HBO-studie combineren met (verzorg)paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:15

Ik combineerde mijn universitaire opleiding met de verrzorging van 2 paarden die ik 5 dagen per week deed. Prima te doen hoor maar jemoet wel strak kunnen plannen.
Om eerlijk te zijn heb ik het nu veel en veel drukker met een baan en paard dan destijds met studie en paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:26

oeps dubbel Bloos

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:39

Ik studeer HBO verpleegkunde en ben nu 2e jaars. Ik kan het dus absoluut niet meer combineren met mijn paard. Zeker als je stage loopt zijn de dagen lang en ben je veel weg. Ik heb mijn paard al 4 jaar en ben niet van plan haar te verkopen. Ze staat op een manege en ze wordt prima verzorgt en krijgt dagelijks 4 uur weidegang, alleen ik zie haar zo weinig en rij helemaal niet meer. Ik kan het dus niet combineren met mijn HBO studie, en omdat een studentje maar weinig inkomen heeft en mijn paard op een dure manege staat heb ik ook nog eens een weekendbaantje dus weg de vrije tijd die ik naast mijn studie zou hebben.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:48

Zoals het er nu naar uitziet ga ik volgend jaar ook studeren, waarschijnlijk geneeskunde(ik sta nu ruim een 8 gemiddeld Party!! )
Ik zit dus ook een beetje met dit probleem...ik heb twee paardjes, een merrie die ik eind van de zomer wil beleren en een ruin waar ik wedstrijden mee rijdt. Ik wil wel blijven rijden en mijn zusje kan die jonge merrie eventueel wel rijden, maar die ruin is echt veel te groot en sterk voor haar. Mijn moeder gaat leren longeren, daar is hij gelukkig heel braaf mee. Omdat die ze ook al voert is voeren geen probleem en kan ik als ik echt graag uit wil gerust een dagje in Amsterdam blijven *LOL*
(maar ik heb liever mijn paard dan een studentenleven, dat is toch een keuze die je maakt Haha! )

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:13

Ik studeer nu communicatie en heb gewoon nog mijn paard. Zolang ik niks anders er bij doe kan het makkelijk. Het enige waar ik altijd antwoord op moet geven is de vraag waarom ik niet in Utrecht woon, en waarom ik voor mijn paard in Arnhem blijf. Utrecht is echt een studentenstad met heel wat verenigingen, en ik heb daar geen behoefte aan. Ik blijf lekker voor mijn paardje bij mijn ouders en dat bevalt prima.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 23:53

Ah! een medestander (sorry, ff offtopic.....) iedereen vraagt mij ook altijd waarom ik niet op kamers ga.....en als ik dan zeg dat het voor m'n paard is dan kijken ze me aan......en nee, uitgaan komt er niet echt van, wel af en toe maar ik ga liever paardrijden. Die instelling moet je wel hebben denk ik (ben ik toch nog een beetje ontopic gebleven......)

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 09:40

Ik denk dat het heel erg van je karakter en lichaam afhangt.
Lichaam Verward Ja lichaam....
Lieve allemaal willen jullie dit even lezen en hopelijk is er iemand die het begrijpt of zelfs iets erin herkent?

Mijn broer bijv. is als hij thuis komt van zijn werk he-le-maal op.
Geestelijk.
Dit werkt door naar zijn lichaam, hij is dan erg moe.
Hij zou een eigen paard geloof ik niet aan kunnen, gelukkig is hij niet paardengek...

Mijn uitgangspunt dus: ben jij iemand die vergeleken met anderen vrij actief leeft, energiek is?
Ben je consequent en kun je taken plannen en uitvoeren, zonder bijv. dingen uit te stellen naar morgen/volgende week? (die kamer van mij stofzuig ik morgen wel, ik heb nu écht geen puf meer... Haha! )

Ik kan het dus niet. Mijn broer ook niet.

Het is niet dat ik lui ben, ik heb echter een vorm van vermoeidheid, waardoor ik 'de energie niet heb die nodig is om mezelf aan het werk te zetten'.

Kortom, geef jezelf een schop onder je kont en ga aan het werk roept mijn omgeving.
Maar na 10 jaar psychologen etc. kwam ik erachter dat wat ik had, precies overeen kwam met een bepaalde vorm van ADHD.
Ik ben dus niet hyperactief haha, gelukkig niet.

