Join up is gelukt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tijger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:43

TS mag ik je een tip geven. wat ook wil helpen in plaats van je paard bestempelen als rot paard is eens gaan onderzoeken wat er mis is en als je blieft doe NOOIT een join up zonder professionele begeleiding want dan kan je veel meer kapot maken dan goed doen.

als je echt een beter band met je paard wil ga dan eens bij hem in de stal zitten en met hem zitten knuffelen dat werkt ook heel goed.

Juliekeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 15:15

ik ben altijd zeer lief voor mijn pony, ik geef hem koekjes, appel , worteltjes ik knuffel haar vaak en geef haaf toffe poetsbeurten. Ik kuis iedere dag haar weide uit en geef haar proper water.
Ze komt heus niets te kort bij mij en ik verzorg haar beter dan haar vorige eigenaars. Ik slaag mijn pony niet of schot niet tegen haar mond als ze om een koekje vraagt na dat ze braaf was tijdens het rijden. En die monty roberts vader die leerde zijn paarden op door hen te dwingen iets te doen en door hen te slagen.
Dan kan ik monty wel begrijpen dat hij paarden geen zeer wilt doen als je zo'n jeugd hebt meegemaakt.
ik hou er ook niet van als paarden worden afgerammelt (wat je jammer genoeg te vaak ziet) maar dan trek ik vaak mijn mond wel open. En wat mijn pony betreft ik weet niet wat ik verkeerd doe tijdens het rijden zodat ze mij eraf gooit.
Vaak ben ik gewoon maar rustig aan het draven ofzelfs aan het stappen als ze er vandoor vliegt. En neen, ik kap niet als ik benen geef wat je bij manege ruiters vaak ziet. (waardoor je je paard ongevoelig maakt) dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb vlak voor de zomer een nieuw zadel gekocht (eentje voor hafjes) en met dit zadel bokt ze net zo goed als met het vorige ook als je zonder zadel rijd smijt ze me eraf. Aan haar tanden is niets mis want vlak voor we ze kochten is de tandarts nog langs geweest en 2weken erna vloog ik door de piste. Het kan ook niet dat ze iedere keer schrok want ik heb met haar al gereden toen het in de verte begon te donderen en bliksemen ook heb ik met haar gereden in de regen en in de manege was het dak van de piste van golfplaten en als de wind eronders speelde maakte het zeer veel lawaai en ook daar verschoot ze niet van. Van brommers, motors, autos, fietsers, camions, tractors, helicopters, straaljagers, ... schrikt ze ook niet. Ze mankt niet en heeft geen andere hoef of been blesures, ze heeft geen wondjes en ze krijgt nooit haver.
Hoe kan ik dan ooit te weten komen waarom ze het doet?
Ik vertroetel haar zo hard, ik ben zo lief voor haar, ik doe haar geen zeer, er is niets in de buurt om van te schrikken wat is er dan mis? Ik voel haar goed aan en de laatste keer wist ik wel dat ze me op de een of andere mannier probeerde te vertellen dat ze zou bokken. Maar je stapt als ruiter toch niet gewoon af voor zoiets! Ze wou toen gewoon niet galoperen en ik deed moeite om het haar telaten doen maar ze deed het niet en dan probeerde me ze te waarschuwen door wat extreem ambetant te doen en "raar" te doen.

Nu ja,
Prettige kerst aan iedereen een en gelukkig 2006

Julie en hoefjes van Roks

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:45

Monty Roberts heeft alleen maar leugenverhalen over zijn vader verteld, en ook van het feit dat hij zijn kinderen en zijn vrouw zou hebben geslagen is geen ene letter waar. Zijn vader was een goed paardenman, die de basis heeft gelegd voor de methode die MR nog steeds als Join-up uitdraagd, en waarvan Monty beweert dat hij hem zelf heeft verzonnen. Er zijn boekjes bekend waar de methode van Monty's vader in beschreven staat, en als je deze naast de boeken van Monty legt, is het gewoon haast hetzelfde. Monty's vader was geen mishandelaar, hij was geen moordenaar (in het boek van Monty werd geschreven dat zijn vader als hulpsheriff zijnde een neger zou hebben vermoord, in geen enkel officieel document word daar melding over gemaakt, geen politierapport is opgemaakt, het heeft de krant niet gehaald, er is zelfs nooit een graf van een persoon gevonden die met deze affaire te maken heeft gehad. )
Monty's vader is overleden en kan niet meer recht zetten wat zijn zoon aan leugenverhalens over hem verteld, en ook Monty's moeder kan het beeld wat Monty van haar schetst niet meer recht zetten. Toch opvallend dat zijn boek pas verschenen is nadat beide ouders overleden waren, denk je niet? Hij heeft het verschijnen van zijn boek iig goed getimed.

