pff moeilijke keuze..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:21

Ik zeg niet dat er geen uitzonderingen zijn, maar ik heb al redelijk veel verschillende Friezen en Fjorden gereden en een handjevol Haflingers en Tinkers, daar baseer ik dit op. De topicstarter zoekt een recreatiepaard, dan is er niets aan de hand. Maar wil je echt verder qua dressuur, dan maak je het jezelf vaak gewoon wat makkelijker met een warmbloed (neem nou de galopwissels). Die 'zwaardere' rassen zijn gewoon nuchterder, en daar heb je natuurlijk ook wel weer voordeel mee, maar da's gewoon een keuze die je maakt.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:20

Luckey schreef:
liliputter schreef:
ik ben voor de kwpner omdat ik een paard wil hebben dat bij een keer beenhulp weg is,heel fijn aan de hulpen,en dat heb je gewoon met een tinker/fjord/haf niet

Waar slaat dat nou weer op? Een Een koudbloed moet net zo reageren als een kwpn-er anders ben je gewoon fout bezig..! wwet niet waar jij je informatie vandaalt haalt maar dat klopt dus niet!

ben ik met je eens! alle paarden moeten hetzelfde luisteren ligt er ook maar net aan hoe je ze berijd vind ik! als je als een gek in die buik loopt te schoppen reageren ze daar op een begeven moment echt niet meer op hoor! maakt neit uit wat voor ras het is.

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:35

voor een arabier ben je te zwaar.
je kunt beter gaan kijken naar een wat steviger gebouwt paard. Het hoeft niet perse een fjord/tinker ofzo te zijn. Maar dat over reactie op beenhulp. Het is maar net hoe je het paard berijd en wat je hem leert. Een koudbloed kan net zo snel reageren als een kwpner hoor!

KimB

Re: pff moeilijke keuze..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:49

Waarom zou een Volbloed Arabier niet rustig, geduldig of lief kunnen zijn? Ik wil niets anders meer! Mist je ze goed behandeld gaan ze voor je door het vuur!

Misschien zou je een foto kunnen plaatsten van de arab die jij op het oog hebt. Het ligt natuurlijk ook wel aan zijn/haar bouw of deze jou zou kunnen dragen (Een redelijk flinke arab zou dat best aankunnen hoor)..

Meid, veel succes met het maken van je keuze..
Twijfel niet over de arab zelf, want ze zijn geweldig!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:56

Eigenlijk weet je het zelf al denk ik....
Je twijfelt en zet het daarom op bokt...
Als je twijfelt moet je het gewoon niet doen!
Zoek een paard waar je gelijk van zegt "dat is 'm"

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:57

In geval van twijfel altijd nee....

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:44

janna1 schreef:
vanmiddag zijn we dus bij een paard gaan kijken voor mij.( via bokt )

het klikte best wel..ik had er een goed gevoel bij.
de hoefbevangenheid die ze heeft gehad maak ik me niet zo druk om.
Ze loopt verder goed en gaat toch niet intensief werken bij mij.

Ik heb alleen een paar dingen waar ik over na wil denken.
Het is een arabiertje..
ik wil een braaf en lief paard. dat is ze zeker zover ik heb gezien.
Maar geschikt voor mij als 'beginner'?
En mijn gewicht, word dat geen probleem? ik weeg nl tegen de 95 kilo..
en ben 1.58m
Lastige vragen, maar misschien kunnen jullie me ermee helpen!

Ik heb er een lieve tinkermerrie van 4jaar staan die te koop is, zie profiel of pm me maar
gr dees

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:44

Jemig, ze wil een arab, moet je niet met een tinker aan komen zetten
Veel succes met je keuze !!

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:55

Je hebt ook stevige arab's hoor
Ik rijd een arabische hengst (heb er al vele getraind) en daar kunnen alle andere rassen die ik gereden heb NIET aan tippen zo ongeloofelijk braaf! (uitzonderingen daargelaten uiteraard)
Ook staat er nog een arabische hengst op stal die enorm lief is...
Kom anders eens op het arabische forum informeren: www.arabischevolbloeden.com
Daar kunnen vele met mij bevestigen dat het absoluut een vooroordeel is dat arabieren zenuwlijers en druktemakers zijn!
Voor vragen en info mag je me altijd prive berichten...
Hieronder AR Sivmayall de hengst die ik train
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:45

liliputter schreef:
ik ben voor de kwpner omdat ik een paard wil hebben dat bij een keer beenhulp weg is,heel fijn aan de hulpen,en dat heb je gewoon met een tinker/fjord/haf niet

Waar slaat dat nou weer op? Een Een koudbloed moet net zo reageren als een kwpn-er anders ben je gewoon fout bezig..! wwet niet waar jij je informatie vandaalt haalt maar dat klopt dus niet!
[/quote]
En als je toch echt hoog wil komen in de dressuur oid gaat je dat 'koudbloedige' nog wel tegenvallen, ik ben bijvoorbeeld best gek van Friezen, maar ook die zijn haast altijd een fractie langzamer dan een wpn'er, hoe goed getraind ook! Ze zijn gewoon trager in hun reactie en daar loop je op een gegeven moment tegenaan als je op een hoger nivo komt en voor hen zwaardere oefeningen vraagt. De gemiddelde Fjord/ Fries/ Haf/ Tink is gewoon moeilijker aan het been te houden dan de gemiddelde warmbloed.

