tips voor trektochten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: tips voor trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:06

ikke schreef:
Antheman schreef:
Even een link geven dan maar:

http://www.recreatieruiter.nl/

Maar ik doelde op de info van Kathy.

Oef, gelukkig maar, ik kreeg al de zenuwen dat ik jouw nog iets moest leren
Voor de goede vorm: http://www.nvvr.info is de nieuwe link. Die van recreatieruiter wordt gewoon doorgelinkt, overigens.

Ach ,ik durf mezelf heel onbescheiden ondertussen wel ervaren te noemen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:50

Info over die hinnikmiddag:
Op 15 januari gezellige middag ter voorbereiding op trektochten, uitwisselen ervaringen en info door leveranciers.
Info bij Katy Geluk (0314-525605 / info@ruitertochten.nl)

Meldt je gewoon aan bij Katy, je hoeft hiervoor geen lid te zijn (maar misschien wordt je het wel ) Ik meen dat het in Zelhem of naaste omgeving is.

Trektocht kun je op veel manieren doen. Bespreek eerst hoe je wilt overnachten, of je dat van te voren vast wil leggen of dat je op de bonnefooi wilt gaan. Als je bed & breakfast of hotel overnachtingen wilt doen, heb je natuurlijk geen tent of slaapzak nodig. Als het mooi weer is zou ik die tent waarchijnlijk ook thuis laten en zorgen voor een goede slaapzak en matje. Als je het wilt doen met kamperen, zul je ook wat kookspullen mee moeten nemen, tenzij je elke avond uit eten wilt gaan gecombineerd met bed & breakfast.
Zorg in ieder geval dat je paard bij het logeeradres (eerst) in de wei kan, niet op stal. Ze hebben hard gewerkt en moeten ontspannen kunnen bewegen om de spieren goed te houden. Op stal krijgen ze vrijwel zeker problemen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:28

Wellicht ten overvloede, maar gewicht in je tassen is dood gewicht, dit beweegt niet mee met het paard. Een luchtbed en kussen lijkt me dus onnodig gewicht. Een tent kan, maar dan wel een licht (rugzakkers)tentje van 1 tot 3 kg. Dun slaapmatje. Nog beter overnachten bij boer/andere locatie. Dan geen tent nodig alleen slaapzak en slaapmatje

Gewicht in de tassen ook heel goed verdelen, beide tassen moeten vrijwel even zwaar zijn. Ga eens zoeken op internet wat rugzakkers meenemen, die moeten alles sjouwen, dus ook heel goed op gewicht letten. Dat is wat Antheman ook zegt, en die heeft er al meerdere gereden, en weet dus uit ervaring dat het belangrijk is.

Daarnaast ook handig als je schoenen aantrekt waar je goed op kan lopen, want je zult ook regelmatig naast je paard lopen. Wellicht de beste tip van Ikke en Antheman om naar de info middag te gaan.

succes

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:52

Ik heb me zelf net opgegeven voor de workshop!

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:49

Trap vooral niet in de val teveel mee te willen nemen.
Alles wat je thuislaat is meegenomen

Als je echt kampeerspullen als tentje, kookspullen wilt meenemen heb je eigenlijk een handpaard nodig.
Praktisch gesproken krijg je dat niet op je eigen paard gestouwd.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:57

Reserve beugelriem (om de hals van een paard) en reserve teugels (laatst brak bij mij een beugel tijdens een buitenrit , maar om nou een beugel mee te slepen..);

Geen katoenen (bandplooi) rijbroek (ik kreeg daarvan schuurplekken);

Vaseline tegen schuurplekken om je zitvlak mee in te smeren;

Zakdoekjes voor als je in de bosjes moet plassen;

Niet teveel spullen meenemen; gebruik je vaak toch niet (wij namen geen biks mee; paarden mochten grazen tijdens pauzes. Edit: bij aankomst en voor vertrek kregen ze natuurlijk wel krachtvoer);

zadeltassen en een buideltasje (geen rugzak);

Een vriendelijk lach om een emmer water te vragen voor de paarden;

EHBO setje (met tekentang)

Veel plezier!

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:02

De meeste tips zijn wel gegeven. Nog even wat nuttige dingetjes uit mijn historie.

