Ponyruiters ERG hard voor de pony's?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 08:53

Ik was een keer op een onoffiecielle voor de lol springwedstrijd en er een groepje ruiters en pony's die het erg serieus namen en koste wat het koste wilde winnen. Ze sloegen schopte werden boos etc etc. En de pony bleef maar braaf en ging hrder en harder en deed steeds meer zijn best. Ik denk dat als die meisjes eens een keer op mijn pony's zouden zitten ze er een hoop van kunnen leren. Mijn pony's kunnen allemaal niet tegen slaan. De een gaat staken en achteruit lopen. De andere gaat bokken en is erg lenig en schopt je met haar achterbenen, de fjord wordt erg bang en doet het dan wel een tijdje maar gaat dan wel hindernissen weigeren en omkeren en wegrennen enzo. Me schet raakt in een blinde paniek en doet haar hoofd omhoog en rennen.

Maarja hun pony's bleven dus braaf, nou dan leer je ook nooit een andere oplossing verzinnen en blijft het dus normaal.

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:54

Ik denk dat het ook komt omdat het nog 'kinderen' zijn. Ik heb toen ik wat jonger was ook wel dingen gedaan die ik nu anders zou doen, en misschien denk ik er over een paar jaar precies hetzelfde over.
Maar zoals al eerder werd gezegt, als ouder moet je dat slaan etc. dan niet aanmoedigen maar juist verhinderen! Ik heb op onze fjord altijd zonder zadel gereden toen ik heel klein was. Laatst kwam ik erachter dat mn moeder expres het zadel had weggelaten zodat we niet te hard voor dr konden zijn.

OemmiejO

Re: Ponyruiters ERG hard voor de pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:41

Ik rijd ook tussen de pony's en het valt me meer op dat al die kids van een jaar of 10- 13 hun pony zó strak aan de slof hebben staan. Echt niet normaal meer gewoon.
En die kinderen hebben altijd een grote bek, maar dat heeft er niks mee te maken.

xjessxJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:46

Ik rijd zelf ook tussen de pony's de mijne krijgt echt wel op z'n donder hoor, maar zeker NIET na mn proef dat vind ik wel zo triest dat beest weet het vast toch niet meer, nee de mijne krijgt gewoon midden in de proef op zn donder als ze t verdient, dan maar een verne*kte proef..

xxkimmyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:48

wie weet wat hun ouders het kind als straf geven als ze niet in de prijzen vallen?

dat weet ik: 5x zo veel trainen en constant scheldwoorden van hun ouders over zich heen krijgen. is al meer dan 1 keer gebeurd op onze stal.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:09

Gelukkig krijg ik heel erg goed les . MIjn moeder heeft altijd zoiets van "dan zal het wel aan jou liggen he "En zal nooit meteen mijn paard de schuld geven . Ook rijd ik wel met sporen/elastiek en zweep . Maar de dressuur betekent alles doen met zo fijn mogelijke hulpen . Dus wat doen we dan . Juist ja .. we rijden met zo fijn mogelijke hulpen . Het snok en trek werk heeft geen zin bij mijn paard want dat heeft weer een slecht effect op zijn rug en ik krijg niet meer het wooooow gevoel als ik te paard zit . (stiekem is het een pony van 1.55M ) Ik ga april wedstrijden starten en ik hoop dat ik door mijn lieve aanpak redelijk wat punten binnenscoor .

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:44

xjessx schreef:
Ik rijd zelf ook tussen de pony's de mijne krijgt echt wel op z'n donder hoor, maar zeker NIET na mn proef dat vind ik wel zo triest dat beest weet het vast toch niet meer, nee de mijne krijgt gewoon midden in de proef op zn donder als ze t verdient, dan maar een verne*kte proef..

dat doe ik zelf ook ALS die het verdient, gewoon in de proef doen, want heel veel paarden weten echt wel wanneer je een proef rijd en wanneer je traint, en gaan er grof misbruik van maken

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:56

Ik heb het ook gezien, maar zeker niet alleen bij ponyruiters en kleine kinderen.
Ook bij volwassenen en paarden.

black_light

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:45

Ik ben zelf een ponyruiter.
Ik zie het wel heel vaak op wedstrijden hoe andere kinderen tekeer gaan tegen hun pony; uitschelden, heel har trappen in de buik.
Dat vind ik echt niet normaal.
Ook wat ik vaak zie is dat kinderen vaak hun handen vastzetten zodat hij mooi in de krul loopt.
Naja ik vind dat je zo niet met je pony/paard moet omgaan .

