Nog geen drie jaar en al aan de slof..........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 16:54

Dat paard van Desiree was geloof ik ook al ingereden dus in dit geval gaat et niet over inrijden met slof maar over rijden met slof met een jong paard.

en nog steeds blijf ik bij mijn standpunt dat ik vind dat een slof niet erg is mits goed gebruikt, en dan nog liever niet dan wel!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 17:51

Ik zie een paar keer 'in de krul' genoemd worden....

Een slof hoef je niet te gebruiken om je paard mee in de krul te laten lopen, je kan hem ook gebruiken om je paard te begrenzen en te voorkomen dat ze de neus er helemaal uitgooien of zelfs met de koppen in je gezicht slaan...

Verder heb ik het eigenlijk niet echt gelezen,
dit is weeeeeer zo'n oeverloze slof-discussie en we zullen altijd voor en tegenstanderts houden.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 08:23

Als ik het over "in de krul" heb, dan bedoel ik dus een krul, zonder nageeflijkheid en aanleuning. Een paard dus wat zich oprolt en achter de teugel kruipt. Maar dat had ik even duidelijker moeten vermelden denk ik. Ik begrijp best dat je soms een slof nodig hebt om te begrenzen, ik heb zelf ook vaak genoeg om die reden met een slof gereden....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 08:55

DAt is ook het gevaar wat ik net noemde Pava, een krul zonder nut. paard wordt dan hoog en kort in de hals. MAar dat kun je wel voelen hoor, de passen worden dan kort en dribbelig en de rug voelt dan plankachtig aan. Beroerd dus. en met slof kan ik dat niet oplossen. dat kan ik alleen rijtechnisch, door te proberen en te voelen wat er gebeurt. En dat voelen wat er gebeurt, lukt me niet met de slof. Die slof vormt zich als een soort muur tussen mij en het paard.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:03

Desiree, ik snap wat je bedoelt. Dat is ook de reden waarom ik sommige - oudere - paarden ook op slof heb gereden. Maar voor mijn gevoel moet dat dus niet nodig zijn op een jong paard. Door te vertragen in mijn lichtrijden heb ik mijn paard altijd op zit terug kunnen rijden, ook toen ie -in het begin - nog niet zo mooi nageeflijk was.. Maar ik heb misschien te weinig jonge paarden gereden om te weten dat het soms wel nodig is om de slof te gebruiken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:21

Je (jonge) paard terug krijgen door langzamer licht te rijden, werkt idd goed als ze wat te druk zijn. Waar Desiree het over had was een paard dat met zijn kop in de lucht ertussenuit vliegt. Dan werkt dat niet echt meer (lichtrijden in volle galop?). Het gaat dan niet om rijkunstig corrigeren maar om ze weer onder controle te krijgen.

Ik rijd niet vaak met slof, als ik het wel doe is dat in de rol van stootteugel zodat die pas inkomt als hij zijn kop omhoog gooit. Bijvoorbeeld buiten met een jong onervaren paard vind ik dat uit veiligheidsoverwegingen prettiger. Op een andere manier kan ik niet met een slof, ongeveer zoiets als Desiree beschrijft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:00

inderdaad, ik gebruikte die slof inderdaad ook als stootteugel, thiedeman was namelijk niet voldoende. Had effe geen andere keus.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:41

Ook ik heb mijn slof weer uit het stof gehaald, een gogue is wel leuk maar kan niet voorkomen dat het paard zijn hoofd tussen zijn benen brengt. Met een slof kan dat wel.
Ik gebruik hem nu alleen buiten omdat hij af en toe probeert er tussenuit te gaan. Dat doet hij door eerst zijn hoofd tussen zijn benen te doen en dan, omdat ik daardoor de teugels een beetje kwijt ben, zijn hoofd in de lucht te steken en te gaan rennen.
Ik heb schouderproblemen en als hij dat doet kan ik niets inbrengen. Met een slof heb ik gewoon meer te vertellen. Verder hangt hij slap en gebruik ik hem niet.

Hij is nog jong en in de bak heb ik totaal geen problemen met hem maar voor buiten vind ik die extra rem wel zo prettig.
Met slof inrijden vind ik in principe ook niets tenzij het met veel beleid gedaan wordt en de slof alleen als een soort begrenzer gebruikt wordt.
Ik had op een gegeven moment hulp gevraagd bij mijn jonge Appaloosa omdat ik net bevallen was. De instructrice die haar zou rijden hing de slof er aan terwijl ik dat niet wilde, paardje liep enorm op de voorhand. Ze trok het paard in de krul waardoor mijn merrie over de kop sloeg.
Dat was nou een typisch voorbeeld van hoe het niet moet. Ik ben daarna maar weer zelf verder gegaan met haar.

rapsodie

inrijden met slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:45

Als je de slofteugel echt goed gebruikt moet een paard voorwaart neerwaarts gaan, pas later wanneer hij goed in balans loppt en ondertreed mag je meer oprichting gaan vragen.