Maar echt het allerergste is, is dat Monty zijn eigen leugenverhalen is gaan geloven. Lees het boek " Horse Whispers and lies" en je hoort ooggetuigen uit die tijd, zijn broer, en ook mensen waarmee Monty beweert te hebben samengewerkt, en die nog nooit eerder van Monty hebben gehoord. Gebeurtenissen die hij in de ene uitgave met de ene persoon zou hebben meegemaakt, worden in de volgende uitgave met iemand anders beleefd.
Toch heel opvallend dat Monty beweert stuntman te zijn geweest, en niemand heM ooit stuntwerk heeft zien doen? Is het niet opvallend dat Monty beweert meegeholpen te hebben met het vangen van Mustangs, en hij op de leeftijd waarop dit allemaal volgens zijn boek gebeurd zou moeten zijn nooit in de buurt was van deze locatie?
Van de over de veertig pleegkinderen die hij beweert te hebben gehad, zijn er maar een paar bereid om te getuigen. Of waren het er misschien maar een paar? En waren het misschien alleen maar medewerkers en geen pleegkinderen?

Wat betreft de problemen die jij met je paard hebt: Je kunt nog zoveel knuffelen, je kunt nog zo lief voor je paard zijn en haar proberen te paaien met snoepjes en appels en wortels, als jij niet duidelijk kunt zijn door middel van lichaamshouding en je benadering van je paard dat jij de baas bent, zal ze over je heen blijven lopen. Een paard doet niet lief terug als jij lief tegen hem bent, dat snapt een paard niet. Een baas probeerd de baas te zijn. Een welgemeende en goede tik op de momenten dat ze echt over de schreef gaat is echt niet verkeerd, en beslist geen mishandeling. Paarden onderling kunnen ook heel hard voor elkaar zijn.

Als een paard zomaar gaat bokken, zonder dat daar in jouw ogen een aanleiding voor is, dan kan dat puur zieken zijn. Afgezien van het feit dat een speciaal Hafjeszadel ook niet meteen automatisch hoeft te passen, en een tandartsbezoek ook eens in de zoveel tijd moet worden herhaald (ik weet niet hoe lang je je paard al hebt), moet je een paard wel duidelijk aan het werk zetten. Er is een gezegde binnen de westernsport: wet pads make sweet horses. Werk hard met je paard, bouw het op, maar put hem niet uit. Als je gaat galopperen, doe dat dan langere tijd, minstens 10 minuten rechterhand en linkerhand. Niet alleen galopperen aan het eind van de les, galoppeer ook eens tijdens het loswerken.

Bokken bij het aangalopperen kan een teken zijn dat ze ergens last van heeft. Haal er eens een dierenarts of een fysiotherapeut bij, die kan meer zeggen. Want ook als het zadel goed past kan er door verkeerde manier van rijden, of het vastliggen in de stal iets verkeerd gegaan zijn waardoor ze last heeft. En dat hoef je nog nieteens zelf te hebben gedaan, dat kan ook door je voorganger zijn gedaan en al die tijd sluimerend aanwezig zijn geweest.

Juliekeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 21:20

Maar zelfs als ik zonder zadel rijd bokt ze en ik laat echt wel zien dat ik de baas ben. Zelfs mensen die langer rijden dan mij en al pony's hebben opgeleert krijgen onze roks vaak nog geen stap vooruit!!! onze roks gaat dan enkel maar rond haar as draaien, achteruit stappen en bokken.
En toch vind ik Monty roberts een sympathieke man. En ik ben niet de enige daar ben 300% van overtuigd. Ik ga natuurljik niet gaan natrekken waar hij overal is geweest en wat hij heeft meegemaakt maar dat die man zomaar zou liegen, dat geloof ik niet echt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 01:57

Misschien heeft ze wel een westernopleiding gehad? Rond haar as draaien is namelijk spinnen. En als ze niet vooruit wil, kun je haar met spinnen ook erg moe krijgen...dat is namelijk ook hard werken

Als je paard ook zonder zadel bokt, betekend dat nog niet dat er niet iets zeer kan doen...een gespannen paard krijg je niet zomaar los door er zonder zadel op te gaan zitten.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:15

Cassidy, bedankt voor je heldere uitleg. Nu maar hopen dat het gesnapt wordt...ik heb er een hard hoofd in....

Juliekeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 14:31

Mijn haf heeft nooit aan western gedaan. Ze heeft lrv gereden (springen parcours van 1m) en dressuur. vervolgens is ze helemaal in het begin ook een keer gebruikt geweest voor Voltige en ook enkele malen voor mennen.
en gespannen is ze volgens mij niet.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:35

Met een join up kun je een paard inderdaad aardig beschadigen.
Ik ben zelf helemaal niet zo van het NHS moet ik zeggen.

Maar met mijn paard heeft ook eens iemand een join up geprobeerd. Mijn paard was redelijk onhandelbaar (angst), rukte zich los en vluchtte, ging om de haverklap in paniek rennen etc. Zowel onder het zadel als aan de hand. Iemand wilde dus een join up proberen. En ik wou dat ik dat nooit had laten proberen.....
Hij gas zich niet 'over'. Niet omdat hij dominant was (hij is naar mensen toe totaal niet dominant, wel naar paarden), maar omdat hij zó vreselijk over de zeik ging omdat hij weggejaagd werd. Hij bleef rennen en vluchten, liep zichzelf echt kapot, probeerde de paddock uit te komen, etc. Hij stond te trillen als een rietje, en het heeft een hele tijd gekost voor ik of wie dan ook weer normaal in zijn stal kon komen of hem weer kon vangen. Hij heeft een enorme geestelijke opdonder gehad toen en ging zich nog meer afzonderen.

Nu heb ik een vreselijk braaf paard, een klein kind kan er alles mee doen, hij zet geen stap verkeerd. Gewoon door duidelijke grenzen te stellen. En om hem daarbinnen te houden heb ik echt geen grove middelen hoeven gebruiken, een stemverheffing is voor hem al een halve mishandeling. En natuurlijk uitgebreid belonen als hij het wél goed deed, daar is hij heel gevoelig voor.
Een "betere band" krijg je met je paard als je paard weet wat hij aan je heeft.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:41

Jammer dat je niet aanneemt wat Cassidy hier allemaal voor je heeft geschreven

Juliekeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 21:59

Ik wil het best wel geloven.
Maar het is moeilijk als je van zovelen mensen (niet alleen hier ) hoord dat het wel goed is.
Toen ik naar die show van Monty ben geweest was die helemaal uitverkocht. alle mensen waren dol op hem. Ik vind aan hem ook niets mis en wat hij met die paarden na een half uur had berijkt waar iemand anders vele langer over doet. Dat vind ik echt wel chic. Niemand heeft daar ook maar één woord kwaad over hem gezegt iedereen sprak in lof over hem (of hoe zeggen ze dat)
Ik heb al geprobeert wat ik kon en mijn haf wordt er tijdens het rijden toch niet sympatieker op. Ik laat wel zien dat ik de baas ben en als ze tijdens het rijden ambetant doet geef ik haar wel eens een tikje met de zweep en vaak gaat het erg goed tijdens het rijden. Maar na die Join up was ze echt zo lief tegen mij, anders is ze nooit zo. Ik heb wel ooit met een haf van onze buurman gehad dat die mooi achter mij elke bocht liep en met mijn shet merie heb ik datook gehad, die sprong toen zefs door de schrikdraad om bij mij te zijn en dat was allebij zonder Join up. dat was gewoon in de weide en mijn shet merrie heb ik op een trailer kunen laten lopen zonder halster aan of zonder enige verbinding met mij ofzo. terwijl ze de keer ervoor nog zo bang was en stijgerde en om de trailer heen liep , ... en toen ging ze gewoon achter mij aan.
Maar met mijn haf gaat dat niet. ze is wel lief en braaf maar tijdens het rijden gaat ze zo wild te keer of als ik ze in het begin wou longeren toen ik ze had of overlaats ook nog eens dan komt ze op een meter van mij staan en begint te stijgeren. de laatse keren deed ze haar benen wel maar max 50cm boven de grond maar ja.
soms stelt ze me wel teleur maar dan op andere momenten weer niet. en na die join up was het precies of ze mocht me zeer graag...

