Valt dit jullie ook op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loesje688

Re: Valt dit jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:40

Ik vind het zo vervelend dat veel ruiters niet weten waaromn je in en uit moet stappen en doordat ze het niet doen is uiteindelijk het paard de dupe. Ook zie ik vaak dat het paard van stal gerukt wordt en er gelijk een zadel op gesmeten wordt. Het is toch geen gebruiksvoorwerp

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:54

helaas denken sommigen daar anders over... hier in de buurt zitten allemaal ouderwetse boertjes, die elke keer weer tegen mij zeuren dat ik mijn shet moet laten dekken, ze is nu 2,5 en ze vinden twee jaar een mooie leeftijd om te beginnen... zelf fokken ze bij elke merrie die ze hebben ELK JAAR een veulen...
en we hebben ooit een merrie op stal gehad, dat was een erg goede springpony maar helemaal kapot gereden. ze was vaak kreupel en had een pijnlijk vergroeide rug door verkeerd trainen. het meisje kwam niet meer, dus ging haar vader ermee fokken. dat arme dier, ik heb twee veulentjes meegemaakt, ze kon ze nauwelijks voeden door haar eigen armzalige conditie, en werd niet verzorgd verder, alleen maar gebruikt om te fokken. ik mestte vaak de stal uit, omdat de eigenaar dat vertikte. echt afschuwelijk, maar helaas denken veel mensen dat dieren gebruiksvoorwerpen zijn zonder ziel en gevoel...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:01

Ik heb het in mijn omgeving ook veel gezien.
Velen ook die binnen komen en direct rondjes gaan galoperen : Anders kan hij niet ontspannen. Nadat ze dat hebben gedaan en ze denken dat het paard wel genoeg ontspannen is, gaan ze verder in een draf waarbij het paard zijn hoofd naar beneden wordt getrokken. Het ziet er ook totaal niet ontspannen uit, dus het beginnen met rondjes galoperen snap ik eigenlijk al niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 01:07

VMR --> PP

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 01:12

Ik stap denk ik 5 minuutjes in. Soms langer. Maar de mijne staat overdag op 't land. En hij wordt lekker los en warm door een beetje draven Niet meteen zwaar aan het werk, maar gewoon rustig.
Uitstappen doe ik ook niet echt lang, maar ik bouw het werk af zeg maar... Dan is ie bijna nooit echt super nat. Hij krijg een zweetdeken op, en gaat dan op stal. En als ie weer droog is, krijgt ie zijn normale deken weer op.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:54

ik probeer altijd wel goed in testappen, maar soms is het onmogelijk.. dan lopen ze tedraken mede door de kou dus dan zet ik ze wel snel aan het werk zeg maar.
uitstappen is vaak geen probleem

naborstellen doe ik ook niet, gewoon zweetdeken op.
en in de zomer spons ik ze af of zet de douche erop.

in de bak waar ik rijd rijd ik hooguit met nog 2 anderen mensen en dat komt eigenlijk zelden voor, dus daar heb ik geen problemen mee.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:06

Wat naturlijk ook niet vergeten moet worden is dat ieder paard anders is en iedereen een paard op een andere manier zal loswerken.

Ik vind het kwalijker om in het begin in stap meteen het paard bijelkaar te (trekken) rijden, ookal stap je wat mij betreft 15 minuten 'los' dan na 2 minuten te gaan draven en het paard ik draf los te werken...

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:11

Ik geef eerlijk toe dat ik soms inderdaad wel een behoor tot degene die te weinig warm stappen. Mijn paard staat regelmatig in de wei en staat zowiezo niet de hele dag binnen.

Inderdaad wat mariz zegt, soms is het onmogelijk!

Toch ben ik niet van mening dat mijn paard er soms onder leidt.

Ik denk dat iedereen maar moet doen wat voor hij of haar goed aanvoelt. Een paard ontspand niet voor niks lijkt mij toch ook weer aan de andere kant

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:20

[quote="Cow_horse"]Ik heb het in mijn omgeving ook veel gezien.
Velen ook die binnen komen en direct rondjes gaan galoperen : Anders kan hij niet ontspannen. Nadat ze dat hebben gedaan en ze denken dat het paard wel genoeg ontspannen is, gaan ze verder in een draf waarbij het paard zijn hoofd naar beneden wordt getrokken. Het ziet er ook totaal niet ontspannen uit, dus het beginnen met rondjes galoperen snap ik eigenlijk al niet [/quote]

Ik voel me hier aangesproken in de negatieve zin. Ik ben er ook zo een die heel snel gaat galopperen. Gewoon lekker lang en laag. Als hij ontspannen is, ga ik hem wat ronder inzetten. Zoals een ander instapt of indraaft, doe ik dat in galop.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:39

Ik ken het.. Toen mijn paard met oud en nieuw even op pension stond en we in de bak reden, kwamen er ook van dat soort kinders binnen en daar ga je je best aan ergeren ja..

Ikzelf stap altijd minimaal 10 minuten los- en 10/15 minuten uit..
Iemand zei ooit; Je hoeft Auk toch niet zolang los te rijden, hij staat toch immers de hele dag buiten (=beweging)?
Ben ik het niet mee eens, die van mijn wordt net als ieder ander paard eerst fatsoenlijk losgestapt!

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:46

tja, bij ons 2 deuren verderop ook van die jonge meskes die dan gelijk in galop gaan! ik heb geen kans om niet goed in te stappen omdat ik eerst een kwartier 10 min naar de ponyclub bak moet stappen omdat ik anders niet in een bak kan rijden
met mijn eigenpaard mogen we alleen maar naar het bos, en we moeten ook zo'n 10/20 min naar bos toe stappen dus er is geen andere keus toch wel goed eigenlijk want ik let niet zo op de tijd en als mijn pony vervelend gaat doen dan ga ik liever even draven ofzo dat leid haar af!

