longeren met hoofdstel gevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:44

Mijn paard heeft zichzelf eens gelanceerd met longeren. Hij kwam met zn voet op een opstaande rand die dient om het zand binnen te houden, schoot omhoohg en landde op zijn rug aan de andere kant van de bakrand van een dikke meter hoog.
Hij had een wondje op zn kont en een wondje op zn pijp, maar absoluut geen verwondingen in zn mond.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:09

hmm zo als de andere al zeggen apart verhaal... ik blijf ook gewoon met hoofdstel in, longeren..

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:15

dan scheurt ie ook zn mond uit als je aan t rijden bent en hij valt. dan is t hoofdstel dus gevaarlijk

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:16

Zazoo schreef:
dan scheurt ie ook zn mond uit als je aan t rijden bent en hij valt. dan is t hoofdstel dus gevaarlijk

daar heb je een punt

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:18

Mar heeft niemand eraan gedacht dat een hoofdstel gewoon kapot gaat als er veel druk op komt? of je moet een ijzeren hoofdstel hebben ofzo...

Verder heb ik eens een keer ongeluk met longeren gezien op stage... dit was geen pretje maar dat de mond kapot was: no way!

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:21

normaal gezien kan de mond niet scheuren als je de longe juist aan het hoofdstel vastmaakt

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:27

Ik vind het juist een voordeel dat een paard zich een keer bezeert als hij als een idioot tekeer gaat. Normaal probeer ik wel met mijn hand mee te gaan. Maar pas sprong mijn paard de volte uit, dan ben ik blij dat mijn longe aan het bit zit. Hij heeft het ook niet meer gedaan. Maar goed ook want ik heb nog steeds last van een pees in mijn arm hierdoor.
Ik denk juist dat longeertraining aan een halster of kaptoom erg moeilijk is. Ze gaan dan snel aan de longe hangen terwijl je met een bit gewoon contact hebt net als met rijden.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:31

en daarnaast, als een paard flink verkeerd valt als hij bijgezet aan de longe loopt is een scheurtje in de mond niet het eerste waar ik me echt druk over zou maken, eerder verschoven (of erger) rug - en nekwervels en zn benen...

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:32

als mijn paad valt denk ik ook altijd eerst aan zijn benen

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:59

Ik longeer dus nooit met de longe aan het bit.
Ik wil namelijk het vertrouwen van het paard in het bit niet verpesten.
Een longe geeft door zijn gewicht al meer druk in de mond en bovendien vaak ook nog een ongelijke druk.
Een sprongetje opzij en je hebt een flinke ruk in zijn mond.
Dus voor mij een kaptoom of (goed passend) halster.
Ook op het land en ook bij onze hengst.
Maar dat uitscheur verhaal lijkt me vergezocht.
Maar ik heb wel meegemaakt dat een paard zijn kaak brak toen hij met zijn teugel achter een paaltje bleef hangen. Het hoofdstel brak wel, maar zijn kaak eerder.
Is trouwens wel goed gekomen.

milo

Re: longeren met hoofdstel gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:50

nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen.

nooit meer met hoofdstel longeren, wat ik onzin vind,
of mijn stadnpunt uitleggen en hopen dat ze het er mee eens zal zijn. wat waarschijnlijk niet zo is, want de eigenaar weet het zeker.

terwijl verder niemand erover heeft gehoord en we het allemaal wel een beetje vergezocht vinden.

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:54

beetje vergezocht hoor lijkt mij

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:03

idje schreef:
Ik longeer dus nooit met de longe aan het bit.
Ik wil namelijk het vertrouwen van het paard in het bit niet verpesten.
Een longe geeft door zijn gewicht al meer druk in de mond en bovendien vaak ook nog een ongelijke druk.

Moet hij maar niet opzij springen en gewoon zijn rondjes lopen. Als hij gaat lopen springen, des te fijner als de longe op druk komt, dan weet hij gelijk dat dat de bedoeling niet is
Overigens reageert mijn driejarige echt niet als hij er tussenuit wil sneaken en ik reageer niet snel genoeg. Ik moet opzettelijk een keer druk zetten voor hij het 'HO-gevoel' heeft.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:58

Wie belt Lammert Haanstra even, om hem te vertellen dat longeren aan het hoofdstel echt niet kan

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:10

Laten we vanaf nu ook maar gaan rijden zonder bit. Want als het paard valt scheurt de mond uit.

