voelen jullie je ook weleens kl*te na t rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:42

IK heb meestal jonge paarden onder mijn zadel, en vaak gaat dat wel goed en heb ik er enorm veel geduld mee. Maar het gaat bij mij vaak fout als mijn goed ingereden tinker weer eens haar kuren heeft. Daar krijg ik het echt van op mijn heupen. Mevrouw heeft zo nu en dan haar dag niet en wil dan echt niets goed doen. Kwaad worden heeft geen zin want ik besef maar al te goed dat mevrouw mij uitrankeerd als het op kracht aankomt. Als ik een slechte dag heb dan geef ik mijn paarden eten en zorg ik dat hun stallen in orde zijn en blijf ik voor de rest ver uit hun buurt. Paarden zijn zo hyper gevoel op stemming dat ik weet dat ik het er alleen maar erger op maak. Maar ik vlieg ook regelmatig uit mijn slof omdat ze beter weten en het gewoon lijkt of ze me aan het pesten zijn... hahaha ...
Ik rijd gelukkig nooit met zweep dus die kan ik niet misbruiken, maar eens flink tegen ze scheeuwen of ze eens flink aan de teugel laten lopen durf ik wel eens te doen ( alleen bij mijn oudere paarden). Achteraf voel ik me dan ook behoorlijk banketstaaf en probeer het dan weer goed te maken. Vaak doen ze dan wel wat ik wil, maar besef juist op die momenten helemaal dat ik het niet op de juiste manier uit ze heb gekregen en geeft me alleen nog maar meer een rot gevoel. Soms stop ik per direct met rijden... Klaar!!! als ze echt niet willen dan kan ik ze beter wegzetten dan kwaad worden. Maar je kan niet verwachten dat elke dag een top dag is. Paarden zijn nou ook eenmaal levende dieren en ik geloof oprecht dat ze nu en dan ook proberen het bloed onder je nagels te halen. Maar als je onthoud dat een paard alleen reflecteerd wat je zelf uitstraald dan kan je het vaak in perspectief zetten. Helaas soms telaat, maar als je maar van je fouten leerd dan is het geen ramp. Maar nogmaals... blijkbaar ben ik ook geen snelle student, want ben nog te vaak kwaad op ze om kleine luttige dingen. Dus kan alleen zeggen dat je niet de enigste bent met banketstaaf gevoelens...

ROMANxBEAUTY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:44

Hoi,

Ik heb het heel erg vaak, maar dat komt doordat een meisje van de manege mij heel de tijd aan het zieken is en ik met bijna iedereen ruzie heb.
En dan moet ik daarna rijden en dan gaat het kaloTe.
En dan benk boos over hoe het rijden ging.
Het liefst wil ik na de les nog een uur rijden maar gewoon alleen.
Dan heb ik even niks om me heen alleen mn pony die onder me loopt.

XX RomanGwenn

annet155

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:51

Ik heb het ook best vaak. mijn pony is best wel traag en als ze dan gewoon echt niet vooruit wil word ik soms echt heel erg boos.. ik schaam me daarna altijd maar ik kan het gewoon niet tegenhouden..

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:57

Ik heb nu even niets te rijden;)
Maar ik had het eerst wel eens met mijn shetje met longeren bijvoorbeeld. Dan gaf ik hem een tikja, dan gaf hij een bok en kreeg bij weer een tik en soms liep dat wel eens uit de hand. Dan liet ik hem ff los en op een gegeven moment kwam hij weer naar me toe, een soort goedmaken;)
Meestal als je zo'n rotdag hebt gehad gaat het de dag erna weer heel goed:P
Succes

RolingRoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:54

Anouar15 schreef:
Ik heb dat ook wel eens.
Maar iemand zei eens tegen mij. Het is helemaal niet erg als je eens onterecht te boos wordt op je paard, als je achteraf maar niet denk dat je nog bozer had moeten worden.
En dat is natuurlijk zo. Iedereen maakt fouten, het is niet erg, als je je eigen fouten maar zelf inziet. Dan kan je er van leren.
En je paard vegeeft je echt wel als het een keertje gebeurd. Het wordt pas vervelend als je het met opzet doet.