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:11

De eerste keer dat ik op een concours kwam viel ik bijna om van verbazing dat de hele kleine mini-ruitertjes al met sporen rondliepen. Ik kon me gewoon niet voorstellen dat zij al zo goed reden dat ze die dingen al om mochten hebben. ( toen waren sporen voor mij ook gewoon het teken van dat iemand heel goed kon rijden, later bleek wel dat dat echt niet altijd het geval is) Later in de cross, het was een sgw in Heino) kan ik me nog herinneren dat er een pony was die niet het water in wou en dat moeder langs de kant staat te schreeuwen; gebruik die zweep!! En kindlief mept het kleine schimmeltje het water in. Ik vond het niet zo heel leuk om naar te kijken.

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:14

hier en stuk naar boven staat dat kinderen niet weten wat ze doen, PARDON? ik ben ook 13 maar ik weet toch echt wel wat ik doe, zoiets vind ik wel zo'n flauwe smoes, als ik mn pony zo zou behandelen/mishandelen had ik mn pony allang niet meer gezien.. oke ik ben ook wel streng en concuquent voor mn pony maar niet zoals ik somme overfanatieke mensen zie.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:40

cle0o_o0 schreef:
hier en stuk naar boven staat dat kinderen niet weten wat ze doen, PARDON? ik ben ook 13 maar ik weet toch echt wel wat ik doe, zoiets vind ik wel zo'n flauwe smoes, als ik mn pony zo zou behandelen/mishandelen had ik mn pony allang niet meer gezien.. oke ik ben ook wel streng en concuquent voor mn pony maar niet zoals ik somme overfanatieke mensen zie.

dan hoef je niet zo achterlijk te reageren, dan behoor jij gewoon niet tot die groep.

J0sef1entje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:44

Toch denk ik dat je de verantwoordelijkheid voor het gedrag van die kinderen bij de ouders moet leggen. Als je tijdens een wedstrijd langs de kant tegen je kind moet gaan staan schreeuwen, klopt er iets niet in de voorbereiding.
Ik help mijn dochter (10) altijd met opstijgen, check of alles goed zit, wens haar succes, zeg 'doe je best' tegen Goof en bemoei me er verder niet meer mee. Vlak voor we de ring ingaan (ik lees haar wel altijd voor en ga dus mee de ring in) krijgen ze beiden een kus en hoppa! rijden maar. Gevolg: mijn dochter zit altijd redelijk relaxed op haar pony, dus pony ook redelijk relaxed (behalve die keer dat er een grote groene paardetende vuilniscontainer in de hoek van de bak stond ). Ze haalt door dat relaxte gedoe geen hemelse punten(hoogste was 162), maar ze blijven er samen wèl plezier in houden en daar gaat het mij om, die winstpuntjes komen dan maar wat langzamer binnen.
Tijdens de trainingen ben ik soms wel streng, als ze gaat flierefluiten zeg ik daar wat van, maar de pony hard aanpakken met zweep en/of slof/elastiek: daar willen mijn dochter en ik niet aan niet aan.

Dat het op sommige wedstrijden soms heel anders toegaat heeft mij, maar ook mijn dochter, in het begin behoorlijk verbaasd; huilende kinderen en boze ouders; is dit een hobby?

xjessxJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:36

Ik wou net zeggen, ik zie ook altijd van die ouders langs de kant schreeuwen, doe dit nou is joh het ziet er niet uit hup iets harder trekken geef dat beest nou 's een schop!
Mijn moeder moet 1x zoiets doen dan is het voor mij einde hobby, mn moeder weet dat ze zich niet met mij moet bemoeien omdat ze t zelf toch niet beter kan dus doet ze dat ook niet

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:50

Ik was vorig jaar op een springpacours, was er een klein meisje van laat ik zeggen 8 jaar op een c pony. Ze droeg lange sporen. Tijdens het pacour kreeg de pony voor elke hindernis een por met de sporen en 2 klappen,zodat hij wel moest springen , en verdomme won dat kind nog ook!

