hadden we al een bittentopic vandaag?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MeiaLuna

Re: hadden we al een bittentopic vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:14

dit kan ik geen paardensport of paardenliefde meer noemen hoor...als het zo moet ,als je al deze hulpmiddelen nodig hebt om met je paard bezig te zijn,dan zou het voor mij helemaal niet meer hoeven...

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:21

ik vind het jammer dat jullie een oordeel vellen als jullie er bijna niks over afweten.

er zitten marteltuigen tussen ja, maar alles over 1 kam scheren vind ik niet gepast..

bedankt aan Woogy voor de uitleg, hoewel ik vrees dat het toch niet zal helpen...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:24

Tsjongejonge wat een vreselijk overtrokken reacties zeg... Als je niet weet waar de dingen voor zijn, gebruik je ze toch ook niet? Deze bitten worden gebruikt in de drafsport, en ik ben met een zeer groot aantal wel bekend. Van sommige dingen denk ik dat ze in Nederland niet toegestaan zijn, aangezien ik ze niet ken. De regelgeving bij ons is anders dan in bijv. Frankrijk.
De teugels met ribbels zijn hier bijvoorbeeld niet toegestaan.

Ik zal je lijstje even langs gaan.
delerium schreef:
Sommige mensen deinzen werkelijk nergens voor terug. Zelfs niet om een paard eens even goed aan de teugels te trekken om maar een foto te kunnen maken. Nou ja, het laat in ieder geval weinig te raden over. Helaas.
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... raudat.php

De eerste is standaard, een gewoon enkelgebroken bit met opzetbitje, niets vreemds aan.

delerium schreef:
Neusknellers en robocoptuigjes hebben ze ook.
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... _sekit.php

De neusdingen heb ik gebruikt zien worden bij een paard met lamme neusvleugels, wat anders geen lucht kreeg.

delerium schreef:
Zuinig met gebruik van dubbele bitten zijn ze niet. Oordoppen zijn prima zo te zien en de bezem opnieuw ontdekt. En jahoor, zo te zien kun je een paard zijn hoofd best recht naar voren houden door het tussen 2 stokken ofzo te zetten?
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... usteet.php

Dit heet een trotting hackamore, ik heb hem in NL nog nooit gezien, alleen op een andere Finse site. Lepelbitten worden bij rijpaarden ook gebruikt. Oorproppen hebben ook een functie, deze worden eruit getrokken als het paard moe begint te worden, zo kunnen ze vaak nog een keertje extra aanzetten. Sommigen lopen met een dichte kap, als ze te druk worden van het geluid.
De stokken om recht te lopen worden hier in NL wel gebruikt, vaak maar aan 1 kant. Er zijn meerdere manieren om een paard rechte te laten lopen, dit is er een van. Een andere is de Murphy blind, een oogklepje aan 1 kant.
De gaaskap over de ogen is tegen de sintels. Ons eigen paard loopt er ook mee omdat hij slecht tegen opspattende steentjes kan.

http://i5.photobucket.com/albums/y167/k ... telkap.jpg

delerium schreef:

De eerste ken ik niet, de tweede wel, dat is gewoon een flapje om de mest niet in je gezicht te krijgen De vierde is een zgn Stallion Support. Erg handig bij hangende ballen Wordt ook gebruikt bij springpaarden. De band over de achterhand is naar mijn weten om bokken tegen te gaan.

delerium schreef:
Sja, je kunt je paard ook volhangen.
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... _sekit.php

De eerste ken ik niet, wordt hier niet gebruikt. De tweede wel, ruitje hier op bokt gebruikt er ook een, die zal je er meer over kunnen vertellen. Is een doodnormale opzet. Fotot 4 en 5 is een springteugel, om het paard te ontmoedigen in galop te springen. Foto 7 en 8 is een vorm van springteugel die ik hie rook nog nooit heb gezien.

delerium schreef:
neuzenknellers, tandenlapjes, en trek die bek maar open hoor! En anders pak je toch iets dat tegen het strottehoofd van het paard duwt?

1e is een opzet die ik ook niet ken. Tonglapje wordt hier ook wel gebruikt. De tong vastbinden wordt overal gedaan, tegen het tong over het bit doen (voordat iedereen begint te steigeren, dit is voor een korte periode tijdens de koers, misschien 20 minuten) De rol en de klep onder de hals zijn wel degelijk heel belangrijk, dit is tegen het 'dichttrekken'. Een paard wat te heet wordt, maar ingehouden moet worden, gaat soms in de krul getrokken lopen, hij krijgt dan geen lucht meer en valt vervolgens om. Mijn eigen doet dit ook als ie te hard wil. Om ongelukken te voorkomen zijn deze dingen er dus, op een gemiddelde koersavond zie je wel tien van die rollen. De laatste foto doet bij mij geen belletje rinkelen.

