Heb jij iets tegen koudbloeden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:08

Sophiee schreef:
Er zijn natuurlijk uitzonderingen en haflingers etc. die op hoger niveau lopen, maar over het algemeen is het gewoon zo dat ze net wat minder elastisch zijn, minder goede gangen en hoofd-hals houden etc etc. hebben.
Verder stoor ik me er absoluut niet aan als er een koudbloed tussen rijd, maar ik zou het zelf niet doen denk ik.
*Maar ik spring zelf ook met een arabier, dat zie je ook niet zo heel veel.

daar heb je 100% gelijk in. Er zijn weinig friezen, hafs of fjords die zo'n hoog niveau halen. Maar ik denk ook dat dit komt doordat er weinig mensen zijn die een fries, haf of fjord ofzo proberen trainen tot zo'n niveau. Iedereen kiest gewoon een warmbloed om ver mee in de sport te geraken. En mijn fries is veel elstischer als mjin bwp. Zo kan hij bv. zijn hals 180° plooien. Hij kan zo aan zijn achterste knabbelen als hij kietelt ofzo. In zijn hals is hij heel erg soepel. Hij heeft ook een mooie halshouding en goede, ruime gangen. je mag niet gaan veralgemenen. Er zijn natuurlijk friezen en hafs enzo die echt veel te dik of te grof gebouwd zijn om soepel te gaan bewegen. Maar de lijn word vaak veel te ver doorgetrokken en zeggen dat ALLE friezen , haf of fjorden of nog zo van die rassen niet goed zijn om dressuur mee te rijden.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:12

@Evikes: Ben het helemaal met je eens!

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:43

Evikes schreef:
Sophiee schreef:
Er zijn natuurlijk uitzonderingen en haflingers etc. die op hoger niveau lopen, maar over het algemeen is het gewoon zo dat ze net wat minder elastisch zijn, minder goede gangen en hoofd-hals houden etc etc. hebben.
Verder stoor ik me er absoluut niet aan als er een koudbloed tussen rijd, maar ik zou het zelf niet doen denk ik.
*Maar ik spring zelf ook met een arabier, dat zie je ook niet zo heel veel.

daar heb je 100% gelijk in. Er zijn weinig friezen, hafs of fjords die zo'n hoog niveau halen. Maar ik denk ook dat dit komt doordat er weinig mensen zijn die een fries, haf of fjord ofzo proberen trainen tot zo'n niveau. Iedereen kiest gewoon een warmbloed om ver mee in de sport te geraken. En mijn fries is veel elstischer als mjin bwp. Zo kan hij bv. zijn hals 180° plooien. Hij kan zo aan zijn achterste knabbelen als hij kietelt ofzo. In zijn hals is hij heel erg soepel. Hij heeft ook een mooie halshouding en goede, ruime gangen. je mag niet gaan veralgemenen. Er zijn natuurlijk friezen en hafs enzo die echt veel te dik of te grof gebouwd zijn om soepel te gaan bewegen. Maar de lijn word vaak veel te ver doorgetrokken en zeggen dat ALLE friezen , haf of fjorden of nog zo van die rassen niet goed zijn om dressuur mee te rijden.

Neee maar dat zei ik dus ook niet
Ik zei dat er wel uitzonderingen waren maar dat over het algemeen meer warmbloeden dan koudbloeden hoog in de sport liepen.

Maar je hebt natuurlijk ook wel motorisch gestoorde KWPN-ers enzo, en haflingers die ZZ lopen.

Kytha

Re: Heb jij iets tegen koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:49

Of ik iets tegen koudbloeden heb?
Nee, ik heb er juist heel veel MEE
Ik zou nooit meer wat anders willen dan een Tinker, vanaf het eerste moment helemaal verkocht

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:06

Haha, zou wat zijn als ik er wat tegen had met m'n fjordje! Ik ben er dolgelukkig mee, en ga dit jaar lekker starten tussen de paarden! Ik heb er helemaal zin in.

@ evikes: Ik ben het helemaal met je eens!

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:11

beter een goed gereden koudbloed dan een slecht gereden kwpn'er of ander bloedpaard... dat geldt wat mij betreft zeker voor de lagere klassen, in de hogere klassen kom je ze inderdaad niet vaak tegen. maar wat je ook moet bedenken dressuur is en blijft een jurysport dus per definitie subjectief. als je hoog wilt komen zul je altijd bezig moeten zijn met "wat ze willen zien" zowel rijtechnisch gezien (maar dat is logisch) als (in mindere mate) uiterlijk.
maar ga eens na... als je bedenkt hoeveel kwpn dekhengsten die zelf wat gepresteerd hebben nakomelingen krijgen die hun vader kunnen evenaren (even de moeder en de desbetreffende ruiter buiten beschouwing gelaten want er zijn natuurlijk veel meer invloeden dan alleen bloedlijn van vaders kant), dat zijn er zelfs in het beste geval ook niet heel veel. in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:13