In het kort uitgelegd:
stel jij gebruikt 3 procent van je geestelijke energie om jezelf aan het werk te zetten, of aan je huiswerk, dat soort dingen.
Ik zou er dan, ik zeg maar wat, 30 procent voor nodig hebben, tenzij er iemand samen met mij aan de gang gaat zeg maar.
Nogal begrijpelijk dat ik in mijn puberteit depressieve buien had en af en toe overspannen was... Boos!

Gelukkig slik ik nu vitaminen en voedingssuplementen waardoor mijn handicap een stuk verbeterd is.
Als ik mijzelf overbelast had vroeger, kreeg ik altijd een epilepsie-aanval, maar nu heb ik die lang niet meer gehad.
Mocht ik toch weer erg moe en 'lui' worden, dan weet ik dat het geen onwil is, dat ik niet echt 'lui' ben.
Mensen erkennen deze 'ziekte' niet snel, dus ik gooi het al gauw op de kanker die ik heb gehad of de epilepsie...

Het heeft ook inderdaad met de epilepsie te maken, ook omdat ik concentratieproblemen heb, en een beetje geheugenverlies.
In ieder geval had ik een vervolgopleiding (wat voor niveau dan ook) én een paard nooit aangekund.
Ik kon verschillende opleidingen zonder paard al niet aan en werd door het GAK gedeeltelijk afgekeurd, krijg nu een uitkering.

Hopelijk begrijpen jullie nu waarom ik soms zo 'enthousiast' overkom.
Sinds ik vitaminen etc. heb kan ik weer wel een paard aan, en zelfs twee tot vier ochtenden per week vrijwilligerswerk doen.
Vandaar mijn onderschrift...

Tegenwoordig ben ik zo gelukkig
maar als ik denk aan die tijd:
wat achterbleef is nog steeds
een beetje bitterheid...

Thanks.
D.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 11:30

Ik krijg daar ook mee te maken over 1 jaar (zit nu pas in 4 havo).
Ik wil graag fysiotherapie doen en dat schijnt ook wel zwaar te zijn, maar ik denk dat het wel moet lukken aangezien ik met de havo ook helemaal geen moeite heb.
Of ik mijn pony dan elke dag kan blijven doen dat hangt er een beetje vanaf of ik ingeloot word voor fysiotherapie en waar. Als ik in Rotterdam op school kan dan hoef ik niet lang te reizen, want ik kan hier op het station stappen en dan ben ik er in een kwartier. Leiden zou ook nog wel te doen zijn, maar als ik verder moet reizen dan heb ik nog maar weinig tijd om naar Evita te kunnen. Of ik moet volgend jaar in 5 havo even heel hard gaan werken en gemiddeld een 8 komen te staan, want dan ben je verzekerd van een plaats. Ik sta nu een 7 precies maar ik doe bijna niks voor school, dus met wat meer inzet zou het wel kunnen misschien...

(maar dan moet ook nog alles thuis goed verlopen, mijn ouders willen als ik de havo af heb namelijk weer terug verhuizen naar het oosten van het land...)

Brendahorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 16:09

Huh? Gaat Larenstein naar Velp??? Ik kreeg een brief dat ze misschien naar Wageningen gaan, maar over Velp weet ik niets hoor???

miseryfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 17:26

Ik woon uit huis (heb mn paard om de manege staan in Dronten waar ik doordeweeks woon). Ben lid van de studentenverniging ben nog best actief voor school zit in de PR-commissie en volgend jaar waarschijnlijk in de paardenraad. Ik ga nog best vaak uit ben meestal zo'n 3 avonden per week weg en heb in het weekend nog n baantje.
Maar het lukt dus...
Waarschijnlijk heb ik geen last van geestelijke vermoeidheid na een dag school!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 01:06

En of dat kan!!!
Ik doe Salty elke dag en jij gaat toch ook naar Larenstein???
Ik volg bijna alle lessen en het is goed te doen, hoor!
Misschien heb je 's winters problemen, omdat het dan donker kan zijn...maar verder gaat het prima.

Almelo-Deventer is 20 min. in de trein zitten, dus....reken je reistijd maar uit enne...het gaat nog goed met mijn studie ook Schijnheilig

Mirjam

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 01:08

Larenstein gaat trouwens naar Wageningen, over 4 jaar...