Welzijn paard ter discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 01:15

Citaat:
Nee, voor mij is de dierenbescherming altijd te overdreven bezig. Vissen met levend aas mag niet meer, nou, dat deden ze in de middeleeuwen ook al, en nu mag het niet meer.

In de middeleeuwen zette ze mensen ook op de brandstapel, mag nu ook niet meer. Gek hè ?!
Er is nog altijd zoiets als vooruitgang en wetenschap. En gelukkig maar anders zouden we nu nog steeds in middeleeuwse toestanden leven.
Het is goed dat er iets als de dierenbescherming is. Hoewel ze in mijn ogen ook soms te ver doorslaan naar de andere kant.
Ik denk dat het welzijn van veel paarden inderdaad in het geding is, wat niét wil zeggen dat ze dan mishandeld worden. Maar een paard 23 uur per dag op stal zetten, vaak in eenzame opsluiting zonder sociaal contact (zowel geestelijk als lichamelijk) grenst in mijn ogen wel aan mishandeling. Dat is zó tegennatuurlijk dat het naar mijn mening verboden zou moeten worden. Daarentegen vind ik het onzin dat rijden, mennen e.d. gezien word als mishandeling, mits goed voorbereid en opgebouwd. Verder denk ik dat het vaker voor komt dat paarden als mensen behandeld worden en worden doodgeknuffeld dan dat er werkelijk mishandeld word. En dat doodknuffelen en paarden houden in een gouden kooitje is in mijn ogen nog veel triester. Hun hele "paard zijn" word ze ontnomen en dat kan écht niet !

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:27

En toch zie ik liever dat een paard als mens wordt behandeld en doodgeknuffeld, dan dat ik dat verhaal zie wat Dees beschreef (van die man met 8 paarden). In het 2e geval zie ik namelijk onverschilligheid. Je kunt mij namelijk niet wijs maken dat iemand het niet ziet als zijn paarden vermageren en er slecht uit zien. Dit is onverschilligheid en ik haat onverschilligheid. Dat zag ik ook bij de vorige stal waar ik met mijn paarden stond. Ik ben er weggegaan omdat ik er niet tegen kan. De paarden van de pensionklanten werden wel goed behandeld, schone stal, dagelijkse weidegang en voldoende voer. MAar naar de eigen paarden werd niet omgekeken, er werd ze te kort gedaan. Hun honden trouwens ook. Die werden uitgemolken (elke keer een nestje, vies smerig hok, nooit worden uitgelaten, veel te veel blaffen). DAt is zo'n enorme doorn in mijn ogen dat ik er weg ben gegaan. Ik heb er zo vaak iets van gezegd maar er werd niet geluisterd. Dat paarden verwaarloosd worden, dat gebeurde vroeger ook al. MAar er staat tegenover dat er nu wel VEEL meer mensen zijn die zich verdiepen in het wezen paard; WAt zijn de behoeften van een paard, hoe kan je daar het beste aan voldoen? Mijns inziens is een paard het beste af als aan de volgende behoeftes wordt voldaan:
- goede voeding;
- schone, droge, tochtvrije omgeving;
- EERLIJkE omgang met het paard
- aan bewegingsbehoeften toekomen.
Dit zijn maar 4 dingen, is niet te veel gevraagd vind ik.