rijd zelf trouwens nu een haflinger, maar heb in principe niet echt wat met dat ras ofzo. en om eerlijk te zijn mis ik het af en toe wel om een paard te kunnen rijden dat wat minder uit zichzelf al beperkt is in zijn bewegingsmogelijkheden (no offense, en er zijn natuurlijk ook uitzonderingen). ook al zou ik misschien niet in staat zijn om alles eruit te halen wat erin zit.
en koudbloedmensen zijn idd vaak liefhebbers, verknocht aan een bepaald ras... daar is niks mis mee, maar daar kies je wel zelf voor.
vind het overigens onterecht hoor al die rassendiscriminatie. ik zeg: revolutie! haha. gewoon lekker blijven starten als je dat leuk vindt. win some, lose some. heb ook sterk het idee dat er steeds meer mensen (voornamelijk recreatief) starten met hun koudbloeden, dus dat handjevol juryleden ontkomt er toch niet aan.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 08:36

sophie21 schreef:
rijd zelf trouwens nu een haflinger, maar heb in principe niet echt wat met dat ras ofzo. en om eerlijk te zijn mis ik het af en toe wel om een paard te kunnen rijden dat wat minder uit zichzelf al beperkt is in zijn bewegingsmogelijkheden (no offense, en er zijn natuurlijk ook uitzonderingen). ook al zou ik misschien niet in staat zijn om alles eruit te halen wat erin zit.
en koudbloedmensen zijn idd vaak liefhebbers, verknocht aan een bepaald ras... daar is niks mis mee, maar daar kies je wel zelf voor.
vind het overigens onterecht hoor al die rassendiscriminatie. ik zeg: revolutie! haha. gewoon lekker blijven starten als je dat leuk vindt. win some, lose some. heb ook sterk het idee dat er steeds meer mensen (voornamelijk recreatief) starten met hun koudbloeden, dus dat handjevol juryleden ontkomt er toch niet aan.

Ja ik zie er ook al steeds meer, koudbloeden op wedstrijd.
Maar ik zou zo graag eens een ijslander willen zien...

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:47

Ik zie graag koudbloeden op wedstrijd en heb er niks op tegen.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:01

Ben er wel mee eens dat de mensen met een koudbloed er zelf voor kiezen. Ze weten écht van te voren wel dat ze commentaar kunnen krijgen, en dan het een stuk ingewikkelder is om een koudbloed lekker aan het lopen te krijgen.
Heb zelf een tinker, en daar heb ik ook bewust voor gekozen. Wil ook nog met hem gaan starten, niet nu, maar zodra ik het gevoel heb dat het kan. Tja, commentaar heb ik altijd wel gehad. Vooral dressuurrijdende oudere mannen ('lees : mijn buurman') vinden het maar niets dat ik zo'n lomp beest aan het werk zet onder het zadel. 'Zo'n beest hoort voor de kar, daar ga je niet opzitten.'
Tja, hij denkt maar wat hij wil.
Als ik dat commentaar niet had gewild, dan had ik maar geen tinker moet kopen.
Vind ik

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:13

Christah schreef:
Ben er wel mee eens dat de mensen met een koudbloed er zelf voor kiezen. Ze weten écht van te voren wel dat ze commentaar kunnen krijgen, en dan het een stuk ingewikkelder is om een koudbloed lekker aan het lopen te krijgen.
Heb zelf een tinker, en daar heb ik ook bewust voor gekozen. Wil ook nog met hem gaan starten, niet nu, maar zodra ik het gevoel heb dat het kan. Tja, commentaar heb ik altijd wel gehad. Vooral dressuurrijdende oudere mannen ('lees : mijn buurman') vinden het maar niets dat ik zo'n lomp beest aan het werk zet onder het zadel. 'Zo'n beest hoort voor de kar, daar ga je niet opzitten.'
Tja, hij denkt maar wat hij wil.
Als ik dat commentaar niet had gewild, dan had ik maar geen tinker moet kopen.
Vind ik

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:58

waar ik zelf een beetje mee zit is dat met de merries bij mij op stal ook gefokt wordt. nu wil ik over een paar jaar zelf een paard en mijn voorkeur gaat dan toch eigenlijk wel echt uit naar een bloedpaard. maar een veulentje dat je vanaf kleins af aan hebt zien opgroeien is ook wel heel erg leuk... (niet dat het allemaal zo simpel ligt natuurlijk maar ik merk wel dat het meespeelt)

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:22

Ik heb zelf een haflinger,
En wil ooit wel gaan starten,
Ik weet dat ze er niet voor gebouwd en gefokt zijn,
Ik doe eht voor de lol en wil gewoon proberen wat te behalen,
Lukt het niet?
Jammer dan,het is voor mij me beste maatje en ik kan er uren mee buitenrijden!,

