gewicht paarden, formules en meetlinten ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:13

Miran schreef:
Tanja, als een pensionstal met 100 paarden op dezelfde dag weegt en het meetlint gebruikt, en de getallen komen overeen, dan is de nauwkeurigheid echt wel goed...

Kun je mij vertellen van welk ras deze paarden waren?

Waren er jonge (laten we zeggen onder de drie jaar) paarden bij of allemaal volwassen/dezelfde leeftijd?

Hengsten, merries én ruinen of allemaal van hetzelfde geslacht?

Welk merk meetlint werd daarbij gebruikt?

Waarom zijn er bij 100 paarden zowel de weegschaal als het meetlint gebruikt? Was het voor een onderzoek?

lageveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:19

Miran schreef:
Tja, bij die zeer grote pensionstal, overigens niet bij ons, klopte het dus wel. Misschien afhankelijk van welk meetlint je gebruikt?

Tanja, zolang die link eronder staat vind ik stomweg reclame. Maakt niet uit wat ik van het onderwerp vind, dit vind ik logisch onder Diensten aangeboden...

Wegen op b.v. een gemeentewerf is ook prima. Als het maar gebeurt, dat is wat ik probeer aan te geven. Een onnauwkeurigheid van pakweg 10 kg. is voor de meeste doeleinden namelijk geen probleem.

Ik ben wel benieuwd naar die "zeer grote pensionstal". Ik durf namelijk rustig te beweren dat dit verhaal uit de duim gezogen is. (Door wie dan ook).
Ik kom graag wegen op die "zeer grote pensionstal" en wanneer het verhaal klopt is de hele boel gratis.

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:43

Das pas een mooie reclamestunt

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:01

Ik ken die mensen niet persoonlijk, daarom ga ik dus geen namen noemen, maar het is een vriendin van een vriendin en ik geloof er niets van dat het verzonnen is. Een beetje een banketstaaf belediging, zeker niet professioneel.... Ik zou je niet meer op mijn erf willen hebben met dat soort opmerkingen, al kreeg ik er geld op toe. Mensen beledigen valt niet onder goede reclame, Oregon.

Volgens mij gaat het om een stal met zowel recreatie- als sportpaarden, voornamelijk volwassen paarden dus en waarschijnlijk verschillende rassen. Maar zoals ik al zei, ik ben er nooit geweest, maar geloof het dus wel. De paarden op mijn stal komen op het meetlint ook overeen met mijn schattingen, en mijn paard ook met de schatting van de dierenarts.

Hun hebben dus dezelfde dag gewogen en gemeten om voor zichzelf te onderzoeken of het meetlint betrouwbaar genoeg is. Nu gebruiken ze dus het lint om te checken op hoeveelheden ontwormspul enzo.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:06

Miran schreef:
Ik ken die mensen niet persoonlijk, daarom ga ik dus geen namen noemen, maar het is een vriendin van een vriendin en ik geloof er niets van dat het verzonnen is. Een beetje een banketstaaf belediging, zeker niet professioneel.... Ik zou je niet meer op mijn erf willen hebben met dat soort opmerkingen, al kreeg ik er geld op toe. Mensen beledigen valt niet onder goede reclame, Oregon.

Volgens mij gaat het om een stal met zowel recreatie- als sportpaarden, voornamelijk volwassen paarden dus en waarschijnlijk verschillende rassen. Maar zoals ik al zei, ik ben er nooit geweest, maar geloof het dus wel. De paarden op mijn stal komen op het meetlint ook overeen met mijn schattingen, en mijn paard ook met de schatting van de dierenarts.

Hun hebben dus dezelfde dag gewogen en gemeten om voor zichzelf te onderzoeken of het meetlint betrouwbaar genoeg is. Nu gebruiken ze dus het lint om te checken op hoeveelheden ontwormspul enzo.

Om eerlijk te zijn vind ik het toch een apart verhaal. Stel je wil zo'n meetlint testen op betrouwbaarheid...dan test je toch 2 of 3 paarden?? Max. 5 ofzo en geen 100 Dat is een heidens karwei en kost je uren.

Miran

Re: gewicht paarden, formules en meetlinten ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:38

Misschien wilden ze uitzonderingen bij bijv. koudbloeden uitsluiten, ik weet het niet . Zoals ik al zei, ik sta niet op die stal ofzo.

Maar als jullie mij bij voorbaat niet willen geloven, prima. Ik was even vergeten dat dit Bokt is... Hier lopen mensen liever achter een reclamepraatje aan .

