Pleidooi voor het afgekeurde paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:49

Kelan schreef:
Zoals mijn dierenarts het mooi kan zeggen: "van de rontgenfoto's kun je niet zien of het om een dood of levend paard gaat"

Bovendien klopt het onderzoek waarop de klassering in 1, 2, 3 en 4 en de kreupelheidskansen daarbij statistisch gezien van geen kanten. Iedere wiskundige zou spontaan gaan huilen als ze dat zagen, en het zo ook zo als schoolvoorbeeld "hoe moet het niet" in colleges statistiek gebruikt kunnen worden.
Maar omdat de verzekeringen de resultaten wel overgenomen hebben, wil niemand nu meer een paard met 3-tje. Naar mijn mening volkomen onterecht.
Een paard met een enkel 3-tje op de foto's zou ik dus ook zeker niet laten staan.

Kijk, dat is goed gezegd! Ik ben het volledig met je eens Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:54

Tsja ik ben ook niet helemaal vóór keuren, zeker niet als hij niet voor de sport gekocht wordt.
Als je een paard helemaal uit gaat pluizen zul je altijd wel wat tegen komen. Soms moet je keurin voor de verzekering, daar kan ik nog wel inkomen (paarden in deze prijsklasse worden vaak voor de sport gebruikt en niet voor recreatie).

Ik heb mijn paardje ook niet laten keuren toen ik dr kocht, wat valt er nou te keuren aan een 1,5 jarige. Ik heb zelf de gangen en benen bekeken en vondt dat wel welletjes. Zag er goed uit.

Moet zeggen geen miskooop aan gehad, doet het super en loopt als een trein en ook nog eens en super karakter.

En hoveel paarden heb ik wel niet de revu zien paseren die wél goedgekeurd werden en vervolgens na een paar weken kreupel lopen om dara vervolgens niet meer vanaf te komen. Daar sta je dan met je goedgekeurde paard, wat dan?
Of idd binnen notime plat liggen van de koliek oid. Iets wat niet gekeurd is of te keuren valt.

Een paard blijft een dier wat ziek kan worden, dat weet je als je eraan begint. En een paard is meer dan een paar benen/hoeven.

Een paard laten keuren moet ieder voor zich weten, zal er niemand vanaf helpen of raar aankijken als hij het wel doet.
Persoonlijk doe ik het niet (koop toch geen paarden in dergelijke prijsklasse).

Viv

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:04

Dit is best een interessante discussie, maar ik hoor nog 1 punt maar heel erg weinig vallen. Ik laat mijn paarden dus altijd keuren. Niet alleen om dingen gewoon zeker te weten, er kan natuurlijk altijd achteraf wat gebeuren.

Mijn belangrijkste reden is: WAT GEBEURD ER ALS IE ZIEK WORDT!!!! Tsja je laat zo'n paard dus keuren voor de verzekering in mijn geval. Want helaas ik verdien goed maar ik kan het echt niet betalen om mijn paard te kunnen helpen als ie echte medische hulp nodig heeft zonder verzekering. Stel hij/zij krijgt koliek en daarna een peesblessure en dan weer wat. Ik moet er niet aan denken om 3 banen te moeten nemen om mijn paard de hulp te kunnen geven die hij/zij nodig heeft.

Ik denk dat dit een van de belangrijkste redenen is om geen afgekeurd paard te kopen. Als je zo'n paard niet kunt verzekeren kan je vaak zo'n paard ook geen eerlijke behandeling geven als hij/zij die echt nodig heeft. Ik ken op bokt ook maar weinig mensen die zoveel geld hebben dat het ze niet uit maakt. En het makkelijk op kunnen brengen. Ik heb het goed maar ben zeker niet rijk genoeg.

Groetjes Merilyn

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:14

Tsja, ook daar heb ik weer iets op te zeggen. Ik heb mijn paarden jarenlang verzekerd gehad. Voor niets. Want ze mankeerden niets, dus al het geld ging op aan de premie. Nu spaar ik wat meer maandelijks, en al wat er niet gebeurd is mooi meegenomen financieel.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:24

Daar heb je gelijk in. Ik hoop ook dat er met mijn paarden nooit iets gebeurd, maar ja mijn 3 jarige hengst gaat weer het land op met 3 andere hengsten. Met dat vooruitzicht ben ik wel blij dat ik hem goed verzekerd heb. Ik heb daarvoor helaas teveel pech gezien en gehad.

En keuren is toch beter voorkomen dan genezen. Je sluit niets uit maar het kan je wel opheldering geven.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:30

Citaat:
Het betreffende paard heeft op alle andere onderdelen een 1, ofwel goed. Er is geen sprake van slijtage. De spat is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan door impact van buitenaf, maw een trauma die een inwendig onsteking heeft veroorzaakt welke als gevolg botwoekering maakte. Ook dat is spat. De erfelijkheid daarvan is dus ook uitgesloten.