Ook op trektocht op de Veluwe kan je verdwalen/verkeerd rijden. Als je maar lang genoeg doorrijdt kom je altijd wel weer ergens uit maar je moet dat voorkomen. Zorg daarom voor detailkaarten van de streken waar je doorheen rijdt en iemand in je groep die goed kan kaartlezen of dat vooraf wil leren.
Bespreek op het station van vertrek de route voor die dag en markeer die met een duidelijke, roze marker op de kaart. Koop een doorzichtig kaartenmapje die je met een touwtje om je hals kunt hangen.

Afbeelding

En neem een kompas mee. Daarmee kan je globaal zien of je nog de juiste richting rijdt.

Afbeelding

Neem een goed mes mee. Ik heb een Wenger Ranger type 177105. De schroevendraaier gebruik ik als hoevenkrabber hoewel je die nauwelijks nodig zult hebben. Zand en aarde laat je in de hoeven zitten, alleen een steentje moet er wel eens uit.

Afbeelding

Verder nog wat kleine, nuttige dingetjes als een rolletje sterk, watervast plakband (isolatieband), een paar strotouwtjes, spanbandjes, paar pedaalemmerzakken wat zelfsluitende plastic zakjes.

Afbeelding

Als je zadeltassen inpakt, denk er dan om dat je er één vrijhoudt voor voedsel onderweg, luchpakket, mueslibars. Dus niet alles volstoppen met bagage.

Als je met bit rijdt is een halsterhoofdstel waar je het bit zo uit kan nemen en de teugel als halstertouw kunt gebruiker erg praktisch (zie foto in mijn profiel).

En als laatste: neem een telefoon mee met voldoende bereik. Ik weet b.v. dat Orange niet overal op de Veluwe werkt (bij mij aan de kust ook niet). KPN en Hi doet het altijd wel.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:44

hoeveel kleding nemen jullie mee?

araber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:47

vraagje trouwens nvvr is toch ook van het ruiterbewijs of is dit weer wat anders?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:30

lars schreef:
vraagje trouwens nvvr is toch ook van het ruiterbewijs of is dit weer wat anders?

Gelukkig niet! Het ruiterbewijs is een knullige instelling!

De NVVR is een gezellige club van vrije tijdsruiters! Zo nu en dan organiseren ze ritten. Of zolas hierboven beschreven een gezellige middag over een onderwerp

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:35

lars schreef:
hoeveel kleding nemen jullie mee?

Ik neem veel technische kleding mee,/aan.

Ik heb een rijset aan , en 1 set in de tas.
1 extra hemd of t shirt mee en genoeg ondergoed. Beetje was middel mee, zodat je het uit kunt spoelen onderweg.

Wat héél handig is , is een technisch handdoekje! Die koop je bij de Perry, of andere outdoor zaak. Is een klein handdoekje, die wel genoeg vocht opneemt. Scheelt je zo een halve kilo aan gewicht!

En denk eraan dat je je bagage exact verdeelt qua gewicht!
Je paard gaat scheef lopen en van het scheve hangen van bagage schijnen ze flink extra te verbranden! Dus als je lunch op is, dan verplaats je weer wat spullen , zodat je weer in evenwicht bent.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:27

Heb eigenlijk weinig meer toe te voegen aan dit topic qua inhoudelijke tips.

Voor de zadeltassen, ik heb de mijne bij Cornelie vandaan, die groene large, en die zijn echt super voor trektocht. Groot, stevig, redelijk waterdicht. Ze zien er stukken mooier uit dan die op de website Ik heb ze zelf gebruikt aan mijn western, mijn vriendin aan haar boomloze zadel en mijn nicht aan haar Wintec, en ze zaten overal goed vast en stevig aan Zijn beetje duur (40 euro) maar 100 % zijn geld waard. Heb zelf die grote, en dat is echt voor een trektocht met bepakking. Er zijn ook kleinere te koop als je minder meeneemt. Wij gingen een week, en de tassen zaten voor driekwart vol. Had daarnaast nog dat zwarte tasje voor om de horn met twee bidons, en een klein buideltasje met de belangrijkste spulletjes om. Slaapzak en matje opgerold, met spanbinders vast, en achter het zadel bovenop de zadeltassen vastgemaakt.