Ik ben zelf 13 en ik heb een eigen pony, maar af en toe heeft ze haar dag niet, en ik ook niet, dan wordt ik van binne driftig, maar dan kan je beter gewoon effe afstappe en lekker evne buiten rijden, want ze doet tenslotte elke dag al haar best voor me!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:58

Widner schreef:
Ik was vorig jaar op een springpacours, was er een klein meisje van laat ik zeggen 8 jaar op een c pony. Ze droeg lange sporen. Tijdens het pacour kreeg de pony voor elke hindernis een por met de sporen en 2 klappen,zodat hij wel moest springen , en verdomme won dat kind nog ook!

Ik ben zelf 13 en ik heb een eigen pony, maar af en toe heeft ze haar dag niet, en ik ook niet, dan wordt ik van binne driftig, maar dan kan je beter gewoon effe afstappe en lekker evne buiten rijden, want ze doet tenslotte elke dag al haar best voor me!

dat vind ik nog niet eens zo heel heftig... Als je als ruiter voelt dat de pony twijfelt...

Tjaa, ik ben zelf ook vrij hard, ik rijd met martingaal [paard kan soms opeens iets eng vinden en dan rent ze dus naar de deur waar ik der vervolgens niet weg krijg omdat ze haar hoofd omhoog doet] Sporen en zweep. Die sporen gebruik eigenlijk nooit. Zweep wel, want het is een ontzettend sloom paard. Maar als het loopt te klieren, en ze neemt zelf het heft in handen [in hoeverre dit een nederlandse uitdrukking is ] dan krijgt ze me wel een lel hoor Tuurlijk kijk ik wel of het wel echt nodig is en er geen andere oplossing is.

Maar hoevaak mijn instructrice dan ook zegt dat ik harder moet worden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:22

Ik denk dat dit ook bij de paarden voorkomt?
Ach,toen ik 10 was deed ik anders dan dat ik nu doe.
Als een pony bokte,dan deed ik niks,nu pak ik ze wel aan
Ik deed toen juist helemaal niks.

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:26

Het valt mij idd ook vaak op. Als ik sommige op wedstrijden zie vraag ik me wellis af hoe ze dat thuis doen

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:32

Ik rij ook altijd op pony's ook wedstrijden enz. maar ik rij absoluut niet hard. Zo ver ik weet. Zelf me rij-instructise zegt dat ik soms pony's harder aan moet pakken dus niet allemaal

Maar ik denk ook dat als kinderen op paarden rijden het zelfde gebeurd

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:53

Vroeger, toen ik begon met paardrijden was ik juist eigenlijk te zacht voor paarden. Als het paard dan een beetje flauw deed (hoeken afsneed ofzo) dan zei de instructrice altijd dat ik met de zweep ferme tikken moest geven op haar kont totdat ze ermee stopte. Als reactie raakte ik het paard dan even vluchtig aan met het zweepje. De instructrice werdt toen zo boos dat ze het paard pakte en ze het paard gewoon begon af te rammelen met haar zweep, het paard was aan het hinniken van de pijn. En toen zei ze als ik de volgende keer niet deed wat ze zei ik maar van het paard moest afstappen.

Gelukkig ben ik hierop tegengegaan en heb ik toen van een andere instructrice les gekregen. Als ik nou deed wat die instructrice zei, en dacht dat dit ook goed was, dan zou ik ook een van zo'n kinderen zijn.
Ik vind het dus ook dat het vooral aan de instructrices en ouders ligt...

