Ben ik nou echt de enige die niet wil wete hoe slachten gaat

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sassefras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:11

[quote="gigelo"]nou niet alle paarden gaan om een reden naar de slager, ze worden er ook gewoon voor gefokt!!!!!

nou dat zal lekker fokken zijn dan, een paard brengt bij de slager krap 200 euro op, hoe kom je erbij eigelijk ????

sas

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:13

ik zou dit zelf niet kunnen omdat ik dan de 'angst' van het paard meer 'zoek' dan dat ik ga kijken hoe het gebeurd, en ik ben bang voor bloed en wonden..... ik zou niet meegaan

en het is helaas echt war dat er paarden zijn die voor de slacht worden gefokt. het zijn ook geen kleine pony'tjes maar grote, zware trekpaarden....

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:13

lekker met school zeg bah! ik snap je heel goed hoor! kijk dat bloed etc interesseert me niet daar kan ik tegen...maar het paard daadwerkelijk slachten! ik wou er ook niet bijzijn hoor dan maar nadat praatje..en als je dat niet wilt laat je je moeder toch ziekmelden....of ga even met je mentor praten morgenvreog!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:17

De school kan je geloofk niet verplichten om naar dit soort dingen mee te gaan, ik heb met biologie een hart moten opensnijden en dan nateken, longen van een koe open maken etc etc. Ik ben met een vrienden weg gegaan, probeerde het in eerste instantie naar te kijken, kon dat al niet aan... ben achterin de klas op de grond tegen de klas gaan zitten spelen met een handschoenm opblazen enzo

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:18

dat varkenshart en koeienlong heb ik wel gedaan...gewoon omdat ik het interessant vind maar om nou een dier geslacht te zien worden...tja ik heb zoiets van dat varken is nu toch al dood kan er niks meer aan veranderen!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:19

maar btw wat voor school zit je?

Idioteque

Re: Ben ik nou echt de enige die niet wil wete hoe slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:22

Nee ik zou ook niet mee gaan.... Ik kan er al absoluut niet geben als ikd at soort dingen zie op tv of internet oid. dus laat staan in het echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:38

Bij een opleiding paardenhouderij, kan ik me een dergelijke excursie wel voorstellen.

Ieder paard gaat op een dag dood, sommigen op een natuurlijke manier, maar ik denk dat de meesten uiteindelijk naar de slacht gaan of 'ingeslapen'(/doodgespoten) worden.

Helaas hoort ook dit dus bij het houden van paarden en kan ik me daarom voorstellen dat dit als excursie wordt gedaan. Ook denk ik dat het goed is om het een keer te zien. Dan ben je vast voorbereid als je straks misschien voor je beroep met een paard naar de slager moet (kan natuurlijk altijd gebeuren).

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:42

Citaat:
Helaas hoort ook dit dus bij het houden van paarden en kan ik me daarom voorstellen dat dit als excursie wordt gedaan. Ook denk ik dat het goed is om het een keer te zien. Dan ben je vast voorbereid als je straks misschien voor je beroep met een paard naar de slager moet (kan natuurlijk altijd gebeuren).

Ben ik het helemaal mee eens. Je hebt straks als je met paarden werkt ook een voorlichtingsfunctie, mensen komen bij jou om advies. Dan kun je wel meteen als ze over slachten beginnen dramatische bloederige verhalen ophangen, maar als je het nog nooit hebt gezien kun je dan ook geen onderbouwd advies geven.

Citaat:
je kunt er vervelende dingen aan over houden in je hoofd

Ja hoor tuurlijk ik ben ook helemaal gestoord geworden

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:52

Het gaat mij er ook niet om dat ik mn ogen ervoor sluit!!!Ik weet dat het gebeurt maar t speelt bij mij ook mee dat ik mn paardje voor mn ogen heb zien sterven met allerlei vreselijke wonden. Ik wil die beelden niet weer terug roepen. En dat ik weg ben gelopen, je kan vinden wat je wilt maar ik kijk ook niet naar horror films omdat ik weet dat ik overgevoelig ben ervoor. Mensen die dat niet zijn snappen dit misschien niet maar ik werd echt misselijk, moet ik dan blijven zitten tot ik ga kotsen? Noem me maar zwak enz enz enz maar dat is natuurlijk onzin.
Ik weet dat het gebeurt, vind het ook absoluut niet verkeerd maar ik ga het ook niet bekijken omdat ik toch weet dat ik daarna nachtmerries krijg over mn eigen paardje( mn huidige en mn vorige)
Ik snap ook van school wel dat deze excursie wordt georganiseerd, als mensen dit willen zien heb ik daar respect voor. Ik weet ook niet waarom ik die rare angst heb. Ik zit daar echt niet zo van: oh jee paard dood, bloed ofzo. Ik luisterde er gewoon naar en ineens zag ik mijn paard daar staan, met een pin door zn hoofd. Dan wordt je echt wel misselijk hoor!!!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:59