delerium schreef:

Staart vastbinden is tegen het achteruit slaan. Onder de bui vastbinden ken ik niet, aan de kar wel.

delerium schreef:
Dit doet wel zeer om te zien. Veel zeer zelfs. En die ophaaltrens ook!
http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu ... laimet.php

Deze bitten ken ik niet en zijn bij mijn weten niet toegestaan hier. De ophaaltrens zou ik niet zo raar van opkijken, die wordt ook gewoon bij divoza verkocht.

delerium schreef:
Vol trots (ofzo?) de introductie van
-het 3dubbele bit!
-de vislijn als vaste martingaal om de neus geknoopt
-bitschijven met haartjes
-vijl-teugels
-neusstoppers.

De bitring met haartjes wordt ook gewoon bij divoza verkocht, ik zie hem niet vaak bij koerspaarden. Foto 3 heb ik ook nog nooit gezien, ik ga er vanuit dat het hier dus ook niet gebruikt wordt.

Mocht er nog iemand vragen hebben, ik beantwoord ze graag. Voordat iedereen weer gaat roepen dat alle dravers mishandeld worden, raad ik je aan om eens in de gemiddelde dressuur- of springstal te kijken hoe ze daar met de paarden omgaan. Ik wil niet alle bovenstaande dingen goed praten, aangezien ook lang niet alles hier gebruikt mag worden. Maar bedenk wel dat dit topsport is, en in de topsport worden andere dingen gebruikt dan de gemiddelde recreatieruiter heeft.

En om af te sluiten, een fijn plaatje van onze Point (ook paard met het scherm op foto hierboven), die zeker wel lol in zn baantje heeft.

Afbeelding

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:34

kijk eens heb ik ook nog eens iets geleerd kijk nou lijkt me zo'n bit wat in het gehemelte drukt ook niet alles maar ja dat doet'een dressuurstang met een boog ook....het is zo makkelijk om eerst te schreeuwen voor je geslagen wordt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:38

Ik denk dat de meesten van ons zich wel realiseren dat niet alles wat op die pagina staat even erg is. Er zitten dingen tussen die mij heel vriendelijk lijken, maar er zijn ook dingen die te gek voor woorden zijn. Helaas is het niet in het Nederlands of Engels dus ik kan ook niets anders dan plaatjes kijken.

Jullie zeggen wel dat wij alles over een kam scheren, maar doen jullie niet hetzelfde? Jullie gaan er maar meteen vanuit dat de reacties op alles wat daar afgebeeld staat slaan, maar waar baseer je dat op? Dat het niet gezegd wordt wil niet zeggen dat je niet van mening ben dat er dingen tussen zitten die misschien wel gewoon zouden kunnen en dingen die gewoon echt te ver gaan.

Overigens bedankt voor de verder uitleg. Ik vond het wel jammer dat ik niets begreep van wat erbij stond en dus niet kon weten waar het voor gebruikt wordt en nu ben ik weer wat wijzer.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:40

super uitleg wkoekoek!
mijn eerste reactie toen ik de links zag was echt van "goh, het gaat om dravers, daar weet ik niks vanaf, dus hoop dat iemand uitleg heeft"
en bij deze dus

vind overigens dat mensen makkelijk oordelen over een tak van sport die ze (over het algemeen) hooguit van tv kennen... Ga eens op een gewone (bekende) spring/dressuurstal kijken wat daar aan materiaal rondzweeft.....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:44

Dit is een normaal hoofdstel:
Afbeelding

Point tijdens koers (twee keer sintelkap, opzet en proppen)
Afbeelding

Tammy tijdens koers (murphy blind, opzet en proppen)
Afbeelding

Nog een keer Tammy met complete koerstuig
Afbeelding

Deze is volgens mij iets duidelijker
Afbeelding

Niet extreem, naar mijn idee.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:50

Voor de liefhebbers wil ik ook nog wel de uitleg bij de cijfertjes geven, maar dan moet ik die eerst weer even terugvragen van iemand, alles weer typen is me nét te veel werk

Zo, en nu ben ik uitgemonoloogd

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:51

Al die riempjes maken het er allemaal erger uitzien dan het is voor een leek, maar afgezien van een grote hoeveelheid riempjes zie ik verder niets op deze foto’s waarvan ik denk “ben je nou helemaal betoetert!”.
Op die site staan echter dingen waarvan ik denk “ben je nu met sport bezig of is alles geoorloofd zolang je paard maar zoveel mogelijk geld voor je wint?”. Maar goed, volgens mij hadden jullie dat zelf ook al gezegd.

