[Discussie] Waarom stap je links op je paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:54

Vroeger zal dit een reden gehad hebben en dit heeft zich doorgezet. Want waarom ziet een zadel er op deze manier uit? Iets wat toen het beste leek en is doorgezet.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:05

Ik stap op beiden kanten op. Rechts is wel moeilijker..

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:10

De reden dat je aan een kant opstapt is omdat dit, vooral voor een jong onervaren paard, gewenning is. Een paard denkt in twee helften, ja het klinkt een beetje dom, maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Maar een paard zal als je alleen maar links opstapt op een gegeven moment dit niet meer eng vinden, maar als je voor de eerste keer op een paard stapt (met inrijden) en de volgende dag rechts opstapt, zal ie zich weer de pleures schrikken, omdat ie verschillend links en rechts denkt. Klinkt stom maar is echt zo. Als je bijvoorbeeld in een vreemde bak gaat rijden voor de eerste keer en hij schrikt van iemand achter het raam en je rijdt eerst alleen maar linksom tot ie het niet meer eng vindt, en je gaat dan van hand veranderen zal ie toch weer schrikken omdat ie het nu van de andere kant ziet.

Enra

Re: [Discussie] Waarom stap je links op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:11

Ik stap op beide kanten net zo makkelijk op. De reden waarom ik dat doe?
Ik heb ooit een trektocht op ijslanders gemaakt in ijsland. en daar was het zeeeer belangrijk dat je heel snel aan alletwee de kanten kon opstappen.. want als de kudde vertrok moest je mee. of als de grond ineens wegzakte onder je en je viel eraf moest je er gelijk weer opspringen want anders liep je paard naar de kudde en kon jij lopen. Dat viel mij toen wel een tegen als ik rechts moest opstappen..dus daarna ben ik het mezelf gaan aanleren.. nu gaat het aan alletwee de kanten even soepeltjes

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:18

Als je Parelli zou gaan doen, leer je aan beide zijden op- en afzadelen en op- en afstappen, voor je examen moet je 2 x links op- en afstappen en 3 x rechts, op een bepaalde, verantwoorde manier.
Als je dat genoeg oefent, word je er vanzelf wel handig in!

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:02

Quarterh0rse schreef:
Soms wissel ik het wel eens af, niet alleen voor het paard maar ook voor het tuig. Na een hele tijd merk je dat je beugelriem wat uitrekt. Bij een vorig paard wat ik deed scheelde het met rechts 1 gaatje gewoon door het continu "belasten" van de riem

Ik wissel daarom de beugelriemen elke keer even om als ik ze ingevet heb o.i.d.
Ik stap ook altijd links op. Heb rechts wel eens geprobeerd, is best lastig idd.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:30

gewoonte.
Waarom heet een paard een paard, tja.

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:40

omdat mij dit zo geleerd is.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:02

r0mii schreef:
Ik stap altijd links op, stap rechts af..

Whahaha.. erg apart

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:05

Omdat ik niet rechts kan opstappen Ik heb het wel eens geprobeerd.. maar het lukte toen echt niet.
Maar het zal idd wel van "vroeger" komen. Lijkt me niet echt handig als je gaat opstappen rechts, en je zit dan nog met dat zwaard

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:19

smurf schreef:
Als je Parelli zou gaan doen, leer je aan beide zijden op- en afzadelen en op- en afstappen, voor je examen moet je 2 x links op- en afstappen en 3 x rechts, op een bepaalde, verantwoorde manier.
Als je dat genoeg oefent, word je er vanzelf wel handig in!

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:23

hmmm dat doet me heel erg aan denken

ik weet dat het fijner is voor een paard om een bepaalde kant te gaan opstijgen

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:35

Margreet schreef:
"Vroegah" had je je zwaard aan de linkerkant hangen, zodat je dat met je rechterhand makkelijk kon trekken. Opstappen doe je dan ook aan de linkerkant van je paard, anders zat je zwaard in de weg.
Tegenwoordig is dat achterhaald natuurlijk.

...en dan nu waarom je met je rug naar de voorkant van het paard moet beginnen met opstappen; is tegenwoordig níet achterhaald.
Zijn er twee.

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:37

gewoonte, is net zo met links naast je paard lopen, maar eigenlijk niks uit

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:49

vroeger was dit standaard bij de cavalerie. iedereen stapte links op, liep links van zijn paard,...
en dat is gewoon zo gebleven!

ik zou ook niet weten hoe ik rechts moest opstappen, ik zou helemaal in de war zijn en met mijn benen in de knoop liggen. (je bent het nu eenmaal zo gewend)

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 02:39

r0mii schreef:
Maar waarom zou het erg zijn als je rechts opstapt? Ik heb wel eens gehoort dat het gevaarlijk is ofzo..

Een paard kan er van verschieten dat je er opeens vanaf rechts op klimt. Dus dat is het enigste gevaar wat er is aan rechts opstijgen.