Ik weet niet goed of ik dit wel een excursie vind, ga dan gewoon inderdaad over het slachten praten, maar niet iedereen daar even laten kijken hoe het gebeurt. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat jij de enige bent die niet het slachgebeuren gaat bekijken. Ik dacht zelfs: Huh, mogen jullie dat van t slachthuis kijken? Misschien krijgen ze dan slechte namen ofzo, weet ik veel Maargoed, ik kan je wel heel goed snappen. Ik ben zelf niet echt overgevoelig, maar ik ken ook mensen die er misselijk van worden en ik weet hoe erg dat is. Ik ken zelfs mensen die er bijna van flauwvallen of zelfs helemaal..

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:02

Een slechte naam hoeven ze meestal niet bang voor te zijn hoor, bij ons ging ook iedereen weg met de gedachte "dat viel heel erg mee". Ze winnen er juist mensen mee voor zich.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:06

Ik zou dit ook niet hoeven zien inderdaad..

Tijd geleden was mijn konijn ziek,helaas meos tik hem in laten slapen,
Toen hebben ze sectie verricht om te kijken wat het nu was,
Daar ben ik gewoon bij geweest,
Dit vind ik anders dan een paard alchten,

Ik eet overigens ook geen konijnen vlees,en geen paardenvlees,

Heb ik eht idee dat ik mijn eigen huisdier eet!

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:15

Ik doe de opleiding dierwetenschappen en ook daar hebben we "excursie" naar een slachterij gehad. Hier hebben we gezien hoe het slachten van koeien en varkens in zijn werk gaat, maar als er toevallig een paard voorbij was gekomen zou ik er ook geen problemen mee gehad hebben. Voornamelijk heel leerzaam moet ik eerlijk gezegd zeggen...
Én, je ziet dat het er eigenlijk heel netjes aan toe gaat... Je hoort vaak gruwelverhalen, maar in werkelijkheid gaat het snel en netjes!!

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 18:19

Ik geloof dat ook wel maar bij ons in de les ging het ook over de keus slacht of inslapen en daar kwam dus ook bij onder een zeil leggen en wegslepen. Dat laatste gedeelte deed mij erg aan Vicky denken en dat was denk ik de druppel. Ik ben liever een mietje dat zichzelf beschermt dan dat ik ga omdat ik een bikkel wil zijn en er later nachtmerrie van krijg. Ik weet ook dat veel mensen niet eens snappen hoe je van dat soort dingen nachtmerries kunt krijgen maar t gebeurt bij mij. Ik kan bijvoorbeeld dingen zien, er maanden niet aan denken en vervolgens een week lang dezelfde nachtmerrie ervan krijgen. Dat voorkom ik liever

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:22

Ik geef je groot gelijk meis
Ik denk er het zelfde over

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:11

Zelf heb ik er moeite mee om een beeld te vormen hoe een slacht of inslapen in zijn werk zal gaan. Zeker als ik het beeld van mijn paard voor ogen heb word ik daar heel verdrietig van en springen tranen in mijn ogen. Toch hoor ik ervaringen aan van mensen en het waarom zij voor slacht of inslapen gekozen hebben. Dit om te weten wat het beste zou zijn voor het geval ik ooit gedwongen wordt een keuze te maken om hem uit lijden te verlossen. Slachten zou nu niet mijn keuze zijn, maar als ik ooit zou concluderen dat die weg het minste lijden zou geven dan zou ik er wel voor kiezen. Waarmee ik wil zeggen dat iemand die van paard houdt er zo goed mogelijk voor probeert te zorgen. Ook al betekent het misschien dat je daar dingen voor doen die je heel heel zwaar vallen.
En als ik als vak paardenhouderij zou kiezen zou ik me persoonlijk wel verplicht voelen over alle onderdelen zoveel mogelijk te leren om zo goed mogelijk te kunnen werken. Het slachten bekijken in de situatie die je beschrijft vind ik wel een verhaal apart. Als er nonchalant in de klas over gesproken wordt gesproken dan zou ik me dat te pijnlijk zijn om er met zo'n groep heen te gaan en zou ik niet meegaan met zo''n excursie. Ik zou wel een ander moment kiezen om een slachthuis te bekijken en te horen hoe het in zijn werk gaat.
Hoe begrijpelijk de afschuw is, ik zou proberen - in een vorm die je aan kan - informatie in te winnen.

