Sinds 1 mei bij ons cap verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:00

Tsja, Dan maar verplichten inderdaad. Geen excuses meer voor mensen die smoesjes verzinnen.

Overigens vind ik het argument 'een cap zit niet lekker' helemaal nergens op slaan. Tegenwoordig zijn er zoveel modellen, merken en soorten te koop dat iedereen wel een goed passende, fijne cap moet kunnen vinden. (maar oh ja dat was alleen een smoes, want 'iets op je hoofd' vind je al niet fijn doordat het 'cap' heet)
Dat je meer met je gedachten bij de cap zit dan bij het rijden, dan moet je maar eens fanatieker gaan rijden dacht ik zo Haha!
Van mij mogen ze het overal verplichten. Scheelt idd in de ziektekosten, mesnen hoeven geen keus meer te maken, de overheid verplicht dan datgene wat goed voor je is. Lijkt me prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:07

Bij ons is het ook al vanaf september 2001 voor iedereen verplicht. Er is iets veranderd mbt de verzekering en als je zonder cap les krijgt en er geberut wat dan keert de verzekering van de manege niet uit. Ik snap dus wel dat ze het verplicht stellen. En ze zijn aangesloten bij de FNRS en als die er achter komen dat je zonder cap in de les rijdt krijgt de manege problemen met haar FNRS lidmaatschap.
Als je cap zo rot zit heb je niet het goede model. Ik heb en "raar"hoofd en heb ontzettend veel verschillende caps geprobeert maar die ik nu heb voel ik niet.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:48

Joh Xono,
Geloof mij het went vanzelf en kun je je aandacht weer op je paardje gaan vestigen.
T scheelt gewoon een hoop rompslomp voor de manege en voor jou en nee je breekt je nek niet door zo'n ding, die kans is net zo groot als zonder cap, alleen loop je in het laatste geval OOK kans op hersenletsel.
Mijn capjes hebben mijn hersentjes en/of schedeldakje al een paar keer gered.

Mijn vriend liep ook te miepen toen hij een cap op moest op de manege, petje was veel stoerder. Nu wil hij hem zelfs op als we op het strand gaan rijden met knollie of op de weg, of met springen.

Wij hebben ook zo'n casco met luchtgaten, super in de zomer. Maar ik rij nog het liefste met mijn oude fluwelen capje hoor, zweetding of niet.

Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:59

Citaat:
Ik kan zo boos worden om mensen die zeggen, ja maar het is mijn eigen keuze als ik geen cap draag.
Vervolgens vinden ze wel dat al het letsel wat daardoor ontstaan is, door de verzekering moet worden vergoed.

Het wordt de hoogste tijd dat de Hoge Raad uitspraak doet in een cassatiezaak hierover.
Helaas is het praktisch gezien bijna onmogelijk om letsel wat door eigen schuld ontstaan is, niet door de verzekering te laten vergoeden.
Het zou wellicht wel een stap in de goede richting zijn om mensen eens bewust te laten worden van de gevolgen van hun eigen gedragingen

En als je nu je arm of been breekt ten gevolge van een val van je paard?
had jemaar niet moeten gaan paardrijden Verward

Wat als je aangereden word met de fiets en je hebt hoofdletsel?
Daar bestaan ook helmen voor.

Nee sorry, dat gaat me te ver.
In mijn ogen zijn er wel andere dingen die ze uit de ziekenfonds mogen gooien, maar geen ongelukken.

Verder draag ik er ook geen, maar mijn goede voornemen van dit jaar is om dit wel op vreemde paarden wel te gaan doen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 18:34

Ik rijd eigenlijk ook nooit meer met cap. Voor de springlessen op mijn nieuwe stal is het verplicht en voor de dressuurlessen kan je een ontheffing aanvragen (ga ik ook zeker doen). Ik wil wel mee doen met de springlessen, dus dat wordt van de week een cap kopen. Ik rijd er dus eigenlijk ook nooit mee, ik vind het vreselijk zitten.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 19:56

runningkawa schreef:
En als je nu je arm of been breekt ten gevolge van een val van je paard?
had jemaar niet moeten gaan paardrijden Verward

Wat als je aangereden word met de fiets en je hebt hoofdletsel?
Daar bestaan ook helmen voor.