En ik wil er absoluut nog eens op hameren, zorg dat het gewicht gelijk is, en dan echt gelijk! Haal een unstertje, gooi al je bagage in twee vuilniszakken (zit het gelijk ook waterdicht opgeborgen) en weeg het gewicht. Ik heb 1 dag met een verschil van een kilo gezeten, en mijn paard heeft daar twee fikse drukplekken aan over gehouden, ik schatte het gewicht nl, had toen nog geen unster. En dat heb ik dus verkeerd ingeschat… Waar ik me heel erg stom over voelde tegenover mijn paard.

(Kan het ook nooit kort houden…. )

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:47

Maya, heb je foto van de tassen? Ik rij nu ook boomloos en ben op zoek naar het beste concept qua zadeltassen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:55

Die heb ik, maar op de computer thuis, geloof niet dat ik ze nog online heb staan ergens. Komt er vanavond aan, als ik het niet vergeet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 01:44

Toch nog bijna vergeten... Deze foto's zijn gemaakt om te verduidelijken tijd terug.

Grote groene zadeltassen van www.justwesten.nl (zwarte voor om knop komt daar ook vandaan)

Klik voor foto

Klik voor foto

Stowaways, type western, ook fijn. Bij www.equestriannomads.nl en www.goedhard.nl nonder andere.

Klik voor foto

Klik voor foto

Kleine zwarte van de Hypo geloof ik, redelijk spul.

Klik voor foto

Klik voor foto

Antheman, over een maand heb ik mijn boomloze zadel binnen als het goed is. Wil dan ook wel kijken hoe je ze eraan vastmaakt

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 01:51

Dank je wel Maya!

Ik keek toevallig net op Bokt....

Mijn interesse gaat nu uit naar de Stowaways. Ik heb de versie " de luxe" in gedachte. Jij hebt hem met bidon he?

Nadeel van deze tas is de hoeveelheid liters . Kon je daar alles in kwijt?

Fijn dat je ook boomloos gaat.
Welke neem je?

Ik ga 15 jan naar een middag, met meedere mensen die trektochten hebben gereden. Ik hoop daar meer tassen te zien.
EN een foto van je stowaway op je boomloos zou ik idd erg graag zien!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:03

Maya schreef:
Kleine zwarte van de Hypo geloof ik, redelijk spul.

Klik voor foto

Klik voor foto

Ik heb deze, ideaal voor als je dagtochten rijdt, maar ik zou er toch geen echte trektocht mee proberen te rijden. Ik heb de mijne trouwens van bij Divoza, en ook bij Ooteman bijv kan je ze bestellen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:06

Eilandje,

De bovengenoemde door jou, daar heb ik al vele trektochten mee gereden! Ze zijn alleen van canvas en niet van nylon.

Voor je paard is alle extra bagage helemaal niet zo lekker, zeker niet als het scheef hangt.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:21

Ahah, goed om te weten

Ik zou voor echte trektochten eerder voor dit type zadeltassen opteren (= tassen van Stowaway):
Afbeelding

Dat lijkt mij gewoon aangenamer voor mijn paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:11

Stowaways zijn fijne tassen, maar imo echt te klein voor een trektocht. Dagtochten moet gaan, maa rmeer bagage echt niet.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:45

Je hebt ook mooie tassen van ortlieb, zijn wel wat prijzig

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:14

gentille schreef:
we zijn van plan om met een paar meiden komende zomer op trektocht te gaan

http://
viewtopic.php?f=16&t=510490[/url]

maar nu heeft bijna niemand ervaring ermee,

dus ik vroeg me af of er mensen zijn die hun ervaringen willen delen, wat neem je allemaal mee? waar overnachte, hoeveel kilometer reed je per dag enz.

shoot
groetjes shannon

Voordat ik zelfstandig trektochten met mijn pony ging maken heb ik eerst een keer met de Drentse Paardrijvierdaagse meegdaan. Zelf reed ik aangespannen en had een betrouwbare vriendin als groom en gezelligheid mee. Een vertrouwde persoon mee die jou en je paard kent is een aanrader!