Voor de topicstarter: Ook ik vind het risico wat te groot, Árabieren zijn weliswaar wel sterk, maar met een wat onervaren zwaardere ruiter een relatief licht paard met een '[verleden', zou ik niet aandurven. Een wat zwaarder ras en dan een 100% gezond paard lijkt me een betere keus.
[/quote]

Ben ik het ook niet mee eens tuurlijk bewegen ze niet zo elegant als een warmbloedje zou kunnen maar ik heb met Shires gewerkt en geloof me die kunnen ook een mooie kur op muziek rijden. En dat trekt me veel meer!
En ik ben nog steeds van mening dat ieder paard op je been moet reageren..
[/quote]

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:50

ik ben het met je eens, als het nou een shetje, kwpn, fjord of volbloed is.. been is been en daarmee baste... je kan ze zelf ook zo dood voor het been maken als dat je zelf wilt..
moet ik er wel bij zeggen, dat je heel voor zichtig met je benen op mn tink moet zijn want ze is erg vel op het been... Maarja daar streef ik dan ook naar tijdens de training..

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:00

Ik zeg zo: ik zou het niet doen als je al twijfelt. Heb nog wat geduld en zoek gerust nog wat verder naar een gezond paard dat misschien beter bij jou past?
Ik weet het niet goed hoor, het is nogal moeilijk om te beoordelen...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:38

horseranch schreef:
Jemig, ze wil een arab, moet je niet met een tinker aan komen zetten
Veel succes met je keuze !!

Ze wou toch niet per definitie een arabje?
Zo ja snorrie, het schoot me opeens te binnen omdat ik het in het onderschrift van stalnijmegen zag staan en vond de tink in haar profiel erg leuk (en erg luxe)

En omdat haar been dan toch een zwakke plek zou zijn door die bevangenheid dacht ik denk een bietje mee

vikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:20

liliputter schreef:
voor een arabiertje ben je (sorry)denk ik net iets te zwaar,en arabieren staan niet bekend als rustige paarden,ik zou eerder aan eeen fjord denken

Mijn arabier merrie is de eerste 8 jaar geweest van een ruiter die zo'n 90kg zal hebben gewogen... daar heeft ze totaal geen problemen mee gehad (en zeker ook geen rugklachten door ontwikkeld) en zij is een stukje kleiner dan 1.58... en ik ken geen rustigere paarden dan (mijn) arabieren. Sterker nog, ik heb leren rijden op een arabier en even later heb ik -eigenlijk nog als pure beginner- dus een eigen arabiertje gekocht en ik weet dat er weinig tot geen geschiktere beginnerspaarden te vinden zijn dan haar hoor. Er hebben ook regelmatig kinderen op haar gereden, waaronder een jong doof meisje dat verder nergens in de regio paardrijdlessen kon krijgen door haar doofheid. Er hebben kleuters op gezeten, een kindje van 18 maanden en zo kan ik nog wel even door gaan... het is dus echt onzin dat arabieren geen rustige paarden (kunnen) zijn. Maar goed, ik ken de rijkwaliteiten van de TS en het betreffende paard niet en weet ook niet in welke mate haar hoefbevangenheid die ze gehad heeft in de weg kan zitten doordat het hoefbeen wellicht gekanteld is, ik kan dus eigenlijk geen zinnige mening geven. Normaal gesproken zou het absoluut geen onmogelijke combinatie hoeven te zijn.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 23:02

Ik ben nog steeds een beetje info aan het halen her en der....

een feit is dat ik op arabieren val...
en totaal niet op haffies etc...
ik heb nu en haf en het klikt niet..
het soort niet, het gevoel van rijden niet....

Ik heb ook 2 jaar lang meegewerkt op een arabierenfokkerij....
hier heb ik eergisteren mijn vraag neergelegd...
ook zij zegt dat een arabje een prima leerpaard kan zijn..
ze zijn eerlijk, lief en rustig wanneer ze rustig moeten zijn..( niet allemaal natuurlijk)

Ook mijn gewichtvraag heb ik neergelegd...ze heeft de foto;s gezien en zegt dat het geen probleem hoeft te zijn......
mits je ene goed zadel heb en niet superintensief gaat rijden.

het hoefbevangenheid probleem...dat blijft een zwak punt....
het hoefbeentje is volgens de foto;s 3 mm gekanteld...
nou ben ik een leek...dus heb geen idee wat dit precies betekend....

de keuze is nog niet gemaakt...we overwegen het rustig....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:07

Groningers zijn ook niet heel groot. Maar ze zijn steviger dan arabieren, en chiquer dan koudbloeden. Ik denk dat je in die hoek eens moet zoeken. Het zijn hele fijne paarden met vaak fijne karakters. Neem eens contact op met Nimber hier op bokt. Zij zit in de groningers en misschien weet ze wel iets voor je.

