Met een paard wel of niet op een harde weg draven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:32

waarom zou je niet mogen draven op de weg dan
hier zie ik ik weet niet hoeveel ruiters er gewoon overheen rijden in draf, die zullen hun paarden echt niet massaal naar gort rijden

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:16

Op een vlakke weg verstapt een paard zich minder snel als op harde onregelmatige zandbodem. Ik rij al tijden zonder ijzers en draaf hele stukken op de weg. De hoeven werken als schokdempers. Ik heb wel het idee dat ijzers die schokdempende werking tegen werken. Vergelijk het met jezelf, wat is comfotabeler: rennen met verende sportschoenen of op klompen

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:52

Snap ook niet waarom je niet zou mogen draven op de weg ,ik draaf zo vaak op de weg(ijzerloos)maar ga ff in het andere topic kijken.....

OMG ik zie het al "het is sielug voor het paard"

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:39

hey
ik heb een pony waarvan de hoeven super hard groeien en mij wordt dus gewoon ook gezegd dat ik op de weg moet draven zodat de hoeven niet zo snel groeien. jaja zegt de hoefsmid tegen mij. hij bekapt natuurlijk. ik heb leandro al 9 week ofzow niet laten bekappen en de hoeven zien er nog steeds super uit!

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:41

Ik moest voor de kar wel overal ijzers, maar draaf dus wel over de weg. Zijn er menners die zonder ijzers over de weg rijden?

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:44

Gaat het hier over paarden met of zonder hoefijzers???

Met hoefijzers maakt niks uit.

Zonder, mijn pony heeft er meestal wel wat last van en gaat uit zichzelf al snel in de berm lopen. Het is heel goed voor de pony zijn hoeven, worden ze harder van met als gevolg dat de hoefsmid minder hoeft te komen:D:D

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:46

Hahaha nu ik er over nadenk, die van mij wíl liever op de weg lopen, als ik de teugel vrij laat dan gaat ze altijd op de weg lopen. En zij zal het wel weten toch?

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:30

ja die van mij als ik hem in de berm stuur dan gaat ie automatisch weer op de weg lopen. ik denk dat sommige het dus zelf ook wel beter vinden lopen.

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:52

Ik laat ,mijn pony ook altijd draven op de verharde weg. De bermen hier zijn echt 10x niks of ze zijn kapot gereden door de trackers of er liggen allerlei stenen en molshopen. Dan laat ik toch echt 10x liever mn pony op het asfalt draven dan dat ie struikelend de berm door moet draven.

_hannah_

Re: Met een paard wel of niet op een harde weg draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:13

draven op de verharde weg is goed voor paarden benen (als ze ijzers hebben en GEEN kalkoenen of wat dan ook). Door het draven komt er een soort trilling in de pezen die als een soort massage werken, voor paarden met peesproblemen hersteld dit de pezen enigzins. Galoperen op verharde weg is minder goed, maar in een bevroren berm lijkt me ook niet snugger

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:46

1 keer in de week rijd ik met Orchid ong. 5 km, het meest over asfalt.
Zo nu en dan een stukje berm of een strook gras in het midden van een pad.
Orchid heeft keiharde hoeven, daar zie je echt niets aan na zo'n ritje.
Ik draaf ook nog wel een stuk over de weg, maar niet zo lang achter elkaar, veel overgangen
Orchid loopt ook liever over de weg, als ik haar laat kiezen loopt ze het liefst midden op de weg
Toen ik haar net had struikelde ze best vaak mede doordat ze haar voeten in stap niet goed optilde en haar hoeven over een verharde weg dan ook bijna vierkant afsleten, ze had toen lang stilgestaan.
Nu gaat dat prima en blijven haar hoeven goed in model en struikeld ze ook nooit meer

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:59

dat is geen stelling maar een vraag;)
maar verder vind ik dat je best kan draven op de verharde weg

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:03

mmmm,
paard met ijzers zou ik zeggen ja dat kan best.
zonder ijzers zou ik zeggen,kan wel maar toch liever zo min mogelijk

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:35

Wat een geleuter in dat andere topic zeg.

Draven op het verharde is iets wa tik bewust in een endurancetraining meeneem. Je bouwt het wel op, maar eenmaal opgebouwd draaf ik best behoorlijke stukken.