Meestal voel ik wel wanneer ik mezelf niet meer in de hand heb. Dan ga ik iets heel makkelijks doen dat altijd wel lukt of ik stop met rijden.
Mijn paard doet altijd zijn best voor mij, en hij zou nooit opzettelijk lopen te klieren.

ben het echt helemaal met jou eens

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:13

RolingRoos schreef:
Anouar15 schreef:
Ik heb dat ook wel eens.
Maar iemand zei eens tegen mij. Het is helemaal niet erg als je eens onterecht te boos wordt op je paard, als je achteraf maar niet denk dat je nog bozer had moeten worden.
En dat is natuurlijk zo. Iedereen maakt fouten, het is niet erg, als je je eigen fouten maar zelf inziet. Dan kan je er van leren.
En je paard vegeeft je echt wel als het een keertje gebeurd. Het wordt pas vervelend als je het met opzet doet.

Meestal voel ik wel wanneer ik mezelf niet meer in de hand heb. Dan ga ik iets heel makkelijks doen dat altijd wel lukt of ik stop met rijden.
Mijn paard doet altijd zijn best voor mij, en hij zou nooit opzettelijk lopen te klieren.

ben het echt helemaal met jou eens

ik juist niet! je paard begrijpt er niks van als je bijv. ineens veel bozer word dan normaal. een paard moet je consequent rijden en dus niet de ene keer veel bozer worden als het niet lukt dan de andere keer. het slaat natuurlijk nergens op om te zeggen "je paard vergeeft het je echt wel" zo denken paarden niet....

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:04

Jawel, als het echt onwijs slecht is hehaan en Bies niet naar me wil luisteren..

OemmiejO

Re: voelen jullie je ook weleens kl*te na t rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:12

Heb ik ook weleens hoor. Maar ach, volgende keer beter.
Ik voel me meer k.lote als ik mn wedstrijd heb ver....

Mandyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:14

Ja soms wel.
Als het heel slecht is gegaan ofzo.
Met wedstrijden vind ik het idd een stukje erger.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:33

Jaa, als het rijden weer eens niet lekker ging. En Klaar super druk is.. Heeft iedereen wel een keer..

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:39

Ik hb het een paar keer gehad. Dan zat ik op een paard waar ik nog nooit op had gereden en dan lukte gewoon helemaal niets. Ik had af en toe ook het idee dat ik geen controle had en dan werd ik boos op dat paard omdat ie maar moest luisteren. Ik rijd dat paard nu nog weleens, maar ik merk wel dat het een stuk beter gaat. Zij is een goede graadmeter of mijn rijden vooruit gaat of niet
Mijn lieveling loopt af en toe ook maar te drammen, door m'n binnenbeen heen te vallen, hoofd in de lucht. Dan wordt ik af en toe wel boos, want ik weet dat hij me dan gewoon in de zeik nemt. Ik weet dat hij het heel goed kan, en als ie het dan niet doet, dan loopt ie me gewoon in de maling te nemen. Dan krijgt ie weleens een schop van m'n binnenbeen, of ik zet hem even een keer stil. Het ziet er misschien niet altijd evenvriendelijk uit, maar ik rijd hem nu al zo lang, dat ik echt wel weet hoe ik hem moet rijden.