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:40

Ik vind het gewoon een vaag verhaal, dus vraag (IMO heel terecht) naar meer info, maar dan houdt het verhaal opeens op en is het allemaal vaag en via via.....ja zo ken ik ook een hoop verhalen en de helft is meestal niet waar.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:46

Miran schreef:
Ik was even vergeten dat dit Bokt is... Hier lopen mensen liever achter een reclamepraatje aan .

Nou nee dus, ik geloofde het praatje van het lint niet en meer met mij dus zijn we het ZELF gaan testen en hebben het niet van een vriendin van een vriendin

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:16

Ik had er uberhaupt nooit aan gedacht om die linten te gaan testen, maar werd gevraagd of onze paarden op de weegschaal mochten. Ik vond het wel een leuk idee dus heb er een half dagje aan meegewerkt.
Ik was heel verbaasd over de enorme afwijkingen die bleken te zitten tussen zowel de meetlinten, als de formules, als het daadwerkelijk en objectief vastgestelde gewicht. Overigens zaten de schattingen van enkele veeartsen er ook stevig naast!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:28

Ik heb mijn vriendin even op dit topic gewezen, die zal vandaag of morgen wel langs komen. Overigens zat ik wel fout, het ging niet om 100 paarden, maar om 95 paarden die allemaal zowel gemeten als gewogen zijn en waarbij het klopte.
Blijkbaar toch heel verschillende ervaringen.

Manzano, het verhaal houdt niet ineens op, maar ik had alle info gegeven die ik had. Ik vind het zeer beledigend dat dat door meerdere personen "uit iemands duim gezogen" genoemd wordt, en al helemaal door TS die behoorlijk voordeel heeft bij het niet kloppen van andere methoden. Ik beweer toch ook niet dat jullie maar wat verzinnen? Ik geloof best dat er dus ook verschillen kunnen zijn, maar blijkbaar ligt dat of aan het merk meetlint of aan de meetkunsten van de betreffende persoon.

Bovendien kun je moeilijk meerdere keren per jaar een weegschaal aan laten rukken, en gewichten fluctueren behoorlijk door het jaar heen.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:05

Hopelijk stuurt jouw vriendin dan haar vriendin weer hierheen. Ben erg benieuwd namelijk.

Elpharo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:15

Nou, zal ik als vriendin van Miran dan maar even proberen dit dichterbij te halen? Het gaat om de stal van een vriendin van mij. Ik zal als ik haar spreek (goede reden om haar weer eens te bellen, ik spreek haar veel te weinig) precies vragen hoe ze het aangepakt hebben en welk meetlint er gebruikt is. Ik word er zelf helemaal nieuwsgierig van. Maar ten eerste. het is echt niet uit de duim gezogen...ze was zelf nogal verrast over de uitkomst en blij dat het redelijk klopt. Ten tweede...ze hebben een mobiele weegschaal aan laten rukken (waarvandaan zal ik navragen als ik haar spreek) en de paarden gewogen en meteen gemeten. Verrassende uitkomsten kan ik me wel herinneren....de shetlander (een flinke hoor) bij hun op stal woog bijna net zoveel als een van de arabieren daar op stal. Iets groter dan gemiddelde paarden wogen beduidend meer dan de 600 kilo van de meeste kuren. Zij hebben het nu opgelost door iedereen een wormenkuur in rekening te brengen per keer en de resten van de ene wormenkuur te gebruiken op de grote paarden. Ik denk persoonlijk dat niet elk meetlint hetzelfde is (per merk, maar volgens mij zei Sonja dat ook al) en ik denk ook vooral dat niet iedereen hetzelfde meet. Ik weet het ook niet precies trouwens, maar ik denk dat ik redleijk in de buurt zit. Mijn paard is 1.64 en ik haalde nog maar ternauwernood de 600 kilo. Mijn pony viel mee De betreffende stal is zowiezo erg bezig met van alles en nog wat. Ik zal vragen aan haar of ze het erg vindt of ik hun stal noem...dat wil ik niet doen zonder toestemming, ik hoop dat jullie dat begrijpen, er wordt zoveel geroddeld enzo...maar het is een heel gemailleerde stal...gelderse paarden, friezen, veel wpn-ers, fjorden, arabieren...de test is al jaaaaren geleden, maar ik ga het wel vragen voor jullie....het is interessant en ik kan me voorstellen dat jullie mee rwillen weten...enne, even ter info....Miran is niet echt het duimzuigende en wilde-verhalen vertellende type hoor The stories continues.....