De slofteugel bij jonge paarden vind ik dus een goede hulpteugel, wanneer hij goed wordt gebruikt werkt dat ontspanning van de rug in de hand en dat moeten we hebben.

Pling *LOL* Dus liever een goede ruiter met slof en dan een slechte ruiter op de rug van een jong paard

h.g helga

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 15:41

Dat is zo, een paard in de krul trekken met een slof doet meer kwaad dan goed maar daar is de slof natuurlijk ook nooit voor bedoeld geweest. Een slof is een hulpmiddel niet een middel om iets af te dwingen als compensatie voor het gebrek aan rijkunst van de ruiter. Maar als hulpmiddel vind ik de slof heel prettig omdat je hem buiten gebruik kunt stellen en zelf kan doseren.

rapsodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:23

Oke, dan zijn wij het met elkaar eens. Haha!
Bovendien bevorderd de slof een rustige ligging van het bid wat voor jonge paarden noodzakelijk is, *LOL* Het is gewoon met alle hulpteugels hetzelfde verhaal, weet waar je mee bezig bent.

helga

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 23:26

Ik zet mijn slof ook meestal aan de zijkant vast ipv tussen de benen door, Dan kan hij er minder makkelijk in gaan hangen.

En idd, ik snap wat Jura bedoeld met uit laten rennen, ze stoppen wel een keer. De meesten wel, maar sommigen zijn echte doodlopers. Mijn 5 jarige stopt dus niet. Ik heb laatst geklokt en toen was hij 8 min aan het rennen (plat door de bocht, niet te stoppen met wat dan ook) toen mijn man hem met voer heeft gelokt. Het heeft even geholpen om de handen bij de knieen te zetten en kort in de hand ophoudingen te maken, maar ook die truuk heeft hij nu door. Hij is zelfs een keer dwars door de omheining gegaan...dat bedoel ik dus met veiligheid. Je staat raar te kijken als hij met jou erop dwars door het schrikdraad, door de struiken, tussen bomen door, over een greppel op het asfalt terrecht komt. En dat enkel en alleen omdat hij op dat moment niet zo'n trek heeft in een simpele schouderbinnenwaarts.
Nou weet ik van mijn eigen mopperpotje wat ik kan verwachten en ben nog nooit gevallen, maar met een paard dat ik nog niet zo goed ken neem ik geen risico. Buiten het feit dat het voor jou gevaar oplevert was ik ook niet blij toen hij zelf met een voorbeen achter een paal bleef hangen en een keer in een draad verstrikt raakte (waar hij dan weer heel relaxed onder blijft).
Echt, je kunt hem laten rennen tot je een ons weegt, maar dan heb je kans dat hij aan een hartaanval bezwijkt.

De laatste week heeft hij het wel heel bont gemaakt want ineens ging hij elke twee min aan het rennen. Maar dit was duidelijk pijn en niet zomaar verzet. Bleek hij de lagen gewollen en geirriteerd te hebben en een kloof aan de binnenkant van de lip: door het koperen bit, waar hij dus blijkbaar niet tegen kan.

Je moet dus ook weten waarom er zo'n verzet is. Het kan tegendraads zijn, maar ook pijn en dan moet je gewoon stoppen

Groetjes Suzanne

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 16:51

De slof is niet uitgevonden om een paard te verpesten, maar om het beter te maken. Dus als de slof gebruikt wordt op de manier waarop hij bedoeld is, is er niets mis mee. Ik ken zat paarden die ingereden zijn met slof, en die paarden lopen allemaal super en zijn in perfecte gezondheid. Omdat degene die hen ingereden heeft, weet wat ze doet. Ik begrijp niet waarom iedereen altijd zo moeilijk doet over de slof, het is gewoon een hulpteugel. Is het dubbele longe werk dan ook niet goed? dat is ook een soort-slof werking, en als een jong paard tijdens het longeren aan de hol gaat of op een andere manier lastig is, wordt er echt wel een keer hard aan getrokken hoor. Wil dat dan meteen zeggen dat al die paarden verpest worden? Want dan begrijp ik niet waarom alle paarden die wel zo ingereden zijn, zo lekker lopen, en over het algemeen GEEN rugproblemen hebben!

xxx

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:59

Jura schreef:
Het is ook absoluut niet mijn stijl. Laat zo'n jong dier eerst lekker op eigen benen lopen, dan maar met kop in de lucht desnoods. Zo heb ik het bij Razin ook gedaan en die is nu absoluut niet moeilijk in haar mond of moeilijk met inbuigen. Voor mij is een slof dwang en dwang is nooit goed. Maar de 'slofmensen' en 'anti-sloffers' zullen het toch nooit met elkaar eens worden!

Als veiligheid en bij een wat ouder paard vind ik het nog wat anders, maar bij een jong paard...nee.

