Zijn jullie paardjes ook zo bang voor vuurwerk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:39

Onze paardjes staan dan lekker op stal of op de bak en savonds in gesloten stal met een knabbel erbij

wyona

Re: Zijn jullie paardjes ook zo bang voor vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:46

mijn haf schrikt alleen als er vlak voor d'r een rotje word afgestoken, maar slaat niet op hol ofzo.
ze waren vorige week bij ons aan het jagen (aan allebei de kanten van de wei) en toen schrokken ze zo hard dat me hafje onderuit ging. vind dat niet gek ook als er aan allebei de kanten geknald word. ze mogen niet op de wei komen dus dat doen ze gelukkig ook niet. de wei ligt buiten het dorp en ik ga ieder jaar met oud en nieuw even bij ze kijken nog een plakje hooi geven etc. ff kijken of het goed gaat. dit is wel lache dan zie je in de verte allemaal siervuurwerk waar alle parden naar staan te kijken. ze roepen nog net niet ooooooohhhhhhhh wat moooooooooiiii

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:05

Ik heb een van nature best wel bang en schrikkerig paard, maar van carbid schieten en vuurwerk verblikt of verbloosd hij niet
Eigenlijk wel heel byzonder dus

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:25

Ik vind Gracy superbraaf!

Ze kijkt even op bij een harde knal maar verder doet het haar niks! Ben ik erg blij mee

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:30

Het valt gelukkig mee. Er wordt in de buurt met carbid geknald en er is al het nodige vuurwerk maar alleen de oortjes gaan af en toe op en daar is het tot nu toe bij gebleven. Soms volgt er één stap extra tijdens het rijden, maar verder geen reactie. Gesis en geritsel (vandaag was bijv. iemand net buiten de binnenbak onverwacht aan het spelen/glijen over een ijsplas en toen stond hij bijna omgekeerd want dat vond hij toch wel even erg vreemd zo naast z'n vertrouwde bak....) roepen meer aktie op dan vuurwerkgeknal.
Vandaag heb ik wel aan de hand buiten gewandeld en een eindje verderop was er geknal en ik merkte niets aan hem. Hoe het een paar meter van hem vandaan is weet ik niet en ik zoek het liever ook niet op.
Wel hebben we vorig jaar uitgebreid geoefend met meerdere paarden in de bak met een geluids-cd met rare geluiden o.a. vuurwerk. De eerste keren was het feest en daarna hadden de paarden zoiets van "daar heb je die grappenmakers weer. Die laten ons ook over die rare oranje, blauwe zeilen lopen, spelen met paraplu's enz. enz. Dat kennen we nu wel.... er is gewoon niets aan de hand en wel of niet rennen maakt niet uit dus wij maken ons niet druk meer". Ik heb het idee dat hij wel stoerder geworden is van het spelen met geluiden en de andere spelletjes en ook ik merk dat hij vaak schuilt bij mij als er iets aan de hand is en onze vertrouwensband er sterker door geworden is. Met de geluids-oefeningen in de bak heb ik het hem zoveel mogelijk zelf laten uitzoeken en als hij tot rust gekomen kwam heb ik hem uitbundig beloond. En na een paar keer viel de klik bij hem.
(dat met dat die glijen over die plas gaan we dus ook nog even oefenen een dezer dagen..... af en toe verbaast hij me)

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:32

Mijn bijrijdpony is er echt achterlijk bang voor.

Mijn eigen pony staat buiten met O&N. Zo kan ze blijven rennen, als ze schrikt, maar zal toch zelf erachter komen dat het geen nut heeft op een gegeven moment en zal eraan wennen, kijk, ze zal natuurlijk wel nog een paar huppeltjes maken, maar ze heeft in ieder geval de ruimte er zelf achter te komen dat ze zich nergens druk om maakt.

Ik ken er 1 die iedere keer platgespoten moet worden, nou dan ben ik toch blij met mijn 24/7-weiland ponytje!

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:33

Lies doet alsof er niks aan de hand is.
Ik denk dat het scheelt omdat haar eigenaar wel eens naast haar weiland gaat jagen op eenden. ( Arme eendjes R.I.P. )
Als je haar maar gerust blijft stellen vind ze het niet eng.

Maar voor de veiligheid ga ik niet meer op straat rijden tot 3 januari.
Er kan altijd wat gebeuren, en dat voorkom ik liever.
De bak is wat hard, daardoor kunnen we even niet meer rijden, maarja.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:52

TIP:zet nu de muziek in de stal vast aan en draai die tot oudjaarsavond steeds iets harder,wij zetten met het vuurwerk altijd de muziek hard aan(niet te hard)maar zo hard dat het vuurwerk er niet super hard bovenuit komt en alle deuren dicht en natuurlijk heel vaak gaan kijken maar probeer gwn te doen als normaal(voeren op tijd eno)en geef ze tijden shet vuurwerk bijv wat extra hooi,

muziek werkt erg goed en hooi natuurlijk

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:53

Nee, vorig jaar gingen ze gewoon in de lucht kijken van wat voor geks dat allemaal zou zijn!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:55

Dit is mijn eerste jaarwisseling met mijn nieuwe paarden...
'T zal wat worden..
Die tinker doet helemaal niks, maar die arabier schrikt al als je een bel blaast met je kauwgom....

