eigen paard anschaffen versus verzorgpony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:39

Ok we snappen dat dat Nathalie was Haha!

Ik heb ook gemerkt dat er bijna alleen maar kinderen zijn die willen rijden en niet verzorgen... alles moet maar gratis of voor bijna niets..

Toen ik nog op manegepony`s reed 1 keer in de week wilde ik niets liever dan een verzorgpony... al was het alleen poetsen het rijden vond ik bijzaak, wel leuk natuurlijk als dat mogelijk was bij een verzorgpony...

Helaas heb ik nooit een verzorgpony kunnen vinden, maar wel was ik elke dag op de manege om mijn lievelingspony (een schimmel) uitgebreid te poetsen, er was in die tijd nooit een gele vlek te vinden op mijn lievelingsschimmeltje Haha! ... op zondagen als de manegepony`s vrij waren gingen we met een groepje alle hoeven teren en ze uitgebreid poetsen.. daar kreeg je nooit wat voor terug hoor. Maar ik vond het verzorgen leuk...

Ik heb nu Flair waar ik recreatief mee rijd, ik merk nu nog dat ik meer aandacht aan het verzorgen besteed dan aan rijden...

Ik ben vaak zo lang aan het poetsen en rommelen met haar dat ik niet meer aan rijden toe kom Haha! en Flair vind het geweldig...

Verzorgsters van nu zijn niet meer zo... tenminste daar lijkt het op. Ik heb zelf een verzorgstertje van 12 jaar gehad, ze vond het geweldig om te poetsen en uit te stappen. Ik was zo blij met haar dat ik haar 1 keer in de week in de les liet rijden op. Gewoon als dank voor haar hulp, en het eerste half jaar heeft ze niet mogen rijden ik wilde haar eerst testen na een paar slechte ervaringen met kinderen. Toen ik naar een andere manege verhuisde met Flair vond ze dat heel erg, het is te ver voor haar om Flair op deze manege te verzorgen...

Dat meisje verdiende het gewoon om die ene keer in de week op Flair te rijden, en soms mocht ze ook vaker, dan gaf ik haar les. Zij heeft mij eerst bewezen dat ze het om het verzorgen deed en niet omdat ze wilde rijden.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 18:51

Meningen blijven verdeelt. Ik heb wel een hekel aan die types zoals dat meisje dat ik beschreef, die rijdt op de manege.

Maar ik wil 2 pony's ooit. Nu beginnen met een E of een klein paard, sportgericht type, om af en toe een dressuur wedstrijd mee te rijden maar vooral recreatief. Gewoon een droompony, op stal en om te rijden. want nu vind ik het rijden ook belangerijk, voor mijn eigen pony. En denk dan niet dat ik mezelf tegenspreek in dit topic. Als verzorger vind ik het rijden helemaal niet belangerijk. Ik rijd een keer in de week les, dat is genoeg, ben ik gelukkig mee. Maar als ik straks mijn eigen pony heb, en ik ga naar een paardenschool vind ik rijden wel belangerijk. Zeg ik het nou goed? Als ik mijn diploma heb, of in ieder geval straks een weide bij mn huis en de tijd, wil ik een a pony, of een b kopen. Niet om te rijden, maar om het de aandacht geven die het verdient. Ik heb nu nog kleine nichtjes, een klein zusje, die kunnen rijden. En tegen de tijd dat ze uit een a pony zijn gegroeit.. zien we dan wel weer. Ik zie het zo wel helemaal voor me.

nath, ik snap dat jij niet zo denkt Lachen kleine pony voor t goedkope. Dat heb je zelf ook al aangetoont met Camilla robin en riona. Dit topic ging dus niet over mensen zoals jou