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:47

langer dan 1 rondje kon ik met mijn vorige paardje niet stappen, dan moest ik wel draven met hem anders ging ie klieren of ervandoor in galop...

vergeet niet dat elk paard anders is en een rustige draf kan al heel gauw.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:48

Het is me niet opgevallen, maar ik stap in en uit sowieso 15min, met zweetdekentje. En afentoe tempowisselingen enzo.

Die mensen die dat doen willen alleen rijden zeker.. als je daarvoor een paard koopt...

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:00

Het valt mij ook vaak op dat het paard meteen aan het werk wordt gezet, opstappen, meteen in draf en meteen aan de teugel en achterbeen er goed onder.

Zelf stap ik meestal eerst een paar rondjes(5min.) en ga dan draven aan een lang teugeltje, soms gebruik ik ook vrij snel een galopje om haar lekker los te rijden en de energie eruit te krijgen, dat is dan wel aan een lange teugel en in verlichte zit lekker voorwaarts. Na 20 min. ga ik wat meer aan het werk door ze wat meer terug te rijden en ze wat hoger in te stellen. Daarna een paar rondjes uitdraven aan een lange teugel, uitstappen doe ik zowieso 5 min. in de winter langer met een zweetdeken erop.
De paarden gaan hier wel het hele jaar naar buiten, in de winter minimaal 3 uur per dag en in de zomer hele dagen, afhankelijk van het weer meestal ook 's nachts.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:26

benangelique je hoeft je niet negatief aangesproken tevoelen, de galop is voor een paard een natuurlijker gang dan de draf, en als je dan zoals je zegt lekker lang en laag begint is daar zeker niets mis mee, vooral als je een paard heb die van ze eigen makkelijk galopeerd.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:34

Dat probleem met een overvolle bak ken ik niet, want ik ben de enigste die van de bak gebruik maakt. Zelf stap ik altijd 5 tot 10 minuten in en ongeveer 5 minuten uit.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:38

ik weet wel precies wat je bedoeld maar ik doe het zelf niet. Als ik naar de bak van de Ruiter vereniging ga ben ik al 15 aan het stappen.. beetje los rijden en dan in de bak kan ik aan de slag. Maar dan stap ik meestal nog wel eens 5 min als ze nog niet zo heel erg los is.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:39

Als ik zelf rijd dan zorg ik er voor dat het paard goed word losgestapt en word uitgestapt,af en toe als ik op de manege kom zie ik wel is van die kinders die na 5 minuten al lekker gaan galloperen,daar kan ik echt boos om worden.

0nina0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:55

ik stapte altijd best lang in eerst aan een wat langere teugel en later beetje proberen los te rijden en uitstappen deed ik ook altijd lang en tussendoor stappen nog..echt superfanatiek waren we niet..ik ging vaak wel door totdat ik verbetering zag zeg maar, want ze is snel stijf..mja ik heb nu al iets van 6weken niet meer gereden door onverklaarbare kreupelheid:(

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:25

Hoewel inderdaad niet iedereen een paard eerst lekker loswerkt erger ik me ook het meeste aan degene die de bakregels niet kennen.

Ik heb ergens gestaan waar er ook een paar van die meisjes waren die terwijl er een aantal aan het rijden waren met hun paard/pony door de bak wedstrijdje aan het doen waren en hun paard lieten steigeren.
Of van die personen die het presteren om continue door je volte te rijden terwijl je met zijn 2-en in een 30 -70 bak bent.

Eentje had er zelfs gesprongen en ging toen netjes der hindernissen opruimen maar liet wel ondertussen haar pony los lopen door de bak.
Toen ik eerst normaal vroeg of ze dat niet gevaarlijk vond was het antwoord nee hoor hij loopt niet weg, maar wij waren daar wel aan het rijden.

Maar volgens mij wordt ook gewoon aan een heleboel mensen de rijbaanregels niet meer geleerd.

loeske87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 23:46

ik lees hier ook reacties van ik poets mijn paard niet na. Dit is niet persoonlijk bedoeld, maar ik ben van mening dat wanneer een paard flink gezweet heeft en dit opdroogt, hij hier veel jeuk van kan hebben. Met name wanneer er meerdere dekens op gelegd worden. (natuurlijk niet als je paard geschoren is) Ik heb van dichtbij meegemaakt dat een pony 2 uur intensief gereden werd en zeiknat met 3 dekens op stal gezet werd. Vervolgens werd er niet naar om gekeken. Deze pony had duidelijk veel jeuk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:59

Ik ken het probleem wel ja, maar zie het niet regelmatig ofzo.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:37

het valt mij ook op. en dan vooral springruiters?
in de dressuurles van de club rijden altijd 2 springruiters, en die beginnen gelijk in galop terwijl de rest minimaal eerst een minuut of 10 stapt en loswerkt.
Hetzelfde goldt toen ik vorige week voor het eerst in de springles verscheen.
werkelijk iedereen was alleen maar aan het galloperen en draven meteen, terwijl ik als muts er braaf mijn loswerk oefeningen tussendoor reed
het enige wat ik niet doe, is met dekens verwisselen wachten tot mijn paard droog is. dan kan ik namelijk de hele nacht opblijven

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:48

ik ken t probleem wel hier van de weitjes.... maar gelukkig sta ik niet nbij hen...
Ik moet wel goed in en uitstappen... mijn paard heeft spat (aan geopereerd) anders is ie de dagen erna onregelmatig...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:49

wat zijn eigenlijk de meest voor de hand liggende regels van de bak eigenlijk?