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:09

Doen alsof het heel normaal is.
Radiotje aan helpt misschien.
Silvana is er helemaal niet bang van, Flora weet ik niet.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:17

T intresseert Bas geen donder, nu niet en op oudejaarsavond ook niet.
Hij is verhuist van stal en staat nu dichterbij het plaatselijke centrum ( waar het meeste geknald stond, voorheen stond hij buien een sorp ) , maar dat maakt volgens mij voor hem niet veel verschil.
Ik weet dat ze op stal wat extra hooi geven tegen 12en en de radio aanzetten.

Ik maak me er niet zo druk om, dus Bas ook niet.
Heb het idee dat eigenaren hun paarden nogal eens bang maken voor vuurwerk door zelf zo panisch te doen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:17

Mijn eigen paard had er niet veel van.
Maar het paard dat ik nu rijd is het echt hopeloos nu, ik hoef het niet in m'n hoofd te halen er nu op stappen, want dat zet weinig zoden aan de dijk...

De bak ligt langs een weg bij een woonwijk waar al aardig geknald wordt, dus ze durft de halve bak al niet meer door...
Ik heb haar uiteindelijk redelijk rond weten te krijgen aan de longe, en ze loopt een paar uur per dag los.
En dan ga ik er na het weekend wel weer eens opstappen, 't is niet anders...

ilovelucky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:07

Me zus der paard en die van me tante vinden het heeel eng... Mijn schetjes niet echt...
En mijn oude pony vond het wel raar maar niet heel eng..
Me nieuwe pony weet ik nog niet denk dat ze wel eng vindt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:01

die muts van mij is er alleen bang voor als ik er op zit... Loop ik gezellig met der aan de hand dan hoort ze het volgens mij niet eens, maar ben ik in de bak is het toch zo eng...

doos is het ook

Margon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:30

Die 2 van mij vinden het spannend maar zijn niet echt bang ofzo. Gisteren waren ze een eind verderop ook al vuurwerk aan het afsteken spanned vonden ze het wel maar niet bang ofzo .

palmiro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:12

nobelle schreef:
de radio luid opzetten ! en haar met je stem belonen

ja Dat helpt ook altijd met mijn paard en pony's de radio aan zetten en goed met je stem belonen zorg ook dat ze een lekkere goeie schone stal hebben zodat ze kunnen liggen, dat hielp bij mij teminste altijd

xxx karin

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:15

Die van mij blijven alledrie buiten staan morgenavond, ook mijn veulen.
Over mijn 4 jarige merrie maak ik me geen zorgen, daar kun je een kanon naast afsteken zonder dat ze op of om kijkt
Maar die andere 2 wel.. maar ik heb liever niet dat ze dan vast staan, ze zijn het nl. helemaal niet gewend om op stal te staan (staan 24/7 buiten)

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:17

Mijn pony is door middel van een door mijn vader zelfgemaakte cd met vuurwerkgeluiden inmiddels helemaal vuurwerkproof, hier zijn we vijf jaar geleden mee begonnen en de laatste twee jaar hebben we de cd nauwelijks meer op hoeven zetten. Ze kan zo bij de politie!

knuffelbeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:25

die van mij vind alles wat eng hoort te zijn geweldig....het heeft zo z'n voordelen, maar als je onderweg een graafmachine tegenkomt en je paard wil er bijna inkruipen....heeft het soms ook z'n nadelen
ik heb dus geen last van het vuurwerk

paolasunny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:33

eeehh! nou mijn paard nie so.. maar gister waren de 2 kinderen van de baas v/d manange vuurwerk aant afsteken! en 1st zon 'gillende keukemeid'en toed en knal! en et paard van men vriendin stond helemaal te trillen! ik vind et echt niet normaal dat ze vuurwerk op en manange gaan afsteken! en et was blijkbaar ook illegaal want et ligt nu niet eens in de winkel!!! (of van vorig jaar) maar dat paard van me vriendin en mijn paard (max en sunny) zijn helemaal gek op elkaar!!! als we ze same losgooie dan staan ze helemaal te knuffelen!!! egt schattig!!! xje

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:01

Mij haffie vindt het geweldig. Als onze buurman vuurwerk afsteekt, gelukkig heeft hij alleen siervuurwerk, doe ik het luikje los en staat hij met zijn koppie constant in de lucht te staren. Zo mooi vindt ie het

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:04

Mijn merrie is er banger voor dan mijn veulen.. Maar ik laat ze morgen lekker veilig op stal de hele dag .

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:00

Ik weet het niet. Omdat ik Billy nog niet zo lang doe. Ik denk wel dat ie schrikkerig is. Hij is altijd wel schrikkerig en bangig, ben benieuwd.

Volgens mij krijgen alle paarden wel een middeltje tegen het vuurwerk

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:30

Nee

De mijne staat vlakbij een geheime zender, in de schuur is altijd veel herrie en een van de kinderen rijdt altijd rond op een opgevoerde skelter met knalpijp (HERRIE!!!)

Mijne is absoluut BOM-proof!!!