En ik heb wel een paar keer geprobeert om rechts op te stijgen, maar ik voelde me dan altijd behoorlijk gehandicapt aka beginner. Ik heb die kracht ook niet in mijn rechterbeen om mezelf omhoog te hijsen of zo.
Maar met een krukje opstijgen lijkt me ook niet zo verkeerd, want dan belast je je paard bijna niet met opstijgen.

En idd, bij een paard doe je eigelijk alles links. Maar dat was vroegah ook wel fijn. Mocht je dan snel een paard nodig hebben, dan hoefde je niet uit te vissen aan welke kant je moest zijn om het hoofdstel vast te maken.

Ik merkte het trouwens ook toen ik met mijn paard ging lopen toen ik hem net had. Als ik dan rechts van hem ging lopen, dan kroop hij altijd achter mij door, dat ik weer links van hem liep. Toch een soort gewenning van hem.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 02:46

Brennie schreef:
De reden dat je aan een kant opstapt is omdat dit, vooral voor een jong onervaren paard, gewenning is. Een paard denkt in twee helften, ja het klinkt een beetje dom, maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Maar een paard zal als je alleen maar links opstapt op een gegeven moment dit niet meer eng vinden, maar als je voor de eerste keer op een paard stapt (met inrijden) en de volgende dag rechts opstapt, zal ie zich weer de pleures schrikken, omdat ie verschillend links en rechts denkt. Klinkt stom maar is echt zo. Als je bijvoorbeeld in een vreemde bak gaat rijden voor de eerste keer en hij schrikt van iemand achter het raam en je rijdt eerst alleen maar linksom tot ie het niet meer eng vindt, en je gaat dan van hand veranderen zal ie toch weer schrikken omdat ie het nu van de andere kant ziet.

Dat heeft mijn paard heel erg..! Echt erg soms.

Ik probeer ook zoveel mogelijk te wisselen. Hij moet er maar aan wennen. Hij heeft al last van zijn rug, en ik denk dat het oa door links opstappen komt!
Mij maakt het ook niks uit als mensen mij vreemd gaan aankijken..
Ze doen maar wat ze niet laten kunnen, ik blijf het zo doen!

Tis trouwens wel lastiger!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 03:48

Omdat het niet echt een vraag is, en meer een 'discussie' is verplaats ik dit naar paardenpraat.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:25

Dit is idd een leuk discussie punt Margon!! Ik zat ook bij die les en wat misschien ook nog leuk is om erbij te vertellen is dat als jij opstapt er 3 keer je eigen gewicht eenzijdig aan de rug van je paard hangt. Het is dan welliswaar maar eventjes, maar 3 keer is toch veel!!! Met een krukje opstappen is nog niet eens zo'n gek idee! We moeten eens een keer met z'n allen rechts op gaan stappen in de les Margon, ik wil die gezichten wel eens zien!!!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:47

Ik stap de ene keer aan de linkerkant op en de andere keer aan de rechterkant. Je moet er gewoon aan wennen en ik vind dat het paard gewoon te accepteren heeft dat ik overal rondom zijn lichaam kan gaan staan en alles kan aanraken.

Ook tijdens het leiden sta ik de ene keer links en de andere keer rechts. Zo wennen zowel jij als je paard niet aan een bepaalde kant. Natuurlijk blijf je wel gewoon op de leiderspositie staan, maar dat kan aan beide kanten.

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:56

Ik stap links op omdat het rechts niet lukt, mijn ene been is daar gewoon niet lenig genoeg voor . Natuurlijk zou ik ook kunnen oefenen zodat ik ook rechts zou kunnen opstappen, maar dan krijg je het commentaar: "hé wat doe jij nou? Je weet toch dat je aan de linkerkant moet opstappen!!!". En als je het dan probeert uit te leggen is het "bullshit"...

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:54

Waarschijnlijk als wij aan de rechterkant op gaan stappen en hij zegt dat we aan de andere kant moeten opstappen zeggen wij, waarom dan??? Dan staat ie mooi met z'n mond vol tanden, want hij weet echt niet waarom dat moet!!!

riepertjiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:08

Ik denk ook dat het natuurlijker aanvoelt omdat de meeste mensen nu eenmaal rechtshandig zijn en dus het linkerbeen het sprongbeen is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:13

Als ik thuis rij (is 6 van de 7x het geval) stap ik altijd met kruk op, en dan aan beide kanten...
Opstijgen met alleen beugels doe ik alleen links omdat rechts nog onwennig is...en ik mijn been er dan niet overheen krijg

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:56

riepertjiep schreef:
Ik denk ook dat het natuurlijker aanvoelt omdat de meeste mensen nu eenmaal rechtshandig zijn en dus het linkerbeen het sprongbeen is.

Ik ben links en kom er rechts echt niet op.