Mogen wij trouwens ook weten wat er bij de nummertje hoor te staan? Kan er wel een paar raden maar niet allemaal.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:52

Falona schreef:
Mogen wij trouwens ook weten wat er bij de nummertje hoor te staan? Kan er wel een paar raden maar niet allemaal.

ja dus, moet even wachten tot ik de link krijg naar de dingen die ik al eens getypt heb. Plaats hem hier dan wel

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:54

hej hej @ Wkoekoek

die proppen die je in de oren hebt..

waar kan je die kopen?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:55

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:08

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:14

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:15

Ik moet bekennen dat er plaatjes bij zijn waar ik ook wat rillingen bij krijg. Aan de andere kant, als ik denk aan stang/trens, slof, bitten die zodanig bewegen dat ze stroomafgeven, bitten met prikkeldraad etc. Dan wil ik in ieder geval zeggen dat elke discipline wel iets is.

In ieder geval vind ik die uitsteeksels aan de leidsels niet erg vriendelijk eruit zien. Maar ja, dat het er niet vriendelijk uitziet wil natuurlijk niet zeggen dat het ook onvriendelijk is.

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:15

Nee Geen idee, ben het ook nog nooit tegen gekomen.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:16

Het lijkt op een luchtzuigband. Maar dat zal het neem ik aan niet zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:21

Ik wist niet dat er ook Hannibalpaarden bestonden die allerlei attriuten om moeten hebben om het opeten van andere paarden te voorkomen:D

Whoogy en Whoekoek bedankt voor de uitleg. Sommige dingen zullen best noodzakelijk of bevorderlijk zijn maar een aantal dingen zijn in mijn ogen echt uit den boze of het nou wel of niet ook gebeurt tijdens het dressuren of springen (daar zou ik een dergelijke reactie ook plaatsen). Het blijft een sport met dieren en het welzijn van het dier zou voorop moeten staan NIET het winnen. Je kan me niet vertellen dat oor'proppen', staart en tong vastbinden en al die tuigjes het plezier van het paard vergroten. Sommige van die tuigjes zijn misschien noodzakelijk maar wat ik las over een tuigje wat een hengst moet verijdelen 'op een merrie te springen' om het zo maar even te noemen vind ik echt raar, je beperkt het dier dan enorm in zijn paardzijn. En die tong vastbinden is MAAR voor 20 minuten, hoor je wel wat je zegt. ook die staart vastbinden vind ik belachelijk. Waar is dat in vredesnaam goed voor. En dat verhal over dat paard waarvan het karretje niet doormidden wilde brken en dat hij toen zijn nek brak. Al eens nagedacht over WAAROm dat paard naar beneden ging met zijn hoofd en het karretje beetpakte?

En nee je kan mij niet verwijten hetzelfde te doen want ik rijd bijna alleen zonder zadel en ik heb een mijlerbit als ik al met bit rijd.
Laatst bijgewerkt door Sees op 14-12-05 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:22

Faas schreef:

Nu je het zegt, daar doet het wel een beetje aan denken he. Maar Niet echt de luchtzuigband zoals ik hem ken. Die zit geloof ik ook verder naar achteren.
Maar zal het iid wel niet zijn, aangezien het (volgens mij ) tijdens het rijden gebruikt wordt..
Mocht iemand weten wat dit is... ben benieuwd!

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:23

Faas schreef:

Idd, maar dan met een pin oid die onder in de keel steekt. Gezien het gezelschap waarin deze foto verkeerd denk ik dat het hetzelfde effect zou moeten hebben als die rol.
Van die rol kan ik me het nut nog wel voorstellenen afgezien van wat bewegingsbeperkingen ben je er het paard volgens mij niet echt mee tot last, maar die pin is dan toch een ander verhaal...

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:28

Die 'anaalplug' is volgens mij voor merries die err... lucht zuigen van achter. Is geen plug voor zover ik weet maar een soort kap. Of is het een andere sport waar dat een probleem kan zijn? Staat me zoiets bij. Ik vind een aantal reacties hier behoorlijk overtrokken.

Staart vastbinden (sees) is over het algemeen om te voorkomen dat die over de leidsels slaat. En *dat* is echt gevaarlijk.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:35

wkoekoek: die opzetteugel, waarom moet die zo strak?
je poedersuiker dign toch losser doen zodat hij toch net het tuig niet kan vastgrijpen, maar wel wat meer vrijheid heeft?
gewoon een vraag hoor

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:38

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:53

Ik ben niet echt thuis in de drafsport, maar ik neem aan dat net zoals die bitten met prikkeldraad niet echt diervriendelijk zijn?
Ik word er wel een beetje stil van..

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:01

Sees schreef:

En nee je kan mij niet verwijten hetzelfde te doen want ik rijd bijna alleen zonder zadel en ik heb een mijlerbit als ik al met bit rijd.

wil eigelijk niks zeggen maar zonder zadel rijden altijd lijkt mij ook niet zo lekker voo rhet paard en een slechte drukverdeling dan met een zadel, en trouwens wat is er mis met een zadel?