Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Quarterh0rse schreef:Soms wissel ik het wel eens af, niet alleen voor het paard maar ook voor het tuig. Na een hele tijd merk je dat je beugelriem wat uitrekt. Bij een vorig paard wat ik deed scheelde het met rechts 1 gaatje gewoon door het continu "belasten" van de riem
r0mii schreef:Ik stap altijd links op, stap rechts af..![]()
Ik heb het wel eens geprobeerd.. maar het lukte toen echt niet.
smurf schreef:Als je Parelli zou gaan doen, leer je aan beide zijden op- en afzadelen en op- en afstappen, voor je examen moet je 2 x links op- en afstappen en 3 x rechts, op een bepaalde, verantwoorde manier.
Als je dat genoeg oefent, word je er vanzelf wel handig in!

Margreet schreef:"Vroegah" had je je zwaard aan de linkerkant hangen, zodat je dat met je rechterhand makkelijk kon trekken. Opstappen doe je dan ook aan de linkerkant van je paard, anders zat je zwaard in de weg.
Tegenwoordig is dat achterhaald natuurlijk.
r0mii schreef:Maar waarom zou het erg zijn als je rechts opstapt? Ik heb wel eens gehoort dat het gevaarlijk is ofzo..
Brennie schreef:De reden dat je aan een kant opstapt is omdat dit, vooral voor een jong onervaren paard, gewenning is. Een paard denkt in twee helften, ja het klinkt een beetje dom, maar weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Maar een paard zal als je alleen maar links opstapt op een gegeven moment dit niet meer eng vinden, maar als je voor de eerste keer op een paard stapt (met inrijden) en de volgende dag rechts opstapt, zal ie zich weer de pleures schrikken, omdat ie verschillend links en rechts denkt. Klinkt stom maar is echt zo. Als je bijvoorbeeld in een vreemde bak gaat rijden voor de eerste keer en hij schrikt van iemand achter het raam en je rijdt eerst alleen maar linksom tot ie het niet meer eng vindt, en je gaat dan van hand veranderen zal ie toch weer schrikken omdat ie het nu van de andere kant ziet.

. Natuurlijk zou ik ook kunnen oefenen zodat ik ook rechts zou kunnen opstappen, maar dan krijg je het commentaar: "hé wat doe jij nou? Je weet toch dat je aan de linkerkant moet opstappen!!!". En als je het dan probeert uit te leggen is het "bullshit"... riepertjiep schreef:Ik denk ook dat het natuurlijker aanvoelt omdat de meeste mensen nu eenmaal rechtshandig zijn en dus het linkerbeen het sprongbeen is.