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 19:41

Ik ben dertien jaar oud,en heb sinds mijn twaalfde een eigen pony.Eerst had ik een kleintje,en dat was dus echt niet elke dag rijden.Verzorgen en keutelen met die beesjes vind ik veel lekkerder! Toch heb ik de kleine pony verkocht.Waarom? Omdat ik merkte dat ik meer van haar wou dan dat ze aankon (dressuur etc) Met succes hebben we de kleine pony kunnen verkopen naar een goed tehuisje.Het is beter zo! Diep in mijn hart mis is haar nog elke dag,en als er ooit plaats zou zijn voor een 2e pony,
dat we de tijd en het geld ervoor hebben,en als we haar konden terugkopen...Had ik geen moment getwijfeld.Maar dat zit er nu (nog?) niet in,helaas.Ik heb nu sinds 3 weken mijn eigen ¾ arabier en ¼ new-forest.
Ook mijn dag draait niet alleen om het rijden.De stal moet goed uitgemest worden,en mijn pony moet er goed verzorgt en netjes bijstaan punt.Rijden komt op de tweede plaats,ik zeg niet dat het me niet om het rijden zou gaan,want dan zou ik liegen! Maar rijden gaat bij mij niet VOOR het verzorgen van mijn pony.Dat moet immers ook goed gebeuren! Tuurlijk wil ik rijden,daarvoor koop je toch ook een pony? Wees eerlijk,je koopt geen pony als grasmaaier! Ik heb mijn pony gekocht om ermee te kunnen rijden,met name dressuur! En wedstrijden te kunnen starten.Punt.Maar ik stap echt niet op mijn pony voordat ik haar heb verzorgt,en haar stal goed is uitgemest.

Ook denk ik niet dat je hier een leeftijdsgrens aan kan trekken,ik ben dertien.Al mijn tijd gaat uit naar de paarden,mijn school lijd er wel onder,
maar dat boeit me niet,als me paard maar verzorgt op stal staat.Een dagje niet rijden,maar wel poetsen en mesten,vind ik ook wel is lekker.
Vooral maandags en dinsdags,heb ik lange schooldagen,en wordt er op die dagen niet gereden,maar staat ze los in de bak.Ik ben zelf dertien jaar,
en van mijn kleine pony heb ik enorm veel verantwoordelijkheids gevoel gekregen en ben ik ontzettend zelfstandig geworden,en blijf ik vooral rustig in panieksituatie's.Als ik op een paard zit,zal ik ook nooit mijn angst laten voelen,en ookal gaat een paard er nog zo hard vandoor,of bokt het nog zo hoog,mij hoor je niet gillen of krijsen,want ik weet dat je het dan erger maakt.Oeps ik ga eventjes van het onderwerp af,maargoed.Ik heb zoveel mensen meegemaakt waar het alleen maar om het rijden ging,en het hun niks boeide als hun paardje zwart stond,en die is hoog boven jullie leeftijdsgrens! Tuurlijk zijn er kinderen,waar het alleen om het rijden gaat,GENOEG! Maar ik denk dat je hier geen lijn kan trekken,omdat ook zoveel volwassenen hun kop alleen maar hebben bij rijden rijden rijden!

Wel heeft een volwassen persoon vaak meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid,maar ook veel volwassenen hebben dat niet.Ik vind persoonlijk dat als een kind een eigen pony heeft,dat die altijd en echt ook ten alle tijden door de ouders geholpen en bijgestaan moet worden,net als mij.Ik zou het zonder mijn moeder wel redden,maar in het begin dat ik mijn pony had dus echt niet hoor! Het is de juiste draai weten te vinden,en dan kan je mij rustig je pony toevertrouwen.Ik zou nooit dingen van mijn pony vragen waar hij of zij nog niet aan toe is,of dit niet kan.Ik denk vanuit het paard,niet vanuit mezelf...