Als ik ECHT een wedstrijdcarriere wilde had ik wel een echt sportpaard gekocht,
Die er misschien ook wel gaat komen,
Maar voor nu wil ik met mijn haf proberen ver te komen,
een hele uitdaging dacht ik zo

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:25

Ik vind dathet meot kunnen ik vind ze leuker dan warmbloeden maar dat is omdat ik er zelf ook mee ben opgegroeid.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:04

Tijd geleden een haflinger in Z2 zien rijden en die kreeg mega hoge punten. Wat trouwens helemaal terecht was.
De jury waar ik bij schreef boeit het voor geen meter welk ras, of welke afstamming een paard heeft, hij wil gewoon de juiste oefeningen correct uitgevoerd zien en daar punt hij naar.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 16:05

Saskia9 schreef:
Ik heb zelf een haflinger,
En wil ooit wel gaan starten,
Ik weet dat ze er niet voor gebouwd en gefokt zijn,
Ik doe eht voor de lol en wil gewoon proberen wat te behalen,
Lukt het niet?
Jammer dan,het is voor mij me beste maatje en ik kan er uren mee buitenrijden!,

Als ik ECHT een wedstrijdcarriere wilde had ik wel een echt sportpaard gekocht,
Die er misschien ook wel gaat komen,
Maar voor nu wil ik met mijn haf proberen ver te komen,
een hele uitdaging dacht ik zo

Ja ik vind dat ook een uitdaging! Je weet nooit...

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:38

sowieso of je paard groen geel paars dik dun groot klein lomp of sierlijk is, wat je ook voor doel stelt, wat doet het ertoe als je maar lol hebt samen. als je dat niet meer hebt kun je er maar net zo goed meteen helemaal mee kappen...
verder is alles wel zo'n beetje gezegd geloof ik.
wel interessante discussie trouwens

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 16:51

sophie21 schreef:
sowieso of je paard groen geel paars dik dun groot klein lomp of sierlijk is, wat je ook voor doel stelt, wat doet het ertoe als je maar lol hebt samen. als je dat niet meer hebt kun je er maar net zo goed meteen helemaal mee kappen...
verder is alles wel zo'n beetje gezegd geloof ik.
wel interessante discussie trouwens

Ja vind ook dat je gelijk hebt!
volgens mij is alles in dit topic wel gezegd!

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:57

Ik heb niets tegen koudbloeden. Maar ik kan nou ook weer niet zeggen dat ik er iets mee heb

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:13

nou.. om eerlijk te zijn....zonder zadel rijden koudbloeden zo veel lekkerder.... vooral in de winter!!!

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:18

Ik heb zelf minder met koudbloeden, en op een wedstrijd vind ik ook de warmbloeden vaak net ' even wat meer hebben', ik erger me in ieder geval niet aan de koudbloeden ertussen... Het is enkel gewoon zo dat je met een warmbloed in de proef net even wat meer kan laten zien... (alhoewel er idd toch wel uitzonderingen zijn!)

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:51

Het ligt eraan wie dr op zit.
Niet alleen die wedstrijd maar hoe ie gewoon is gereden altijd al enzo. Ik heb zelf liever geen koudbloed, bijv. een tinker vond ik niks aan om op te rijden..

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:56

Zoals Ymmik zelf weet rij ik wedstrijden met een KWPNmerrie EN met een haflingermerrie.
Beide starten (toevallig) ook in dezelfde klasse, L2.
En degene die de meeste punten krijgt en de prijzen wegsleept, is toch de haflinger!! Vind ik altijd heel grappig.
Mijn haflinger Luna is erg recht, loopt netjes nageeflijk, en loopt onwijs netjes haar proefje en heeft er vooral duidelijk veel plezier in tussen al die kwpn-ers!!
Mijn kwpn-er daar in tegen is een heethoofd, en vaak te enthousiast met de onderdelen in de proef, waardoor alles wat rommelig over kan komen.
Ik ben dus helemaal gelukkig met mijn haflinger, en tot nu toe alleen maar hele goede opmerkingen gehad van de jury!
En ik vind het een hele leuke ervaring om 2 totaal verschillende paarden te rijden!

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:59

Mijn stoere kerel is ook een koudbloed, dus nee ik heb niks tegen koudbloeden Koudbloedig in zijn hoofd is hij overigens niet Wij hebben ook last van bakkabouters, hooikabouters, slootkabouters, paddockkabouters (knipoogt even naar lightmorebh).

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:01

FuRyoMaRLoeS schreef:
Mijn stoere kerel is ook een koudbloed, dus nee ik heb niks tegen koudbloeden Koudbloedig in zijn hoofd is hij overigens niet Wij hebben ook last van bakkabouters, hooikabouters, slootkabouters, paddockkabouters (knipoogt even naar lightmorebh).

Die vervelende kaboutertjes ziet mijn kwpn merrie wel.. maar mijn haf meestal niet (gelukkig).. maar soms zijn er inderdaad weleens hoeken in de bak, waar extreem veel kabouters staan ja.. !!