Artrose ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:11

edit..
Laatst bijgewerkt door Vliendertje op 26-12-05 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:12

primeval werkt helaas ook niet bij elk paard.

Bij het ene paard helpt dit, bij het andere dat.
Primeval werkte bij Kawa helemaal niet.
Gluosamine speciaal van de groene os werkt bij hem wel goed.
Wellicht bij andere paarden weer niet.

en idd, zoveel mogelijk naar buiten, liefst 24 uur.

en rustige ,maar dagelijkse , aangepaste beweging.

dus niet een hele week niks en dan ineens een buiten rit van 2,5 uur.
geen pieken zoals mij de da zei
maar elke dag een beetje.
Rust roest

Antoinette

Re: Artrose ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:13

Zoals velen al zeggen...zonder röntgenfoto's kan een DA niet vaststellen dat een paard artrose heeft.

Mijn paard is er 5 jaar lang van verdacht. Veel van de kenmerken kwamen overeen en gezien haar voorbeenstand was het ook niet ondenkbaar.
5 jaar terug hebben we voor het eerst röntgenfoto's laten maken, niets te zien. Toen werd er tegen mij gezegd; beginnende artrose is nog niet op foto's te zien. 2 jaar geleden hebben we dus weer foto's laten maken en weer niets te zien.

Maar omdat het er zoveel op leek hebben we uit voorzorg zoveel mogelijk gedaan wat je kan doen bij artrose. Ander beslag, voedingssupplementen (Primeval en Cortaflex), voeding aanpassen enz enz.. Helaas werkte dit keer op keer maar even.

Uiteindelijk zijn we dit jaar weer terug gegaan naar een kliniek, om daarheen te mogen van de verzekering moeten we eerst een doorverwijzing van de DA en onze dierenarts kon mij ook vertellen dat ze atrose had. Ben al langer niet zo tevreden meer met die praktijk

Bij de kliniek zijn er weer foto's gemaakt en weer niets te zien, geen artrose geen HKO, niets.. uiteindelijk zijn ze door middel van een scan erachter gekomen dat het om een verkorte pees in haar ondervoet gaat. De behandelmethoden zijn nog vrij nieuw en artsen durven nog niet echt een prognose te geven, maar op het moment loopt mijn paard als een trein!!!
Okee, ik wacht het rustig af, want ze heeft wel vaker een half jaar goed gelopen

Zo zie je maar dat zolang er geen foto's zijn gemaakt hoeft het paard geen artrose te hebben...

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:24

Mijn rekening zag er toen de tijd zo uit:
1x consult paard €40,50
3x Geleidingsanaesthesie paard €59,32
6x Rontgenfoto klein/mid. (2e) €134,87
**1x Joint Supplement Newmarket 1.5kg €129,52
**2x Quadrisol 100 Doos /3st €124,25
3x Sedivet 1ml / inj. €19,46

De ** aangegeven bedragen zijn de supplementen en ontstekings remmers of zow (waren ergens anders voor) dus zijn geen bedragen voor de foto's... Houd er wel rekening mee dat als je paard athrose blijkt te hebben de DA je supplementen of iets dergelijks mee geeft, en er dus nog wat kosten bij komen...

En weidegang is het allerbeste..... Ik ben later naar een andere stal gegaan, waar ze 's omers dag en nacht buiten liep, en 's winters alleen overdag, dit heeft naar mijn idee ook al enorm geholpen. Want zoals er ook al gezegd is, beweging is het aller beste!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:24

ik heb geen ervaringen met voedingssuplementen ofzo, maar op de stal waar mij bijrijdpaard staat , staat een manege paard met artrose.
Nu kan je zeggen, ah dat is zielig, maar hij krijgt veel beweging, 2 uur per dag, ook springen, en hij heeft er bijna geen last van, alleen moet hij in het begin even "warmdraaien" (dan loopt hij heel kort, en na 10 minuutjes loopt hij weer mooi ruim)

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:51

bij mij kosten rotgenfoto's 2x 45 euro....

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:38

Mijn verzorgpaard heeft ook artrose, ik probeer zoveel mogelijk te rijden omdat ze er anders heel erg veel last van krijgt. Een dagje stil staan lukt wel maar als ze 2 dagen stil staat kun je dat goed merken omdat ze dan eerst heel erg stijf is. Het beste kun je toch wel 6 dagen in de week rijden als het lukt, veel warmstappen en zeer goed uitstappen werkt het beste! Heel veel succes ermee!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:59

hey, mijn ouwe pony had ook artrose.
maare die hebben wij helaas
af moeten maken
maare wat ze ook allemaal zeggen
je moet echt foto`s laten maken
als je er zeker van wilt zijn.

o foto`s maken kosten
€100 per foto.
nou veel suc6 er mee
groetjes wendy

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 23:46

Bedankt voor alle reacties, ik zal eerst mar eens vragen voor foto's , maar als ik tegen mijn ouders zeg dat je artrose alleen kan vaststellen door foto's zeggen ze ' Waarom bellen wij eigenlijk een DA ? Je weet het zogezegd toch beter ' :S

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 08:27

Zijn er nog meer mensen die glucosamine geven?
Hoe werkt het?
Hier vlakbij staat een paard wat haast niks meer kon, nu ze elke dag glucosamine krijgt kan ze alles weer!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 08:29

Oh ja, je kunt het kopen bij agradi.nl.
En er zijn 2 soorten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:28

Bij mensen is dat ook zo dat artrose alleen via een foto vast gelegd kan worden.
Nu blijft het een vermoeden.

