Wat een leuke dag moest worden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Re: Wat een leuke dag moest worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:55

O ja, die ken ik ook, kom ook uit Limburg!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:59

Tis naar, maar ik denk dat je je een beetje te druk maakt. Als ik het goed begrijp ben je gewoon boos dat er iemand anders op je lieveling gaat rijden. (tis een manege paard, dus dat is volgens mij heel normaal) En je baalt natuurlijk ook dat je uit je proef gehaald bent. Kan gebeuren. Het was een onderlinge en geen selectie... Ook schrijf je dat dit de druppel is omdat er al zoveel voor gevallen is. Dat weten wij allemaal niet en dus kunnen we er niet over oordelen...

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:04

het gaat hier niet om een manegepaard, het gaat er vooral om dat de TS even haar frustratie kwijt wil omdat dit het zoveelste geval is waarin ze 'achtergesteld wordt'.
Ik snap dat jullie moeilijk kunnen oordelen omdat jullie de achterliggende problemen niet kennen, maar die zijn bij dit verhaal ook niet echt van toepassing. En het heeft niets met jaloezie te maken, alleen met frustratie!

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:32

ik weet ook wat allemaal gebeurt is, het is namelijk mijn pony die kreupel werd verklaart . Op dat moment kreeg ik geen woord uit mijn keel, kon het gewoon niet begrijpen dat ze voor de zoveelste keer Whisperke haar dag wouden verpesten.

Er waren van te voren afspraken gemaakt over het losrijden, zeker omdat we met 2 pony's kwamen die normaal niet in de manege rijden. Op de manege is het namelijk gebruikelijk op te zadelen en direct je proef te rijden. Opeens ging de afspraak niet meer door en kon Whisperke en Suger niet meer losrijden of beter gezegd opwarmen.

Het was een erg lange proef (dik 9 minuten), pas na 5-6 minuten werd er pas ingegrepen. Als een paard kreupel is zie je dat ook al de 1e minuut dat je bezig bent. Samen hebben we de proef thuis bekeken (stond op video) en hebben we suger aan de longeerlijn gezet. Mijn vader heeft gekeken naar de video en naar Suger zelf, en er was dus niets aan de hand ook wijzelf zagen totaal geen onregelmatigheid, want aan de voorhand moet je dat zeker kunnen zien.

Ik kan gewoon niet begrijpen dat ze haar het geluk niet gunnen, de proef ging verschrikkelijk goed. Ten tweede vind ik ook erg dat ze mij ook nog kosten willen laten maken, want stel hier thuis hadden ze er geen verstand van, wat dan? Ik zou onnodige kosten hebben gemaakt door iemand die "denkt" dat een pony's kreupel is, en jullie weten zelf ook wel wat een consult kost.

Ik had al niet veel respect voor de manege (te strakke thiedemanne, donkere muffe stallen en de manier van rijden was ook niet alles), maar nu is daar helemaal niks van over.
Ik heb alles over voor mijn twee verzorgsters (whisperke van Suger en Gekkesies van Gladstone) en wil altijd graag overal met hun naartoe gaan, maar als mensen niet tegen concurrentie kunnen(manege), kunnen ze beter geen pony's van buitenaf mee laten doen, en voor Whisperke en gekkesies haar zelfvertrouwen is het ook niet al te best )

Whisperke en Gekkesies zetten super proeven neer, de pony's liepen netjes aan de teugel en er werd netjes op de letters gereden, ik heb alle ruiters gezien en voor mij zaten ze bij de eerste 3 (want tja winnen gaat toch niet, dat kun je toch niet maken want er moet tenslotte een manegepony/paard winnen. )

Ik begrijp goed dat Whisperke hier haar verhaal kwijt wil, want dit speelt al erg lang. Ze wordt overal in benadeeld alleen omdat ze een mening heeft die de manege niet aanstaat. Want tja wat vinden jullie van TE strakke thiedemanne die werken als een TE strakke slof....denk dat we het daar wel over eens zijn.

Sorry voor het TE lange verhaal, maar vind dat er even wat dingen moesten worden verduidelijkt

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:37

Amen!

(btw ik bij de 1e drie? hihi dat had ik zelf niet verwacht dat je dat zou vinden! Wel leuk dat je alles voor ons over hebt! )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:04

Ik heb de indruk dat hier iemand niet tegen haar verlies kan, dus nu met modder gaat gooien, en dat er een paar dames vreeeeeeeselijk bij elkaar zitten te slijmen.....

Grow up. Mensen maken fouten, en jury's zijn ook maar mensen.