Groetjes,
Jameylover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:55

Mmm, ik ken beide kanten. Ik heb van mijn 11e tot mijn 14e een verzorgpony gehad, ik ben er toen mee gestopt omdat ik per toeval een eigen pony kreeg. Die pony moest ik als een eigen pony beschouwen van die mensen zodat ik er het meeste van zou leren. Die pony was toen 16 jaar oud en 8 jaar bereden, het was een hele pittige pony behoorlijk fel en ik kon er niet mee op buitenrit, ik reed alleen in de bak (ik kreeg ook regelmatig aanwijzingen van de eigenaresse), Maar toch zat ik er de hele dag bij in de weide of langs de oprit gras laten eten, ik heb samen met mijn vriendin (de dochter van de eigenaresse van mijn verzorgpony) om de 2 á 3 maanden al het tuig gepoetst, en dat was een hoop vreselijk af en toe. Ik mestte elke dag de stal uit, de weide mocht niet, want dat vonden ze te zwaar. Er waren daar 2 pony's en 1 paard, mijn vriendin bereed en deed alle andere dingen met haar eigen pony, het paard dat van de moeder was, maar die moest veel werken en had niet altijd tijd ervoor. Dus ik gaf dat paard ook vaak aandacht, borstelde, vette de hoeven in enz. enz. Rijden niet, dat mocht niet, ik zou het ook niet gedurfd hebben denk ik. Het was hard werken, maar ik heb er zo vreselijk veel geleerd, en ik denk serieus dat als ik die pony niet gehad had, ik niet genoeg zou weten om zelf een paard te houden. Toen ik mijn pony bij toeval kreeg, was het moeilijk maar ik had niet genoeg tijd om naast mijn pony en school ook nog voor m'n verzorgpony te zorgen, dus ben ik ermee gestopt. De eigenaressen vond dat heel erg want zelf had ze niet genoeg tijd ervoor, dus na een halfjaar is die pony verkocht naar een manege voor oude paardjes die wel elke dag aandacht enz. kregen, wat dus veel beter voor het beestje was. Het bleek dus dat ze die pony alleen hielden omdat ik er zo blij mee was en er zoveel van leerde, fantastisch toch zulke mensen ? Nu hebben ze weer een andere pony's na veel problemen, en ze kunnen nog altijd op me rekenen als ze even weg gaan of als ze gewoon ergens hulp mee nodig hebben. Ik vind dat normaal, ik heb er zoveel van geleerd.
Zoals ik al zei, ik heb een eigen pony, omdat ik na mijn middelbare naar het HBO gaat, wat zo'n 200 km van mij vandaan ligt moet ik wel een verzorgster zoeken omdat ik het niet kan betalen om haar bij mij in de buurt te stallen. Ik had eerst een reactie meisje van 15, (ietsjes jonger dan mij toen), dus die vroeg van "Mag ik rijden?" "Ik nee, ik wil eerst zien hoe je rijdt, maar ik verwacht ook dat je helpt mesten, het tuig onderhouden enz. enz." "Ja, ik mag dus rijden he?" dus ik vroeg wanneer ze reed en ben eens gaan kijken, toen vroeg de eigenaresse van de manege hoe ik het lef had om te kijken hoe ze reed voordat ik besliste of ze mocht rijden. Ja hallo, het is een jonge pony die ik zelf ingereden heb en ik wil niet dat ze verpest wordt. Enfin, ik heb het eens geprobeerd, maar ze had alsmaar geen tijd, dus toen zei ik dat ik maar een ander verzorger ging zoeken, vond ze niet leuk maar ja niks aan te doen. En nu heb ik een meisje van 12, veels te jong naar mijn zin, maar ze wil wel meehelpen en ze wil ook rijden, is mij best, ik blijf er toch bij en het gaat goed, ze is nog niet sterk genoeg om m'n pony aan te pakken als die aan het puberen is, maar ze heeft al een paar trucjes verzonnen en het gaat steeds beter.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 18:10

ey
ik ben zelf 13,maar ik help veel mee op de manege,en in ruil daarvoor mag ik soms rijden,maar als ze zeiden dat het niet meer mocht(dat rijden) zou ik het denk ik blijven voortdoen *LOL* gewoon omdat ik verzorgen heel graag doe,maar rijden is ook wel leuk natuurlijk Haha! (meestal rijd ik dan de wat moeilijkere pony's,zoals nu een jonge pony)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 18:25

Het voordeel van een eigen paard:
- Je kan alles zelf beslissen (ras, voersoorten, stalling, trainingsschema, tuig, enz... echt alles!).
- Jij bent echt de baas. Je kan rijden wanneer je wilt.
- Je kan écht je droompaard uitzoeken.
Nadelen:
- erg duur
- veel verantwoordelijkheden
- er gaat veel tijd in zitten (als je hem thuis hebt, minimaal 3 x per dag voeren e.d. Nooit uitslapen)
- Moeilijk om op vakantie te gaan

Het voordeel van een verzorgpaard:
- Een stuk goedkoper!
- Minder verantwoordelijkheden
- Je hoeft er minder tijd in te steken
Nadelen:
- je moet je maar aanpassen aan de eigenaar
- je hebt weinig te zeggen over wat voor soort paard je 'krijgt'
- de rotklusjes moeten ook gedaan worden...
- enz...

Volgens mij is het voor de meeste jonge kinderen echt beter om eerst maar eens een verzorgpaard te hebben. Dan weten ze wát het een beetje inhoudt, en gaan ze vanzelf meer de verantwoordelijkheid voelen.
Kinderen die alleen op een manege rijden, hoeven niet uit te mesten en andere rotklusjes te doen. Die denken er vaak heel 'licht' over dus.

Ik kreeg op m'n 11de m'n eerste pony, nadat ik ook enkele verzorgpaardjes had gehad. Ik heb toen ook veel fouten gemaakt, maar daar heb ik zeker van geleerd. En leren doe je nou eenmaal door het maken van fouten, er is niemand die z'n eerste-paard-periode foutloos doorkomt.