Wat verstaan jullie onder een dagje rust?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 11:06

Ik snap jullie reacties ook wel. Als het mogelijk is ben ik er elke dag. En als het weer straks beter is mag hij elke dag in de wei. Nu mag hij als het weer het toelaat bijna elke dag in de wei (modder). Ziet hij er trouwens wel grappig uit. Zwart met witte vlekken. In ieder geval is het de bedoeling dat hij elke dag loopt. Groetjes Lisette

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 14:17

ik vind ook wel dat je paard iedere dag uit zijn stal moet . Ik moet helaas ook toegeven dat mijn paard ook te weinig uit zijn stal komt. Ik heb ook weinig tijd ,ik hoop daar binnenkort verandering in te krijgen. Mijn paard kan dus wel op de wei als de afrastering hoog genoeg is want anders springt ze er over ,als ze op de wei gaat dan blijft ze dus ook constant op en neer rennen dus ben ik bang dat ze zich bezeert en dat vindt ik erger dan dat ze een dag in de stal blijft staan .In de bak kan ik ze loslaten als ik de bak helemaal afscherm bij de spiegels en het jury-hokje bang dat ze er tegenaan slaat. dan ben ik dus weer tijd kwijt om dat allemaal klaar te zetten en ik heb op dit moment heel erg weinig tijd.Om iemand te vragen om haar in de bak los te gooien doe ik wel eens,maar ik heb zo'n fijn paard die graag over de balken en caveletti's heen stapt die we dus als bescherming neer hebben gezet ,daarbij als je haar in de bak losgooit gaat ze dus ook echt heel erg tekeer dat ik het vervelend vindt om die verantwoording over haar uit handen te geven ,maar voor de rest is ze een heel lief beestje op stal heeft ze een super karakter ,want Jolanda kan ten alle tijden bij haar in de stal komen ook als ze ligt dan kan je zelfs bij haar gaan ligggen

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 15:16

Tja wat dat betreft heb ik het erg makkelijk. Barley komt iedere dag in de wei. Meestal een halve dag maar soms ook de hele dag. 's avonds kom ik vaak en dan mag ze er nog een keer uit of ik poets haar.

Tja maar ze moet ook echt wennen nog aan aanrakingen. Dus dat poetsen is nu eigenlijk noodzaak. Maar ik vind het gewoon leuk om bij haar te zijn.

Enne Astrid ik heb ook zo'n gestoord paard dat over de cavaletti klimt. Maar je kent Barley..(en ik ken Lucy ook want we zijn goede bekende)

groetjes Heike

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 16:57

ja gelukkig is barley op de manege gekomen nu is lucy tenminste niet de enigste gestoord paard misschien gaat het wel over wie weet.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 21:26

Heb het niet helemaal gelezen hoor, deze discussie... Maar rust??? een paard in het wild loopt zomaar 20 km per dag. denk je dat die gedomesticeerde paarden dat halen? Never... Nou lopen met die hap. Elke dag wandelen losgooien en frutten is noodzakelijk. Anders gaat zo'n paard zich vervelen. Bezig houe! Als zo'n paard op stal staat, looptie geen 20 km hoor! Zou niet weten hoe die dat voor elkaa rmoet rkijgen (typos!)! Rust is dus een verkeerd woord m.i. Een dagje werken is nog niet wat een normaal paard normaal doet (in de vrije natuur). Laat zo'n beest toch lekker frutten. Wij hebbben helaas geen weiland tot onze beschikking, maar anders stonden ze erin hoor! 24/7 Dat werken dat ze daarnaast doen, dat is pas het trainen, verder kunnen ze zo tenminste lekker een beetje bijkomen.
Wist je dat een dampig paard JUIST buiten moet lopen? Onderzoek van de UU! DUs dat geloof ik maar, in de stal zijn nl allergenen en andere rottige dingen (die haal je niet weg met ontsmetten) waardoor een paard last v/z longen krijgt en mok e.d. Alssie naar buiten kan: ZET ZE DAN BUITEN. Rust is: als er geen mensen zijn die het beter weten..
Ik kan me d'r wel een beetje kwaad over maken eigenlijk, kortzichtigheid. een paard is zeker van nature een beest dat in een hokje kruipt..

Lau

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 23:53

Je hebt helemaal gelijk Laui!!
Berber is ook dampig geweest. Veearts heeft gezegd: "ERUIT!!"
Niet dat ze al veel op stal stond hoor, maar ze mocht helemaal niet meer op stal. Toen was het dus een heel jaar lang 24/7.
Ideaal, ze is weer helemaal opgeknapt. Nu staat ze wel weer op stal, maar zo weinig mogelijk. Het gaat heel goed, moet alleen zorgen dat er zo weinig mogelijk stof is.

Kun je je bijvoorbeeld voorstellen dat er fokkerijen zijn, die hun drachtige merries een dikke maand van te voren in een stal zetten?? Dus de hele dag? Zonder uitloop? DAt verhaal kreeg ik laatst te horen! Kun je je niet voorstellen he?

Paulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 08:55

Bij ons op stal is een dag rust, lekker gepoetst worden, dan lekker wandelen langs de weg en grazen en als de buitenbak goed is dan lekker loslopen.

Op stal blijven staan veroorzaakt alleen maar maandagziekte!!!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 22:48

Onze merrie's staan 's nachts op stal net zoals elk ander paard maar tegen april/mei ligt aan het weer gaan ze net als de rest dag en nacht het land in veulens die in juni of later geboren worden worden dus in het land geboren en ach was er mooier dan zo'n veulentje in een kudde kennis te laten maken met de wereld...?