Elpharo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:16

Manzano....ik weet niet of dat me lukt....maar ik ga er achteraan. En als ik van haar de stal mag noemen, dan doe ik dat ook, zo niet, dan respecteer ik dat ook maar zal ik nog steeds zoveel mogelijk info uit haar slepen )

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:01

Tnx Stella .

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:02

Ben erg benieuwd......mijn ervaringen met die linten zijn alleen maar negatief, dus zou het zeer wonderlijk vinden dat op een test van 95 paarden ook 100% klopt.
Ben dan trouwens ook benieuwd naar welke afwijking zij acceptabel vonden (een lint en weegschaal is nooit op de kilo nauwkeurig hetzelfde).

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:34

Ik gebruik het lint van Pavo. Dan kom ik uit in keuringsconditie voro Jimmy op 141 kg. Als ik zo hoor wat Dennis van Dennis weegt dan denkik dat wel redelijk klopt. Ik geef hem dus gewoon voor 200 kg.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:37

karoliena schreef:
Ik gebruik het lint van Pavo. Dan kom ik uit in keuringsconditie voro Jimmy op 141 kg. Als ik zo hoor wat Dennis van Dennis weegt dan denkik dat wel redelijk klopt. Ik geef hem dus gewoon voor 200 kg.

Dat is bijna de helft van zijn lichaamsgewicht (als die 141 klopt) teveel. Dat lijkt me eigenlijk helemaal niet goed.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:39

Hij zal heus wel iets meer wegen en is zeker niet altijd in keuringsconditie, maar aangezien het meetlint een grasbuik niet meerekend geef ik hem dus altijd meer.

Edit: Mijn jaarling woog trouwens 150 kg volgens dat lint die was toen 10 cm groter, maar die had een dikke hooibuik dus krijgt ook gewoon voor 250 kg

Ik denk dat het lint het gewicht aangeeft van een paard dat perfect in conditie is, dus als ze een hooibuik hebben moet je dat er zelf bij optellen net zoals andere dingen

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:48

Tja, dan kan je dus net zo goed zelf wat gaan zitten gokken. Dat vind ik niet echt verantwoord. Teveel wormenspuit is namelijk ook slecht voor een paard.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:57

Volgens mij mag je het dubbele aan gewicht geven voordat het gevaarlijk word hoor. En ja hoe doe jij dat dan, je zal toch ongeveer het gewicht moeten weten of niet dan. Het is voor bijna iedereen gokwerk

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:01

Ik bedoel alleen te zeggen dat zo'n lint dan geen nut heeft als je daarna nog zoveel (50%!) erbij op telt. Zelf kan ik ook wel gokken of een pony ong. 200kg weegt of niet.
Dan zou ik even langs een weegbrug gaan. Elke gemeente heeft er wel een (bijv. bij de grofvuilstort!)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:04

Ja dan moet dat wel kunnen. Je kan daar tot iets van 12 uur terecht dus dat gaat niet lukken. Je zal toch moeten overdoseren en ze krijgen er echt niks van hoor als ze voor 50 kg te veel krijgen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:18

Mijn ervaring met de meetlinten is dat ze niet betrouwbaar zijn.
In onze lessen bij ons op school hanteren we de volgende formule:
borstomvang X borstomvang X lichaamslengte en dan dit antwoord gedeeld door 11.900.
Hier geven we de leerlingen altijd de kanttekening bij dat de meting wel zeer nauwkeurig gedaan moet worden.
Dus echt over het hoogste punt van de schoft en van boeg tot zitbeenknobbel.
Indien de meting nauwkeurig is gedaan klopt het gewicht altijd...zit soms zo'n 10 kg speling is...
In onze les laten wij de leerlingen experimenteren met de diverse zaken. Eerst schatten, dan de diverse linten gebruiken en dan deze formule. De formule lijkt aardig betrouwbaar.
Maar wat is ons lesdoel???? Dat de leerlingen inzicht krijgen in wat een paard weegt en dat de leerling handigheid krijgt in het schatten van het gewicht. Wij hebben paarden van allerlei rassen, schofthoogtes en leeftijden. Ook veulens doen hier aan mee.
Ikzelf kan paarden op 10 tot 20 kg nauwkeurig schatten, door mijn ervaringen tijdens deze lessen. En daar gaat het uiteindelijk om.
Datzelfde geldt voor schapen en geiten etc. en honden....je wordt heel handig in eht schatten op een gegeven moment...en dat is dan aardig betrouwbaar hoor!

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:03

Miran schreef:
Mensen beledigen valt niet onder goede reclame, Oregon.

Was meer bedoelt als steuntje in de rug voor jou omdat ik je wel geloof.....

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:42

Zo had ik hem niet opgevat . Sorry!