mijn eerste knotten met naald en draad!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jadeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:31

heel mooi ik kan het zelf echt niet!

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:34

Zoowieee, dit zie ik mij dus echt niet 'zomaar' doen .

Maar even offtopic: Die Arabiertjes uit je profiel staan toch bij Jan Mies gestald? Of zijn dat weer andere.. ?

Kamide

Re: mijn eerste knotten met naald en draad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:14

thnx allemaal voor de leuke reacties!
ik ben met die paar knotje iets van 3 kwartier bezig geweest mag nog wel ff oefenen dus

goed, het verhaal van de plukjes aan de zijkant die uitsteken , Sinaï is dus een arabische volbloed merrie, en dr manen groeien niet zo lang, maar ze wordt niet geknipt/getrokken, dus ze zijn een flink stuk langer als waar je normaal vlechtjes in maakt .. ik kan ze nog niet zo netjes wegwerken, maar de eigenaar en vorige ruiter lukte het wel heel netjes, dus mij moet het na wat oefening ook lukken ..

zal volgende keer aan jullie tips denken! THNX

@ ymneus: 3 staan er bij boer mies, 2 op keijtenburg en 1 in oosterhout

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:15

mooi gedaan hoor!
idd beetje rare opmerking van die ene
er steken nog wel een paar sprietjes uit, maar dat geeft niets, ik vind ze mooi!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:18

Afbeelding

hier kun je zien hoe lang haar manen zijn is wel een extra hindernis hoor, want je moet ze dan niet helemaal doorvlechten tot onder maar je moet een paar keer een "lus" maken aan de onderkant en dat lukt niet zo goed vandaar die pieken

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:50

Mooi hoor *ÏS jaloers *

Kun je het misschien uitleggen hoe je het doet? zo graag ook zo mooie dotjes hebben.. maar kan het niet gewone wel (als ik het om mn gemak kan doen )
stuur pb als je wilt ben erg nieuwsgierig

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:54

Nou dat ziet er goed uit hoor !! voor de 1e keer.. blijven door oefenen en dan komt het helemaal goed!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 21:05

ebony_lover schreef:
Mooi hoor *ÏS jaloers *

Kun je het misschien uitleggen hoe je het doet? zo graag ook zo mooie dotjes hebben.. maar kan het niet gewone wel (als ik het om mn gemak kan doen )

stukkie terug heeft iemand al heel goed beschreven hoe het moet ik moet eerst nog ff oefenen voor ik het kan uitleggen hoor

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:11

thinka schreef:
ebony_lover schreef:
Mooi hoor *ÏS jaloers *

stukkie terug heeft iemand al heel goed beschreven hoe het moet ik moet eerst nog ff oefenen voor ik het kan uitleggen hoor

ik wilde net zeggen heb vorige bladzijde uitgebreid uitgelegd hoe je ze maakt

mandy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:13

netjes hoor

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:04

Inderdaad niet slecht voor een eerste keer, maar als je wat bredere plukken pakt kun je de roosjes wat 'modelleren', wordt het net wat mooier van . Hier even gauw 2 voorbeelden van mijn knotjes geknipt uit foto's, hoop dat het goed te zien is:

Afbeelding

Afbeelding

Die op de vos zijn beter gelukt, maar die had fijnere manen! Die van Shine zijn nogal dun, begint nu al meer te worden, maar net wat dikker zoals bij die vos vlecht makkelijker. Heb ze overigens binnen 20min in de knotten staan, je krijgt er zo'n handigheid in op een gegeven moment!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:07

Tip: in plaats van pekdraad kan je ook gewoon zwarte wol gebruiken. Is veel goedkoper en ik vind het ook wat praktischer in de omgang

Probeer je vlechten iets minder strak te maken, zodat je roosjes wat natuurlijker eruit komen te zien
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 07-02-06 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 22:08

ja ik moet zeker nog veel oefenen
maar je moet de bovenste slagen dus wat losser doen?
en dan dikkere plukken pakken.
ik weet alleen niet of dat laatste gaat bij Sinaï aangezien haar manen langer zijn en de knotten dan wel heeeel groot worden maar ik zal het eens proberen

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:10

Ja, alleen de éérste slag van de buitenste plukken doe je wat losser, zodat die mooi naar boven vormen. Daarna wél je vlecht heel strak vlechten, maar zonder dat je je boogjes plat of ongelijk trekt, en dát vergt nou juist wat oefening

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 22:13

van dat wol zal ik onthouden

Afbeelding
zo ziet het eruit als ze gevlochten is door Kelly
heb nog wat de leren , maar het is in ieder geval mogelijk met lange "arabieren" manen

@ Remember, oke, zal erop letten next time!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:27

Ik steek altijd het touw door de onderkant van het vlechtje en sla met het touw het 'pluimpje'om. Daarna rol ik het vlechtje op en zet ik het vast. Ik rol het vlechtje dus niet op door er met het touw doorheen te borduren...

Ik vind het netjes gedaan voor de eerste keer hoor, vooral met die lange manen!