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:29

Idd, vind 't belachelijk.
Ik zou gewoon niet naar die manege toe gaan . Ik zou ze er wél even op aanspreken dat je pony kreupel werd verklaard! Als je de dierenarts erbij had gehaald had je onnodig hoge kosten kunnen krijgen!

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:32

Sonja schreef:
Ik heb de indruk dat hier iemand niet tegen haar verlies kan, dus nu met modder gaat gooien, en dat er een paar dames vreeeeeeeselijk bij elkaar zitten te slijmen.....

Grow up. Mensen maken fouten, en jury's zijn ook maar mensen.

Is het dan "niet tegen je verlies kunnen" als je het niet eerlijk vindt dat een meisje wat nota bene van de pony afvalt en de verdere proef ook niet erg netjes gereden heeft 2e wordt, en de TS die een hele mooie proef neerzette (niet alleen wij vinden dat maar iedereen die de proef gezien heeft) 10e wordt?
Dat lijkt mij geen geval van slecht tegen je verlies kunnen oid, maar van regelrechte vriendjespolitiek!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:37

Jij bent geen jury, en de jury wel
Waarom zou dat zijn denk je?

Wat jij netjes vindt, vind ik misschien wel een ruk- en plukpartij. Wat jij slordig vindt, vind ik misschien wel minder netjes op de letter gereden maar in keurige stijl en met paardvriendelijke hand....

Als je je er niet in kunt vinden, (en ZEKER als je dit niet de eerste keer vindt) dan ga je daar toch gewoon lekker niet meer starten?

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:47

Dat is dan ook precies wat ik ga doen!

ik ga verder geen discussie hierover aan, je hebt het niet gezien dus kan je er ook niet over oordelen! (niet aanvallend bedoeld hoor!)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:48

Zo, ik zal even in het topic reageren op een PB die ik net binnen krijg. Voor het goede fatsoen zal ik de naam van degene die 'm schreef weghalen, zodat ik er openbaar op kan reageren zonder ethisch onverantwoord bezig te zijn:

Citaat:
Je begrijpt de situatie niet, en denk eerst eens na voordat je mensen pijn doet.

** Ik doe geen mensen pijn, ik reageer op een topic.

bedoel zeg dat niets!

** Dit is een openbaar forum. Bovendien heb ik een duidelijke, niet kwetsende en goed gefundeerde mening, dus die mag ik uiten.

en niet tegen je verlies kunnen is een heel ander verhaal. Als er 2 paarden van 13 aan de teugel lopen en een keurige proef neerzetten hebben deze 2 voor mij gewonnen, of niet dan?

** Voor jou wel, maar je hebt een 'beperkt inzicht' want 'aan de teugel lopen' is absoluut geen criterium. Aan de teugel is een resultaat, geen doel. Bovendien wordt er vaak geen verschil gezien tussen 'in elkaar getrokken' en 'aan de teugel'. Een jury weet een dergelijk verschil.

Tuurlijk maken mensen fouten, maar ze hebben Whisperke al meer van zo'n streken geleverd, en ben je het niet met me eens dat als een paard "misschien" kreupel is even gewacht moet worden en het nog eens moet worden geprobeerd of op het harde moet worden gedraafd??

** Nee hoor. Als de jury gezegd heeft dat het paard kreupel was, heeft de jury 1 fout gemaakt: Kreupel is een diagnose en mag alleen door een veearts gesteld worden. Echter, de jury heeft ten allen tijde het recht om een paard dat zijn basisgangen NIET ZUIVER laat zien, uit de ring te verwijderen. Mijns inziens is het zelfs erg netjes dat betreffende stal een paard ter beschikking heeft gesteld om de proef nogmaals op te rijden. Vind ik keurig geregeld!

of maar gewoon direct de dierenarts laten komen, kosten maken en dan er toch achter komen dat het een "foutje"was?

** Dierenarts laten komen is een keuze van de eigenaar. Ik laat geen veearts komen als mijn paard zich bv verstapt heeft en daardoor licht onregelmatig loopt.

Ik denk als je zo'n opmerking plaatst dat je mensen pijn wil doen, wat dit is geen grow-up situatie, ik ben 21 en volwassen genoeg en deze twee meiden kunnen heel goed tegen hun verlies.

** Ik ken mensen die ouder zijn die ik ook niet voor vol aan kan zien, ook door reacties op internet. Net als deze. Dus sorry, daar kan ik mijn mening niet op herzien.
Als topicstartster daadwerkelijk elke keer benadeeld wordt op deze stal, vraag ik me werkelijk af wat ze daar dan nog doet? Daar sta je dan toch boven, en daar verschijn je dan toch gewoon niet meer?

