paarden worden ook gebruikt als proefdieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:25

ik heb ook een werkstuk over dierproeven gemaakt. echt vreselijk wat je dan allemaal te weten krijgt. als je kijkt dat er heel veel alternatieven zijn maar niet worden gebruikt omdat het ietsje duurder is...echt super erg vind ik dan zoiets. waar wil de wereld heen?? enne iets wat je dierproefvrij koopt is niet helemaal dierproefvrij!! de stoffen die in de make-up enzow gaan wordt op dieren getesd maar alleen dan het eind product niet....dierproefvrij is het dus nooit
http://www.proefdiervrij.nl en http://www.kids.proefdiervrij.nl staan ook allemaal dingen.
http://www.cosmeticagids.nl hierop staan alle merken die niet op dieren word getesd.

Ellebel

Re: paarden worden ook gebruikt als proefdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:47

Nou als je een dierproef wil doen moet je eerst een aanvraag indienen bij de dierexperimentencomissie, met redenen omkleed waarom je geen andere methode kunt gebruiken, hoe je denkt het leven voor je proefdieren zo prettig mogelijk te maken etc. Proeven voor cosmetica mogen niet meer in Europa.
In Utrecht hebben ze best veel proefpaarden, niet alleen de fistelpony's maar ook een heel stel waar bloedprikken p geoefend wordt e.d. Die lopen meestal ook gewoon mee in de lessen. En wil jij graag een dierenarts bij je pony die geen bloed kan prikken omdat ie het nooit heeft kunnen oefenen?

roosw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:49

jeetje ik wist helemaal niet dat er in Nederland ook al paarden worden gebruikt voor dierproeven!! :S :S :| :| Waar gaan we heen?! Ik ben sowieso al tegen dierproeven op alle soorten dieren... Ga dan toch op (vrijwillige) mensen testen denk ik dan!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:51

Ok mag ik dan op jou bloedprikken oefenen?

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:54

Tuurlijk zijn die er!
En zoals ellebel al zegt, er staan er heel wat in Utrecht bij de faculteit. Een stok of 50 denk ik? (solleypaarden, die draverkudde, wat shetten). En daar is niets mis mee hoor, ze staan in een normale, grote, nette stal, elke dag in de wei, worden bereden / gemend, heel erg normaal. En tja, af en toe eens een beetje onderwijs of wat simpele dingen erop oefenen.
De meeste van deze paarden waren anders beland in de handel / slacht, dus ik denk dat ze nu heeeeeel wat beter af zijn!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:40

roosw schreef:
jeetje ik wist helemaal niet dat er in Nederland ook al paarden worden gebruikt voor dierproeven!! :S :S :| :| Waar gaan we heen?! Ik ben sowieso al tegen dierproeven op alle soorten dieren... Ga dan toch op (vrijwillige) mensen testen denk ik dan!

sorry, maar dit vind ik echt een typische reactie waar niet over nagedacht is.

Er worden tegenwoordig al veel alternatieve middelen gebruikt voor dierproeven, maar er is nu eenmaal nog geen enkel alternatief wat zo op het menselijk lichaam lijkt, dat ze dierproeven geheel kunnen vervangen.

Daar komt inderdaad bij dat bijna alle medicijnen ed. op dieren zijn getest. Wanneer je er dan zo verschrikkelijk tegen bent dat je vind dat ze maar op mensen moeten testen; moet je ook geen aspirine meer gebruiken als je een keertje hoofdpijn hebt. Ook dat, of bijvoorbeeld de pil is op dieren getest.

Dierproeven zijn er denk ik niet om het leven van dieren expres eens te gaan verpesten, maar om het voor mensen beter te maken. Het zou toch verschrikkelijk fijn zijn als er binnenkort een medicijn tegen aids of kanker zou zijn?