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:02

Tyrza schreef:
Tip: in plaats van pekdraad kan je ook gewoon zwarte wol gebruiken. Is veel goedkoper en ik vind het ook wat praktischer in de omgang

Probeer je vlechten iets minder strak te maken, zodat je roosjes wat natuurlijker eruit komen te zien

Ik gebruik altijd draad dat ook in een naaidoos zit..... Is veel fijner in het gebruik dan pektouw. En je hebt het naderhand er eerder uit dan met pektouw.
Mijn vlechten, van iets te veraf om het goed te zien
Afbeelding

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:06

Citaat:
je pakt een pluk manen, zo'n 10-12 centimeter breed(afhankelijk van de manenkam van het paard en de lengte in de hals. Bij een lange hals-> minder, grotere knotten.. Bij een korte hals->meer, kleinere knotten) dan vlecht je het gewoon, de eerste 2 slagen altijd iets losser als de rest zodat dat ''omhoog'' kan komen, dan krijg je een roosje als je het opsteekt
Dan als je allemaal vlechtjes hebt, pak je een stuk pektouw(lekker lang, dan kun je meerdere knotten achterelkaar doen.) je haalt het draad van onder naar boven door de onderkant van het vlechtje, totdat er nog een klein stukje pektouw onder het vlechtje zit, dan steek je de naald nog een keer van onder naar boven door het vlechtje, dit keer ietsje(halve cm) hoger dan de eerste keer. dan trek je hem voorzichtig aan en dan hoort ie stevig te zitten. dan steek je de naald iets over de helft van het vlechtje, van onder naar boven, er doorheen. Dan klapt het vlechtje een soort van dubbel. Dan prik je de naald van boven naar de onderkant van het dubbelgeklapte vlechtje. Dus door het dan bovenste stukje vlecht(door het dubbelklappen heb je nu 2 stukjes vlecht opelkaar en daarvan de bovenste) en dan door naar helemaal onderaan(onderaan is het punt waar het vlechtje dubbel zit ) dan steek je de naald door de manen die bovenaan, op de manenkam zitten, dan rolt het vlechtje zich vanzelf op, of je moet even zelf vormen, en dan steek je gewoon heen en weer, totdat het vlechtje goed vast zit.

Zo dat was even een kleine uitleg

dank je wel.!

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:21

Ziet er netjes uit zeg, hoeveel moeten het er ook al weer zijn? en als je de voorpluk ook doet?

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:48

Remember schreef:
Inderdaad niet slecht voor een eerste keer, maar als je wat bredere plukken pakt kun je de roosjes wat 'modelleren', wordt het net wat mooier van . Hier even gauw 2 voorbeelden van mijn knotjes geknipt uit foto's, hoop dat het goed te zien is:

Afbeelding

Afbeelding

Die op de vos zijn beter gelukt, maar die had fijnere manen! Die van Shine zijn nogal dun, begint nu al meer te worden, maar net wat dikker zoals bij die vos vlecht makkelijker. Heb ze overigens binnen 20min in de knotten staan, je krijgt er zo'n handigheid in op een gegeven moment!

hoelang zijn de manen van deze paarden/?

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:55

aarrg remember ik ben Zoooo jaloers op u !!!!

gr lynn

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:02

Ziet er goed uit hoor!

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:38

Mijn eerste reactie was dat ik ze ook (nog!) niet zo mooi vond, maar nu ik zie hoe verschrikkelijk lang die manen van je paard zijn, denk ik daar wel even anders over hoor! Knap dan, je krijgt ze vanzelf mooier!

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:34

Knap gedaan met zo'n lange manen!
Even vraagje @ Remember, als je paard dikke manen heeft (zoals die vos), laat je dan de manen langer groeien dan handlengte? Want mijn paard heeft ook redelijk dikke manen, en als ik die trek tot net onder een handbreedte gaat t vlechten lastiger, krijg ik relatief korte maar wel dikke vlechtjes. Ziet er wel netjes uit maar lukt daardoor nét niet om mooie, beetje 'opstaande' roosjes te krijgen. Hoe lang laat jij je manen dus?

Edit: de manen van t paard, of course

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:03

Denk zo'n anderhalve hand breed. Heb ze liever te lang dan te kort, omdat je dan inderdaad niet echt mooie roosjes kunt maken. Beter iets te lang, en dan maar je knotje een keer extra dubbel 'knijpen' en een keertje steken

En die vos had geen hele dikke manen hoor, maar die van Shine zijn gewoon erg dun . Die laat ik dus helemaal wat langer, om dan met het lange knotje opgerold toch nog een aardige knot te krijgen. Ik kom bij Shine meestal uit op 8, maar kijk even naar de hals van je paard. Meer wat kleinere knotjes geeft meer lengte, wat minder en wat grotere meer body, dus even puzzelen hoe of wat bij elk paard

Nog een tip voor dat irritante plukje dat je vaak net voor de schoft overhoudt: invlechten alsof je met naald en draad afmaakt, elastiekje paar keer eromheen slaan, dan de vlecht dubbel trekken tussen het elastiekje door, evt. nog een keer en dan het knotje met hetzelfde elastiekje vastzetten. Lastig uitleggen, maar zo heb je dus maar 1 elastiekje nodig voor zo'n klein frummeltje en krijg je dat ook netjes weggewerkt.

Voorpluk nooit op deze manier vlechten, is alleen maar lelijk ! Beter invlechten van tussen de oren uit en dan een knotje (ook met maar 1 elastiekje trouwens!).