I.m.o. kan dit nooit (uitzonderingen daar gelaten). Als een paard valt trekt het met een behoorlijk gewicht aan de longeerlijn waardoor jij wel moet loslaten. Knap als jij ruim 600 kilo vast kan houden. Hierdoor kan er nooit zoveel druk op het bit komen waardoor de mond uitscheurt. Dit kan al helemaal niet omdat een bit, normaal gesproken, behoorlijk dik is. Om de mond uit te laten scheuren heb je wel een heel dun bit nodig met scherpe kanten zodat deze bij een behoorlijk gewicht kan snijden.

En wat te denken aan de paarden die aan de mond worden getrokken. Deze scheuren ook niet uit. Zelfs niet als er hard wordt getrokken.

De kans dat dit dan zou kunnen gebeuren is ook wel heel klein.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:21

toch kan ik me voorstellen dat als de paarden aan de bijzet lopen dat het geen prettig gezicht en gevoel is als het paard valt. maar wanneer valt een paard nou?

in inderdaad, gister longeerde ik alleen aan de longe, en dat mocht ook al niet. ik denk dat ik vandaag of morgen even ga bellen en erover praten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:11

Is echt absolute onzin. Als er in een noodgeval iets breekt is het het hoofdstel of de touwtjes/slofteugel waar je hem mee bijzet.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:54

Urielle schreef:
idje schreef:

Moet hij maar niet opzij springen en gewoon zijn rondjes lopen. Als hij gaat lopen springen, des te fijner als de longe op druk komt, dan weet hij gelijk dat dat de bedoeling niet is
Overigens reageert mijn driejarige echt niet als hij er tussenuit wil sneaken en ik reageer niet snel genoeg. Ik moet opzettelijk een keer druk zetten voor hij het 'HO-gevoel' heeft.

Nou, onderschat het HO-gevoel gegeven met een kaptoom ook niet.
Dat gaat hij ook niet leuk vinden:D.
Tot nu toe heb ik alles op kaptoom beleerd aan de longe en dat bevalt prima.
(al heb ik een keer de hele wei door geskied op mijn voeten over het gras achter een over enthousiaste hengst) Maar dat was een beginnertje en ik lette even niet op.
(sukkel)
Maar op zo`n moment helpt dat bit ook niet.
De bijzetteugels heb ik wel aan het bit.
De longe dus nooit.

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:57

emmaatjuh schreef:
Zoiets kan altijd gebeuren .
met alles!

Precies. Met rijden kunnen er net zulke vreemde dingen gebeuren, dus dat betekent dat je paard eigenlijk gewoon op stal moet blijven staan, maar zelfs daar is hij niet veilig want dat zou hij zich vast kunnen rollen! Volgens mij moeten we er gewoon niet zo bij stil staan..

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:59

Raar IMO, hij kan toch ook vallen als je rijdt.... Dan moet je dus ook bitloos gaan rijden.... Rare opmerking.....

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:08

Euh mijn paard is al gevallen met longeren en rijden en zal heus wel een behoorlijke snok gehad hebben in zijn mond maar hij was daar niet echt van onder de indruk. Niet gelijk paniekeren over angst voor het bit! Volgens mij hebben ze echt wel door wat per ongeluk is en wat niet.

Mijn mening: Absoluut niet gevaarlijker dan rijden met bit.

En zep heeft gelijk. Als een paard echt wil zijn die leren prullen zo kapot(spreekt uit ervaringen )

Daarmee een gebruiksvoorwerp is zo gevaarlijk als degene die het vasthoudt. Ik sta liever naast een rustig met een geweer die er mee om kan gaan dan naast een wacko met een balpen.

_evi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:10

een vriendin van mij longeert altijd met hoofdstel , met halster heeft ze er gewoon niets aan te zeggen.. Ik denk dat het niet meer of minder risico inhoudt dan het rijden met hoofdstel

KiWiKo

Re: longeren met hoofdstel gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:11

jaaaa hooor

beter maar paard op stal houden, stel dat het struikeld en een been breekt........

Hmmmmssszzz op stal is ook niet een optie, kan die vast gaan liggen.....

wat nu???

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:15

Loslaten op de Veluwe in het kader van 'natuurlijk paard zijn'

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:18

Wel wil ik aan mijn vorige bericht toevoegen dat ik mijn longe niet aan 1 bitring vast zet. Als ze dan echt door trekken lijkt het me inderdaad vrij pijnlijk om even de bitring tussen mondhoek en neusriem door je mond te raggen.

Mijn longe gaat door de bitring aan de kant waar ik sta over zijn hoofd en vast aan de andere kant. Zo blijft het bit in bijna alle omstandigheden netjes in het midden liggen en heb je meer te zeggen.