Tijdens de paardrijvierdaagse (ook voor menners dus) heb ik geleerd hoe mijn pony op een groep paarden, zowel ruiters als andere menners reageerde. Sommige paarden vonden een aanspanning maar niets. Mijn pony leerde snel dat hij zijn energie moest verdelen en hij maar beter op mijn tempo kon lopen. In het begin liet hij zich erg beinvloeden door het tempo van andere paarden om hem heen.

Zelf reed ik zoveel mogelijk intervalsnelheden: x minuten stappen, x minuten draven. In het begin liet ik het tempo teveel van de omgeving en ondergrond afhangen zodat ik hem eigenlijk overvroeg.

Later heb ik met een ervaren paardenvriendin nog twee trektochten met mijn pony en wagen gemaakt. We hadden voor de zekerheid alle campings van te voren gebeld en gevraagd of er plaats was voor pony én een wagentje en of reserveren noodzakelijk was. Ook hebben we vooraf geinformeerd of de pony met vreemde paarden in een weiland werd gezet of apart kon. Wij hadden immers geen gehuurde fjord(+huifkar) maar een eigen pony mee.

Krachtvoer, emmers en paardenspul namen we zelf mee en een tent en andere bagage ook. Minimaal gewicht natuurlijk, want ook al zit je op een wagen het gewicht is wel van belang.

Wat ik uit je andere topic begrijp, is dat je met een aantal (onbekende) mensen/paarden wilt gaan. Het is al gezegd en ik kan het zeker aanbevelen: overleg vooraf duidelijk wat je doel is en hoeveel km per dag gereden wordt.

Bedenk dat hoe meer mensen je meebrengt hoe moeilijker het is om overnachting op de bonnefooi te regelen. Ik weet niet hoeveel mensen en paarden er mee gaan?

Ik zou liever met een klein groepje bekende mensen en bekende paarden gaan dan met (veel) onbekenden. Tijdens de paardrijvierdaagse heb ik wel gemerkt dat er veel verschil in ervaring en conditie tussen de verschillende ruiters en menners zit en dat sommige mensen heel onverantwoordelijk kunnen zijn en gevaarlijke inschattingsfouten maken (wat helaas tot ongelukken leidde). Besef dat je een zeker risico neemt door met een grote groep onbekenden mee te reizen.

Ga oefenen! Niet alleen met km maken maar ook met je paard onderweg afzadelen, aanbinden, verzorgen, weer opzadelen en dergelijke. Kun je dat alleen of heb je bv iemand nodig om je paard vast te houden?

Verder zijn veel praktische tips al gegeven. Veel plezier! Een trektocht met eigen paard levert absoluut veel plezier op.

Ps: zorg dat je goedverzekerd op pad gaat.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:16

hey!

ik heb vandaag het boekje de veluwetrail binnengekregen, ideaal! veel kaarten en adressen.
ik heb wel route in m'n hoofd. drie dagen, door epe en vaalssen. ongeveer tussen 25 en 30 km per dag. moet alleen kijken of het overnachten te regelen valt, aangezien die manege maar vijf boxen heeft, maar wel weidegang, en de trailer er niet mag worden achtergelaten. dus daar moeten we een oplossing voor zien te vinden.

weet niet of het wat word, moet even reacties van anderen afwachten. het zou ons iig weer gezeul met een tentje schelen:D

wat ik me wel afvroeg, om de hoeveel kilometer/uur moet een paard drinken? aangezien ik niet zou weten waar je midden in het bos water vandaan moet halen?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:30

Midden in het bos heb je plassen!

Leer je paard maar vast om uit de plas te drinken.

En leuk dat je echt bezig bent om het te regelen!

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:35

tommy is gek op plassen, steekt altijd z'n halve hoofd erin.

wil het al vanaf m'n twaalfde, maar toen mocht het nog niet hihi, nu ben ik zestien en moet m'n ma toch maareens wat vertrouwen tonen in haar verantwoordijke dochter
hihi

in Juni start ik trouwens voor het eerst in de kenningsmakingsklasse endurance, erg fijn, want zo heb ik meteen een stok achter de deur echt goed te gaan trainen op conditie