Ik bestel glucosamine van de groene os bij de paardendrogist.
Hierbij geef ik ook nog omega olie, want dat zou de werking verbeteren.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:56

Ik geef Glucosamine van New Market... Heb het via DA uit Emmeloord gekregen, de peder/korrels bestaan voor 99% uit glucosamine, en mijn paard eet het gewoon goed op. het kost zo'n €130,- en je doet er ongeveer 4 maanden mee..... Ik vind het zelf super spul!!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:57

Oh ja, Ik heb aan de dieren arts gevraagd of het onder doping valt (i.v.m. Wedstrijden) maar dat is niet het geval, als je dat geeft kan je gewoon wedstrijden rijden....

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:30

Bah, naar iets, slijage. Succes ermee..

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:02

Ik denk dat ik die Glucosamine eens ga vragen aan mijn ouders, Bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:03

potje glucosamine, waar je 3 maanden mee doet, is ook niet zo goedkoop, ik betaal er 117 euro voor
dan zou ik voor dat geld eerst eens foto's maken.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:10

idd .. Niet echt goedkoop ..

bolletje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:14

hoi ik heb er 1 met artrose en een met o benen ze krijgen het beide en degene met artrose heeft nog nooit zo goed gelopen met glucosamine poeder als daarvoor, ik betaal 60 euro voor 1.5 kilo , pm me maar voor meer info, ook loopt ie op kunstof ijzers , als schokdempers. Heb ook hoefschoenen , schokdempers zijn ook een aanrader, laat een fisio komen 1 keer per maand kost je 25 euro ofzo en weet je gelijk of ie beter gaat lopen of wat voor oefeningen je kunt doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:51

welke glucosamnine voer jij?
En hoelang doe jij met die 1,5 kg?
En hoe lang gaat zo'n kunstof ijzer mee?

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:42

@bolletje welk poeder geef jij je paard,en hoelang doe je ermee dan?mijn hoefsmid wil mijn paard ook op een soort kunstofijzer zetten,ben wel benieuwd naar de kosten en de werking ervan.

Peetjuh_Amir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:45

mijn lieve paardje heeft ook artrose,, het was van de zomer zo erg dat ze erover dachten hem een zenuwsnede te geven. Dat is eigenlijkj illegaal,, maar zo werd zijn pijnlijke zenuw doorgesneden en kon ik dus nooit meer op hem rijden... gelukkig hebben ze dat niet gedaan! hij heeft veel dingen moeten doorstaan! hij heeft 3 keer een schokwave gehad. 3 x 2000 kogeltjes tegen zijn knie (daar zat de artrose) en veel medicijnen gehad. Hij ging regelmatig naar de dierenarts... nu zijn we weer zo ver dat ik op hem kan stappen,, het gaat steeds beter en kunnen alweer bijna aan de slag met draven. Het is een arabisch volbloed dus hij houdt helemaal niet van stilstaan. In de bak begint hij zijn kuren weer terug te krijgen,, dus goed teken! Ik ben heel blij dat ze hem toch geen zenuwsnede hebben gegeven,, hij is tenslotte al 13.

Ik probeer eigenlijk te vertellen dat je niet de moet op moet geven,, dat hebben ik en zijn eigenaresse ook niet gedaan! het komt hopelijk weer goed!

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 19:15

Bedankt voor de reacties allemaal ! Volgende week komt de hoefsmid en dan ga ik eens vragen op wat voor soort ijzers ze het beste kan staan.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:27

Mijn paard is geopereerd aan artrose. Ze hebben kraakbeen verwijderd (zeg maar, hetgeen hem irriteerde, uitstekende haakjes enzo) en het proberen weer glad te maken. Maar hij blijft stokkreupel.
2,5 jaar geleden is hij geopereerd en en heb een half jaar geleden nog foto`s laten maken en de artrose was gelukkig niet erger geworden. Hij staat nu 24/7 op de wei met 27 andere paarden. (rusthuis).
Inspuitingen ben ik geen voorstander van. Ook vind ik dat je met pijnstillers de artrose toch erger maakt, alleen het paard heeft dan geen pijn door de medicijnen.... Mijn paard is kreupel in draf (met tijden) meer in stap loopt hij goed, dus dan kan hij nog op het land lopen.

Artrose is niet vast te stellen dmv een buigproef !!

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:20

Mijn arabiertje (ruin, 10 jaar) heeft het ook, helaas. Maar een veearts kan gewoonweg niet zeggen dat je paard dit heeft zonder dat hij/zij op de foto is geweest.
Ik voer op dit moment een siroop door z'n voer dat ook bij mensen met reuma en artrose gebruikt wordt om de pijn te verlichten. Het is geheel natuurlijk en hij reageert er super op. Een neef van mij heeft het in z'n handen en gebruikt dit ook en het helpt.
Het vreemde is eigenlijk dat hij nooit kreupel loopt; hij is soms wel wat stram maar echt nog nooit kreupel geweest. En hij staat op bloten voeten.

Over de kosten van de foto's: helemaal rondom op de foto kosten ons 490,-. Maar dan staat ook echt alles van alle kanten erop. Dit is eigenlijk ook wel aan te raden i.v.m. de andere gewrichten. Dan weet je ook of het alleen in dat been zit en kan je er beter rekening mee houden.
En ja, het is een rip uit je lijf...maar het is wel voor de gezondheid van je paardje.