Begrijp me niet verkeerd, ik had ook liever gezien dat het anders was, maar dat gaat dus niet. Op de gebieden waar het wel anders kan (cosmetica ed. ) is het al anders, daar zijn dierproeven dus verboden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:20

Ja zielig hé proefdieren. Vooral deze:
Afbeelding

Zorro4love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:31

ik vind het dom hoor!! laat het maar op hun zelf testen als ze zo graag willen testen!! kan mij het schelen wat dan dat mens overkomt ma hij blijft van die onschuldige dieren af!! laat hem zelf ma vermoord worden!!

Zorro4love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:34

en ze kunnen het owk zonder dieren doen!! het kost wel meer ma het kan hoor,, dan testen ze met mensen bloed voor de rest niet en andere rare onderzoekjes ma dan kunne ze dat tog beter doen!! ze gebruiken aleen maar dieren omdat het goedkoper is!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:43

tsja of er nou paarden voor gebruikt worden of niet... het maakt het erger.... ik vind het sowieso verschrikkelijk, ongeacht wat voor dieren daarvoor gebruikt worden...

ik zal er niet van wakker liggen als er voor proeven i.p.v dieren verkrachters, seriemoordenaars etc voor gebruikt worden, die zijn tenminste niet onschuldig net als al die dieren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:52

Ik heb een aantal jaar geleden een betoog voor nederlands over proefdieren en de alternatieven geschreven. Mn leraar vondt hem erg goed en heeft besloten geen producten meer te gebruiken die getest op dieren zijn.

Okee wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Dat betekent niet dat de dieren pijn moeten lijden om te kijken of die ene nieuwe mascara ook pijn doet als je hem in je ogen smeert. Tegenwoordig kunnen ze zoiets heel goed met verse kippen ogen en koeien ogen van de slacht. Ook kunnen ze met apparaten kijken hoe voedsel werkt. En bovendien, medicijnen zijn van levensbelang, dat is waar maar een aap is genetis toch wel ff iets anders dan een mens.

Waar willen ze paarden voor gebruiken dan? Shampoo testen, schop professor knock-out " Jep, shampoo, priktals je het in je ogen spuit"

roooosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 16:52

shadowflower schreef:
Het is verplicht producten op dieren te testen voordat ze op de markt komen . Ik vind dat ze een groot deel op de computer kunnen doen maar ze zullen altijd dieren nodig hebben . Die paarden hebben het helemaal zo slecht niet en zo bij meer dieren . Alleen de kleine knaagdieren etc zitten in veel ste kleine hokjes . Ik vind het ook een beetje raar dat je nu je ziet dat er paarden worden gebruikt er heel erg tegen bent . IK heb dan een beetje het penny idee erbij want die paarden hebben het juist erg goed daar .

Ik weet iet hoe jij aan je informatie komt, maar ik denk dat je nog even verder moet zoeken naar info, wan tje mist hier en daar iets.
Het is ABSOLUT niet verplicht om producten op dieren te testen voordat ze op de markt komen, er zijn namelijk heel veel merken die NIET op dieren testen.
En wat betreft dat de paarden (en ander grotere dieren zoals geiten, koeien schapen enz.) het volgens jou niet zo slecht hebben: Ik denk dat dat nog vies tegen zal vallen. Natuurlijk zijn er expirimenten waarbij het dier niet zo'n slecht leven heeft (ook bij muizen en ratten) Maar er zijn zeker ook heel veel dingen waarbij het dier een verschrikkelijk leven heeft. Er heest veel geheimzinnigheid hier over, en daarom zal er over vreselijke praktijken niet gauw informatie te vinden zijn.
En ik ben er niet tegen omdat ze paarden gebruiken hoor. Ben iets volwassener dan dat. Ik ben er altijd tegen geweest, maar was verbaasd dat er zoveel paarden gebruikt worden, en omdat ik vind dat meer mensen rekening kunne houden met de proefdieren, wilde ik die aankaarten op bokt, ik vond dat "toepasselijk" om onder al deze paardenfans te laten zien dat er ook veel paarden worden gebruikt voor proeven.

roooosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 16:55

leandrotje schreef:
ik heb ook een werkstuk over dierproeven gemaakt. echt vreselijk wat je dan allemaal te weten krijgt. als je kijkt dat er heel veel alternatieven zijn maar niet worden gebruikt omdat het ietsje duurder is...echt super erg vind ik dan zoiets. waar wil de wereld heen?? enne iets wat je dierproefvrij koopt is niet helemaal dierproefvrij!! de stoffen die in de make-up enzow gaan wordt op dieren getesd maar alleen dan het eind product niet....dierproefvrij is het dus nooit
http://www.proefdiervrij.nl en http://www.kids.proefdiervrij.nl staan ook allemaal dingen.
http://www.cosmeticagids.nl hierop staan alle merken die niet op dieren word getesd.

Dat is niet waar, er zijn merken die op hun verpakking zetten dat het dierproef vrij is maar dat ze wel bij de ingredienten proeven hebbben gedaan en niet op eindproduct. Maar de merken die op proefdiervrij.nl zijn te vinden zijn helemaal niet op dieren getest, niet bij de ingredienten en niet op t eind

roooosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 16:58

Dribje schreef:
roosw schreef:

sorry, maar dit vind ik echt een typische reactie waar niet over nagedacht is.

Er worden tegenwoordig al veel alternatieve middelen gebruikt voor dierproeven, maar er is nu eenmaal nog geen enkel alternatief wat zo op het menselijk lichaam lijkt, dat ze dierproeven geheel kunnen vervangen.

Daar komt inderdaad bij dat bijna alle medicijnen ed. op dieren zijn getest. Wanneer je er dan zo verschrikkelijk tegen bent dat je vind dat ze maar op mensen moeten testen; moet je ook geen aspirine meer gebruiken als je een keertje hoofdpijn hebt. Ook dat, of bijvoorbeeld de pil is op dieren getest.

Dierproeven zijn er denk ik niet om het leven van dieren expres eens te gaan verpesten, maar om het voor mensen beter te maken. Het zou toch verschrikkelijk fijn zijn als er binnenkort een medicijn tegen aids of kanker zou zijn?

Begrijp me niet verkeerd, ik had ook liever gezien dat het anders was, maar dat gaat dus niet. Op de gebieden waar het wel anders kan (cosmetica ed. ) is het al anders, daar zijn dierproeven dus verboden.

ja misschien verboden in nederland, maar er word niet veel make-up geproduceerd in nederland!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:40

Roooosje, jij hebt het alleen maar over cosmetica.

Heb je je wel eens verdiept in het ontwikkelingstraject voor nieuwe geneesmiddelen?
Jij gebruikt (nu of in de toekomst) geen enkele medicatie? Laat eventuele kinderen en dieren niet vaccineren? Niet behandelen met medicamenten als ze wat mankeren?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:01

Of neemt een aspirine als je hoofdpijn hebt? Gebruikt de pil voor geboortebeperking?

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 20:55

Niet veel in verdiept. Maar ik heb het inderdaad vooral over cosmetica omdat ik dat het ergste vind! Het is daar gewoon niet nodig!~
Bij medicijnen zullen ook heus wel ander manieren gevonden kunnen worden, en zijn, om te testen. En ben dus voorstander van de ontwikkelingen hiervan. En hoop dat er in de toekomst helemaal geen dieren meer nodig zijn. Nu op dit moment kun je niet verwachten dat het in één klap opgelost kan worden. Verder weet ik niet voor welke en voor hoeveel medicijnen dierproeven wordne gebruikt. Dus kan ik daar niet veel nuttigs over zeggen.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:29

Als je er "niet veel nuttigs" over kunt zeggen, dan zou je misschien wat genuanceerder in je uitspraken kunnen zijn?

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:15

In Nederland mag er helemaal geen cosmetica getest worden op proefdieren. Dus je zit een beetje onzinnig te praten!