Whisperke reed een perfecte proef, veel beter dan gekkesies. En gekkesies wordt 8e en Whisperke 10e, en ik weet heus wel waarvan ik spreek.

** De jury weet dat ook, en waarschijnlijk beter. Anders had de organisatie jou wel gevraagd in het hokje plaats te nemen.
DIT is jurysport. Als je daar niet tegen kunt, heb je de verkeerde hobby gekozen.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:51

ik wou het gewoon onder pb uitleggen en het topic niet verpesten voor de TS.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:51

Een gefundeerde en respectvolle discussie verziekt geen topic.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:53

Ik ken de persoon waar je mee gePB't hebt, en zij heeft echt wel veel verstand van paarden, of je dat nu gelooft of niet!
Zij kent die pony's door en door!
(En nee dat zeg ik niet om te slijmen!)

Dit is een leuke manier om de TS zich nog rotter te laten voelen zeg!

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:53

Sonja schreef:
Een gefundeerde en respectvolle discussie verziekt geen topic.

Ik snap niet hoe je je mening kan onderbouwen zoals je steeds blijft zeggen als je de hele proef niet gezien hebt! Kun je dat dan eens onderbouwen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:58

Ja hoor dat kan ik.
Dat de een z'n paard 'aan de teugel' rijdt en de ander niet, daar kun je niet uit afleiden of de een hoger geplaatst moet worden dan de ander.
Als een jury een paard uit de ring stuurt vanwege niet zuiver tonen, is dat niet om een ruiter te pesten, maar om paard EN RUITER te beschermen (denk daar eens minimaal een minuut over na voor je terugreageert?)
En zowiezo, een jury is geen jury om deelnemers te benadelen. Een jury beoordeelt zo objectief mogelijk wat hem of haar in de ring getoond wordt.

Dit vertrouwen moet je kunnen (en willen!!!) hebben om het in de paardensport naar je zin te kunnen hebben.

Denk je nou echt dat ik nooit teleurgesteld ben geweest door een lagere plaatsing dan ik verwacht of gehoopt had? Maar dan lees je je protocol of vraagt een toelichting, en daar LEER je dan vervolgens weer van. De ene jury let strenger op het een, de andere op het ander. Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar. Maar van elk commentaar kun je wat leren.
Overigens herken je waarschijnlijk ook het omgekeerde wel, dat je hoger geplaatst wordt dan je zelf verwacht had. Ga je dan ook zo tekeer op internet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:00

gekkesies schreef:
Dit is een leuke manier om de TS zich nog rotter te laten voelen zeg!

Kom op zeg, dit is PAARDRIJDEN! Dat is twee stappen vooruit, en dan weer eens drie achteruit. Vallen en opstaan. Teleurstellingen verwerken en driedubbel genieten van succesjes!

KOM OP TS! Grabbel je glimlach weer bij elkaar! Lees je protocol, pik je verbeterpuntjes eruit, geniet van je mooie voldoendes, en ga lekker zadelen om weer verder te oefenen!!!!
Deze sport is veel te mooi om je down te laten maken door een teleurstellinkje!!!

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:02

oke, ik wil je ook zo wel de situatie uitleggen.

De jury is geen officieele jury maar de lesgeefster zelf, natuurlijk is het jurysport ik doe er elke week aan mee en respecteer altijd de mening van de jury en probeer iets met hun tips te doen. Natuurlijk baal je als de jury een andere mening heeft dan dat je had verwacht, maar daar ging het hier helemaal niet om.

TS wou haar hart luchten, en maybe even een peptalk horen en terecht ik weet hoe ze zich voelt. En juist omdat dit niet officieel is worden er meerdere kansen verstrekt (meisje valt erlangs en mag opnieuw) waar mag de TS het dan niet nog eens proberen op dezelfde pony?

Ik heb er ook geen dierenarts bijgehaald maar ik kan begrijpen als ik er niet zoveel verstand van zou hebben als nu dat ik wel de dierenarts zou bellen.

Het is ook netjes dat haar een ander paard hebben aangeboden en gelukkig waren wij met 2 pony's aanwezig en kon ze op Gladstone starten. En ik kan alleen maar hopen dat onze twijfels niet waar zijn, dus dat ze haar uit de ring hebben gehaald omdat de proef er goed ging.