nu ja,genoeg gezaagt

Prettige feestdagen voor iedereen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Julie en hoefjes van de ponytjes

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 11:32

jij ook prettige kerstdagen

Saskia_

Re: Join up is gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 11:56

Ik vind dat er in de boeken van Monty niet duidelijk word geschreven wat voor een effect de join-up heeft, in de meeste gevallen word het inderdaad erg opgehemeld enz.. Maar als je goed leest is het inderdaad een straf voor je paard, hij moet doodsangsten uitstaan om zich aan jou te onderwerpen. Verder maakt het me niet uit hoeveel pleegkinderen hij heeft gehad en wat zijn vader heeft gedaan maar het is me wel duidelijk dat en gemanipuleerd word in zijn boeken ( informatie weglaten of zo mooi mogelijk vermelden)

Er zijn trouwens nog wel meer paardvriendelijke manieren om een band met je paard te krijgen, bijvoorbeeld Linda Tellington-Jones zij heeft t-touch en t-team uitgevonden t-touch zijn een soort massages die de bloedsomloop bevorderen en zorgen voor een betere band tussen mens en paard, er is bijvoorbeeld ook een bepaalde massage dat helpt tegen struikelen. Dat vind ik persoonlijk veel nuttiger dan een join up.

Fijne Kerst iedereen, Liefs Saskia

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:08

Join Up! Dat is zó stoer!
Ik heb dat met Victor ook een keer geprobeerd, maar dat ging niet al te goed, haha.
Goed zo!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:19

elovesp schreef:
Join Up! Dat is zó stoer!

Sorry maar zou je dat uit kunnen leggen? Wat is er stoer aan je paard op z'n sodemieter geven?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:20

Wat is nou een join up?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:23

je paard opjagen en zo laten zien dat jij de baas bent... zoiets dan, moet je anders even dit topic doorlezen...

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:26

MSQuincyTE schreef:
Wat is nou een join up?

Je paard op z'n sodemieter geven .

Het is een methode waarbij je je paard wegstuurt, je laat zien dat jij de baas bent in de kudde. Het paard moet zich dan onderdanig gaan gedragen om terug te mogen keren in de kudde. Een normaal paard zal niet weigeren omdat een paard vrijwel zeker geen kans op overleven heeft buiten de kudde. Veel paarden doen heel 'lief' na een Join-Up.

Een Join-Up is dus eigenlijk een manier om te straffen, maar veel mensen gebruiken het omdat ze denken daardoor een betere band te krijgen met het paard.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:29

Dan is dat wel een hele slechte manier vindt ik om een band te krijgen met je paard.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:49

Dan heb ik dat verkeerd gezien...
De meeste mensen hebben mij altijd verteld dat het in ieder geval niet hardhandig werd gedaan.
Sorry voor de opmerking, dit wist ik niet...

Katie1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:50

MSQuincyTE schreef:
Dan is dat wel een hele slechte manier vindt ik om een band te krijgen met je paard.

Je moet het inderdaad niet gaan doen om de band met je paard te gaan versterken, maar een paard strafgeven is niet verkeerd en deze methode kan daarvoor wel.

Als ik vreselijke ruzie heb *wat zelden is hoor* word er ook wel eens geroepen dat ik het huis uit moet en pas terug mag komen als ik me excuses aanbied. Er komt geen geweld aan te pas maar je bedenkt je toch maar dat je maar beter kan accepteren dat jou ouders de baas zijn, en dat zij wel degene zijn die je "onderhouden" en alles voor je betalen.

Met een join-up is dat hetzelfde.

Ik doe een join-up trouwens ook als ik voor het eerst met een nieuw paard moet werken..