Ben het met haar eens laat ze nog tot zijn 3 jaar lekker doen zo denk ik er over.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:16

Ik vind 2,5 jaar idd. wel jong om er al op te zitten, dat wel. (heb ik het in mijn vorige berichtje niet over gehad.) Dat die hengst met slof is ingereden is geen drama, vind ik, maar hij word over ong. 3 maanden pas drie, en ze zit er nu al op. Dat betekent dat ze waarschijnlijk met twee al is begonnen aan het echte werk en met 2,5 waarschijnlijk er al (bijna) opzat. Dat vind ik wel heel vroeg...

xx Pneekz Extreme duivel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:38

ben ook wel eens met een 2,5 jarige begonnen, en die kon heel veel binnen 2 weken. En niet omdat ik er zo veel mee trainde, want dat vond ik niet juist. sommige paarden leren erg snel. Trouwens, ik vind longeren niet zo goed voor jonge paarden. het is belastend voor hun pezen. Als ik dus jonge paarden longeer doe ik dat zo beperkt mogelijk en hooguit het noodzakelijke. Ik probeer zo snel mogelijk gewoon op te stappen zonder eerst te longeren.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:36

Nee, dat vind ik niet. Longeren is, als je niet overdrijft, helemaal niet slecht voor de pezen. Mijn merrietje longeer ik nu twee a drie keer in de week met de dubbele longe, en een keer enkel, maar dat maar heel kort, omdat ze vrij snel wil gaan rennen, en kort door de bocht gaat. Het gaat mij er meer om dat ze op den duur meer naar mijn stem luistert, en niemand ooit hoeft te gaan trekken omdat ze moet gaan stappen. Ik longeer haar, als ik enkel longeer, daarom dus maar heel kort en aan het halster. Ik wil pas erop als ze volledig naar mijn stem luistert, want ik wil gewoon zo min mogelijk kracht op de teugels hoeven zetten als ik eenmaal rijd, anders krijg ik zo'n paardje die tegen de teugel gaat lopen enz. En aangezien ik haar waarschijnlijk niet heel lang zelf blijf rijden (is nog niet zeker hoor) wil ik dat absoluut niet...!!!

xxx Pneekz Extreme duivel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:55

Op het paardenproefcentrum in Lelystad is onderzoek gedaan naar longeren. Hun bevindingen waren dat er extra slijtage optreedt. Zeker omdat de pezen nog niet tot volledig wasdom gekomen zijn.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:20

Desiree schreef:
Op het paardenproefcentrum in Lelystad is onderzoek gedaan naar longeren. Hun bevindingen waren dat er extra slijtage optreedt. Zeker omdat de pezen nog niet tot volledig wasdom gekomen zijn.

Daarom moet je een paard ook lekker paard laten tot ie drie is. Pas dan kun je met hem aan het werk. Doe je dat eerder, dan rijd je hem lichamelijk en geestelijk kapot.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:17

Ik ben ook wel eens begonnen met een 2,5 jarige, maar ik doe dat zo rustig en voorzichtig dat dit niets zal uitmaken. MAar op het paardenproefcentrum had dit onderzoek niet speciaal betrekking op jonge paarden. Het had ook betrekking op oudere paarden. Alleen zal het longeren voor jongere paarden met hun jonge pezen nog wat harder aankomen. jOnge paarden kun je beter zo beperkt mogelijk longeren en het longeren beschouwen als een noodzakelijk kwaad.
Ik longeer ook om een andere reden zo min mogelijk: ik wil het paard niet sterk laten worden en conditie laten krijgen; dat is alleen maar ongemakkelijk met inrijden zolang het stuur en de rem nog neit bevestigd is......

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:26

Daar heb je wel gelijk in (niet sterk en geen conditie) Maar bij mijn merrietje hangt er zo'n enorme buik onder, en ze is zo snel buiten adem, dat ik wel een iets betere conditie wil... Maar ik ga er ook zo snel mogelijk op.. Ze is trouwens 4, dus echt heel jong ben ik niet begonnen met longeren (ben nog geen half jaar bezig) En die vorige trainsters hebben het zo snel opgegeven, dat ze bijna niet gelongeerd is...

xxx Pneekz

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:30

Tja, te weinig conditie is weer het andere uiterste. Dan is longeren misschien een betere optie. Wel een uitdaging voor jou dus.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:34

Ja, ik vind het ook errug leuk om te doen.... Ben alleen geblesseerd nou, wheeeeeee!!! Nou kan ik minimaal een week niet naar haar toe, misschien wel langer....! Bah! Dat wordt saai!

xxx Pneekz Extreme duivel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:50

paarden hebben ene goed geheugen. Het zit er dik in dat je over een week de draad kan oppikken waar je geeindigd bent. zo is dat ook met mijn Balzflug merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 18:04

Een vroegere instructeur van mij vond de slof gevaarlijk en zeker niet geschikt als rem. Het gevaar zat er volgens hem in dat je er erg makkelijk mee over de kop slaat. Die instructeur was er eentje van de oude stempel en wist heel goed waar het over ging.
Een slof als rem gebruiken, zou ik dus nooit doen.

Soit, ik hoor hier tot het anti-slof team en ik heb er gelukkig nog nooit een nodig gehad.