Sophiee schreef:Er zijn natuurlijk uitzonderingen en haflingers etc. die op hoger niveau lopen, maar over het algemeen is het gewoon zo dat ze net wat minder elastisch zijn, minder goede gangen en hoofd-hals houden etc etc. hebben.
Verder stoor ik me er absoluut niet aan als er een koudbloed tussen rijd, maar ik zou het zelf niet doen denk ik.
*Maar ik spring zelf ook met een arabier, dat zie je ook niet zo heel veel.
daar heb je 100% gelijk in. Er zijn weinig friezen, hafs of fjords die zo'n hoog niveau halen. Maar ik denk ook dat dit komt doordat er weinig mensen zijn die een fries, haf of fjord ofzo proberen trainen tot zo'n niveau. Iedereen kiest gewoon een warmbloed om ver mee in de sport te geraken. En mijn fries is veel elstischer als mjin bwp. Zo kan hij bv. zijn hals 180° plooien. Hij kan zo aan zijn achterste knabbelen als hij kietelt ofzo. In zijn hals is hij heel erg soepel. Hij heeft ook een mooie halshouding en goede, ruime gangen. je mag niet gaan veralgemenen. Er zijn natuurlijk friezen en hafs enzo die echt veel te dik of te grof gebouwd zijn om soepel te gaan bewegen. Maar de lijn word vaak veel te ver doorgetrokken en zeggen dat ALLE friezen , haf of fjorden of nog zo van die rassen niet goed zijn om dressuur mee te rijden.

vooral in de winter!!!