Let maar eens op wat er gebeurt in de kudde op het moment dat je er een nieuw paard bij zet. De eerste keer moet er even duidelijk gemaakt worden wie er de baas is en vanaf dat moment moet het duidelijk zijn.

bowena_84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:47

Tuurlijk ziet het er facinerend uit wat monty roberts doet.... ik was er ook een van. Tot ik er achter kwam wat de waarheid achter de join-up was, en toen was de liefde meteen over. Je dwingt je paard gewoon om onderdanig te zijn op die manier. Er zijn genoeg andere manieren voor deze situaties.. en wil je dan alsnog zo nodig die join-up doen doe dat dan a.u.b niet domweg door gewoon een boek te lezen en het dan maar te proberen maar hala er een deskundige bij.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:08

Mijn paard heeft respect voor mij en ik voor haar ik doe sulkse rare dingen niet hoor.

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:14

Ik ben ook niet zo'n voorstander van MR.. Nadat ik zijn boek gelezen heb.
Doe mij de manier van Pat Parelli maar! Daar heb k heel wat betere dingen over gelezen, waar ik me wel in kon vinden!

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:31

Ach ach ach, de lange tenen komen weer boven tafel. Maar ja, dat kun je ook wel verwachten als je zo'n topic opent (niet rot bedoelt, TS).

Trouwens eerst, fijne kerstdagen.

Zoals iedereen weet - ook de mensen die tegen join-up zijn - is deze methode gebaseerd op de communicatie tussen paarden. Oftewel: deze methode wordt ook binnen de kudde toegepast. Hij is niet door mensen bedacht. Dus, zolang de methode goed gebruikt wordt hoeft het beslist geen psychische schade te veroorzaken, paarden ontwikkelen niet iets dat slecht voor ze is.

Ik zie hier nogal wat mensen die vanuit een menselijk gedachtepunt voor een paard denken. Wanneer leren we nou eens dat paarden niet denken zoals mensen? Een mens is een roofdier, een paard een prooidier, een grotere tegenstelling is er niet. Paarden behandelen elkaar niet als gelijken, er is een duidelijke rangorde. Die is niet door mensen bedacht, maar door de paarden zelf.
Als je drie paarden in de wei hebt en je zet er een nieuwe bij, dan wordt er gevochten, iedereen van jullie zal toegeven dat dat normaal is. De rangorde moet opnieuw bepaald worden, en als dat eenmaal gedaan is wordt het weer rustig. De paarden kennen hun plaats en zijn daar tevreden mee. Ze zullen niet proberen hoger op te komen tot daar een dudielijke reden voor is (ziekte/dood van de leider, nieuwe paarden, volwassen worden van dieren binnen de kudde). Iedereen weet dat dit normaal is, maar als we dan als mens met een paard gaan werken mogen we 'm blijkbaar niet zo behandelen. Een paard wordt niet gelukkig van gelijkheid, maar heeft duidelijke structuur nodig. Als jij niet de baas bent is hij het, meer opties zijn er in zijn ogen niet.

Ik ben het er mee eens dat je een join-up niet moet beginnen door de bak/ring binnen te komen en je paard zonder reden weg te jagen. Als hij niet aangeeft dat hij de baas wil zijn is er niks aan de hand. Zoals ik al zei, een paard erkent je als zijn baas, of hij wil de baas over je zijn. Als een paard vervolgens toch niet toestaat dat je iets met 'm doet, wat dat dan ook is (en dan heb ik het over een normale, respectvolle behandeling van je paard), dan erkent 'ie jou niet als de baas, dan is er niks mis met een join-up, zolang je goed weet wat je doet.

En wat betreft of iemand nou voor of tegen MR is, wat maakt het uit? Hij heeft bekendheid gegeven aan deze techniek, maar het is niet zijn methode. Het is de methode van de paarden. Wat maakt het dan in godsnaam uit of hij een probleem met z'n vader had of niet...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:59

Mijn fjord was heel angstig en behoorlijk mager toen ze bij mij kwam, ze ging echt op de loop in de wei. Ik heb haar met heel veel geduld en heeeeeeeeeeeel veel liefde geven zover dat ze nu alles voor mij doet. Ik noem het geen methode die ik gebruikt heb, ik noem het gewoon gezond verstand.
Mijn meisje was niet zo best behandeld en die vertrouwde de mens niet meer, ik heb haar het vertrouwen terug gegeven en daar word ik nu voor beloond.