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:58

XchantjuhX schreef:
Wie zegt dat het voor de fun is?
Ik denk dat de school het eerder uit een leerzaam perspectief doet?

in hoeverre kan iemand een dier zien slachten leerrijk zijn?

en als ze er zo nuchter over praten lijkt het me voor hun wel 'voor de fun'

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:02

Ik zou ook niet willen kijken Kan helemaal niet tegen bloed... krijg er helemaal de kriebels van. Als ik op een programma zie dat ergens bloed uitkomt hoef ik het al niet meer te zien. Vind operatie's enz heel interresant te zien op tv. Zolang ik de bloederige stukken niet zie

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:05

ik ben 2 jaar geleden ook met school naar het slachthuis geweest. dit was oorspronkelijk voor de les voorptplanting, zodat we het hele geslachtsapparaat van de merrie in het echt konden zien. maar verder zie je natuurlijk ook alle ander ingewanden en dat is natuurlijk leerzaam. er waren ook 2 mensen die niet wilde kijken, nou die gingen gewoon niet mee, was niet verplicht ofzo.
weer ander mensen keken niet bij het echte doden (kogel door de kop, wat trouwens erg snel en pijnloos gaat)
maar wel hoe het paard uit elkaar gehaald werd.
ik vond het niet erg om naar te kijken, het paard kwam ook strompelend van de pijn binnen lopen, dus ik was blij dat die uit zijn lijden werd verlost.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:08

Ik zou niet gaan denk ik. Ik ben vegetarisch en houd verschrikkelijk veel van dieren! Dieren zijn ook mijn beste vrienden
En ik weet van mezelf dat ik zo verschrikkelijk kwaad kan worden (als ik ook maar iets zie met dieren dat niet eerlijk is) dat ik helemaal totaal flip:O:O
Dan ga ik gillen en schreeuwen en word ik helemaal gek
ik weet zeker dat ik misschien nog wel eens helemaal zou doordraaien en er gewoon alles aan zo doen om die paardjes daar te redden

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:17

Ja daar zullen ze blij mee zijn, 9 van de tien keer zijn die dieren er zo slecht aan toe dat het einde als een opluchting voor ze moet komen. Maar ja, als jij ze liever pijn laat lijden....

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:19

sna[ heel goed dat je neit gaat zou ik ook niet doen hoor!!

gewoon dat idee en dan van je kent het paard toch niet voor mij zijn alle paarden gelijk of hij nou van mij is of ik hem ken of mnet toevallig bij de slager langs komt nee een paard is een paard en zoals ooh mijn paard iste wild nou dan amaar naar de slager die zitten er ook tussen nee had het echt niet gedaan mijn liefde voor dieren is te groot om dat te moeten zien.
praten er over kan maar niet in de details heb laatst een stuk gelezen en werd al misselijk hmm nee weet hoe het gaat maar er naar toe gaan hadden ze niet een fokkerij kunnen doen dan gewoon met veulentjes enzo dood hoort er bij maar geboorte toch ook doe dat dan. nee een slager gaat wel ver.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:26

nou vind het niet ver gaan hoor.
je zit op die opleiding, en wil dus in de paarden wereld terecht komen, daar hoort nou eenmaal ook de slager bij. Of denk je soms dat al die fokkerijen, handelaren, trainingsstallen maneges enz. alle paarden laten inslapen?
ten eerste kost dat geld, en de slager levert nog wat op. en ten tweede zit er meer werk aan, je hebt een dood paard op je erf en die moet ook weer opgehaald worden en dat kost ook geld.
Nee denk nou niet dat je nooit met een slager te maken zal krijgen.
zo'n kogel werkt nog sneller dan een spuitje geven, en wat er daarna mee gebeurt maakt toch niet meer uit want hij is toch dood?
Wat denk je dat er met een paard gebeurt na een spuitje? wordt gewoon met een grijper in een grote bak gegooid en vervolgens verbrand, of verwerkt tot honden voer ofzo, nee dat is prettig.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:38

bij zo'n opleiding vind ik idd dat het erbijhoort.... over inslapen en over de slacht zijn vaak de meest mogelijke spookverhalen de wereld in geholpen, waar vaak de helft niet eens van waar is... ik denk wanneer jij de paardhouderij in wilt het belangrijk is te weten hoe beide werken, tenslotte zul je er uiteindelijk toch regelmatig mee te maken krijgen...

ik had het er toevallig van de week met mn moeder over... ik zou best willen weten hoe de slacht er echt aan toe gaat, puur om het te weten voor de toekomst... mijn pony heb ik in laten slapen, wat perfect gegaan is, maar ik zou best willen weten hoe de slacht precies werkt...
luguber of niet... ik vind het zeker gezien de opleiding meer een voorbereiding op... de voorlichting zul je ook moeten kunnen geven in de toekomst