Ik heb Muzefee helemaal laten keuren, röntgenologisch en klinisch. Ze was helemaal goed, pezen, botten. Heeft bij de klinische keuring geen pas onregelmatig gelopen.

Toch heeft zij een lichte bolspat op haar achterbeen. Ze heeft een litteken op haar been van een vroegere draadwond. Haar pezen en botten zijn helemaal goed en ze is ook helemaal goed voor de sport.
Ondanks die bolspat heb ik haar toch gekocht. Daar krijgt ze volgens de veearts namelijk nooit last van. Het komt door de wond die op haar been zat.

Ik ken haar trouwens al vier jaar en zat te twijfelen of ik haar zou kopen. Doordat ze goedgekeurd was, heb ik haar gekocht. Anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Doordat het een uiterlijk litteken is, wil ik er een goed keuringsrapport (met foto's) bij hebben mocht ik haar ooit nog eens moeten/willen verkopen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:30

Dat is ook mijn drijfveer,
alle paarden die ik nu heb verwacht ik niet op hun tiende nog in mijn bezit te hebben..

Mocht ik ze ooit verkopen zal de koper toch in 99% van de gevallen een keuring willen hebben.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:41

Moet ik even mijn recente ondervinding melden.
Gisteren is de DA geweest, Peru heeft een dikke sprong.
Nu ga ik morgen met Desiree naar de praktijk en worden er foto`s
gemaakt. Wellicht een kans dat Peru OCD heeft.

Even on-topic:

Toen ik Peru kocht was hij 2.5 jaar. Ik heb hem niet laten keuren.
Ik was al meerdere keren teleurgesteld toen ik een leuk paard had gezien, en had laten keuren (röntgelogisch)en die zijn toen afgekeurd.
Op eentje was ik zo verliefd dat ik de kosten van de keuring (bijna 900,-) zelf heb betaald, omdat de eigenaresse daar geen geld voor had en ik toch het zekere voor het onzekere wilde. Hij werd afgekeurd.

Ik had eiegenlijk nog weinig zin om verder te zoeken. 3 paarden waren al afgekeurd. met 3-tjes (verhoogde risico`s)

Toen ik Peru zag, was ik op slag verliefd. Hij was ook niet het paard waarvoor ik ging, maar ik zag hem staan ik was verliefd.
Keuren? Forget it, niet weer. Jammer dan, maar dan loop ik maar een risico. Ik wilde niet weer mijn neus stoten, dus heb hem toen gekocht.
Als hij iets mankeert zie ik het wel. Ik heb hem dus niet laten keuren.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:53

Sando schreef:

Toen ik Peru zag, was ik op slag verliefd. Hij was ook niet het paard waarvoor ik ging, maar ik zag hem staan ik was verliefd.
Keuren? Forget it, niet weer. Jammer dan, maar dan loop ik maar een risico. Ik wilde niet weer mijn neus stoten, dus heb hem toen gekocht.

Verward wat een logica Verward
das nog eens een mooi voorbeeld van je kop in het zand steken.

Wel banketstaaf voor je, ik hoop dat het meevalt morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:22

mijn paarden worden sowieso gekeurd om dat ik ze als er ooit kopers komen hem niet meer verkocht krijg als ie dan toch fout blijft te zijn.

mijn paarden worden ieder seizoen (winter/zomer) een keer helemaal bekeken met het oog om te kijken of ze er nog lekker bij lopen. nou adviseerde mijn istructeur om jappie een keer te laten rontgenen. gewoon voor de zekerheid. ikke naar de veearts met het oude rapport dat was 4 jaar oud en allemaal 1-tjes. de veearts foto's maken en toen waren het allemaal nog 1-tjes behalve rechtsachter zat een 2/3tje. (kogel) de veearts dacht dat het er al wel langer zat en zei dat jap hier geen probelemen van zou krijgen. hij was immers nooit kreupel geweest op deze aandoening. hij zei nog tegen me dat ie mij over een paar jaar nog wel tegen zou komen op de grote conoursen met jap. het enige wat ik nu moet doen is achter bandageren bij zwaar werk. ook zei hij dat ik gewoon moet blijven trainen zoals ik gewend ben en hem eigenlijk niet eens extra in de gaten hoef te houden.

ik geloof hem dus ook gewoon en blijf gewoon lekker trainen en rijden.

mijn paarden worden hoofdzakelijk verzekerd omdat ik er in 3 jaar 5 of ongeneeselijk kreupel of koliekdood heb gehad. dat koste me anders wel enorm veel geld!

groetjes [naam]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:22

SORRY!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-02 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:23