Het ergste, kom je zo chagrijnig van je paard af, heb je hem ff stilgetrokken in de les. Komt er daarna iemand naar je toe om te zeggen dat het niet normaal is hoe je het paard behandeld en dat het er niet zo netjes uitzag en hij veel beter kan lopen...
tsja..dat weet ik ook wel, anders zou hij toch geen schop krijgen?

palmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:42

ik zal nooit de pony de schuld geven dat ik een rot bui heb. iickzal is ff flinkt tot 10 tellen en dan gewoon weer rustig verder gaan rijden, en een pony heeft ookwel eens een rotbui

dat neem ik ook nit kwalijk

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:39

Niet echt last van, eigenlijk... Als ik merk dat ik boos aan het worden ben ga ik even stappen, een oefening doen wat het paard in kwestie goed kan zodat ik hem gemeend kan belonen, of ga ik hem even laten uitrazen in het bos om daarna nog even verder te doen...

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:20

hoihoi

ja ik probeer ook altijd wel op mn geduld te letten maar het lukt niet altijd... vandaag ging het trouwens veel en veel beter ben wel boos geweest en af en toe consequent een schop of tikje gegeven maar wel met goede reactie erna, als het niet ging heb ik het op een andere manier opgelost, dit wel met hulp van mn vriendin die les gaf

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:15

Ja, en de laastste tijd steeds vaker.
Als het niet weer eens super slecht gaat.
Ik word dan niet boos op de pony, maar boos op mezelf (ik zoek over het algemeen veel te veel de fouten bij mezelf)!
Maarja, dan ga ik meestal even stappen, probeer ik te ontspannen, en als het weer gaat rijd ik weer door.
Soms is het ook overduidelijk de pony die zit te kl*ten, en dan kannie wel een schop of een tik verwachten.

X_Armani_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:23

Haha dit heb ik ook wel eens maar dan heb ik juist zin om helemaal serieus oefeningen te gaan doen en dan gaat je paard lekker tegen draads doen pff heel iritant
Of der rijden dan juist heel veel mensen in de bak en mijn paard kan daar niet zo goed tegen.
Maar goed dan voel ik ook wel dat ik onrustig ga worden en dan ga ik meestal wel door tot ie gewoon doet wat ik wil en zo dra die dat doet stop ik gewoon meteen.
Ik heb dan geen zin om dan als nog door te gaan haha.
Maar hij moet ook niet denken van zo heb lekker me zin gekregen want dat is niet de bedoeling natuurlijk blijf als nog de baas lekker puuh }>

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:25

ik denk dat iedereen daar wel last van heeft. Ik ook. en dan ook nog een tijd dat allebei mn paarden niet goed gaan dus dan helemaal met mn handen in t haar zit

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:29

als ik mijn geduld verlies mieter ik ook altijd mijn zweep weg, en doe ik mijn sporen(als k die om heb) direct af
ik heb vroeger tijden gehad dat ik het dan echt niet meer hield en echt boos werd!
nu met mijn verzorgpaard valt het mee, een keer flink rusie met Toska gehad, flinke meppen gegeven, eigenlijk 2 teveel.. en daarna tijd niet meer op gereden, en gewoon lekker met rust gelaten, ging vandaag super!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:48

Toevallig had ik dat vandaag. Had smiddags gereden en hij wilde telkens net iets harder dan ik. Werd helemaal gek!
En als ik gek word of voel dat ik dat aan t worden ben stop ik. Maakt me niet uit of hij dan gewonnen heeft. Hij word alleen maar onzeker als ik agressief word en dan lukt t toch niet meer.
Normaal rij ik met sporen, maar nu met zweep omdat het niet om me thermolaarzen past. En had me zweep gewoon teveel gebruikt. Hij had een paar van die striemen op zijn ene bil dat ik stopte. En dat vond ik zo erg!! Zo'n spijt dat ik had!!!

Ik ben sávonds terug gekomen en me instructrise was er ook. Die zei stap op dan gaan we samen rijden. Dus ik me gewone laarzen aan met sporen (geen zweep die rotdingen!) en met wat aanwijzingen van haar heb ik een halfuurtje heerlijk gereden!!!!!!

Ik laat me zelf dus afkoelen en dan ga ik er weer op of ik ga er helemaal niet meer op. Maar dan ga ik naar bed met een rotgevoel. Ik voel me dan schuldig en kan er gewoon niet van slapen.