Nee sorry, dat gaat me te ver.
In mijn ogen zijn er wel andere dingen die ze uit de ziekenfonds mogen gooien, maar geen ongelukken.

Het gaat mij er niet om dat ongelukken uit de verzekering moeten worden gegooid, integendeel.
Maar ik vind wel dat mensen zich er van bewust moeten zijn, dat zij zelf een verantwoordelijkheid hebben in het beperken van ongelukken.

Carolien007

Re: Sinds 1 mei bij ons cap verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 20:26

XoNo schreef:
Die dingen knellen mijn hoofd af, en ik krijg er een gigantische zweetkop van

heb je met zo'n fietshelm-achtig-geval geen last van. Had ik eerder ook in de zomer met mijn oude cap, maar met de nieuwe fietshelm-achtig-geval heb ik daar geen last meer van.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 20:58

ey
ik vind dat je als manegeruiter best wel een cap gebruikt,verschillende pony's enzo,behalve als je op zo'n tamme knol zit Slapen
maar als eigenaar ken je je paard zo door en door(meestal) en als je dan is valt,tja,hopen dat je goed valt }>

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:21

Elk paard kan je eraf gooien, dus zeg nooit, ik val van de mijne nietmeer af. En die verstelbare caps zitten echt niet slecht hoor, gewoon eentje kopen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:43

irene schreef:

En als iedereen er nu eens alles aan deed om het risico van letsel te beperken, zouden de ziektekostenpremies in dit land een stuk lager zijn.

Een groot deel van de ziektekosten komt voor rekening van sportblessures. Deze ontstaan veelal door het zonder goede warming-up te gaan sporten of tijdens het sporten onvoldoende bescherming dragen.

Ik kan zo boos worden om mensen die zeggen, ja maar het is mijn eigen keuze als ik geen cap draag.
Vervolgens vinden ze wel dat al het letsel wat daardoor ontstaan is, door de verzekering moet worden vergoed.

Het wordt de hoogste tijd dat de Hoge Raad uitspraak doet in een cassatiezaak hierover.
Helaas is het praktisch gezien bijna onmogelijk om letsel wat door eigen schuld ontstaan is, niet door de verzekering te laten vergoeden.
Het zou wellicht wel een stap in de goede richting zijn om mensen eens bewust te laten worden van de gevolgen van hun eigen gedragingen.

Maar helaas is het gewoon niet zo. De premies worden alleen maar hoger. Ik heb nog nooit wat gehad maar betaal mij wel scheel. doe dat dan net als bij auto rijden. Als je schade rijdt met jouw schuld moet je ook meer premie gaan betalen. Maar ja helaas gaat de zorg er alleen maar financieel op achteruit dan. dus dat zal ook weer niet werken en blijven die premies zo hoog.

Maar je kan het ook nog anders zien. Als wij allemaal opeens een cap gaan dragen komen er weer veel te weinig zieken binnen en worden de artsen werkeloos. En wat voor probleem hebben we dan weer. Tsja het is maar waar je je druk over kan maken. Gaaaap Gaaaap Gaaaap

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:54

Ik vind het zo typisch nederlands om het vingertje tegen elkaar op te steken en elkaar te zeggen wat ze moeten doen en laten. Mensen moesten zich niet eens zo met elkaar bemoeien. ALs iemand een cap op wil, prima. En als hij dat niet wil, ook prima! Zijn EIGEN verantwoording! Overigens vind ik het wel een verschil als iemand anders op je paarden rijdt, ik kan een manegehouder goed begrijpen als hij het dragen van een cap verplicht omdat mensen op ZIJN paarden rijden, want zo raakt hij namelijk betrokken als er iets gebeurt. Toen er laatst een meisje van 13 op Paddy wilde rijden die nog niet zo goed is, wilde ik ook dat ze een cap opzette, hoewel ik er zelf dus niet mee rijd. Dat ik verantwoordelijk ben voor mezelf is tot daar aan toe, maar ik wil straks niet vervolgd worden als iemand anders iets op mijn paard overkomt.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:37