SORRY!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-02 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:24

sorry!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-02 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:17

afgezien van de geldelijke waarde en het gebruiksdoel van het paard ben ik toch van mening dat je een paard toch altijd minstens klinisch moet laten keuren. ik doel op het feit hoe erg het is als je paard "iets" mankeert, dan is het plezier ver te zoeken voor zowel het paard als jezelf.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 08:38

Gaat het nog een beetje Vonneke? grinnik. Tsja Sando, misschien loopt die Hamlet nu vooraan in de sport en ziet hij er geweldig uit. Hij was mooi, kon goed lopen, jammer dat we nooit zullen weten hoe het met hem afloopt.
Peru heeft misschien OCD ja, maar dat is te verhelpen. Sommige veeartsen zeggen dat dat al te zien is op jonge leeftijd, andere niet. Als je Peru had laten keuren op 2,5 jarige leeftijd, wil het niet zeggen dat het al aanwezig was. Ook las ik laatst in een blad (hoefslag of in de strengen?), dat er proeven waren gedaan met veulens. Het schijnt dat er tijdens de groei heel veel OC's en OCD's verschijnen en weer verdwijnen. Ik weet dus niet of je er wijzer van was geworden, van een keuring. Wat Peru betreft, wij hebben hier een mooi adresje om het te verhelpen, lekker goedkoper dan bij die misselijke dure 'ollanders!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 09:03

Ik zal altijd laten keuren! Want met de uitslag kan je dan vervolgens verder aan de slag (of niet). Zo heb ik wel een paard gekocht met een operabele OCD. De verwachting was neit zozeer dat hij er last van zou krijgen, maar de kosten van een eventuele operatie zijn wel van de prijs afgegaan.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 13:25

lis"]
[quote="Sando schreef:

Verward wat een logica Verward
das nog eens een mooi voorbeeld van je kop in het zand steken.
Wel banketstaaf voor je, ik hoop dat het meevalt morgen!
[/quote]

Ik heb nu het risico gelopen, en misschien zat die OCD er toen al. maar misschien ook niet.
Ik heb mijn kop niet in het zand gestoken, ik had gewoon genoeg van al die keuringen. Er worden dus vandaag foto`s van hem gemaakt, en dan zien we wel verder.

Desiree, Misschien doet Hamlet het nu wel heel goed, maar dat zal ik nooit weten. Ik heb toen het zekere voor het onzekere genomen....
Mocht ik ooit nog een ander paard kopen, doe ik hetzelfde als ik nu heb gedaan. Ik laat hem pas keuren als dat moet voor de verzekering
.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:21

zijn jullie hier altijd zo aardig tegen elkaar?????????

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 21:56

Tsja, wat zeggen keuringen.
Als ik Ironique nu op de foto zou zetten wordt ze finaal afgekeurd, in ieder geval op de voorbenen en grote kans dat de achterbenen ook niet 100% zijn. Ze loopt op af en toe wat stijfheid na momenteel wel goed, zij het met speciaal beslag, maar dat is niet zo'n ramp.

Toen we haar kochten is ze klinisch gekeurd, was dus goed, na 2 jaar werd ze kreupel. Op de foto geweest: arthrose. Bij verschillende dierenartsen geweest, waarvan 1 zei dat ik haar maar het beste weg kon brengen, de volgende heeft haar op dat speciale beslag laten zetten (mede ivm de ondergeschoven verzenen, waar ze dus meer last van had dan de arthrose) en nu gaat het prima.

Een second opinion kan dus in sommige gevallen erg nuttig zijn!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 22:07

heb niet alle reacties gelezen en dat doe ik waarschijnlij kok niet.. Het enoige wta ik hierop aan te merken heb, is dat ik wel vind dat een paard gezond moet zijn.. Als een paard klinisch goedgekeurd is, zou ik dat wel prettig vinden.. Voor de rest hoeft hij van mij geen weet ik het waat voor hoge cijfer ste halen, als ie maar lief is en leuk loopt.. Hoe hij later zal rijden, is wat ik er zelf uit kan halen. Maar wel heel belangrijk vind t ik dus dat het een gezond paard betreft..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 10:29

Tja Fredlover, zo denk ik er dus ook over.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 17:27

lijkt me eerlijk gezegd ook niet meer dan logisch, maar daar verschillen de meningen blijkbaar nogal over. Tsja zo heeft ieder zijn eigen mening he?

Behalve dat een ziek paard nogal eens wat geld kan gaan kosten, is er misschien ook wel de kans dat je hem kwijtraakt en dat lijtk me vreselijk.. Dat risico zou ik dus mede om die reden niet willen lopen, dan maar keren en gehecht raken aan een gezond paard dat misschien wel later ziek wordt, dan je hechten aan een paard waarvan niet zeker is of het volledig gezond is..