Dat paard in mijn profiel waarbij ik de hoeven besla / bekap, dat is ook een proefdier. Ziet er echt slecht uit of niet? Zo zielig! Dat paard moet de hele dag op de wei met andere paarden, 's nachts in een stalletje van 4 x 4. En hij wordt ook nog elke dag een uur bereden!!! Zielig he? Ik vind het écht een schande gewoon!!!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:30

Wat een verschrikkelijk horror topic..... na het zien van de foto die Ikke geplaats heeft was ik al geheel in tranen maar de uitspraak van Carola deed de das om....
Carola hoe kun je zo met een paard om laten gaan of er zelf mee omgaan.....

Ik vraag me af wat erger is, een "ruiter" die met verschillende bitten en hulpteugels dag in dag uit loopt en zit te klooien of paarden waar proeven op gedaan worden?
Enig idee waarom men nu meer met koliek kan dan vroeger?
nee, dat is niet omdat een DA het licht heeft gezien... ook door proberen en experimenteren....

Als jou paard doodziek zou zijn zou je dan ook tegen de DA nee zeggen als hij als laatste redmiddel een varkensmiddel wil proberen?????

Zeg je ook Nee als men een middel tegen kanker op dieren test een middel dat mischien in de toekomst jou moeder, kind, partner of vriend zou kunnen helpen of zelfs laten genezen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:59

Degenen die tegen ALLE gebruik van proefdieren zijn, kunnen beter emigreren naar de binnenlanden van het Amazonegebied. Kun je de aldaar levende dieren beproeven op eetbaarheid.
Als je dit aanhangt ben je gewoon een sukkel die geen flauw idee heeft waar ie over praat.

Het gebruik van proefdieren is in Europa aan zeer strenge regels onderworpen. Veel proeven, zoals cosmetica, zijn domweg verboden. Die remklamespot waarbij een of andere idioot spul in de ogen van een hondje wil spuiten "kijken of het prikt" is ordinaire stemmingmakerij, in NL al sinds jaren verboden en zover van de dagelijkse praktijk verwijdert als mogelijk.
Iedereen kent toch de Waaiboerhoeve. Die wordt er hier zelfs te pas en te onpas bijgehaald om stellingen te onderbouwen. Nou dat zijn dus ALLEMAAL PROEFDIEREN!!!
De foto die ik eerder plaatste is van een groep Dartmoorpony's die ingezet worden voor begrazingsproeven en eventueel gedragsonderzoek. Kom eens langs, dan kun je met eigen ogen zien hoe zielig deze pony's zijn. Met een beetje mazzel kun je zelfs een gesprek hebben met de begeleiders van deze dieren.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:28

Citaat:
Het gebruik van proefdieren is in Europa aan zeer strenge regels onderworpen. Veel proeven, zoals cosmetica, zijn domweg verboden. Die remklamespot waarbij een of andere idioot spul in de ogen van een hondje wil spuiten "kijken of het prikt" is ordinaire stemmingmakerij, in NL al sinds jaren verboden en zover van de dagelijkse praktijk verwijdert als mogelijk.
Iedereen kent toch de Waaiboerhoeve. Die wordt er hier zelfs te pas en te onpas bijgehaald om stellingen te onderbouwen. Nou dat zijn dus ALLEMAAL PROEFDIEREN!!!

Amen!

Ik heb trouwens ook niks meer gehoord van Roosw, mag vast ook niet op haar bloedprikken oefenen. Zo zielig vind ze dat dus ook weer niet voor de paarden.

ippolata

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:32

er zijn WEL andere manieren alleen levende dieren zijn makkelijker voor ze....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:44

Je mag niet eens levende dieren gebruiken als er andere manieren zijn. En niet voor alle onderzoek zijn alternatieven. Niet zomaar iets roepen als je niet weet hoe het zit.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:53

Arme beesten...... Wat moet en ze nouw bereieken met dierproeven niks doe het tog op mensen echt lekker dom :@

Nouw dit mijn meninggg