Zelf vind ik arabieren ook vreselijk mooi. Ik wilde vroeger altijd een arabier. Maar ik vind mezelf er ook niet mooi op passen, tenzij de arabier heel groot is voor het ras. Hoewel arabieren me nog steeds boeien, ben ik blij dat ik nu een paard heb dat qua postuur beter bij me past.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:13

Ik heb het geluk gehad om een kerngezonde, goedkope, prachtige, lieve, jonge en bovendien grote arabier te kunnen kopen met dan ook nog eens papieren en goede bloedlijnen!
Als je er echt op valt, zou ik verder zoeken naar een iets grotere Arabier zonder mankementen die je van het 1ste moment ziet zitten. Droompaarden bestaan wel degelijk en kunnen soms merkwaardig genoeg minder kosten dan een paard dat je misschien wel ziet zitten...

juval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:15

ik ben ook niet de allerslankste, en ik heb ook een (forse) arabier gehad, ging prima. Ik heb nooit het idee gehad dat hij moeite met mn gewicht had.
Ik kan me goed voorstellen dat je op dat ras valt.
Op dit moment rijd ik op een welshcob! iets robuuster dan de arabier, maar toch wel een paardje met pit en uitstraling.

Ik zou zeker wel meer informatie inwinnen over de hoefbevangenheid, dat is toch wel een ernstige afwijking waar je toch altijd wel rekening mee moet blijven houden.

Succes met je zoektocht!!!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:17

Als je op arabier valt zou ik idd dan arabier nemen (wist niet zeker of het toevallig dit paard was of dat je echt arabier zoekende was )

Maar toch wat meer info opzoeken over dat 3 mm gebeuren...misschien dat de mensen op medisch daar iets meer over weten?

magicmist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 23:21

nou echt op zoek niet hoor...
ik was ook op zoek naar een haf of iets dergelijks...
maar die klik is er dan gewoon niet....
en als je eenmaal arabjes hebt verzorgd.....
het is gewoon moeilijk...met name als je voor je gevoel al een keuze heb gemaakt en verliefd bent geworden...
maar ja....een kat in de zak kopen moet je ook niet doen
en voor het paardje moet het ook leuk blijven

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:22

Tsja..het ozu idd zonde zijn als dit invloed heeft op de rest van jullie paardrij gebeuren samen....succes met je beslissing.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 02:18

Ik denk ook dat als je een iets grotere Arab hebt dat het makkelijk kan.

Wat denk je van al die volwassen mannen die door een Arabiertje door de woestijn gedragen worden

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:19

Ik lees overal fjorden, haflingers, tinkers.
Misschien is een new forestpony iets voor je. Sterk, vriendelijk, nuchter. Je gewicht is ook gene probleem. Ik zou dan op zoek gaan naar een E-maat new forest en die zijn er genoeg. Of een NRPS-er, met new forest en arabisch bloed. Combinatie van beiden.

Mijn eerste pony was een arabier. Idd een erg vriendelijk, en eerlijke pony. Hij heeft me veel geleerd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:02

janna1 schreef:
Ik ben nog steeds een beetje info aan het halen her en der....

een feit is dat ik op arabieren val...
en totaal niet op haffies etc...
ik heb nu en haf en het klikt niet..
het soort niet, het gevoel van rijden niet....

Ik heb ook 2 jaar lang meegewerkt op een arabierenfokkerij....
hier heb ik eergisteren mijn vraag neergelegd...
ook zij zegt dat een arabje een prima leerpaard kan zijn..
ze zijn eerlijk, lief en rustig wanneer ze rustig moeten zijn..( niet allemaal natuurlijk)

Ook mijn gewichtvraag heb ik neergelegd...ze heeft de foto;s gezien en zegt dat het geen probleem hoeft te zijn......

mits je ene goed zadel heb en niet superintensief gaat rijden.

het hoefbevangenheid probleem...dat blijft een zwak punt....

het hoefbeentje is volgens de foto;s 3 mm gekanteld...
nou ben ik een leek...dus heb geen idee wat dit precies betekend....

de keuze is nog niet gemaakt...we overwegen het rustig....

Ik zou niet genoegen nemen met zoveel concessies...
Je hebt nu een haflinger, waar je niet geheel tevreden mee bent..... Zoek iets waar je geheel tevreden mee bent...

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:10

Belker schreef:
Ik lees overal fjorden, haflingers, tinkers.
Misschien is een new forestpony iets voor je. Sterk, vriendelijk, nuchter. Je gewicht is ook gene probleem. Ik zou dan op zoek gaan naar een E-maat new forest en die zijn er genoeg. Of een NRPS-er, met new forest en arabisch bloed. Combinatie van beiden.

Mijn eerste pony was een arabier. Idd een erg vriendelijk, en eerlijke pony. Hij heeft me veel geleerd.

Idd een NRPS-er is ook een goede optie: Ze zijn er in allerlei maten, en de paarden hebben minimaal 12,5% arabisch bloed, dus toch weer wat arabisch voor je .