Met of zonder ijzers maakt geen ruk uit, mits je paard goed harde hoeven heeft. Zo niet dan is het punt dat ze te hard slijten.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:42

inowa schreef:
mmmm,
paard met ijzers zou ik zeggen ja dat kan best.
zonder ijzers zou ik zeggen,kan wel maar toch liever zo min mogelijk

Ik zou zeggen met ijzers liever niet, ijzers zijn (in vergelijk met hoeven) glad en er is dan helemaal geen natuurlijke schokdemping meer.

hamadryada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:09

op het asfalt heb je geen schokdemping dus alle trillingen moeten opgevangen worden in de gewrichten door het gewrichtskraakbeen.
dus als je paard een wat zwakkere aanleg aanleg in de gewrichten heeft maak je dat hij sneller hiervan last zal krijgen door op asfalt te rijden: een OC zal sneller een OCD worden bijvoorbeeld. ik zie het nut niet in van 'sterke botten'. wat wil je hiermee bereiken?
sterke pezen kunnen voordeel opleveren, maar ik betwijfel of het zoveel verschil uitmaakt voor een normaal getraind sportpaard. bovendien moeten paarden met peesaandoeningen toch stappen op het harde omdat dat het minst belastend is? dus dan ontzie je de pezen juist eerder.

dus voor mij: nee, geen training op asfalt. te belastend voor gewrichten, en te glad.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:27

t ligt eraan hoe sterk de hoeven zijn, en als ze niet sterk genoeg zijn neem je gewoon ijzers..
te vaak is alleen niet goed denk ik, maar heel af en toe een klein stukje kan toch wel..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:34

Ik draaf ook gewoon over de verharde weg, aangespannen en onder de man, geen probleem hoor.
Mijn paard staat 4kant op ijzers.
Het is idd wel zo dat je dit op moet bouwen, zodat de pezen ed daar aan kunnen wennen en aansterken

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:19

Met ijzers vind ik het niet kunnen, ze glijden iets door en hebben weinig grip op de weg. En kalkoenen eronder zetten lijkt mij al helemaal fout. Ik zie hier genoeg meisjes die dan volop op het harde scheuren en dan denk ik "nee" ik draaf ook weleens zachtjes op asfalt, maar niet hard. Ik heb eens geprobeerd hard te draven maar dan gaat ze heel houterig lopen en spingt dan in de berm. Een paard wat dagelijks of regelmatig op het harde komt zou ik minder moeite mee hebbend an van die pennymeisjes die hier in de woonwijken stoer porberen te doen en keihard door de straten gaan dat vind ik echt je pony verkloten.

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:20

Allereerst; het maakt een groot verschil in wat voor disipline jeje paard wilt gebruiken. Dressuur puur tussen de hekjes?? Onzin om de weg op te gaan, het voegt niets toe. Bij de endurance daarentegenkom je er niet onderuit, en dan is het verstandig om alvast op het harde te trainen anders wordt je eerste wedstrijd een nare ervaring. met of zonder ijzers is beide iets voor te zeggen, mijn paard móet op ijzers omdat hij toontredend is, binnen drie weken is het dan mis. Ik ben wel van mening dat het vooral op het harde belangrijk is om het paard "op zijn eigen benen"te laten lopen.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:20

Pellie schreef:
ik heb de discussie gemist maar zeg 'ja' tegen draven op de weg!

me too

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:25

alles met mate!! als je je paard veelzijdig belast ( dus harde weg, zwaarder zand, onder de man of voor de wagen enz.. Op die manier versterk je zowel spieren als pezen en word het een of de ander niet extreem belast en dus extreem ontwikkeld en blijft t andere achter. Ik hoop dat t er zo een beetje duidelijk staat

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:30

Ja hoor waarom niet? Mijn paard is ijzerloos en draaf regelmatig stukken over het asfalt. Soms stuur ik haar de berm in voor het idee maar dat kost mij veel moeite. Ze loopt liever gewoon op het asfalt.

Nikj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:41

tuulrijk mag een paard wel op 't afvalt draven .. maar in dat ander topic zei ieamnd dat een paard voor de kar andere ijzers heeft dan een paard wat neit voor de kar loopt ! daar ben ik het dus niet mee eens, want onze paarden lopen voor de kar maar ook gewoon concoursen enso en die hebben allemaal de zelfde ijzers met stiftgaten net als andee paarden ..

wou'k gewoon even zeggen

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:49

Draven op de weg is echt niet slecht.

Ooit gehoort dat daar een paard kreupel van werd?

Nu de bak onbegaanbaar is door het winterweer draaf ik ook regelmaat op de stenen. Zo krijgen ze beweging en dat is toch het beste voor een paard.