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:37

Mij valt het indd ook heel erg op. Als je op een wedstrijd komt worden ouders gewoon boos op hun kinderen als ze neit goed rijden...ze meppen hun pony;s maar om niks en die beesten hebben er geen lol meer in. Het zijn vooral echt de kleinere kinderen dus ik denk dat ouders voornamelijk het probleem zijn in dat geval maar soms zie ik ook wel dat het kind zelf boos wordt. Dan denk ik ook van leuke sport he paardrijden

Een balk optillen van een hindernis zodat je pony beter springt vind ik echt niet normaal Dan ben je in echt niet goed bij je hoofd in mijn ogen. Maar ik ben zoiezo al niet zo'n voorstander van springen met pony's die eigenlijk niet hoger willen ofzoiets...
Paarden laten springen (echt hoog dan) die het leuk vinden prima, maar paarden dwingen terwijl ze het echt niet leuk vinden vind ik niet goed.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:38

In de wedstrijdsport zit ik nog niet zo lang. 2 weken geleden zijn mijn pony's voor de eerste keer op concours geweest in de klasse AB (A pony's, Beginners). Mijn meiden trainen dagelijks. Zijn consequent maar zeker niet te streng. Ze krijgen eerder te horen dat ze strenger moeten zijn van de instructrice dan dat ze een pony onrechtvaardig zullen straffen.
Maar wat ik vorige week op wedstrijd zag beviel me minder.
Kleine kindjes, die net onder het zadel uitkomen, met sporen en zweep.
Vooral geinend, trainen zag ik nouwelijks. Tot de ouders, vanuit het midden van de losrijbak, weer even riepen dat ze wat moesten oefenen, ze moesten immers over 5 minuten de ring in.
Als de pony niet goed genoeg door liep (wrs door onkunde van de kinders) werd er geroepen "Zet die pinnen er eens in!". Liep de pony even met zijn hoofd omhoog "Trek dat beest eens naar beneden, zo heb ik het je toch niet geleerd". Mijn oren klapperde... Bah!
Ja, ik leer mijn meiden ook om de pony's consequent aan te pakken. En ja ook hier leren ze NAGEFELIJK rijden, maar een pony vooruit stampen en in de krul trekken???
Misschien heb ik precies het verkeerde deel gehoord/gezien maar mijn eerste indruk was niet zo geweldig....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:50

Het is vnl een probleem van deze tijd.
A: mensen kunnen zich makkelijker een paard of pony veroorloven als vroeger ondanks dat men er niet of weinig verstand van heeft.
B:het is net als op scholen en andere verenigingen de enorme prestatiedrang.

men wil pertinent winnen en als dat niet lukt kopen we een andere of zorgen met akelige middelen dat het wel gaat lukken.

Veel ouders konden vroeger niet paardrijden of een eigen paard veroorloven ,nu dat wel kan voor hun kinderen willen ze dat deze gaan bereiken wat voor hun onmogelijk was.

Kijk alleen maar eens naar het verschil in het op wedstrijd gaan, vroeger deed je dat met zijn allen.
Wachtte je op je medeclubleden op de parade en had je een hele dag plezier.
Tegenwoordig nemen de mensen niet eens meer de moeite om naar de prijsuitrijking te gaan als het niet naar hun zin ging.

En dan vraag je je af waarom kinderen alles op alles zetten om te winnen?
Al is het met grof geweld.

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:56

ja dat valt mij dus ook op..

laatst op een wedstrijd, was een meisje met een shetlander, en best grote, dat wel.. en voor ze moest starten ging die vader (neem ik aan) die pony helemaal in elkaar rossen met een zweep.. dus ik vroeg; Waarom doet u dat.. hij; ja anders loopt hij niet hard genoeg...

nou echt hoor.. het zijn niet alleen de meisjes/jongens zelf..

en toen was ze klaar, had 1 balkje eraf gegooid, meisje moest huilen, vader schopte de pony en meisje ging helemaal tekeer enzo.. echt, ik wist niet wat ik meemaakte, die pony was hartstikke braaf.. en toen hebben ze die pony in de trailer 'gepleurd' gewoon nog opgezadeld en al, niet eens halster erover ofzo.. en zijn ze weggegaan..

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:02

Ahh ,, hier in de buurt ook altijd. Kinderen die dan keihard gaan slaan met die zwepen en in de mond gaan trekken als het paard weigert. En met die sporen keihard in de buik rammen. En de ouders die dan ook zo overdreven meegillen "Ja goedzo!" "en pak dat kreng aan":n
Maar oudere mensen kunnen het ook zeg. Gewoon pal voor de hindernis neerzetten en keihard met de zweep gaan meppen,, Dat heeft toch helemaal geen nut Of de bocht veel te scherp nemen en dan moet het paard er maar overheen springen..