Het over in de krul trekken en aan de teugel rijden is hier denk ik niet aan de orde, wij trekken de paarden niet in de krul, wij rijden de paarden van achteren naar voren, zonder te trekken. In vergelijking met de manege rijden ze de paarden met een thiedemann op het strakste gaatje....helaas paarden in de krul

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:03

tja er zijn geen protocollen, want de jury (lesgeefster) deed het zo wel even. Geen enkel bewijs was de meiden fout hebben gedaan en waar ze aan kunnen werken.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:07

Hoezo tekeer gaan?! Ik geef toch mijn mening op een nette manier, jij bent degene die sugereert dat ik niet nadenk en gewoon maar dingen begin te roepen. Dat vind IK nu niet netjes sorry dat ik het zeg!

Je hebt het ook steeds erover dat het alleen gaat over 'aan de teugel rijden'. Niets is minder waar, dat is gewoon een bijkomstigheid van het feit dat het paard lekker en ontspannen liep. Ze ging netjes op de punten, reed hoeken in, goede overgangen en figuren, DAAR gaat het om, niet om aan de teugel!

Bovendien is er geen eens een protocol uitgedeeld deze keer, waardoor ze niet eens wist wat ze verkeerd gedaan zou moeten hebben.

Je laatste reactie daar kan ze wat mee! Voor de rest ga ik mee met Nathalie! (En niet om te slijmen voordat ik dat verweten krijg!)

Maar goed, ik hou nu op met deze discussie. Het leid nergens toe en ik ben van mening dat je niet kan oordelen over deze proef als je hem niet gezien hebt.

ChingYi_Dino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:52

hmmm hele discussie
BTW ik ken de TS en Gekkesies EN ik ken de mensen op de manege...
Ik vind zoiezo(sorry) Dat Jose niet erg goed kan lesgeven.
Ik heb er zelf 2 en een half jaar ong. gereden en toen naar een andere manege gegaan en daar leerde ik met 10 lessen meer dan daar in die 2 en een half jaar.
Ze trekt ook heel erg snel iemand voor...
Echt snel...haar lieverdjes komen allemaal bovenaan..
En de groepen n worden idd nooit goed ingedeeld...
Er werd een keer een beginner in de groep van de gevorderden gezet en raargenoeg werd ze 1e al hing ze helft van de proef naast haar pony.
Aan de teugel rijden kunnen ze goed hoor..
Er komt geen geruk of gepluk in voor.
En sonja ik vind dat je een beetje minder fel mag reageren..je weet niet wat ervoor heeft gespeeld en kent de mensen niet..
Niet aanvallend bedoeld

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:20

Nathalie84 schreef:
TS wou haar hart luchten, en maybe even een peptalk horen en terecht ik weet hoe ze zich voelt. En juist omdat dit niet officieel is worden er meerdere kansen verstrekt (meisje valt erlangs en mag opnieuw) waar mag de TS het dan niet nog eens proberen op dezelfde pony?

Nee, want dezelfde pony werd de ring uitgehaald omdat ie mogelijk kreupel liep... Ze heeft het toch opnieuw mogen proberen? Op een andere pony, maar wat dan nog? Dan kom je weer op de eeuwenoude filosofie: als je niet elk ('normaal') paard kunt rijden kun je niet rijden...

En op een andere eeuwenoude discussie... Mijn familie is stom. Die opmerking wordt meteen heel anders als ik aaaaaalle argumenten hier type waarom mijn familie stom is. Ik vind het zo'n flutopmerking, 'je weet niet wat er aan vooraf gegaan is'... Plaats het dan niet of vertel het hele verhaal. Wij baseren ons op wat hier staat en in feite zegt Sonja hetzelfde: het is een jurysport en het topic is ietwat overtrokken.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:22

Aha, daar hebben we het over onze buren Ik kom er nooit, maar zo te horen heb ik niets gemist, klinkt niet als erg gezellig daar
Toevallig kwam ik zaterdag nog even vragen of ik daar niet tegen betaling gebruik zou mogen maken van hun binnenbak, maar daar begonnen ze niet aan (best begrijpelijk als ze het zelf te hard nodig hebben), maar dan kun je de binnenbak wel een heel uur afhuren voor een belachelijk hoog bedrag

@Sonja: je hebt het er wel steeds over dat het een jurysport is, maar daarbij hoort wel dat een jury onafhankelijk hoort te zijn. In dit geval, een manege-eigenaresse/instructrice (of wat dan ook) die haar eigen klanten beoordeelt, noem ik niet bepaald onafhankelijk...

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:27

Hmm dat is ook vervelend zeg!

ChingYi_Dino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:34

trouwens vraagje..ik weet niet of jullie het weten..
Maar heeft Jose wel een diploma om les te geven...Kennissen van mij(hebben daar een paard gekocht) zeggen dat zij niet eens een diploma heeft om les te geven