Eigenlijk vind ik dat je als volwassene zelf moet beslissen of je een cap op wilt of niet. Aan de andere kant.... dat kan je dan ook wel zeggen van motorhelmen of autogordels. Iemand van mijn les is eens van haar paard afgevallen en tegen de muur aangeknald met haar hoofd. Ze had een veiligheidscap op, maar er zat wel een flinke deuk in dat ding. Stel je toch eens voor dat die deuk in haar hoofd had gezeten, dan had ze of permanent of helemaal nooit meer hoofdpijn gehad waarschijnlijk. Paarden blijven toch levende wezens met een eigen wil. Ook al ben je op je derde op een paard gezet en er daarna nooit meer afgestapt (bij wijze van spreken dan), je kan er toch altijd vanaf donderen. Overigens ben je met een cap dan nog niet helemaal beschermd, want bijvoorbeeld je organen en, heel belangrijk, je rug kunnen dan alsnog flinke schade oplopen (denk maar aan Christopher 'Superman' Reeve). Moeten we dan straks ook met z'n allen verplicht aan de bodyprotector? Verward

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:53

Ik ben niet anders gewend! Ik heb altijd op manege's gereden waar een cap verplicht is. Op mijn eigen paard heb ik hem ook altijd op. Ik mis echt iets als ik hem niet op heb. Maar ik heb nog wel zo'n ouderwetse cap. Dus eigenlijk ook helemaal niet veilig! Heb wel eens zo'n veiligheidscap op gehad. Zat niet verkeerd, maar ik leek net een paddestoel!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:17

Ik heb altijd mijn cap op, dat is zo langzamerhand een gewoonte voor me geworden! En als ik eens een keer van m'n pony val, ben ik toch wel blij dat ik dat ding op mijn hoofd heb!
Het is geen gezicht, maar ja, beter als een hersenschudding (of erger) toch?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 01:39

Ik ben het helemaal eens met Desiree. Het is je eigen verantwoording. Ik heb een jaar of 25 geleden mijn cap in de hoek gegooid omdat ik het een irritant ding vond. De laatste tijd denk ik er hard over om zo'n modern geval aan te schaffen om mee buiten te rijden want asfalt kan hard aankomen. Dat heb ik wel eens mogen ervaren. Maar of ik nu wel of niet met cap rij, het is en blijft mijn eigen keus.

En een no-claim verzekering voor auto's is een logisch iets. Voor ziektenkostenverzekeringen daarentegen totaal niet. Aan heel veel ziekten kan je zelf namelijk helemaal niets doen. Moet je er dan toch voor gestraft worden door een hogere premie?
Het hele principe van zo'n verzekering stoelt op het feit dat sommigen er weinig gebruik van maken.
Bij een no-claim principe zouden mensen met kanker, ms of andere ziekten een bijzonder hoog bedrag moeten gaan betalen terwijl ze door hun ziekte hoogstwaarschijnlijk ook al in de WAO terecht gekomen zijn. Ik ben blij dat ik in een land als Nederland leef waar de ziektenkosten op deze manier geregeld zijn.
Of wil iemand naar Amerikaanse toestanden waar mensen er financieel aan onderdoor gaan omdat hun kind kanker heeft?

Het lijkt misschien oneerlijk als je gezond bent maar wanneer iemand getroffen wordt door een ziekte zal daar wel anders over gedacht worden. Dan ben je blij dat de torenhoge rekeningen betaald kunnen worden door het systeem wat we hier in Nederland hebben.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 07:56

Bij ons op de manege mag je als je ?15? bent zonder cap rijden, en je MOET met cap rijden als je jonger bent. Op een andere manege waar ik rijd, moet je met cap rijden, en dat moet een veiligheidscap zijn, anders word je uit de les gezet Huilen bij de 1e manege (Esbi) rijd ik al 4 jaar, en heb ik daar nog nooit een veiligheidscap gedragen (wel een andere soort) maar bij de 2e manege (Hestar) toen ik daar ging rijden moest ik een veiligheidscap kopen anders werd ik dus uit de les gezet Scheve mond nu heb ik dus 2 caps, de ene voor esbi en de ander voor hestar... (Niet echt handig hoor... als ik de ene cap nodig heb ligt ie bij mu'n moeder en andersom)