zonder ooit verwaarloosd te zijn geweest.
Daarnaast nog een waarschuwing: stel dat de opfokker veroordeeld wordt tot vergoeding van bepaalde kosten, dan is het de vraag of je je geld ooit krijgt. Mensen kunnen dat heel lang traineren.
Hou alle kosten heel goed en gedetailleerd bij. Laat de veearts telkens opschrijven dat een behandeling voortgekomen is uit de verwaarlozing. Stel de opfokker alvast aansprakelijk (aangetekend en in een venster-envelop).
En als laatste natuurlijk: wees blij dat je jouw paardje net op tijd hebt opgehaald. Veel "tender loving care" (dus troetels en snoezels) en misschien groeit ze alsnog uit tot het mooie paardje wat je voor ogen had. Sterkte

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:56

Ik denk dat de opfokker qua voeding ed wel degelijk in gebreke is gebleven.
Maar jij als baasje had ook kunnen bellen of toch kunnen gaan kijken?
Dan had je het waarschijnlijk eerder kunnen constateren. Ik snap het zo en zo niet dat mensen maar veulens kopen etc en in de opfok doen en vervolgens dus nooit even gaan kijken.
Dat neemt niet weg dat een opfokker de plicht heeft om een eigenaar ten alle tijden op de hoogte te houden van hun beestjes. Dit is duidelijk dus niet gedaan.
Ik wens je veel succes en hopelijk knapt je paardje goed op!!!!

De fotoos vind ik te onduidelijk om te beoordelen. Dat kan alleen via onderzoek en dat is dus ook gedaan

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:37

Nou nouw niet zo *posittief* alemaal, ik weet niet hoe jullie beesies erbij lopen maar dit hoord toch echt niet hoor
Hier vlakbij is een paardenmelkerij. staan rondom de 300-400 paarden
Zien er allemaal okidoki uit hoor...

Vergeet niet je ziet haar ribben, dit hoort niet. Denk er ook aan met zo'n dikke wintervacht zou je het al helemaal neit moeten zien !!
En de spiermassa ook niet te vergeten...Bij betere voeding met meer vitaminen etc. zou dat er ook stukken beter uit zien...

Of ben ik nou blonT

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:26

Helaas heb je in elke opfokgroep een rangorde en een dus een aantal 'kneusjes'. De kneusjes zijn diegene die onderaan in de rangorde staan.
Lebveulens vallen hier ook vaak onder omdat ze niet van moeders hebben geleerd hoe paarden met elkaar omgaan, ze zijn vaak erg mak en weten niet dat je als paard je kan verdedigen door bv te trappen.

De kneusjes eten zomers vooral het gras van de mestplekken, zo krijgen ze ook de meer wormeneieren binnen dan de rest, ze mogen als laatste pas eten en als het voerhek te kort is, is er soms niets meer voor ze over.
Als opfokker probeer je je groepen zo samen te stellen dat de sterken bij elkaar staan, en de kneusjes ook weer bijmekaar. Desnoods zet je zo'n achterblijver gewoon in de groep die een jaar jonger is, dus een twenter tussen de enters. Als je als eigenaar ziet dat een van je paarden tot de kneusjes behoort, ondanks goed management, is het beter om 'm naar huis te halen.
Soms komt de schraalheid door gebitsproblemen of echte ziekte, daar kan een opfokker weinig aan voorkomen. Echter, hij hoort het wel op te merken en je op de hoogte te stellen. Dan is aan jou de keus of je er wat aan doet.

Die bagger aan z'n vel betekent dat er niet zo fors is opgestrooid, ook een potstal (en dat zijn de meeste loopstallen in de opfok) hoort droog te zijn.
Qua schraalheid durf ik zo vanaf een foto geen oordeel te geven, je dierenarts zal dat ongetwijfeld wel objectief hebben kunnen beoordelen. Het wrange is dat de meeste (gewrichts)problemen eerder zullen ontstaan bij de moddervette veulens dan bij zo een als die van jou. Nou ja, geluk bij een ongeluk misschien?