Ik ben soms gewoon te perfectionistisch

ruitertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:08

ja ze hebben soms de duivel in }>

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:10

Anouar15 schreef:
Ik zoek de fout eigelijk altijd bij mezelf, of hij vind het heel erg moeilijk. Meestal begrijpt hij mij niet als hij niet doet wat ik wil.

Dit is precies wat er vaak gebeurt!! Denk daar aan als je rijdt! En sommige paarden komen nu niet buiten en moeten wel hun ei kwijt, vergeet dat ook niet!!!

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:51

wat je moet bedenken is dat wanneer je kwaad word je niet echt rationeel meer denkt en het paard ook geen correcte commando´s meer geeft omdat hij je signalen niet meer kan lezen. Dus eigenlijk werkt boos worden alleen maar averechts... maar corregeren is wel gepast. corregeren moet met een heldere gedachten gedaan worden en niet wanneer je kwaad word of bent.
Hoewel op zo een moment het mag lijken alsof het werkt is het niet omdat het op de juiste manier gedaan word maar omdat het paard bang is voor straf. Een goede uitvoering van een opdracht gebeurt in harmonie, niet onder dwang of angst.
Nog maals, ik word ook vaak genoeg boos en haal hier toch mijn voldoening uit, anders zou ik het op zo een moment niet doen.
Maar besef maar al te goed dat het niet de juiste manier is om iets gedaan te krijgen van mijn paard. Belonen is een betere optie. Doe een oefening waarvan je zeker bent dat het lukt zodat jij je weer positief voelt en het paard weer een opkikker krijgt omdat hij/zij doet wat je wil en de energie tussen jullie weer positief word.
Soms willen we teveel tesnel en dan krijg je deze situaties... Ik geloof oprecht dat een paard niet met opzet ons tegenwerkt maar dat dit het gevolg is van een kink in de kabel. Een paard is een vluchtdier en zal geen confrontatie aangaan als er geen gegronde reden is. Omdat wij deze redenen niet gelijk opmerken wil niet zeggen dat ze er niet zijn... Rijden is een state of mind. Het kunnen overbrengen van wat jij in je hoofd hebt op het paard. Dit is de kunst... niet je paard dwingen tot dingen die hij niet begrijpt... En natuurlijk zijn er dwarse paarden, maar vaak zijn er factoren die meespelen waar wij geen idee van hebben...

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:01

@LecyTinker: idd zo heb je dat heel goed omschreven! Heel herkenbaar ook...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:07

Anouar15 schreef:
Ik heb dat ook wel eens.

Dan zou ik niet graag paard bij jou zijn

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:13

Ben best wel vaak boos geweest op mijn paard met rijden en vaak ook als ze dat niet verdiende. Gaf de hulpen gewoon niet of niet duidelijk genoeg en daar maakte ze gebruik van door weg te springen, niet door de hoeken te gaan, staken etc. Ook botsen onze karakters soms omdat ik net als haar erg gevoelig ben en opvliegerig.

Nu leer ik steeds meer door priveles en zit ik zelf ook wat beter in mijn vel. Als ik nu die boosheid weer op voel komen omdat ze "niet luistert" of iets wil niet lukken dan draait ik ze snel op een volte en probeer ik het meteen op nieuw. Soms wil ze gewoon niet op de hoefslag blijven voor in de bak en tijdens die volte denk ik goed na en stel ik mijn hulpen bij en gaat het wel.

Als ik echt een rotdag heb gehad stap ik er niet op maar soms voel ik het pas aan als ik al aan het rijden of als ik er pas net op zit en ze bij het opstijgen al niet stil wil staan. Ik geef dan even lange teugel want dan is ze meestal het braafst en rijd dan gewoon wat korter. Echt meteen afstappen doe ik nooit ben bang dat ik ze daarmee haar zin geef en haar gedrag beloon.